Predmet
Likovna umjetnost 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Gola istina - javni prostor kao područje umjetničke intervencije

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi

Tijelo kao subjekt ili objekt?

Prostor kao područje ljudskog pa tako i umjetničkog djelovanja omogućava promatranje novih umjetničkih praksi. Javni je prostor pozornica demonstracije umjetnikova stava, često društveno angažiranog koji poziva na akciju. Svrha je scenarija poučavanja istražiti mogućnosti i ograničenja uporabe javnog i/ili galerijskog prostora kao područja umjetničke intervencije. Zbog složenosti aktivnost je moguće realizirati u tijeku jednog ili dva nastavna sata, ovisno o broju odabranih primjera.

Motivirajte učenike na razmišljanje o vrstama performativnih umjetnosti koje poznaju i o razlikama među njima. Postavite problemsko pitanje: Može li medij prijenosa umjetničke poruke biti tijelo i kako? Neka učenici navedu koriste li se u svakodnevnom životu gestama, kretnjama, postupcima kao neverbalnim jezikom za prenošenje poruke. Također, neka ih izvedu u razredu i objasne njihovo značenje.

Zatim pogledajte zajedno prezentaciju o performansu Tomislava Gotovca Zagreb, volim te! i performans Josepha Beuysa Ja volim Ameriku i Amerika voli mene. Olakšajte učenicima razumijevanje djela pitanjima/uputama za analizu:

  • Opišite prostor u kojem je performans izveden.
  • Opišite način na koji se umjetnik koristi tijelom za iskazivanje umjetničke poruke.
  • Opišite odnos umjetnika i publike; bi li odnos bio isti da se zamijene javni i zaštićeni prostor galerije?
  • Ukratko opišite društveni ili povijesni kontekst nastanka djela.

Nakon zajedničke analize uputite učenike na rad u parovima. Svakom paru zadajte analizu jednog djela nekog od sljedećih autora: Tomislav Gotovac, Yoko Ono, Zhang Huan, Chris Burden, Rasheed Araeen, Tanja Ostojić, Jeremy Deller, Wafaa Bilal, Petr Pavlensky, Sandra Sterle, Richard Long, Siniša Labrović, Adrian Piper, Zlatko Kopljar, Betina Habjanič, Vlasta Delimar, Nina Kamegarin, Marko Marković, Sanja Iveković, Roman Ondak, Abel Azcona, Brahim Jiwabreh, Oleg Kulik, Marina Abramović, Bruno Isaković, Željko Jerman.

Učenici će, radeći u paru, s pomoću tableta ili pametnih telefona pristupiti internetu, istražiti i selektirati izvore i informacije te ih usustaviti odgovarajući na pitanja u radnoj bilježnici koju ste prethodno izradili u digitalnom alatu Wizer. Zadatak u radnoj bilježnici izradite prema modelu u tablici:

Opširno opiši i objasni (smiješ i u natuknicama)

Ime i prezime autora, naziv djela, godina

Poveznica na video

Prostor u kojem se performans zbiva
Publika pred kojom se performans zbiva
Što umjetnik čini: postupci, kretnje, akcija, intervencija
Kakva je reakcija publike? (pasivna, aktivna, uključena, potaknuta, indiferentna itd.)
Što misliš, što je umjetnik želio postići u publike i zašto?
Zašto je umjetnik odabrao baš taj prostor?
Društveno-povijesni kontekst nastanka djela
Značenje djela
Moje mišljenje o djelu i o tome je li umjetnik postigao cilj

Ako je potrebno, učenici će radni listić riješiti samostalno za domaću zadaću.

Odaberite parove učenika koji će prezentirati rezultate istraživanja. Nije nužno da svaki par prezentira svako obilježje djela u cijelosti; dovoljno je da predstavi samo jedno od njih.

