Sastavite kratki anonimni online upitnik (koristeći primjerice Google Obrasce) za učenike kojim ćete istražiti s kim razgovaraju u trenutku kada imaju poteškoće sa zdravljem spolnih organa ili sumnjaju na trudnoću, koliko često odlaze liječniku obiteljske medicine, idu li djevojke na ginekološke preglede i znaju li mladići kojem se liječniku trebaju obratiti ako imaju poteškoće sa svojim spolnim organima. Dok ispunjavaju anketu, slušaju pjesmu grupe TBF Pozitivan stav. Analizirajte i raspravite rezultate upitnika sa svojim učenicima.
Nakon toga organizirajte “lov na blago”. Osmislite pet skupina zadataka. Prvom skupinom zadataka učenici postavljaju anamnezu (utvrđuju detalje o pacijentu: spol, dob...). Drugom skupinom zadataka učenici utvrđuju simptome koje ima određeni pacijent. Trećom skupinom zadataka učenici postavljaju dijagnozu. Četvrtom skupinom zadataka učenici upoznaju načine liječenja određene bolesti. I na kraju, petom skupinom zadataka učenici utvrđuju mjere prevencije. Neka vam učenici pokažu rješenja svake skupine zadatka, a točni odgovori neka ih vode prema sljedećem koraku prolaska kroz ”lov na blago”. Podijelite učenike u skupine, a pobjednik je skupina koja prva točno odgovori na sva pitanja i napiše preporuku pacijentu s daljnjim postupcima. “Lov na blago“ možete napraviti u nekom digitalnom alatu, primjerice Goosechase. Možete osmisliti različite inačice zadataka (više različitih pacijenata, različite bolesti…). Nakon odigranog “lova na blago“ raspravite u razredu o načinima liječanja i prevenciji odabranih bolesti. Iskoristite raspravu i spomenite razlike između HIV pozitivnog pacijenta i bolesnika s AIDS-om te da neke spolno prenosive bolesti u početku nemaju simptome (AIDS, hepatitis B,C).
U aktivnosti mogu sudjelovati svi učenici. Potrebno je voditi računa u koju skupinu će biti uključen učenik s obzirom na svoju teškoću te provjeriti je li učenik s teškoćama razumio sve upute. Istovremeno rješavanje ankete i slušanje pjesme može predstavljati teškoću za neke učenike s poremećajem pažnje.
Moguće je izraditi pisane ili slikovne upute za korištenje digitalnih alata i listu pitanja za uzimanje anamneze, utvrđivanje simptoma, načine liječenja, mjere prevencije kako bi se učenicima olakšao zadatak. Pitanja za anamnezu, simptome, dijagnozu možete napraviti u tablici ili kao igru u kojoj svaki simtom vodi određenoj dijagnozi, svaka dijagnoza nekom od načina liječenja i prevencije. Ukoliko “lov na blago” bude organiziran kao potraga u učionici, treba voditi računa o dostupnosti za učenike s motoričkim teškoćama. Za učenike s oštećenjem vida treba organizirati vršnjačku podršku.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zainteresiranim učenicima predložite da pogledaju kratki film 10 minuta za HIV. Nakon gledanja neka rasprave međusobno o temi filma, o razgovoru muškarca s prijateljem i s liječnikom. Zamolite ih da razmisle o razgovoru dvojice prijatelja i o pristupu liječnika. Neka izdvoje argumente koje su potaknule muškarca iz filma na odlazak liječniku i na odlazak na testiranje. Učenici neka opišu kako je situacija prikazana u filmu utjecala na daljnji život i buduće odluke muškarca? Učenici mogu snimiti film na temu odlaska maloljetnog para koji sumnja na maloljetničku trudnoću u Savjetovalište za mlade. Međusobno neka podijele uloge, osmisle dijaloge, snime i montiraju film. Pri tom mogu koristiti alat Kizoa.
Kao poticaj za samostalno gledanje filma Juno redatelja Jasona Reitmana prema smjernicama, s učenicima na satu pogledajte dva odabrana ulomka s početka filma: Sve je započelo s foteljom i Juno kaže Bleekeru. Ulomke prikažite kao nijeme impulse i zatim potaknite učenike da iznesu svoje pretpostavke o likovima, temi filma i razvoju filmske radnje. Svoje pretpostavke mogu objaviti na Lino ploči.
