Prije početka aktivnosti, na stranici organizacije Le Jour de la Terre odaberite neki videoprilog koji prikazuje na koji bi se način mogao obilježiti Dan planeta Zemlje, odnosno koji su postupci koje svatko može napraviti kako bi se smanjio negativan utjecaj na okoliš, primjerice ovaj video, u kojem se prikazuju ideje za obilježavanje Dana planeta Zemlje, odnosno kojim bi se ekološkim gestama mogao obilježiti taj dan.
Učenicima prikažite videoprilog te ih zamolite da zabilježe ideje. Provjerite jesu li razumjeli sve riječi te što im je pomoglo pri razumijevanju, a ako je potrebno, objasnite im nepoznate riječi. Pitajte ih zatim što oni i njihovi ukućani rade kako bi očuvali svoj okoliš te što misle što bi se dogodilo kada bi svi učenici iz razreda i njihovi roditelji i ukućani odlučili na jedan dan, primjerice, štedjeti energiju u svom domu ili u školi. Također ih pitajte koje su im se ideje u videoprilogu svidjele i smatraju li da bi ih mogli provesti u svome okružju.
Podijelite zatim učenike u četveročlane grupe u kojima će odabrati geste koje im se najviše sviđaju i za koje znaju da ih mogu provesti zajedno sa svojim obiteljima i svojim bližnjima. Uz svaku gestu osmišljavaju rečenicu ili slogan te pronalaze fotografije ili ilustracije koje mogu prikazati odabranu gestu. Zatim za svaku ekološku gestu izrađuju plakat u digitalnom alatu Canva. Tu aktivnost možete provoditi prilikom obilježavanja Dana planeta Zemlje, ali možete je napraviti i početkom školske godine pa učenici mogu odlučiti žele li dan održivoga razvoja proširiti na tjedan, mjesec ili čak godinu održivoga razvoja. U skladu s odlukom, učenici biraju jednu gestu za dan održivoga razvoja, sedam gesti za tjedan, 30 gesti za mjesec ili 12 gesti za godinu. Plakate možete ispisati pisačem i izložiti na panoima u razredu ili u školi. Obvezno povremeno provjerite s učenicima provode li i dalje odabrane geste, kako se osjećaju dok to provode te što im pričinjava poteškoće.
Potaknite učenike da ovaj projekt prošire i među drugim učenicima petih razreda ili među svim učenicima i učiteljima u svojoj školi te da o tome razgovaraju i sa svojim rođacima i prijateljima.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu čine učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji raspoloženja). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj početnoga videozapisa sa stranice organizacije Le Jour de la Terre. Učenike s teškoćama valja motivirati za gledanje videozapisa prethodnim komentiranjem osobnih iskustava o očuvanju okoliša. Kako bi učenici s oštećenjem sluha lakše pratili videozapis, uključite opciju podnaslova. Prilikom podjele učenika u grupe za istraživanje informacija o ekološkim gestama vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjerite znaju li i mogu li se svi učenici koristiti digitalnim alatom Canva te im po potrebi dajte pisane ili slikovne upute za korištenje odnosno osmislite neki drugi način rada. Raspodijelite zadatke unutar grupa tako da učenici s teškoćama imaju zadatak u skladu sa svojim jakim stranama. Na primjer, neka učenici sa specifičnim teškoćama u učenju budu zaduženi za pronalaženje fotografija, a učenici urednoga razvoja za razradu pojedinih slogana i gramatičku i pravopisnu provjeru sadržaja.
Učenici mogu sami provjeravati koliko se uspješno provodi projekt i o tome voditi statistiku. Na temelju tih podataka neka napišu tekst, odnosno kratko izvješće o provedenim aktivnostima. Tekst možete podijeliti s drugim učenicima ili ga izložiti uz plakate na panou.