U zaključnom dijelu povedite raspravu i pitajte učenike smatraju li da medij prijenosa umjetničke poruke može biti tijelo i kako. Neke od podtema mogu biti:

  • umjetničko djelo u prostoru ne mora biti skulptura ili arhitektura
  • tijelo kao subjekt istovjetno je performansu
  • performans je uvijek angažirana umjetnost.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Potaknite učenike na povezivanje performansa s vlastitim iskustvima i emocijama. To može olakšati njihovo razumijevanje i izražavanje dojmova o performansu.
Osigurajte dodatne materijale i resurse koji pružaju kontekstualne informacije o društvenom ili povijesnom kontekstu nastanka djela. To mogu biti slike, članci, videozapisi ili priče koje će pomoći učenicima u razumijevanju šireg konteksta u kojem je performans nastao. Možete kreirati i predložak s jasnim pitanjima za analizu promatranog djela. Pri kreiranju predloška vodite računa o grafičkoj prilagodbi teksta i kontrastu.
Prilagodite radni listić tako da učenicima daje jasne upute i smjernice za istraživanje odabranog umjetnika. To može uključivati korake u istraživanju, relevantna pitanja koja treba postaviti i upute za uporabu interneta ili drugih izvora informacija. Osigurajte dodatnu podršku učenicima tijekom istraživanja pružajući im prikladne izvore informacija. Možete sastaviti popis sigurnih internetskih stranica, članaka ili videozapisa koji su provjereni. Također, učenika uparite s motiviranim vršnjakom, a prema potrebi osigurajte i pomoćnika u nastavi.
Ako učenici trebaju prezentirati svoje rezultate istraživanja, omogućite im prilagodbu na način koji najbolje odgovara njihovim potrebama (vizualna pomagala, kratke izvedbe ili dodatni materijali koji podržavaju njihovu prezentaciju).
Prilagodite radni listić u alatu Wizer kako bi bio vizualno jednostavan i pregledan. Koristite se jasnim i velikim fontovima, razmacima između pitanja i odgovora te jednostavnim uputama. Na taj će im se način olakšati razumijevanje i navigacija u alatu. Omogućite opciju tekst-na-govor u alatu Wizer koju mogu rabiti učenici s oštećenjem vida. To će im omogućiti da čuju upute ili pitanja u zvučnom zapisu te da bolje razumiju što se od njih traži. Učenicima s oštećenjem vida može biti korisno raditi u suradnji s pomoćnikom u nastavi koji će im pružiti dodatnu podršku tijekom istraživanja i analize umjetničkog djela.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više, predložite nastavak istraživanja opusa pojedinog umjetnika / jedne umjetnice. Rezultate svojeg istraživanja mogu prezentirati u razredu s pomoću digitalnog alata Kizoa.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tijelo kao subjekt ili objekt?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira odnos prostora, publike i postupke umjetnika te interpretira značenje performansa kao angažirane umjetnosti na odabranim primjerima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Glumac ili umjetničko djelo?

Kako razumjeti razliku između performativnih umjetnosti? U svakoj je od njih nositelj umjetničke poruke tijelo, ali pitanje je čije tijelo i prema čijoj se ono zamisli upotrebljava. Nakon nekoliko uvodnih pitanja projicirajte isječak iz filma Kvadrat Rubena Ostlunda u kojem glumac Terry Notary glumi performera uzimajući kao uzor umjetnika Olega Kulika. Nakon toga raspravite s učenicima o ulogama u ostvarenju filma - što je kreacija režisera, a što glumca. Tijekom rasprave navedite učenike na jasnu definiciju društvenih problema koje isječak prezentira, ali i na to da ih prepoznaju u vlastitoj društvenoj okolini.

Pripremite učenike za rad u parovima. Neka istraže primjere performansa i happeninga proučavajući, primjerice, djela Yoko Ono Cut Piece i Allana Kaprowa Fluids. Učenici će analizirati djela prema sljedećim elementima, a odgovore će zabilježiti u bilježnicu:

  • Je li za realizaciju djela nužna prisutnost umjetnika?
  • Tko je izvođač djela: publika ili umjetnik?
  • Prema čijoj se zamisli odvija/realizira djelo?
  • Koliko je važan prostor u kojem se djelo realizira?
  • Koje probleme suvremenog društva propituju dva promatrana djela?

Nakon istraživanja predloženih primjera učenici će, radeći u paru, izraditi Vennov dijagram s pomoću digitalnog alata RealtimeBoard kojim će usporediti sličnosti i razlike između performansa i happeninga. Odaberite nekoliko učenika (članova različitih parova) koji će zatim prezentirati rezultate analize. Aktivnost zaključite razgovorom s učenicima o elementima po kojima se ta dva medija razlikuju od klasične kazališne predstave.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

U uvodnom dijelu sata povedite s učenicima razgovor pitanjem o vrstama performativnih umjetnosti koje poznaju i o razlikama među njima. Postavite problemsko pitanje: Može li medij prijenosa umjetničke poruke biti tijelo i kako?