Zatim primijenite metodu obrnute učionice. Učenici samostalno gledaju prema smjernicama cjelovit film ili odabrane ulomke iz filma koji se odnose na donošenje važnih odluka o nastavku ili prekidu trudnoće, odgoju djeteta ili davanju na posvojenje, odabiru posvojitelja, izgradnji odnosa s likovima, odnosu sredine (prijatelja, kolega, nastavnika, roditelja) prema djevojci. Smjernice oblikujete kao upitnik u nekom digitalnom alatu (npr. Wizer). Pitanja možete oblikovati kao pitanja dužeg odgovora. Moguća su pitanja o odnosu Juno i njezina mladića, odnosu okoline na Juninu trudnoću, osudama i potpori bliskih osoba i poznanika, o odabiru para kojemu će dati dijete na posvojenje te osobnim stavovima o temi i porukama filmske priče.
Aktivnost na satu započnite tako što ćete učenike podijeliti u skupine od četiri do šest članova. Na početku učenici kratko razmjenjuju dojmove o filmu i njegovim porukama. Zatim učenicima dodijelite zadatak da osmisle upute za odgovorno seksualno ponašanje da im se ne bi dogodila Junina sudbina.
Predložite učenicima da prošire svoje znanje istraživanjem dviju internetskih stranica: Seksualna edukacija za mlade (SeZaM) i Spolno zdravlje te primjere brošura Sex na ex. Učenici međusobno dijele uloge u timu (istraživač, crtač, pisac, postavljač pitanja, predstavljač i dr.). Učenici olujom ideja odabiru temu brošure, zatim odabiru među prikupljenim informacijama one koje su najprikladnije za pisanje upute, pišu upute u skladu s jezičnim i stilskim obilježjima upućivačkoga stila (jezgrovitost, upućenost primatelju, kratkoća, uporaba prezenta ili imperativa). Upute oblikuju u nekom digitalnom alatu za izradu postera, primjerice Canva, kao brošuru koju će podijeliti sa svojim kolegama.
Za učenike s oštećenjem vida osigurati audio opis slike ulomaka (vršnjačka podrška). Osigurati prijevod za učenike koji ne mogu pratiti ulomak na engleskom jeziku ili pisani tekst za učenike s oštećenjem sluha. Za cjelovito gledanje filma nekim učenicima s teškoćama prije gledanja treba dati jasne upute na što trebaju obratiti pažnju. Za podjelu uloga u timu voditi računa da učenik s teškoćama dobije ulogu koju će što samostalnije moći izvršiti.
Pitanja dužih odgovora trebalo bi izbjeći ako u rezredu postoji učenik sa specifičnim teškoćama u učenju. Za učenike s poremećajima glasovno-jezično govorne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz spektra autizma, postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste zaokupili učenikovu pažnju.
Prije istraživanje internetskih stranica učenici bi trebali dobiti točnu uputu u zadatku na što trebaju obratiti pažnju. Brošuru bi trebalo prilagoditi grafički i sadržajno učiniti dostupnom. Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih digitalnih alata, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno demonstrirati način uporabe alata i provjeriti kako se učenici snalaze. Više informacija možete pronaći na poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu izraditi i svoju mrežnu stranicu koristeći Google Sites koja će prikazati sve upute prikazane prema imenu učenika koji je sročio uputu. Pri izradi mrežne stranice učenici se obraćaju ciljanoj adolescentskoj publici kojoj moraju usmjeriti svoj odabir rječnika i popratne vizualne sadržaje (fotografije, videozapise) koje umeću s besplatnih servisa poput Pixabaya i YouTubea vodeći računa o autorskim pravima.
Kako biste učenike motivirali i uveli u temu pripremite igru razotkrivanja. Pronađite sliku maloljetne ili naizgled jako mlade trudnice na nekoj od stranica za besplatno preuzimanje slika kao što je Pixabay. Sliku umetnite na stranicu nekog od programa za izradu prezentacija, primjerice PowerPoint. Prekrijte sliku umetanjem pravokutnika. U svaki pravokutnik upišite definiciju/opis pojma vezanog uz temu (primjerice “Služi pri spolnom odnošaju radi sprječavanja trudnoće ili zaštite od spolnih bolesti.” – rješenje bi bilo prezervativ). Za svaki pravokutnik odaberite jednu od izlaznih animacija kako bi pravokutnici tijekom igre nestali i postepeno razotkrili skrivenu sliku.
