Pripremite prikladne videosadržaje za učenike u kojima se obrađuje tema kibernetičkog (elektroničkog) nasilja i govora mržnje. Odaberite materijale koji su informativni, obrazovni i primjereni za učeničku dob. Možete upotrijebiti i neke od sljedećih primjera:
Videozapisi mogu poslužiti kao uvod u temu i za pokretanje rasprave. Nakon gledanja videosadržaja pojasnite učenicima pojmove kibernetičkog nasilja i govora mržnje. Osigurajte da razumiju razlike između tih dviju pojava i kako one utječu na nas i naše okružje. Tijekom rasprave potaknite ih na razmišljanje i naglasite im važnost sigurnog i pozitivnog služenja internetom.
U razgovoru navedite neke primjere kibernetičkog nasilja i govora mržnje, primjerice:
Potaknite učenike da podijele primjere kibernetičkog nasilja i govora mržnje koje su primijetili ili iskusili u svom svakodnevnom životu. Potičite ih da razgovaraju o tim primjerima analizirajući njihovu štetnost i moguće posljedice.
Nakon toga objasnite učenicima relevantnu zakonsku regulativu koja se odnosi na kibernetičko nasilje i govor mržnje. Informirajte ih o njihovim pravima i odgovornostima kao svjedoka takvih situacija.
Na kraju aktivnosti zatražite od učenika da u grupama napišu sažetak onoga što su naučili o kibernetičkom nasilju i govoru mržnje. Neka se koriste bilježnicom ili dokumentom u alatu Word kako bi mogli lakše organizirati misli i izraziti svoje mišljenje. Nakon toga mogu izraditi umnu mapu u obliku plakata koji će predstaviti ostalim učenicima, a koji poslije toga možete postaviti na prikladno mjesto u školi.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisivati vizualne informacije vezane uz videosadržaje. U videosadržaje umetnite titl kako bi učenik s oštećenjem sluha lakše sudjelovao u izvođenju zadatka.
Pri podjeli učenika u grupe učenik s teškoćom neka bude u grupi s učenicima koji mu, bude li potrebno, mogu pružiti podršku. Pri odabiru mrežnih stranica potaknite grupu da se koristi onim stranicama koje omogućavaju inkluzivni pristup (promjenu fonta, kontrasta, svjetline i sl.).
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li korištenje zadanim alatom Word. Ako je potrebno, pokažite mu i objasnite korake, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutim alatom te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad s alatom.
Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik u ostvarivanju svih zadataka.
Ako je učeniku s teškoćama izazovno javno nastupati zbog prirode teškoća koje ima, nemojte inzistirati na javnom izlaganju, osim ako sam ne izrazi želju za tim.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele produbiti svoje znanje o navedenim temama mogu u grupama istražiti dodatne aspekte teme ili provesti analizu različitih izvora informacija. Tako, primjerice, mogu istražiti povijesni pregled nastanka kibernetičkog nasilja ili detaljnije istražiti zakonsku regulativu u našoj državi (kada, kako, zašto).
Naglasite im da provjere autentičnost izvora koji pružaju kvalitetne informacije. Nakon toga neka sažmu rezultate svog istraživanja ili analize i naprave prezentaciju u alatu PowerPoint u kojoj će logičkim redoslijedom, upotrebom ilustracija i grafikona, predstaviti sažet prikaz svojih saznanja o odabranoj temi.
U razgovoru s učenicima objasnite važnost prepoznavanja nasilnika i žrtava u svojoj okolini. Naglasite da je to prvi korak prema suzbijanju kibernetičkog (elektroničkog) nasilja i stvaranju sigurnijeg okružja. Potaknite ih da podijele svoje mišljenje i iskustva o temi kako biste stvorili otvorenu i poticajnu atmosferu.
Razgovorom potaknite učenike da navedu nekoliko primjera kibernetičkog nasilja koje mogu prepoznati u svojoj okolini, poput vrijeđanja na društvenim mrežama, širenja tračeva porukama ili ismijavanja pomoću anonimnih profila.
Sami navedite nekoliko primjera prikladnih za njihov uzrast. Odaberite nekoliko konkretnih primjera kibernetičkog nasilja, kao što su medijski slučajevi ili studije slučaja iz stvarnog života.
Raspravite o posljedicama takvog nasilja na žrtve, kao što su gubitak samopouzdanja, tjeskoba, depresija i dr.
Potaknite učenike da analiziraju i raspravljaju o ključnim elementima svakog primjera, kao što su motivi nasilnika, posljedice za žrtve i uloga društvenih medija.
Istaknite kako se nasilnici često koriste elektroničkim medijima kako bi se sakrili i izbjegli odgovornost za svoje postupke.
Pokažite učenicima mrežne sadržaje kao što su Pet za net i Medijska pismenost, koji pružaju korisne savjete, primjere i strategije za prepoznavanje nasilnika i žrtava te za pružanje pomoći ili razgovor s njima.
Podijelite učenike u manje grupe i zadajte im zadatke istraživanja načina na koje mogu pomoći žrtvama kibernetičkog nasilja i kako se nositi s nasilnicima.
Potaknite ih da se koriste mrežnim sadržajima, ali i drugim pouzdanim izvorima kako bi proširili svoje znanje i razumijevanje.
Učenici mogu istraživati strategije poput pružanja podrške žrtvama, prijavljivanja nasilja nadležnim osobama ili institucijama te educiranja vršnjaka o posljedicama kibernetičkog nasilja.
Neka iskoriste svoje istraživačke rezultate i znanje kako bi oblikovali savjete za svoje vršnjake. Savjeti bi trebali promicati pozitivne primjere ponašanja na internetu i izražavati stavove protiv kibernetičkog nasilja. Učenici se mogu koristiti alatima kao što je ploča izrađena u alatu Padlet ili aplikacijom Tricider za zajednički rad na stvaranju i dijeljenju savjeta.