Zatim pogledajte s učenicima prezentaciju o performansu Tomislava Gotovca Zagreb, volim te!, performans Yoko Ono Cut Peace i happening Allana Kaprowa Fluids uz objašnjenja o elementima medija i njihovu značenju. Podijelite učenike u manje radne grupe kako bi analizirali i uspoređivali performans i happening prema zadanim elementima rješavajući radni listić koji ste prethodno postavili na zajedničku platformu:

Opširno opiši i objasni performans (možeš i u natuknicama) Opširno opiši i objasni happening (možeš i u natuknicama)

Ime i prezime autora, naziv djela, godina

Poveznica na video
Prostor u kojem se performans/happening zbiva
Publika pred kojom se performans/happening zbiva
Što umjetnik čini: postupci, kretnje, akcija, intervencija
Što čini publika: pasivna, aktivna, uključena, potaknuta, indiferentna
Što misliš, što je umjetnik želio postići u publike i zašto?
Zašto je umjetnik odabrao baš taj prostor?
Društveno-povijesni kontekst nastanka djela
Značenje djela
Tvoje mišljenje o djelu i o tome smatraš li da je umjetnik postigao cilj

U zaključnom dijelu aktivnosti učenici će prezentirati rezultate istraživanja tako što će usporediti ta dva medija prema jednom od zadanih elemenata usporedbe. Potaknite ih na razgovor o performansu i happeningu kao primjerima angažirane umjetnosti i njihovim razlikama u usporedbi s kazališnom predstavom.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Dajte zvučne zapise ili transkripte dijaloga koji se pojavljuje u isječku filma. To će olakšati učenicima s oštećenjem vida praćenje dijaloga i sudjelovanje u raspravi na temelju zvučnih informacija. Ako je moguće, osigurajte audiodeskripciju isječka iz filma. Audiodeskripcija je dodatni zvučni opis koji pruža detaljne informacije o vizualnim elementima, radnji i izražavanju glumaca.
Osigurajte vizualna pomagala poput slika, grafikona ili dijagrama kako bi učenici lakše usvojili pojmove i elemente koje trebaju analizirati. Uručite im dodatne materijale (bilješke ili sažetke djela) kako bi učenici imali referencu tijekom istraživanja. Ako je potrebno, osigurajte učenicima podršku pomoćnika u nastavi ili vršnjaka u istraživanju i analizi. Učenicima omogućite dovoljno vremena za istraživanje i bilježenje odgovora kako bi mogli pravilno razmisliti i analizirati djela. Imajte na umu različite načine na koje učenici mogu pokazati svoje razumijevanje i analizu. Dopustite im da se koriste alternativim načinima izražavanja umjesto tradicionalnim pisanim izvještajima (npr. usmenim odgovorom, vizualnim prikazima ili multimedijskim prezentacijskim alatima).
Dajte im jasne upute o tome kako izraditi Vennov dijagram i objasnite im koje je elemente potrebno usporediti. Omogućite im uporabu predložaka Vennova dijagrama u digitalnom alatu RealtimeBoard kako bi učenici lakše organizirali informacije i usporedili elemente. To im može pomoći da se usredotoče na analizu umjesto na tehničke aspekte izrade dijagrama.
Kako biste pomogli učenicima s oštećenjem vida u razumijevanju i analizi djela, možete pripremiti taktilne ilustracije ili modele koji predstavljaju ključne elemente i koncepte djela. Na primjer, možete donijeti taktilne reprezentacije odjeće ili materijala koji se rabe u performansu Cut Piece. Kad je riječ o vizualnim elementima djela, detaljno ih usmeno opišite učenicima. Koristite se bogatim jezikom i opisima koji će im omogućiti stvaranje mentalnih slika o onome što se događa.
Ako je moguće, snimite zvukove ili dijelove izvedbe performansa koje učenici s oštećenjem vida mogu slušati kako bi stekli dublji dojam o atmosferi i emocionalnoj dimenziji djela. Može im biti korisno surađivati s pomoćnikom u nastavi koji im može dati dodatnu podršku tijekom analize djela, opisivanja vizualnih elemenata ili bilježenja odgovora.
Ako učenici imaju teškoće u radu u digitalnom alatu RealtimeBoard, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete izraditi korak-po-korak upute ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresiranim učenicima predložite detaljnije istraživanje performansa i happeninga kao formi konceptualne umjetnosti. Usto, neka pokušaju naći odgovor na pitanje o tome što ta dva medija čini konceptualnim formama. Učenici će istražiti mogućnosti muzejske prezentacije dvaju primjera tih medija po izboru, a rješenje muzejskog postava neka prezentiraju u razredu s pomoću digitalnog alata Artsteps.

