Predmet
Povijest 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Gajeve dame

Naziv predmeta
Povijest 7

Razred
7. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Muževi ilirske dobe
  • Dragojla Jarnević
  • Sidonija Rubido Erdӧdy
  • Ljudevit Gaj
  • Ilirski preporod
  • položaj žena

A gdje su žene?

Nastavni sat počnite postavljajući nekoliko pitanja o položaju žena danas. Uputite učenike da se prisjete kakav je bio položaj žena u prošlosti. Projicirajte slike žena različitih staleža u povijesti, dodajte i koju vladaricu (Kleopatra, Teuta, Elizabeta I., Marija Terezija, Katarina Velika…). Dovedite učenike do 19. stoljeća i položaja žena tada. Pitajte ih o položaju žena u Hrvatskoj u prošlosti i danas te koliko su se promijenili uvjeti života. Neka obrate pozornost na školovanje.

Podsjetite učenike na ilirski pokret i način života u prvoj polovici 19. stoljeća i pitajte ih gdje su žene?

Najavite učenicima da će pogledati videoisječak o Josipi Vancaš i tijekom gledanja u bilježnice zapisati imena i prezimena hrvatskih preporoditelja koji se spominju. Provjerite imena i prezimena koja su učenici zapisali.

Nakon toga učenike podijelite u parove. Svakom paru dajte pripremljenu sliku Muževi ilirske dobe. U prvom dijelu zadatka učenici moraju imenovati što više osoba prikazanih na slici. Nakon toga će rješavati pripremljeni kviz u digitalnom alatu Wordwall. Učenici rješavaju zadatak dok ne dobiju točno rješenje.

Učenici uočavaju da su među Muževima ilirske dobe i dvije žene. U raspravi nastoje, na osnovi znanja o 19. stoljeću, zaključiti zašto nema više žena koje su aktivno sudjelovale u pokretu.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina te je pri pružanju potpore važno imati na umu njihove specifičnosti i individualne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima pojedinog učenika te njegovim jakim i slabim stranama. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u neposrednu blizinu učitelja ili u prvu klupu kako bi dobio primjerenu pomoć ili objašnjenje koje mu je potrebno pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.
Učenika motivirajte na rad i sudjelovanje u raspravi. Postavite jasna pitanja i smjernice te pružite potporu u donošenju zaključaka. Tijekom promatranja fotografija žena različitih staleža u povijesti pazite na to da svi učenici dobro vide fotografije, da je svjetlost u učionici prikladna i da su detalji jasno prikazani. Učenicima s oštećenjem vida omogućite promatranje fotografije na tabletu, prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te uvećanje fotografije. Uz prilagodbu prikaza fotografije, važno je da učenici s oštećenjem vida dobiju sve bitne informacije i detaljne opise. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite pregled fotografije unaprijed i pojednostavnite zadatke. Učeniku s teškoćama pripremite tiskane fotografije žena različitih staleža u povijest ili omogućite pregled fotografije na tabletu, s mogućnošću prilagodbe svjetline, kontrasta i veličine fotografije.
Najavite gledanje videoisječka kako bi učenici s poremećajem iz autističnog spektra bili unaprijed pripremljeni na aktivnost. Učeniku s teškoćama omogućite pregled videomaterijala o Josipi Vancaš unaprijed i pripremite konkretne smjernice s primjerima kako bi znao što se od njega očekuje i kako bi se mogao pripremiti za zadatak. Pripremite učeniku pisane upute praćene vizualnim materijalom i prema potrebi dodatno usmeno objasnite.
Pri podjeli učenika u parove uzmite u obzir značajke učenika s teškoćama. Učenika s teškoćama stavite u par s učenikom koji će mu moći pružiti potporu u rješavanju zadatka i motivirati ga na rad. Neka učenik s kojim je učenik s teškoćama u paru bude učenik koji nema teškoće u svladavanju gradiva. Češće provjeravajte kako par u kojem je učenik s teškoćama napreduje u obavljanju zadatka.
Tijekom rada u digitalnom alatu Wordwall provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u tom alatu. Pripremite mu slikovne i pisane upute, prema potrebi pokažite način upotrebe alata. Rad u paru omogućuje da učenik ima potporu pri upotrebi alata.
Tijekom rasprave potičite sve učenike na sudjelovanje i aktivnost, ali ne inzistirajte na uključivanju ako učenik s teškoćama nije spreman ili mu takva situacija stvara nelagodu. Za učenika s teškoćama unaprijed pripremite pitanja koja ćete mu postaviti u raspravi kako bi se mogao pripremiti. Postavite jasna pitanja i smjernice te pružite potporu u donošenju zaključaka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici pročitat će članak o Položaju žena u Banskoj Hrvatskoj u drugoj polovici 19. stoljeća autorica Sonje Erceg i Dore Tataj. Izdvojit će najvažnije informacije i iznijeti ih ostalim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