Za uvodni dio ove aktivnosti pregledajte sadržaj na stranici Voyages en français Jeunes nomades. Odlučite želite li za učenike odabrati određene zadatke sa stranice ili ćete napraviti kratku potragu za informacijama tako da im zadate nekoliko pitanja na koja trebaju odgovoriti, pri čemu odgovore trebaju pronaći na toj poveznici. Možete također prepustiti učenicima da sami pretražuju sadržaj stranice, prema svojim interesima i sklonostima.
Kada završite s uvodnim dijelom, zamolite učenike da udobno sjednu na svoja mjesta i zatvore oči, neka nekoliko puta duboku udahnu i opuste se. Neka zamisle da idu na putovanje i pritom si predoče kamo idu, kako ondje idu, s kim idu. Put traje određeno vrijeme, a kada stignu na odredište, mogu vidjeti gdje se nalaze, što rade, koga upoznaju i što sve vide. Neka nekoliko trenutaka uživaju u slikama koje su vizualizirali, a zatim neka se polako „vrate u učionicu“ i neka otvore oči. Zamolite ih da u tišini zabilježe sve slike koje su im se pojavile, odnosno gdje su bili, što su radili i sve ostalo što je njima važno.
Podijelite ih zatim u tročlane ili četveročlane grupe u kojima svatko ima jednu minutu da iznese svoja iskustva tijekom ovoga virtualnog putovanja. Vodite brigu o vremenu i zamolite učenike da slušaju jedni druge, odnosno da poštuju minutu govora drugih, neka im ne upadaju u riječ. Možete im reći da dok slušaju druge, vode kratke bilješke o putovanjima o kojima slušaju. Te će im bilješke ujedno pomoći pri idućem zadatku. Kada svi izlože svoje priče, zadatak im je da nađu idealno putovanje za sve članove svoje grupe, putovanje koje bi odgovaralo svima. Neka odluče kamo bi išli, što bi radili, što bi voljeli vidjeti, koliko bi to putovanje trajalo i sve drugo što je važno za njihov put. O toj destinaciji trebaju napisati tekst. Radi usmjeravanja, možete im postaviti pitanja na koja mogu napisati odgovore punim rečenicama, primjerice: Où partez-vous en voyage ? Combien de temps allez-vous rester ? Ili im ponudite primjere rečenica koje im mogu poslužiti kao predložak, odnosno mogu ih prilagoditi svojim tekstovima: Notre voyage idéal est dans un endroit calme où il y a beaucoup de plages. Kada napišu tekst o odabranoj destinaciji, na internetu mogu prikupiti fotografije, videosnimke ili neke druge zanimljive podatke odnosno radi li se o imaginarnoj destinaciji, sve sadržaje mogu osmisliti sami, ali također pomoću slikovnog i drugog materijala koji pronalaze na internetu. Napomenite učenicima da poštuju autorska prava te da obvezno provjere smiju li se koristiti odabranim materijalom i pod kojim uvjetima. Od prikupljenih materijala i svojih tekstova učenici izrađuju digitalnu knjigu u alatu Book Creator. Knjige okupite na jednom mjestu gdje ih svi učenici mogu vidjeti, pregledati i napisati svoj komentar.
Potaknite učenike da i prilikom svojih stvarnih putovanja vode dnevnik putovanja u koji mogu bilježiti sve važne pojedinosti te im napomenite da to mogu raditi i na francuskom jeziku te da ga mogu izraditi u nekom digitalnom alatu kao što su to napravili u ovoj aktivnosti.
Tijekom pretraživanja sadržaja na stranici Voyages en français Jeunes nomades učenicima s poremećajima aktivnosti i pažnje te poremećajem iz autističnog spektra jasno odredite i strukturirajte zadatke tako da ih mogu uspješno završiti. Što se tiče zadatka zamišljanja putovanja, učenicima s teškoćama unaprijed pripremite organizator za odgovaranje na pitanja kako bi lakše strukturirali svoje iskaze. Prilikom podjele učenika u grupe za razgovor o iskustvima s virtualnog putovanja vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Važno je pokušati stvoriti poticajnu atmosferu za učenike koji, zbog svoje teškoće, osjećaju nelagodu tijekom javnoga nastupa (primjerice, učenike s poremećajem u ponašanju i osjećanju i učenike s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije). Raspodijelite zadatke unutar grupa tako da učenici s teškoćama imaju zadatak u skladu sa svojim jakim stranama. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje i slikovne upute pri korištenju digitalnim alatom Book Creator. Prilikom izrade digitalne knjige u digitalnom alatu odredite jasnu ulogu učenicima s teškoćama, u skladu s njihovim jakim stranama. Primjerice, ako su učenici sa specifičnim teškoćama u učenju kreativni i vizualni tipovi, neka budu zaduženi za grafičko uređivanje knjige. Tijekom grupnog rada provjeravajte s učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im, po potrebi, pružite pomoć.