Nastavna aktivnost za predmet X

Glumac ili umjetničko djelo?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje elemente performansa, happeninga i kazališne predstave.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Umjetnost rješava probleme

U uvodnom dijelu sata ponovite s učenicima osnovne elemente po kojima se performans razlikuje od happeninga i kazališne predstave. Zatim povedite razgovor o problemima u razredu ili školi o kojima učenici imaju potrebu razgovarati i pokušajte pronaći rješenje. Potaknite ih na to da se organiziraju u četiri grupe i osmisle performans ili happening kojim će ukazati na problem i mogućnost njegova rješavanja.

Radeći u grupama, učenici će osmisliti uloge, pokrete, rekvizite, prostor i koncept izvedbe koja može trajati do dvije minute. Nakon izvedbi potaknite članove ostalih grupa na interpretaciju značenja djela, opis postupaka, tijek izvedbenog procesa i kvalitetu koncepta i izvedbe. Neka na kraju i glasaju za najbolje osmišljenu izvedbu. Predložite učenicima da izvedbe snime mobitelom i na zajedničkoj platformi razreda One Note objave svoje videouratke.

U zaključnom dijelu aktivnosti potaknite učenike na razgovor o moći performansa i happeninga te, općenito, o umjetnosti kao mediju prenošenja poruka vezanih za pojave u društvu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Dajte učenicima jasne i detaljne upute o tome što se od njih očekuje pri osmišljavanju izvedbe i izradi videouratka. Upute objasnite po koracima i navedite očekivane rezultate. Koristite se vizualnim primjerima i ilustracijama kako biste učenicima pružili dodatnu podršku. To može uključivati primjere pokreta, rekvizita, prostora i koncepta izvedbe, kao i primjere kvalitetnih videozapisa koji zadovoljavaju vizualne kriterije. Dopustite učenicima odabir formata izvedbe koji najbolje odgovara njihovim sposobnostima i interesima (npr. ples, glumu, recitiranje, crtanje ili uporabu drugih medija kao što su plakat i fotografija). Osigurajte individualnu podršku učenicima u procesu osmišljavanja izvedbe i izrade videozapisa. To može uključivati rad u malim grupama s dodatnom podrškom pomoćnika. Imajte na umu da učenici s teškoćama u razvoju možda trebaju više vremena za osmišljavanje izvedbe i izradu videa.
Organizirajte alat One Note s jasnim rasporedom stranica kako bi se informacije lakše pronalazile i objavljivale. Možete rabiti različite sekcije ili kartice za svaku grupu. Istražite dostupne mogućnosti prilagodbe u alatu One Note. Primjerice, postoje dodatci za čitače teksta ili omogućite uporabu vanjskih jedinica poput tastatura i ergonomskih miševa.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresiranim učenicima predložite izradu mentalne mape s pomoću digitalnog alata Coggle o društvenim temama kojima se bave performans i happening. Za svaku će društvenu temu pronaći po jedan primjer performansa i happeninga, a zatim će mentalne mape predstaviti ostalima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Umjetnost rješava probleme

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik osmišljava i izvodi performans ili happening.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Tomislav Gotovac, Zagreb, volim te! (1981.)

Tomislav Gotovac, Hatari!

Tomislav Gotovac, Zagreb, volim te! (1981.)

Joseph Beuys, I Like America and America Likes Me (1974.)

Joseph Beuys, I Love America and America Loves Me - video

Terry Notary, Kvadrat (2018.)

Yoko Ono, Cut Piece (1964.)

Allan Kaprow, Fluids (1968.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.