Međupredmetna tema
Učiti kako učiti
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Upoznajmo Mnemozinu

Međupredmetna tema
Učiti kako učiti

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • MAT: kut, vrste kuta, vršni kutovi
  • PRI: tlo, organizmi u tlu, organizmi na tlu
  • TEH: drvo, materijali, svojstva
  • INF: mjerne jedinice za količinu podataka
  • IZVAN: nepromjenjive vrste riječi
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

M(ne)mo matka

Nakon što su učenici upoznali pojam kuta i vrste kutova, susjedne i vršne kutove upitajte ih je li im teško zapamtiti i razlikovati sve te nove pojmove i njihove opise. Upitajte ih kako planiraju naučiti sve te pojmove, imaju li neki svoj poseban plan učenja.
Nakon razgovora s učenicima prođite interaktivni sadržaj Mnemotehnike za bolje pamćenje. Upitajte ih misle li da im neka od tehnika može pomoći pri učenju ne samo ovih nego bilo kojih matematičkih pojmova i pravila. Podijelite učenike u grupe po 4 – 5 učenika te svakoj grupi dodijelite 4-5 različitih pojmova, npr. prvoj grupi vršni kutovi, šiljasti kut, tupi kut i puni kut, itd. Svaka grupa za svaki dodijeljeni pojam izrađuje dvije vrste mnemotehnike. Vizualnu mnemotehniku bizarnog predočavanja koriste za lakše prepoznavanje zadanih pojmova. Na ploču primjerice nacrtajte primjer za krakove kuta tako što ćete nacrtati žabu s raširenim nogama. Potaknite učenike neka promisle na što ih sve njihovi pojmovi asociraju i odaberu onaj koji je prirodniji svim članovima grupe. Nakon usuglašavanja svaki član grupe crta jedan pojam na listu papira.
Zatim najavite učenicima da će za opis pojma koristiti verbalnu mnemotehniku i to u obliku rime. Navedite im primjer rime poput : Jučer sam naučio što su planine, a danas da je kut dio ravnine…
U grupi svaki član odabire jedan pojam te za njega piše rimu, za pomoć oko rime mogu se poslužiti mrežnim stranicama Rimovanje riječi! ili Školski rječnik hrvatskoga jezika. Rimu pišu na papir ispod crteža. Nakon što je svaka grupa odradila svoje zadatke, slijedi izlaganje radova pred razredom. Upitajte učenike jesu li uspjeli zapamtiti pojmove na kojima su radili, je li ovakav način učenja novih pojmova lakši, zabavniji ili možda teži, mogu li ovakav način učenja pojmova upotrijebiti možda i u drugim predmetima, itd. Sve učeničke radove postavite na pano u učionici.

Postupci potpore

Pripremite podsjetnik s vrstama kutova. Pronađite primjere kutova u svakodnevnom životu, koristeći predmete svakodnevne uporabe. Konkretizacija će bit ipodrška učenicima s intelektualnim teškoćama. Označite kutove različitim bojama, što će biti podrška učenicima s teškoćama učenja, pažnje te učenicima s intelektualnim teškoćama. Pri prezentiranju interaktivnih sadržaja omogućite rad u paru za učenike s oštećenjem vida. Prikazane mnemotehnike pripremite kao primjere na podsjetniku, što će usmjeravati učenike u radu. Provjerite razumijevanje upute i po potrebi dodatno pojasnite primjerima pojedinu mnemotehniku. Usmjeravajte učenike s intelektualnim teškoćama u radu, postavljajući potpitanja, te semantički prilagodite upute i razinu ishoda u aktivnosti. U dijelu zadatka pisanja rime, također, primjere rime pripremite na podsjetniku. Označite bojom dijelove riječi koji se rimuju. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma dodatno pojasnite pojmove u prenesenom značenju ili asocijacije u pojedinim tehnikama. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici pomoću verbalne mnemotehnike elaboriranog kodiranja pišu kratku zanimljivu priču preko koje uče o vrstama kutova. Da bi učenici mogli riješiti ovaj zadatak, proslijedite im poveznice na interaktivne sadržaje: Mnemotehnike za bolje pamćenje te Majka devet muza gdje mogu proučiti sve tehnike i, naravno, vidjeti primjer elaboriranog kodiranja. Svoje kratke priče objavljuju na pripremljenoj ploči Padleta kako bi ih svi učenici mogli pročitati, a možete ih objaviti i na mrežnim stranicama škole.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

M(ne)mo matka

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT C.5.1 Opisuje skupove točaka u ravnini te analizira i primjenjuje njihova svojstva i odnose.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Prvo ćemo vizualizirati!

