Prikažite učenicima videoisječak finalne utrke osmeraca s Olimpijskih igara u Sydneyju 2000. godine, u trajanju od 7:41 min. Na početku videozapisa (0:03 – 0:11) prikazana je osoba u čamcu sa slušalicama i mikrofonom. Raspravite s učenicima o kakvoj se vrsti gibanja radi. Kako se čamac giba većim dijelom puta? Koja je uloga osobe s mikrofonom i što radi kao deveta osoba u osmercu?
Podsjetite učenike na dobrobiti bavljenja sportom, razvijanje motorike, muskulature te poticanja na timsku suradnju.
Prisjetite se što ste o ritmu naučili iz glazbene kulture, kako se pljeskanjem određuje ritam.
Raspravite s učenicima zašto zapovjednik u vojsci, dok vojnici stupaju, govori npr. „Lijeva – desna – jedan – dva“ ili zašto vojnici dok stupaju pjevaju.
Podijelite učenike u skupine po troje. Uputite ih da se gibaju što je moguće više stalnom brzinom. Dok prvi učenik korača od jednog kraja učionice do drugog i nazad, drugi učenik mjeri zapornom urom vrijeme potrebno da učenik prijeđe prvu polovinu duljine učionice te drugu polovinu te iste udaljenosti u suprotnome smjeru. Treći učenik zapisuje dobivene podatke (duljinu puta i vrijeme). Usporedite s učenicima dobivene podatke. Jesu li se u sva četiri segmenta puta gibali istom brzinom? Isti postupak možete napraviti i u dvorani ili na školskom igralištu.
Analizirajte dobivene podatke u programu Excel Online.
Potaknite učenike na zaključak kako je jednoliko gibanje po pravcu vrlo teško postići u praksi.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike s teškoćama u aktivnosti gledanja videozapisa.
Pitanja za raspravu možete napisati i na predložak te učenicima ponuditi odgovore među kojima će odabrati točne. Navedeni predložak učenicima će služiti i kao sažetak aktivnosti koji mogu upotrijebiti kao podsjetnik za ponavljanje i učenje.
U radu u skupini, učeniku s teškoćama koji će biti model, odnosno koji će koračati učionicom, detaljno objasnite njegov zadatak i provjerite njegovo razumijevanje.
S učenicima možete napraviti i jedno pokusno mjerenje, čiji se rezultati ne moraju uzeti u obzir, već će služiti kao demonstracija kako bi učenici razumjeli što trebaju raditi.
Ako dobivene podatke zapisuje učenik s teškoćama (duljina puta, vrijeme), pripremite mu predložak s tablicom u koju će upisivati mjerenja. Učeniku s teškoćama koji će dobiti zadatak mjerenja zapornom urom dajte kratke i jasne upute i naglasite kad treba započeti, a kad završiti mjerenje. Prije mjerenja provjerite zna li se učenik koristiti zapornom urom. U tu svrhu možete odraditi jedno ili dva pokusna mjerenja kako bi se učenik podsjetio načina rada zaporne ure i bolje razumio svoj zadatak.
Demonstrirajte učenicima gibanje kuglice kroz cijev napunjenu glicerolom. Postavite im pitanje o kakvom se gibanju radi te kako bi to istražili. Potaknite učenike na istraživački rad, argumentiranu raspravu tijekom izvođenja pokusa te razvoj kritičkog mišljenja.
Izvedite jednostavni pokus s prozirnom plastičnom cijevi koju ćete napuniti glicerolom (glicerol je najjednostavniji alkohol s tri hidroksilne skupine, gustoće 1,26 g/cm3). Prozirnu cijev zatvorite s jedne strane, u nju ubacite metalnu kuglicu, ulijte glicerol te cijev zatvorite i s druge strane. Postavite cijev uspravno tako da kuglica bude na vrhu cijevi te promatrajte kako kuglica pada odnosno kako se giba kroz glicerol. Pitajte učenike kolikom se brzinom kuglica giba kroz glicerol.
Podijelite cijev na četvrtine i mjerite vrijeme koje je potrebno kuglici da prijeđe pojedine dijelove puta. Unesite podatke u tablicu te ih grafički prikažite u programu Excel Online. Kreirajte s–t i v–t dijagrame.
Snimite pokus mobitelom i izradite snimku u alatu za izradu videomaterijala Animoto.
Videozapis postavite na mrežnu stranicu škole.
Ako u razredu imate slabovidnog učenika, u aktivnosti možete upotrijebiti cijev i/ili kuglicu većih dimenzija kako bi učenik mogao vidjeti navedene promjene i sudjelovati u praktičnom radu. Za mjerenje gibanja kuglice učenicima podijelite predloške s tablicama u koje će unositi tražene podatke, što će im olakšati unos i obradu podataka programom za obradu grafičkih podataka.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike s teškoćama u aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata te praktičan rad.
Raspravite s učenicima zašto im je ponekad potrebno više, a ponekad manje vremena za prelaženje jednakog puta od kuće do škole.
Ponovite pokus iz aktivnosti B s metronomom. Odaberite dva učenika. Prvi će na svojoj aplikaciji na mobitelu odabrati kraći broj otkucaja od drugog učenika. Neka učenici obrazlože zašto oba učenika u jednakome vremenu nisu prešli jednak put te u kakvu su odnosu brzina i vremensko trajanje jednog koraka tijekom jednolikog gibanja po pravcu. Raspravite s učenicima o tome što bi morali učiniti ako žele brže hodati. Hoće li brže hodati praveći veće korake ili povećavajući broj koraka u jedinici vremena? Raspravite o tome s učenicima i napomenite im utjecaj hodanja i fizičkih aktivnosti na zdravlje.
Podijelite učenike u skupine od tri ili četiri učenika. Uputite ih na Phet interaktivnu simulaciju koja kroz animaciju i mogućnost promjene parametara prikazuje jednoliko gibanje. Neka odaberu različite iznose brzine gibanja te na simulaciji vizualno promatraju gibanje i pripadajuće dijagrame gibanja, pri čemu uočavaju i analiziraju razlike kroz dijagram.
Napomena: Simulacija ima mogućnost snimanja i reprodukcije.
Učenike s teškoćama (npr. učenike s intelektualnim teškoćama, sa specifičnim teškoćama poučavanja, Downovim sindromom, poremećajima iz autističnog spektra) vodite kroz simulaciju i istovremeno im objašnjavajte promjene i zakonitosti koje se u simulaciji događaju promjenom parametara.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike s teškoćama u aktivnost uporabe web-simulacija.
Ukažite učenicima na to da jednoliko gibanje po pravcu svakodnevno susreću u trgovačkim centrima (pokretne trake). Zadajte im zadatak da u trgovačkim centrima istraže gdje se sve nalaze pokretne trake, čemu služe i na koji se način gibaju. Imaju li pokretne trake i drugih primjena? Zadajte im da izmjere duljinu pokretne trake u trgovačkom centru (traka za kolica), izmjere vrijeme gibanja te izračunaju brzinu kojom su se gibali.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 17.5.2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.