Učenici na internetu istražuju načine izrade carnet de voyage pa prikupljaju što više njima zanimljivih primjeraka. Neka zabilježe koje se informacije pojavljuju u dnevnicima, na koji se način može pisati i uređivati tekst i koji su drugi materijali korišteni pri izradi (fotografije, letci, ulaznice i slično). Kada prikupe podatke, svoja saznanja mogu podijeliti i sa svojim prijateljima iz razreda. Možete im ponuditi da i oni sami na francuskom ili na nekom drugom jeziku izrade svoj carnet de voyage u kojem će opisati svoje putovanje te neka ga prikažu u razredu.
Na početku aktivnosti prikažite fotografiju pjesme, odnosno kaligrama La Tour Eiffel autora Guillaumea Apollinairea, što možete naći na ovoj stranici. Pitajte učenike koji spomenik pjesma predstavlja te gdje se on nalazi. Obratite im pozornost na to da je spomenik oblikovan s pomoću riječi te pitajte znaju li kako se zovu pjesme koje su takvi grafički prikazi.
Prijeđite zatim na tekst pjesme te im postavite nekoliko pitanja, primjerice, tko je je u tekstu, kome se obraća, kako započinje svoje obraćanje. Zamolite ih zatim da u tekstu pronađu neke informacije, primjerice, neka pronađu dva dijela tijela koja se spominju, jedan pozdrav, jednu nacionalnost, jedan pridjev, tri glagola. Pomozite im da razumiju riječi koje im nisu poznate kako bi mogli razumjeti tekst pjesme.
Odaberite zatim neku temu za koju će oni napisati kaligram na francuskom, a to može biti neki drugi spomenik, neka životinja, neki sport. Recite im da će raditi u parovima i da će pokušati napisati pjesmu koju će zatim prikazati grafički.
Učenici u parovima bilježe sve riječi koje im padaju na pamet, a koje su vezane za zadanu temu. S pomoću tih riječi pišu rečenicu ili dvije i uređuju ih da budu što sličnije pjesmi. Kada budu zadovoljni napisanim, neka pjesmu prepišu na papir tako da riječi tvore zadani grafički prikaz.
Svaku pjesmu fotografirajte te fotografije umetnite u alat Padlet kako biste napravili virtualnu izložbu kaligrama. Možete napraviti i izložbu u školi povodom Dana frankofonije, Svjetskoga dana poezije ili nekom drugom prigodom.
Za učenike s oštećenjima vida i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju neka transkript teksta pjesme bude grafički prilagođen, odnosno potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), uporabiti sanserifni font (osobito za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju), podebljan tisak za ključne riječi, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), jasna i kratka pitanja, kao i upute. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju usto se preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane. Učenicima s izraženijim teškoćama omogućite vršnjačku podršku pri snalaženju u tekstu. Vodite brigu o tome da je u zadatku pisanja pjesme učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Učenicima s intelektualnim teškoćama unaprijed pripremite pjesme odnosno jezične konstrukcije koje je samo potrebno dopuniti ponuđenim riječima. Provjeravajte s parom kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Učenicima možete ponuditi da pronađu neki drugi kaligram ili im možete ponuditi da prouče biografiju pjesnika Guillaumea Apollinairea. Sve što pronađu mogu zapisati u dokumentu programa Word, koji također možete priložiti svojoj izložbi.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.