Budući da osjetom vida primamo oko 90% informacija iz okoline, može se očekivati da velik broj ljudi pri učenju preferira vizualni stil učenja. S učenicima prođite interaktivni sadržaj Mnemotehnike za bolje pamćenje te njihovu pozornost usmjerite na vizualne mnemotehnike.
Uputite ih da će tijekom učenja sadržaja o prilagodbama živih bića životu u tlu i na tlu na listu papira izraditi skicu uzdužnog presjeka kroz tlo i ključne pojmove navoditi smještajući ih na odgovarajuće mjesto na tlu ili u njemu. Neka zamisle tlo u nekom njima poznatom okruženju: parku, vrtu, voćnjaku ili sl. Oni vještiji mogu pojmove i nacrtati.
Koristeći neku od vizualnih mnemotehnika, poput metode prostornog uređenja stranice, prikažite učenicima kako povezati pojmove poput gujavica, mravi, korijenje biljaka, jajašca puža vinogradnjaka i slično i tako im omogućite da lakše usvoje sadržaje predviđene ishodima Godišnjeg izvedbenog kurikuluma prirode u petom razredu.
Nakon što ste obradili predviđene sadržaje, organizirajte predstavljaonicu tijekom koje će učenici ostatku razreda predstaviti svoj prikaz i način na koji su povezivali ključne pojmove. Predstavljaonica je idealna prilika i za razjašnjavanje mogućih poteškoća i davanje korisnih smjernica za korištenje vizualnih mnemotehnika i kasnije tijekom učenja.
Učeničke prikaze skenirajte i izložite u prigodnom alatu kao što je Canva, a možete ih objaviti i na mrežnoj stranici škole uz prigodan članak o korištenju asocijacija ovog tipa za uspješnije učenje sadržaja.

Postupci potpore

Pripremite primjere vizualnih mnemotehnika koje ćete proslijediti učenicima kao smjernicu u korištenju iste u radu. Navedeno će biti podrška učenicima s teškoćama pažnje, učenicima s intelektualnim teškoćama te učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Primjere pripremite s primjerenim brojem sastavnica koje se prikazuju, radi moguće distraktibilnosti pažnje. Za učenike s oštećenjem vida pronađite drugu mnemotehniku kako bi mogli sudjelovati u aktivnosti, ili osigurajte rad u paru kako bi vršnjak opisivao što crta po papiru. Za učenike s teškoćama grafomotorike, pripremite slikovne prikaze pojmova, koje će učenici pridodati pojmovima na listu papira, bez potrebe crtanja istih. Pri predstavljanju svojih prikaza, osigurajte učenicima izbor, pružite podršku u predstavljanju. Izbjegavajte predstavljanje pred razredom učenika s govorno-jezičnim teškoćama. Rad možete predstavite vi ili vršnjak u paru. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele mogu istražiti detaljnije kako funkcionira naše pamćenje. U tu svrhu predložite im interaktivni sadržaj Kako radi pamćenje?. Informacije o pamćenju te preporuke koje im mogu pomoćipri učenju mogu predstaviti i ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Prvo ćemo vizualizirati!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ PRI B.5.1. Učenik objašnjava svojstva zraka, vode i tla na temelju istraživanja u neposrednom okolišu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tehnička kultura