Na kraju naglasite važnost prepoznavanja nasilnika i žrtava te promicanja pozitivnih vrijednosti na internetu. Potaknite učenike da primijene stečeno znanje u vlastitom životu i budu aktivni zagovornici sigurnosti na mreži, a svoje uratke neka na kraju predstave ostalim učenicima.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Potaknite učenike s teškoćama da sudjeluju u raspravi i izraze svoje mišljenje o temi.
Prilikom prikazivanja mrežnih sadržaja učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisivati vizualne informacije.
Učenik s teškoćama neka bude u grupi s učenicima koji mu, bude li potrebno, mogu pružiti podršku. Potaknite suradnju unutar grupe.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li korištenje zadanim alatima Padlet i Tricider. Ako je potrebno, pokažite mu i objasnite korake, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutim alatom te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad s alatima. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik prilikom izvođenja zadataka i rasprave.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici istražuju dodatne aspekte kibernetičkog nasilja.
Podijelite ih u grupe i neka istraže različite znanstvene radove posvećene utjecaju kibernetičkog nasilja na žrtvu, uzimajući u obzir i etičke, pravne i društvene implikacije. Jedno od područja koje mogu istraživati jest emocionalni utjecaj kibernetičkog nasilja na žrtvu. U sklopu istraživanja mogu proučavati znanstvene radove u kojima se analizira povezanost između kibernetičkog nasilja i simptoma kao što su anksioznost, depresija, nisko samopouzdanje i socijalna izolacija u žrtava. Učenici mogu istraživati kako kibernetičko nasilje može utjecati na emocionalno blagostanje žrtve i kako se ti utjecaji mogu odraziti na njihove svakodnevne životne funkcije i međuljudske odnose, uzimajući u obzir i pravne i društvene implikacije takvog nasilja. Osim toga mogu istraživati i etičke dileme koje proizlaze iz upotrebe tehnologije u nasilničkom ponašanju, kao i zakonodavstvo i pravne okvire koji se odnose na prevenciju, zaštitu i kažnjavanje kibernetičkog nasilja.
Svoje zaključke neka sažmu i izrade kratku prezentaciju koju će prikazati ostalim učenicima i zajedno s njima dodatno raspraviti o temi.
Započnite razgovor s učenicima o razumijevanju i suočavanju s kibernetičkim nasiljem (e-nasiljem) i govorom mržnje te promicanju aktivne uloge u zaustavljanju takvih oblika nasilja. Naglasite važnost poštovanja i jednakosti na internetu te im osvijestite da svatko od nas može pridonijeti stvaranju sigurnog i poticajnog mrežnog okružja. Istaknite da je odgovornost svih nas da budemo svjesni kibernetičkog nasilja i govora mržnje te da preuzmemo akciju u zaštiti sebe i drugih. Potaknite učenike na promišljanje o vlastitom ponašanju na internetu i na razmišljanje o načinima na koje mogu pridonijeti promicanju pozitivnog mrežnog okružja.
Nakon toga u interaktivnoj raspravi provjerite kako učenici shvaćaju različite oblike kibernetičkog nasilja i govora mržnje.
Podijelite učenike u parove i zadajte im da istraže dugoročne posljedice kibernetičkog nasilja i govora mržnje na pojedinca, zajednicu i društvo. Neka istraže postojeće kampanje, organizacije i resurse koji se bave zaustavljanjem kibernetičkog nasilja. Potičite ih da razmisle o preventivnim mjerama, podršci žrtvama, edukaciji i promicanju pozitivnih vrijednosti na internetu.
Kako bi promovirali pozitivno ponašanje na mreži te poticali solidarnost, poštovanje i osnaživanje drugih, neka učenici u alatu Moovly izrade animaciju kojom će prikazati načine suzbijanja i moguće radnje koje se mogu poduzeti u borbi protiv kibernetičkog nasilja i govora mržnje. Ako se još nisu služili tim alatom, pokažite im i objasnite njegove osnovne mogućnosti. Njihove radove možete objaviti na mrežnoj stranici škole ili na školskim društvenim mrežama te tako promovirati pozitivno ponašanje na internetu u široj zajednici. Svoje radove neka prezentiraju ostalim učenicima. Na kraju neka jedni drugima daju povratne informacije o radovima. To mogu učiniti u obliku usmenih ili pisanih komentara, u kojima trebaju iznositi svoje dojmove i prijedloge za poboljšanje.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi postavljajući mu potpitanja vezana uz temu aktivnosti.
Pri podjeli učenika u grupe učenik s teškoćom neka bude u grupi s učenicima koji mu, bude li potrebno, mogu pružiti podršku.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li korištenje zadanim alatom Moovly. Ako je potrebno, pokažite mu i objasnite korake, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutim alatom te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u njemu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik prilikom izvođenja zadataka.
Ako je učeniku s teškoćama izazovno javno nastupati zbog prirode teškoća koje ima, nemojte inzistirati na javnom izlaganju, osim ako učenik sam ne izrazi želju za tim.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici u grupama istražuju proaktivne strategije prevencije uključujući razvoj empatije, digitalne pismenosti i etičnog ponašanja. Razgovarajte o važnosti stvaranja podržavajućeg okružja i promicanju pozitivnih vrijednosti na internetu. Raspravite o važnosti intervencije i podrške žrtvama kibernetičkog nasilja i govora mržnje.
Neka učenici istraže dostupne resurse, organizacije i načine pružanja podrške žrtvama.
Na kraju neka samostalno osmisle kampanju kojom bi utjecali na prevenciju kibernetičkog nasilja i zatim neka predstave svoje uratke u digitalnom alatu po izboru.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.