A gdje su žene?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenici prepoznaju i povezuju imena hrvatskih preporoditelja s njihovim slikovnim prikazima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Gajeve dame

Pozovite učenike da se prisjete žena ilirskog pokreta. Najavite im sljedeću aktivnost. Podijelite učenike u skupine po četiri ili pet članova. Svaka će skupina dobiti unaprijed pripremljene materijale o životima Dragojle Jarnević i Sidonije Rubido Erdӧdy. Materijali mogu sadržavati cjelokupne biografije tih ilirki ili se njihovi životi mogu podijeliti prema razdobljima (djetinjstvo, školovanje, karijera, starost). Svaka skupina obrađuje jednu osobu ili razdoblje iz njezine prošlosti. Iz pripremljenih materijala učenici će u skupinama izdvojiti najvažnije činjenice o njihovim životima. Na osnovi dobivenih podataka izradit će prezentacije u digitalnom alatu Prezi. Potaknite učenike da se koriste i mrežnim pretraživačima kako bi pronašli prikladne slikovne materijale za svoj rad.

Skupine će svoje uratke predstaviti razredu.

U raspravi nakon toga usporedit ćemo njihove životne putove i istaknuti važnost žena u javnom životu danas.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama su heterogena skupina te je tijekom pružanja potpore važno imati na umu njihove specifičnosti i osobne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima pojedinog učenika te njegovim potrebama. Preporuka je da se učenik s teškoćama smjesti u neposrednu blizinu učitelja ili u prvu klupu kako bi dobio primjerenu pomoć ili objašnjenje koje mu je potrebno u obavljanju aktivnosti.
Motivirajte učenike za rad i sudjelovanje. Najavite aktivnosti kako bi se učenici mogli pripremiti za rad u skupini, pogotovo ako u razredu imate učenika s poremećajem iz autističnog spektra i to s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Možete mu omogućiti da samostalno odabere grupu u kojoj će sudjelovati. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji ga motiviraju, zadajte zadatak kojim će pridonijeti radu cijele grupe. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u motivirajuću skupinu koja će mu pomoći usmjeriti pozornost na zadatak. Učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), omogućite zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem.
Učeniku s teškoćama unaprijed pripremite materijale kako bi se na vrijeme upoznao s aktivnošću, sadržajem i zadatcima. Provjerite snalazi li se učenik s teškoćama u digitalnom alatu Prezi. Uz materijale i upute za obavljanje zadatka, omogućite pisane i slikovne upute za upotrebu alata koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama.
Tijekom predstavljanja grupnih uradaka i rasprave obratite pozornost na to da učenici s teškoćama izlažu samo ako se samostalno jave i izraze želju. Ako u razrednom odjelu imate učenika sa strahom od javnoga nastupa ili izraženom anksioznošću te učenika s jezičnim teškoćama, nemojte inzistirati na time da javno govori.
Prilagodba scenarija može biti u skladu s preporukama stručnog tima škole te u skladu sa specifičnostima i pojedinačnim potrebama svakog učenika.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će u alatu Piktochart izraditi Vennov dijagram u kojem će usporediti život Dragojle Jarnević i Sidonije Rubido Erdӧdy.

Nastavna aktivnost za predmet X

Gajeve dame

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenici uz pomoć pripremljenog materijala uspoređuje životne putove dviju pripadnica Ilirskog pokreta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Gdje su žene u Hrvatskoj danas?

Učenici će procijeniti važnost uloge žena u društvu u prvoj polovici 19. stoljeća i danas te svoje zaključke iznijeti u odgovarajućemu digitalnom alatu.

S pomoću nekoliko pitanja motivirajte učenike da se prisjete položaja žena u Hrvatskoj u 19. stoljeću. Podijelite ih u parove i neka u bilježnicama izrade tablice s dva stupca. U prvi će stupac upisati poslove koje svaki dan obavljaju njihovi očevi, a u drugi što sve obavljaju njihove majke. Uputite učenike da rasprave o sličnostima i razlikama poslova koje roditelji obavljaju te da oni kažu svoje mišljenje. Prozovite nekoliko parova da svoje zaključke iznesu ostatku razreda.