Učim sa superjunacima

Provedite aktivnost uz nastavnu jedinicu “Drvo i svojstva drva”, gdje se učenici upoznaju s različitim značenjima riječi drvo, vrstama drveta i njihovim svojstvima. Nakon upoznavanja s novim pojmovima prikažite učenicima videozapis Kako radi pamćenje?.
Nakon pogledanog videozapisa povedite razgovor o pamćenju i zapamćivanju. Pamte li dobro? Što im je lako, a što teško naučiti? Koriste li se i nekim drugim načinima pamćenja i zapamćivanja osim čitanja teksta i ponavljanja iste rečenice ili definicije? Nakon razgovora prezentirajte im primjere različitih vrsta mnemotehnika. Kao primjer jedne od najčešće korištenih mnemotehnika pokažite im slike koje mogu predočiti uz definicije mehaničkih svojstava drva. Svojstva povežite s superjunacima iz filmova ili stripova poput: tvrdoća – slika Supermana koji prolazi kroz zidove, čvrstoća – slika Thora koji svojm čekićem udara u zemlju, elastičnost – slika Robin Hooda koji savija luk da bi ispalio strijelu, itd. Nakon toga učenici mogu izraditi vlastite plakate ili infografike koji sadrže slike ili crteže koje bi povezali s novim pojmovima značenja riječi drvo, vrstama drveta i njihovim svojstvima. Plakati i infografike se mogu izraditi na listu papira većeg formata ili u digitalnom alatu Canva te se na kraju mogu postaviti u učionici, virtualnoj učionici ili na mrežnoj stranici škole.
Na kraju aktivnosti prokomentirajte s učenicima je li im na ovaj način bilo lakše savladati nove nastavne sadržaje. Uputite učenike neka istraže interaktivni element Kako poboljšati pamćenje? s preporukama koje im mogu pomoći pri učenju.

Postupci potpore

Pripremite primjere o drvu i svojstvima drva koje ćete proslijediti učenicima s teškoćama. Konkretni primjeri povezani s iskustvom učenika bit će podrška, osobito učenicima s intelektualnim teškoćama. Prije razgovora s učenicima o pamćenju nastavnih sadržaja, oprimjerite isto iskustvenim situacijama, osobito za učenike s poremećajem iz spektra autizma i učenike s intelektualnim teškoćama. Vrste mnemotehnika pripremite u obliku kognitivne mape s primjerima, što će biti smjernica i podsjetnik u radu učenicima s teškoćama. Osim primjera povezivanja mehaničkih svojstva drva s likovima superjunaka, provjerite poznaju li učenici superjunake te im prikažite sliku/crtež istih. Osim superjunaka, potaknite učenike na povezivanje mehaničkih svojstava drva s njihovim asocijacijama, povezanim s iskustvima učenika. Provjerite upute, jesu li kratke i precizne, razumljive učenicima, što će biti podrška osobito učenicima s teškoćama pažnje. Učenicima s oštećenjem vida osigurajte rad u paru, odnosno podršku učenika u opisivanju crteža i svojstva drva. Pripremite korake u pisanom obliku za izradu plakata, što će biti osobita podrška učenicima s teškoćama pažnje. Uputama za izradu pridružite slikovne predodžbe za učenike s poremećajem iz spektra autizma. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele više proučavaju i druge vrste mnemotehnika, te za svaku osmišljavaju neki primjer koji je vezan uz sadržaje tehničke kulture. Uputite ih u digitalni alat Popplet gdje mogu vrlo jednostavno izraditi kognitivne mape o različitim temama koje zatim mogu kategorizirati, povezivati i organizirati.

Nastavna aktivnost za predmet Tehnička kultura

Učim sa superjunacima

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TK B.5.1. Na kraju prve godine učenja i poučavanja predmeta Tehnička kultura u domeni Tvorevine tehnike i tehnologije učenik ispituje i opisuje svojstva drva i drugih materijala.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

