Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

"Tko radi, taj i griješi"

Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • MAT: decimalni broj, redoslijed računskih operacija
  • GK: Ludwig van Beethoven, Oda radosti, simfonija
  • LK: crte po toku, karakteru i značenju
  • TEH: tehnička tvorevina
  • TZK: upornost, tjelesno vježbanje, motivacija
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Nadahni me da iz svoje greške učim

Na početku sata povedite kratku raspravu o tome što o učenju, pogreškama i napredovanju možemo naučiti od slavnih sportaša. Upitajte učenike znaju li tko je bio Kobe Bryant te ih uputite na gledanje videa (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik; u postavkama odabrati engleski (automatski generirano) i zatim hrvatski). Za primjer uzmite i Mihaela Jordana koji je po nekima najbolji košarkaš svih vremena. Povedite s učenicima raspravu o tome što misle da je za njegov položaj imalo veći utjecaj, talent ili mukotrpan rad.

Nakon toga citirajte Jordana:

''Promašio sam više od 9000 šuteva u karijeri. Izgubio sam više od 300 puta. 26 puta su mi suigrači povjerili zadnji šut koji sam promašio. Nisam uspijevao opet i opet i opet. I zbog toga sam na kraju i uspio.''

Upitajte učenike što bi taj njegov citat značio kad bi govorio o matematici, a ne o košarci.

Pripremite 4 zadatka s redoslijedom računskih operacija s decimalnim brojevima na način da u svakom sljedećem zadatku dodate samo još jedan broj. Težinu početnog zadatka prilagodite svojim učenicima.

Npr.

  1. zadatak 0.25:0.4 -0.8(2.4-1.2) =
  2. zadatak 0.25:0.4 -0.8(2.4-1.2+0.2)=

Učenicima recite kako je vrijeme za vježbu za koju ste pripremili 4 zadatka različite težine 1. zadatak je najlakši, a 4. zadatak je najteži, a mogu ga riješiti samo oni koji su potpuno ovladali računskim operacijama s decimalnim brojevima (namjerno ih obeshrabrite) te im odredite vremensko ograničenje. Svaki učenik bira jedan zadatak po vlastitoj samoprocjeni. Zadatke ispišite i spremite u koverte. Učenici dolaze do vašeg stola, odabiru broj zadatka, tj. razinu, i uzimaju zadatak iz koverte. Isto tako priredite Padlet ploču (Shelf) gdje ćete u nazive stupaca upisati redni broj zadatka i objaviti zadatak.

Nakon isteka vremena zatražite učenike da slikaju svoj rad na zadatku te objave fotografiju na Padletu u odgovarajući stupac. Recite učenicima neka pregledaju sve postavljene zadatke, upitajte ih što primjećuju (svi zadatci su bez obzira na navedenu težinu, zapravo vrlo slični). Na pametnoj ploči ili na projekcijskom platnu prikažite Padlet ploču i recite kako ćete analizirati njihove odgovore. Istaknite fotografije s najviše računanja, šaranja, prepravljanja i sl. te im recite kako su to najbolji radovi i da su ti učenici na dobrom putu ka uspjehu.

Upitajte ih: Jesam li pri izboru najboljih radova tražio/la točan rezultat ili nešto drugo? Što mislite, zašto su najbolji radovi onih učenika koji su najviše pisali, šarali i brisali? Kakve to veze ima s učenjem matematike? Nakon što ste vidjeli sve zadatke, jeste li možda zbog straha od neuspjeha, birali lakše zadatke? Kako se osjećate sad kad vidite da teži zadatci i nisu bili toliko teški kako ste najprije mislili? Ako ponekad ne riskiramo, što mislite, hoćemo li biti uspješni?

Uputite učenike na zadatke O uspjehu u kojima će ime osobe povezivati s njenom izjavom o pogreškama i uspjehu. Raspravite s njima mogu li se izjave tih osoba primijeniti u učenju matematike. Pogriješiti ne znači da smo neuspješni, naprotiv, greške u procesu učenja matematike su itekako nužne i dobrodošle jer, ako nikad nismo pogriješili, to znači da nismo niti pokušali.

Postupci potpore

Učenicima, čije se teškoće mogu očitovati u svladavanju matematičkih vještina (teškoće učenja, PSA), korisna potpora bit će podsjetnik na kojem su primjeri zbrajanja, oduzimanja, množenja i dijeljenja decimalnih brojeva, pravila računskih operacija (redoslijed računskih operacija) te pravilo zagrade u zadatku.