Nakon toga učenicima u parovima podijelite materijale za rad koji sadržavaju informacije o položaju žena u Hrvatskoj danas, čime se bave te kolika su im primanja. Učenici će u parovima u alatu Pixton izraditi strip u kojem će se voditi dijalog između Dragojle Jarnević i/ili Sidonije Rubido Erdödy i žene iz 21. stoljeća. U dijalogu žena učenici će usporediti njihov položaj, iznijeti sličnosti i razlike. Nakon što izrade strip, svaki će par svoj uradak predstaviti u razredu.

Postupci potpore

Pri prilagodbi nastavne aktivnosti važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina te uzeti u obzir različitost i individualnost učenika s teškoćama u razvoju i učenika sa specifičnim teškoćama. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama, mogućnostima i značajkama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio primjerenu potporu, češće povratne informacije i usmjeravanje. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Na početku sata važno je zadobiti pozornost svih učenika i motivirati ih na aktivno uključivanje, osobito učenike s teškoćama. Pozornost učenika s teškoćama možete zadobiti i usmjeriti izravnim obraćanjem te jasnim i jednostavnim uputama.
Pri podjeli učenika u parove uzmite u obzir značajke i mogućnosti učenika s teškoćama. Učenika s teškoćama smjestite u par s učenikom koji nema teškoće u svladavanju gradiva, koji će mu moći pružiti potporu i motivirati ga za rad. Rad para u kojem je član učenik s teškoćama češće provjerite te ponudite dodatnu potporu i upute. Učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), omogućite zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem. Učeniku s intelektualnim teškoćama omogućite izvedbu zadatka na radnom listiću s unaprijed pripremljenom tablicom.
Neka učenici s teškoćama sudjeluju u predstavljanju rada samo ako se samostalno jave i osjećaju spremnima. Ako u razrednom odjelu imate učenika sa strahom od javnoga nastupa, izraženom anksioznošću ili učenika s jezičnim teškoćama, nemojte inzistirati na javnom predstavljanju.
Osigurajte pisane i slikovne upute za zadatak i upotrebu digitalnog alata Pixton radi lakšeg snalaženja. Koristite se kraćim rečenicama i jednostavnijim rječnikom, izdvojite ključne pojmove i omogućite objašnjenje nepoznatih pojmova na konkretan način. Upute također grafički prilagodite (primjerice, prilagodba fonta, dvostruki prored, uvećan tekst i povećan razmak među slovima, poravnanje teksta s lijeve strane). Provjerite snalazi li se učenik s teškoćama u digitalnom alatu.
Tijekom predstavljanja uradaka obratite pozornost na to da učenici s teškoćama izlažu samo ako se samostalno jave i izraze želju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Nakon rasprave o boljem ili lošijem položaju žena danas uputite učenike da svoje mišljenje uobliče u esej i napišu ga koristeći se digitalnim alatom Mahara. U eseju trebaju objasniti svoje mišljenje o položaju žena u Hrvatskoj danas te kako se položaj poboljšao ili pogoršao u usporedbi s 19. stoljećem. Esej s točnim smjernicama za pisanje te ograničenim brojem riječi ili rečenica može učitelju poslužiti za formativno ili sumativno vrednovanje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Gdje su žene u Hrvatskoj danas?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenici će na osnovi znanja o ženama iz 19. stoljeća i danas procijeniti ulogu žena u hrvatskome društvu, umjetnosti i znanosti u 21. stoljeću.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dijanić, Dijana: Hrvatski narodni preporod i Ilirski pokret u Dnevniku Dragojle Jarnević, Povijest u nastavi, Zagreb, 2013., posljednji put pristupljeno 14.07.2023.

Rajković, Ana, Dragojla Jarnević – rušenje mita o maskulinom 19. stoljeću, portal Vox feminae, posljednji put pristupljeno 14.07.2023.

Grubišić Pulišelić, Eldi, Odraz preporodnih ideja u Dnevniku Dragojle Jarnević nakon 1848. godine, Kolo, Matica hrvatska, Zagreb, posljednji put pristupljeno 14.07.2023.

Jarnević, Dragojla. Dnevnik, Matica hrvatska Karlovac, 2000.

Hrvatski biografski leksikon, natuknica Erdödy, Sidonija, posljednji put pristupljeno 14.07.2023.

Hrvatski biografski leksikon, natuknica Jarnević, Dragojla, posljednji put pristupljeno 14.07.2023.

Erceg, Sonja; Tataj Dora, Položaj žena u Banskoj Hrvatskoj u drugoj polovici 19. stoljeća, Essehist: časopis studenata povijesti i drugih društveno-humanističkih znanosti, Vol. 10 No. 10, 2019., , posljednji put pristupljeno 14.07.2023.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.