M(n)emo rječnik

Aktivnost provedite unutar nastavne jedinice u kojoj se učenici upoznaju s mjernim jedinicama za količinu memorije. Nakon što se učenici upoznaju s mjernim jedinicama bit, bajt, kilobajt, megabajt, gigabajt i terabajt potaknite razgovor o pamćenju i zapamćivanju novih pojmova. Dogodi li im se nekada da ne mogu zapamtiti informacije? Zna li im se dogoditi da zaborave redoslijed podataka koji je važan pa nabrajaju nasumice, ili možda izostave neki podatak tijekom nabrajanja? Jesu li se ikad pomogli na neki način u zapamćivanju takvih podataka. Učenici daju primjere. Nakon razgovora s učenicima prođite interaktivni sadržaj Mnemotehnike za bolje pamćenje. Kao primjer mnemotehnika ponudite rime vezane za pojmove bit i bajt: 1. Bit može biti nula ili jedan, tko to ne zna dobit će jedan. 2. Bit može imati stanja dva, nula ili jedan i to je mudrost sva. 3. Osam bitova ima jedan bajt, tko to ne zna, imat će sa mnom fajt. Nakon toga učenici u parovima/grupama osmišljavaju svoju rimu za bit i bajt te ih upisuju u digitalni alat Lino. Pomoć u nalaženju rime mogu potražiti na mrežnim stranicama poput Rimovanje riječi! i Školski rječnik hrvatskoga jezika. Učenici odabiru najbolji primjer rime koji zatim možete ispisati na list papira i postaviti na pano. Nakon rima o bitu i bajtu na red dolaze ostale mjerne jedinice. Učitelj na platnu prikazuje redom veličine Bajt - Kilobajt - Megabajt - Gigabajt - Terabajt - Petabajt. Na primjeru KMGT = Koma Mi Gledati Televiziju objasnite verbalnu mnemotehniku elaboriranog kodiranja. Nakon toga učenici u parovima/grupama osmišljavaju svoju verziju mnemotehnike. Zapisuju na Lino ploči.
Uputite učenike na digitalni alat OneNote bilježnicu u koju mogu stavljati svoje primjere korištenja mnemotehnika za ostale nastavne predmete. Možete ga nazvati M(n)emo rječnik. Svojim idejama međusobno si mogu pomagati u učenju i lakšem svladavanju gradiva. Nakon nekog vremena prokomentirajte s učenicima je li im ova tehnika pomogla u učenju te ih uputite i na neke druge mnemotehnike koje nisu dosad upoznali.

Postupci potpore

Pripremite podsjetnik s jedinicama za količinu memorije koji će biti podrška učenicima s teškoćama u daljem radu, osobito učenicima s teškoćama pažnje i učenicima s intelektualnim teškoćama. Kako bi učenici s intelektualnim teškoćama te učenici s poremećajem iz spektra autizma aktivno sudjelovali u razgovoru o učenju i pamćenju informacija, pripremite iskustvene situacije koje će pobliže pojasniti tematiku. Pripremite podsjetnik s primjerima mnemotehnika. Kao poticaj u stvaranju rima, proslijedite učenicima primjere riječi koje se rimuju te bojom označite slogove koji se rimuju. Navedeno će biti podrška učenicima s teškoćama učenja. Učenicima s intelektualnim teškoćama te učenicima s poremećajem iz spektra autizma, dodatno pojasnite primjere mnemotehnika, koje predstavljaju asocijacije, odnosno ne prikazuju sadržaje u doslovnom smislu. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više proučavaju i ostale mnemotehnike koje nisu objašnjene na nastavi te za svaku osmišljavaju svoj primjer. Izrađuju kognitivnu mapu te ju ispisuju na list papira i postavljaju na pano u učionici ili drugom prostoru škole.

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

M(n)emo rječnik

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ A.5.3 Učenik analizira način na koji računalo pohranjuje različite vrste podataka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Izvannastavna aktivnost