Ako učenik ima intelektualne teškoće, trebat će uz gore navedeni podsjetnik i prilagodbu zadataka na sljedeći način:

  • zadatak sa samo jednom računskom operacijom
  • zadatak sa zagradom i jednom računskom operacijom
  • zadatke koji ne prelaze desetice
  • pripremljena tablica s označenim dekadskim vrijednostima decimalnog broja i decimalnom točkom (različitim bojama); učenik potpisuje u tablicu.

Predložak s redoslijedom aktivnosti te predlošci s jasnim uputama i pitanjima nastavnika nakon provedene aktivnosti, koji su oblikovani u skladu s potrebama učenika, omogućit će provođenje ove aktivnosti učenicima s PSA, ADHD-om, teškoćama učenja: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima pripremite nekoliko zadataka s velikim brojem računskih operacija i dvostrukim zagradama te ih podijelite na zajedničkoj Padlet ploči. Zadatke riješite, ali u procesu računanja, namjerno u nekim od tih zadataka (ne svim) napravite greške koje neće biti previše uočljive.

Zamolite učenike da detaljno pregledaju vaše zadatke i upozore vas na moguće greške jer i vi možete pogriješiti. Ne otkrivajte koliko ima grešaka. Ako vam pronađu greške, neka zadatak isprave i objasne kako je ta greška nastala, odnosno što misle kako je do greške došlo.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Nadahni me da iz svoje greške učim

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT A.5.5. Računa s decimalnim brojevima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Greška na prvu, himna na drugu

Izvedite s učenicima “Odu radosti” Ludwiga van Beethovena pjevanjem i/ili sviranjem. Razgovarajte o njihovom doživljaju pjesme te koliko i što znaju o njezinom nastanku, skladatelju Beethovenu i razlozima njezina odabira za himnu Europske unije. Pojedini učenici mogu na vaš prijedlog nekoliko dana ranije istražiti i pripremiti tekst, plakat ili prezentaciju na temu “Ode radosti” (“IX. simfonija”) te Ludwiga van Beethovena i njegove glazbene ostavštine.

Proučite tekst “Ode radosti” koju je napisao Friedrich Schiller i poruku koju nosi te povežite ima li ta poruka jednaku snagu i značenje i danas kao što je imala nekada. Može li ta poruka ikada zastarjeti? Provedite učenike kroz kontekst nastanka “Devete simfonije” i ideje o nastupu zbora i pjevanju ode u simfoniji kao instrumentalnoj vrsti. Pri tome ne morate stavljati naglasak na samu glazbenu vrstu (koju učenici pobliže upoznaju u sedmom razredu), već na to koliko je ta ideja bila neobična, revolucionarna i neuobičajena za to vrijeme. Tadašnji štovatelji takve glazbe su oko te ideje bili podijeljeni pa čak je i sam Beethoven mislio da je pretjerao i pogriješio. Kako je izgledala premijera i iščekivanje reakcija publike koja je prva čula ovu simfoniju, možete dočarati gledanjem isječka iz filma Copying Beethoven redateljice Agnieszke Holland. Imajući u vidu da Beethoven za svoga života (a umro je ubrzo nakon premijere ove simfonije) nikada nije saznao je li ta simfonija, a posebno njezin zadnji stavak u kojem se nalazi “Oda radosti” zaista greška ili izvor inspiracije budućim glazbenicima, himna Europske unije te pjesma koja i danas oduševljava ljude. Predložite učenicima da u paru napišu pismo Beethovenu u kojem mu objašnjavaju što je sve postigla njegova glazba i kako je njih osobno dirnula. Parovi koji žele neka pročitaju svoja pisma.

Potom im predložite da osmisle izvedbu “Ode radosti” koju bi predstavili javnosti (u školi ili izvan nje) kao flashmob (iznenadno i naizgled spontano okupljanje ljudi u određenom javnom prostoru i izvođenje kratkog performansa s efektnom porukom, nakon čega se ljudi razilaze kao da se ništa nije dogodilo). U tome vam mogu pomoći videoprimjeri Beethoven Flashmob Mensa Heidelberg i Ode to Joy.

Postupci potpore

Preporuka je da učenici s teškoćama (teškoće učenja, intelektualne teškoće, PSA) prije ove aktivnosti pogledaju snimku “Ode radosti” na hrvatskom jeziku sa zadatkom da obrate pažnju na njenu poruku. Predlaže se oprez pri prilagodbi jačine zvuka učenicima sa senzornom preosjetljivošću na zvuk.

Na satu provedbe aktivnosti učenicima, čije se teškoće očituju u usmjeravanju pažnje, nastavnik osigurava predložak s tijekom aktivnosti. Isto tako potrebno je da učenici s teškoćama učenja i s intelektualnim teškoćama imaju pred sobom tekst “Ode radosti” grafičko-organizacijski prilagođen (Didaktičko- metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama) s istaknutim ključnim riječima za razumijevanje poruke.

Učenicima s teškoćama će dobro doći natuknice uvodnog izlaganja nastavnika o nastanku “Devete simfonije” i zabrinutosti Beethovena da je zadnji stavak s “Odom radosti” greška.

Najbolji način za dublje razumijevanje poruke ovog scenarija za učenike s teškoćama kao i za druge učenike, vlastito je učešće u izvedbi “Ode radosti” kao flashmob i prilika za doživljaj uspjeha pred okupljenim slušateljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenike, koje zanima život i rad Ludwiga van Beethovena, uputite na mrežne izvore u kojima mogu naći relevantne podatke. Pripremite pitanja koja će im pomoći u traženju materijala npr. Gdje se rodio, školovao, živio, radio L. van Beethoven? Koja je djela napisao i po čemu je najviše poznat? Kako je oglušio i kako je unatoč tome uspio i dalje skladati? Kada je umro i gdje je pokopan? Na koji se način danas obilježava njegovo djelovanje i ostavština? Rezultate istraživanja mogu predstaviti usmeno uz plakat u digitalnom alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Greška na prvu, himna na drugu

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ GK A.5.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi.
  • OŠ GK B.5.1. Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe.
  • OŠ GK B.5.3. Učenik sviranjem i/ili pokretom izvodi umjetničku, tradicijsku, popularnu ili vlastitu glazbu. Sudjeluje u različitim glazbenim igrama i aktivnostima glazbenog stvaralaštva.
  • OŠ GK C.5.1. Učenik na osnovu slušanja glazbe i aktivnog muziciranja prepoznaje različite uloge i vrste glazbe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Likovna kultura

I ovako je dobro

Aktivnost započnite tako što ćete zadati učenicima skicirati lice onako kako ga inače prikazuju, a zatim neka promatraju nastale radove i uočavaju neobične i zanimljive prikaze, ali i šablone ako ih ima.

Podijelite učenike u četveročlane grupe tako da izvlače unaprijed pripremljene papiriće. Na jednom papiru je napisano ime kontinenta, a na ostala tri papira zemlje karakteristične za taj kontinent (npr. Azija, Kina, Indija, Japan). Učenik u grupi, koji je izvukao papirić s imenom kontinenta, dobiva fotografiju djeteta s tog kontinenta (fotografije djece s različitih kontinenata možete pronaći na sljedećoj poveznici). Fotografiju ne pokazuje ostalim članovima grupe, već ju opisuje, a oni po opisu crtaju lice s fotografije. Po završetku crtanja jedan učenik iz grupe, koji je crtao isto lice, fotografira sve crteže crtane prema opisu. Radovi svake grupe objavljuju se na unaprijed pripremljenoj Padlet ploči (Shelf design), zajedno s fotografijom prema kojoj su crteži nastali. Učenici oznakom “palac gore” ili komentarom pojedinačno vrednuju najoriginalniji crtež. Učenike potaknite na izricanje mišljenja o tome je li realno očekivati sličnosti među crtežima, je li uopće moguće izraditi istovjetne fotografije te koliko je zahtjevno riječima precizno opisati fotografiju. Pohvalite ih za trud.

Učenici su i dalje podijeljeni u iste grupe i zajednički crtaju lice s fotografije tako da ovoga puta svaki učenik crta jedan dio lica (npr. u prvom krugu svi učenici na svojim papirima crtaju desno oko, čelo, desno uho – otprilike jednu četvrtinu lica, potom zamijene papire i u drugom ponavljanju crtaju lijevu četvrtinu lica i tako redom desetak minuta). Nakon isteka vremena, o čemu računa vodi jedan učenik iz grupe, zamjenjuju papire kako bi svatko crtao dio lica na drugom papiru dok ne završe crteže. Izlažu nastale radove i uočavaju zanimljiva rješenja te ukazuju na moguća poboljšanja. Povedite raspravu s učenicima postavljajući pitanja: Znači li da je crtež originalan ako je istovremeno sličan predlošku ili crtež može biti originalan ako sličnost nije ostvarena? Je li moguće u toj mjeri međusobno uskladiti poteze pri crtanju da se ne vidi da je crtež radilo više crtača ili je upravo različitost stilova crtanja ono što pridonosi originalnosti? Primjećujete li u ovim crtežima šablone u prikazu lica? Jesu li vam zanimljiviji crteži u kojima su korištene šablone ili crteži gdje su učenici na svoj originalan način crtali lice? Potaknite učenike da objasne kako su se osjećali crtajući timski crtež na ovaj način. Jesu li očekivali da ostali učenici “jednako dobro” crtaju ili su možda pomislili kako njihov doprinos neće biti “dovoljno dobar”? Istaknite kako u ovoj vježbi ne postoji točno i pogrešno, već je bitan doprinos svakog pojedinca radu u timu. Zaključite kako upravo ovakav način crtanja pridonosi originalnosti crteža.