S Mnemozinom do znanja

Razgovarajte s učenicima o učenju - kada i kako najbolje uče? Dogodi li im se nekad da već dvadesetak minuta nakon zatvaranja knjige zaborave sve što su učili? Prikažite učenicima videozapis Kako radi pamćenje?. Nakon toga povedite razgovor o pamćenju i zapamćivanju. Pamte li dobro? Što im je lako naučiti, a što teško? Upitajte učenike jesu li ikada čuli što su mnemotehnike. Pokažite im videozapis Mnemotehnike i povedite razgovor o tome koriste li neke od tehnika koje su vidjeli prilikom učenja. Sada učenike podijelite u četiri skupine. Svakoj skupini ponudite nastavni sadržaj hrvatskoga jezika petog razreda (npr. nepromjenjive vrste riječi). Svi učenici neka imaju isti sadržaj. Prva skupina neka verbalnim tehnikama prikaže zadani sadržaj. Mogu se služiti sljedećim tehnikama: skraćivanje (npr.učenici mogu prva slova svih nepromjenjivih riječi poredati abecednim redom, svako to slovo mogu zapisati bojom čiji naziv sadrži slovo te riječi - npr. čestice, prijedlozi, prilozi, usklici, veznici - ČPPUV) elaborirano kodiranje (npr. pamćenje veznika i, pa, te, ni, niti - Niti nisu teške i padaju.), rečenični mnemonici (npr. pišu rečenice u kojima će redom istaknuti prijedloge na, o, po, pri, prema, u - U sobi prema istoku na podu po potrebi razgovaramo o prijedlozima pri svjetlu.), ritam i rime (učenicima ponudite Gramatika u Stihu - Hrvatska Verzija). Prema ideji Jure Karakaša, zadatak im je napisati jedan četverostih o svakoj nepromjenjivoj vrsti riječi. Učenike usmjerite da u svakom četverostih mogu staviti svoje ime ili neku dobru osobinu (primjer - Ivan viče svi ga čuju/Čestice i pitaju/I potvrđuju/I preoblikuju). Potaknite učenike da se stihovi koje pišu rimuju, u čemu im može pomoći aplikacija Rimovanje riječi!. Druga skupina isti sadržaj može prikazati vizualnim mnemotehnikama: metodom predočavanja (npr. učenici mogu nacrtati po jedan crtež koji ih podsjeća na nepromjenjive vrste riječi - za priloge to npr. može biti zelena salata i sl.), metodom mjesta (npr. u obliku torte s pet katova), metodom prostornog uređenja stranica (npr. učenici bi mogli nacrtati zgradu s pet katova i na svaki kat smjestiti određenu vrstu riječi; te vrste riječi mogu prikazati kroz crtež osobe pa će dječak s prvog kata npr. imati majicu na kojoj će pisati prilog kao neka odjevna marka).

Treća skupinaisti sadržaj može predstaviti bizarnim predočavanjem. Četvrta skupina isti sadržaj predstavlja mješovitim mnemotehnikama: procesne mnemotehnike, mnemotehnika povezivanja.
Po završetku aktivnosti pozovite sve četiri skupine da si međusobno predstave svoje uratke. Otvorite alat Mentimeter pomoću kojeg ispitajte učenike koji im se način učenja čini najsvrsishodniji za njih. Razgovarajte o dobivenim rezultatima. Za kraj aktivnosti učenici neka pripreme kviz u digitalnom alatu Google Forms o nepromjenjivim vrstama riječi. Priredite natjecanje u kvizu znanja. Analizirajte i komentirajte rezultate s učenicima.

Izvannastavna aktivnost

S Mnemozinom do znanja

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Upoznati učenike s mnemotehnikama kao načinima boljeg pamćenja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Arar, Lj. Milotić, B. (2001) Neka djeca i u nastavi budu djeca! Neka im nastavnici budu modeli!, Filozofski fakultet u Rijeci (17. 1. 2021.)
Institut za društvena istraživanja u Zagrebu (2020) Strategije pamćenja - 5 do 8. razred. Youtube videozapis (17. 1. 2021.)
Gršković, V. (2013) Može li se pamćenje izvježbati? Studije slučaja ljudi s izvrsnim sposobnostima pamćenja. Mrežna stranica istrazime.com (17. 1. 2021.)
Karakaš, J. (2001) Gramatika u stihu. Panda, Zagreb (17. 1. 2021.)
Kresinger, E. (2018) Pamćenje i korištenje mnemotehnika kod djece 2. i 4. razreda osnovne škole, Diplomski rad, Učiteljski fakultet, Sveučilišta u Zagrebu. (17. 1. 2021.)
Tot, T. (2012) Mnemotehnike, podjela i obilježja, Završni rad, Filozofski fakultet, Sveučilište J.J. Strossmayera u Osijeku. (17. 1. 2021.)
Živković, Ž. Pamtim, pamtiš, pamti, Vježbe i savjeti za bolje pamćenje i učenje, knjiga 1. Naklada Slap, Jastrebarsko. (17. 1. 2021.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.