Učenici digitalnim fotoaparatom snimaju likovne radove kako bi ih izložili u prethodno korištenoj Padlet razrednoj virtualnoj galeriji.

Pokažite učenicima crtež Albrechta Durera “Autoportret s 13 godina” iz 1484. godine.

Potaknite ih da na crtežu uoče crte po toku, karakteru i značenju. Posebno im usmjerite pažnju na značenje pojma autoportret i na dob umjetnika kada je crtež nacrtao. Potom učenici neka u svojim crtežima uoče crte po toku, karakteru i značenju.

Zatim pokažite učenicima Studiju za skulpturu „Prazni i puni sažeci glave“ Umberta Boccionija iz 1912. i zatražite da iznesu svoj doživljaj prikaza glave. Potaknite ih da objasne je li umjetnik ovakvim prikazom glave pogriješio ili je ostvario originalnost prikaza glave.

Učenici digitalnim fotoaparatom snimaju likovne radove kako bi ih izložili u razrednoj virtualnoj galeriji.

Postupci potpore

Prilikom podjele u grupe, nastavnik vodi računa da je u grupi s učenikom s teškoćama vršnjak koji je dobar u likovnom izražavanju i spreman pomoći bilo u razumijevanju zadatka ili/i savjetom pri njegovoj izvedbi.

Predložak s uputama po koracima bit će potreban učenicima s poremećajem pažnje, učenicima s PSA i s oštećenjem sluha. Pripremljeni su i tekstovi opisa djece stanovnika predloženih kontinenata kako bi učenik mogao, nakon što grupa dobije svoj zadatak, imati odgovarajući predložak.

U uputi za crtanje dijela lica za učenika s PSA (zbog moguće zbunjenosti) zadatak se može usporediti sa slaganjem lego-kocki, gdje će crtež svakog učenika biti kao jedna lego-kocka u cjelovitoj slici lica.

Uz crtež Albrechta Durera učenik s teškoćama ima predložak s nazivom i grafičkim prikazom crta po toku, karakteru i značenju.

Ova aktivnost je ujedno i prilika za vršnjake da bolje upoznaju učenike s teškoćama iz drugog gledišta, njihovu originalnost i vještine u likovnom izražavanju, što može doći do izražaja i u zadnjoj aktivnosti, doživljaju prikaza glave Umbertoa Boccionija.

Za učenike koji žele znati više

Učenici, koji žele znati više, mogu usporediti crteže koje su isti učenici nacrtali tijekom aktivnosti kako bi vidjeli je li se dogodio i, ako da, koliki pomak u prikazu lica od crteža lica kako ga inače prikazuju, crtanja po opisu i na kraju zajedničkog crtanja u grupama. Ujedno mogu među učenicima iz razreda provesti anketu o tome koji je crtež najoriginalniji, najsličniji predlošku, u kojem su crtežu korištene različite crte po toku, karakteru i značenju. Svoje istraživanje neka prikažu koristeći PowerPoint i na sljedećem ga satu predstave razredu.

Nastavna aktivnost za predmet Likovna kultura

I ovako je dobro

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ LK B.5.1. Analizira likovno umjetničko djelo povezujući osobni doživljaj, likovni jezik i tematski sadržaj djela u cjelini.
  • OŠ LK A.5.1. Prikazuju lice crtama po toku, karakteru i značenju.
  • OŠ LK A.5.2. Stvara likovni rad olovkom.
  • OŠ LK A.5.3. Digitalnim fotoaparatom snima likovni rad.
  • OŠ LK B.5.2. Opisuje i uspoređuje svoj likovni rad i likovne radove drugih učenika, ukazuje na zanimljiva rješenje i moguća poboljšanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tehnička kultura

Tehnički, iz pogrešaka učim(o)

Razgovarajte s učenicima o tehničkim tvorevinama koje služe za dobrobit lokalne zajednice u kojoj žive ili borave (npr. ceste, pješačke i biciklističke staze, semafori i prometni znakovi, parkovi, trgovine, policija, vatrogasci, prva pomoć, Crveni križ, dječja igrališta i slično), a važne su za njihov uzrast. Pitajte učenike znaju li namjenu tehničke tvorevine, kakav ona ima utjecaj na čovjeka i okoliš, kako se tehnička tvorevina održava, s kojim problemima se susreće i zašto, kako se mogu riješiti ti problemi te koja zanimanja su povezana s radom i djelokrugom tehničke tvorevine.

Postavite na zid Padleta i pokažite učenicima nekoliko primjera tehničkih tvorevina te im dajte mogućnost izbora i odabira jedne tehničke tvorevine za prezentaciju. Potom podijelite učenike u grupe prema zajedničkom odabiru tehničke tvorevine, tj. ovisno o sklonostima učenika.

Učenici u grupama na vrhu papira upisuju naziv odabrane tehničke tvorevine (npr. Grupa 1 - Trgovina; Grupa 2 - Policija...). Papir potom kruži po grupama pri čemu svaka grupa dopisuje dva do tri problema/tehničke poteškoće/kvara/nepravilnosti u radu koje mogu postojati unutar tehničke tvorevine navedene na papiru. Povratkom papira u matičnu grupu, svaka grupa zajednički analizira dobivene probleme i potom generira različite načine popravaka mogućih nastalih problema. Učenici u ovoj fazi unutar grupe mogu podijeliti uloge kako bi iz svoga gledišta ponudili rješenje (npr. upravitelj, građevinski radnik, odjel za financije i slično). U grupi raspravljaju o mogućim rješenjima, a ona za koja se zajednički dogovore, upisuju na papir. (To je moguće učiniti pomoću grupne kognitivne mape u kojoj u sredini piše naziv tehničke tvorevine, a potom kruženjem papira druge grupe dodaju grane s mogućim problemima koje se povratkom u matičnu grupu granaju rješenjima.) Po jedan predstavnik svake grupe neka predstavi tehničku tvorevinu s pripadajućim problemima, kao i način i tijek popravaka. Nakon predstavljanja svake grupe, povedite argumentiranu raspravu u koju se uključuju ostali učenici, temeljenu na pitanjima: Ima li problem jedno ili više mogućih rješenja? Jesu li sva rješenja u potpunosti pozitivna ili neka od njih imaju svoje nedostatke? Postoji li alternativno rješenje problema? Je li postojao nerješiv problem/pogreška? Što smo iz pogreške naučili?

Zajedno s učenicima donesite zaključak kako je u većini slučajeva problem rješiv, a pogreške u sebi nose priliku za daljnje učenje.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama dobivaju prije početka aktivnosti upute po koracima za praćenje tijeka aktivnosti.

  • Razgovor o tehničkim tvorevinama uz slikovnu podršku:
    - njihova uloga u životu moje lokalne zajednice
    - problemi s tvorevinama, kvarovi
    - zanimanja ljudi koja se njima bave.
  • Učenik odabire jednu tehničku tvorevinu sa zida Padleta.
  • Formiraju se grupe prema odabranoj tvorevini.
  • Svaka grupa upisuje naziv odabrane tehničke tvorevine na papir i šalje drugim grupama.
  • Druge grupe, kad dobiju papir s nazivom neke tehničke tvorevine, dopisuju dva do tri moguća problema/tehničke poteškoće/kvara/nepravilnosti tvorevine.
  • Papir se vraća matičnoj grupi, u kojoj se dogovore uloge članova (upravitelj, građevinski radnik...).
  • Analiziraju se, traže i zapisuju rješenja za moguće probleme prema ulogama članova grupe.
  • Predstavnik svake grupe predstavlja tehničku tvorevinu s pripadajućim problemima, kao i način i tijek popravaka.
  • Vodi se rasprava na razini cijelog razreda.

Učenicima s teškoćama nastavnik pripremi predložak s pitanjima za raspravu.

Tekst uputa je oblikovan prema potrebama učenika (teškoće učenja, poremećaj pažnje): font slova (Arial, 14pt, veći prored, istaknuto je bitno). Poželjna je slikovna potpora uputa (učenicima s PAS), a učenici s intelektualnim teškoćama rade u paru s vršnjakom.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima, koji žele znati više, zadajte zadatak da se postave u ulogu onoga tko je gradio/izrađivao tehničku tvorevinu. Neka razmisle je li tehnička tvorevina neuspješno izgrađena/izrađena, ima li pogrešaka, je li u redu pogriješiti pri gradnji/izradi tehničke tvorevine pa ju naknadno treba popraviti. Napomenite učenicima da se ne vide sve pogreške odmah, nego se pojave određene pogreške u budućnosti koje se potom poprave.

Nastavna aktivnost za predmet Tehnička kultura

Tehnički, iz pogrešaka učim(o)

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TK C.5.2. Učenik predstavlja odabranu tehničku tvorevinu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Neću odustati

Postavite učenicima pitanja: Što je za vas uspjeh? Što je talent? Može li se samo talentom postati uspješan? Što je, osim talenta, jako važno za uspjeh? Što mislite, kada ćemo postati uspješni, ne pokušamo li nijednom ili kada uporno ponavljamo i griješimo?

Nakon uvodnog razgovora, pogledajte video (9:05-12:05min) i osvrnite se na dio o početcima Dražena Petrovića i priču o njegovom ogromnom talentu, ali i o velikoj želji, upornosti, trudu koji je uložio kako bi bio još bolji i uspješniji. Recite im da je puno puta promašio koš i izgubio brojne utakmice, ali redovitim treniranjem broj pogrešaka je bio sve manji, a on sve sigurniji igrač i suigrač.

Nakon razgovora (po)složite učenike u krug i podijelite im zadatke koji su im poznati, ali u kojima je neizbježna mogućnost pogreške npr. gađanje koša s mjesta, odbijanje odbojkaške lopte od zida, sedmerac, gađanje gola, preskakanje vijače, gađanje mete...Cilj im je biti što uspješniji u savladavanju zadatka. Za svaki zadatak predvidite jednog učenika. Učenici na znak, svi istovremeno, počinju izvoditi svoj zadatak i izvode ga u zadanom vremenu, npr. 30 sekundi. Nakon isteka vremena, zaustavite rad i uputite učenike na sljedeći zadatak. Nakon što su svi učenici prošli sve zadatke, porazgovarajte s učenicima jesu li zadovoljni svojim radom, u čemu su griješili, jesu li nešto naučili čineći pogreške, kako su se osjećali, što su pomislili kada bi promašili, jesu li mislili na pravilnu tehniku izvođenja zadataka, mogu li bolje i jesu li se dovoljno trudili. Neka uoče koliko način razmišljanja može utjecati na (pozitivan) rezultat i proces učenja i rada, a koliko može odmoći i potaknuti negativne stavove u budućnosti. Ponovite poligon još jednom kako bi učenici postali svjesniji mogućnosti učenja iz svojih pogrešaka i njihovog doprinosa uspjehu.

Postupci potpore

U uvodu ove aktivnosti učenicima s teškoćama potreban je predložak s pitanjima. Razgovor o Draženu Petroviću, uspješnom košarkašu, popraćen je videozapisom koji će biti snažan poticaj za sve učenike pa tako i za učenike s teškoćama. Veći dio učenika s teškoćama, uključenih bez prilagodbe u Tjelesnu i zdravstvenu kulturu, ovu će aktivnost provesti bez potpore. Učenicima s intelektualnim teškoćama, ukoliko su motorički manje spretni, nastavnik će odabrati one zadatke u kojima vježbom mogu postići veći uspjeh (primjerice, gađanje gola). Učenicima s PSA nastavnik će zadati aktivnosti koje oni vole izvoditi uz uputu po koracima i slikovnu potporu. Ako je učenik s motoričkim teškoćama u grupi i radi s pomoćnikom u nastavi, treba ga uključiti u aktivnost sa zadatcima koji se već izvode na satu Tjelesne i zdravstvene kulture.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima, koji žele dodatnu motivaciju, odredite maksimalan broj pokušaja i organizirajte natjecanje, tako da na kraju pobjeđuje pojedinac koji je osvojio najviše bodova zbrajanjem svih postignutih koševa, golova, pogođenih meta itd. Jednom od učenika možete dodijeliti ulogu sudca koji će bodove natjecatelja bilježiti u tablicu koristeći primjerice Word Online.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Neću odustati

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TZK A.5.3. Izvodi osnovne elemente sportova.
  • OŠ TZK C.5.1. Prati osobna motorička postignuća i njihov napredak.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.