Učenike podijelite u pet grupa i objasnite im kako se iza pravokutnika s definicijama/opisima krije slika te da je njihov zadatak razotkriti tko ili što je prikazan/prikazano na slici. Učenici čitaju prvu definiciju/opis i u grupama pokušavaju zajedno doći do traženog pojma. Predstavnik najbrže grupe diže ruku i nudi rješenje. Ukoliko je grupa ponudila točan pojam, razotkriva se dio slike uklanjanjem tog pravokutnika. Ukoliko je pojam netočan, dozvolite ostalim grupama da ponude rješenja. Igra završava kada učenici pogode tko je prikazan na slici. Povedite kratku raspravu na temu maloljetničke trudnoće i potaknite učenike na iznošenje vlastitih stajališta.
Odaberite kratak video na temu maloljetnička trudnoća (npr. Mit 15 schwanger und Freund ist schockiert u trajanju od 4:09 minuta). Prije puštanja videa, svakoj grupi dodijelite jednu ulogu (primjerice: roditelji djevojke, roditelji mladića, dečko, prijatelji, učitelji). Objasnite učenicima kako je njihov zadatak opisati reakciju na vijest o trudnoći maloljetnice iz zadane perspektive pri čemu im mogu pomoći sljedeća pitanja: Podržavaju li trudnoću? Zašto? Koji su im strahovi? Koje savjete daju maloljetnoj trudnici? Uputite učenike da svoje ideje i razmišljanja prokomentiraju unutar grupe i zabilježe u obliku natuknica u nekom od digitalnih alata, primjerice Padlet. Predstavnici grupa kratko prezentiraju i opisuju reakcije iz pojedine perspektive. Potaknite učenike na diskusiju postavljanjem dodatnih pitanja.
Pogledajte odabrani video s učenicima te ih zamolite da tijekom gledanja videa svaka grupa posebnu pozornost obrati na reakcije iz one perspektive koja im je bila zadana. Nakon gledanja potaknite učenike na uspoređivanje reakcija koje su vidjeli u videu s reakcijama unutar svoje grupe. Provedite s učenicima kratku raspravu.
Za učenike s oštećenjem vida osigurati audio opis slike. Ukoliko u grupama postoje učenici s teškoćama,osobito onima s specifičnim teškoćama učenja treba produžiti vremensko ograničenje za rješavanje zadataka ili zadatak organizirati bez vremenskog ograničenja. Pravo na odgovor imaju grupe jedna za drugom, a ne najbrža grupa. Za gledanje videa učenicima treba dati jasne upute na što trebaju obratiti pažnju. Preporučuje se učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis (film, videoisječak) kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave, što im omogućuje veću samostalnost u radu. Učenicima se unaprijed može ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem i provjeriti razumijevanje. Za gledanje videozapisa mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja.
Prilikom diskusije potrebno je omogućiti svim učenicima da ravnopravno sudjeluju, dajući im dovoljno vremena ili postavljajući dodatna pitanja koja će im olakšati sudjelovanje u raspravi.
Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih digitalnih alata, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno demonstrirati način uporabe alata i provjeriti kako se učenici snalaze.
Više informacija možete pronaći na poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima koji su dodatno motivirani predložite da pomoću prethodno prikupljenih ideja i uz pronalaženje dodatnih informacija na mrežnim stranicama izrade poster s ohrabrujućim savjetima kako postupiti i gdje pronaći pomoć i podršku u slučaju neželjene trudnoće. Predložite učenicima da za izradu postera koriste neki digitalni alat, primjerice Canva.
Motivirajte učenike puštanjem kratkog filma kao što je Pomozimo mladima da budu odgovorni u trajanju od 0:33 min ili Prevencija maloljetničke trudnoće u trajanju od 5:58 min. Nakon gledanja filma olujom ideja započnite raspravu na teme: Što je spolno odgovorno ponašanje? Koje metode kontracepcije poznajete? Što je to planiranje obitelji? Koje spolno prenosive bolesti poznajete? Može li se upotrebom kondoma spriječiti nastanak spolno prenosivih bolesti? i sl. Objasnite učenicima da su maloljetničke trudnoće nešto što se svakome može dogoditi tko se neodgovorno ponaša i da su one globalni problem. Događaju se neovisno o razvijenosti pojedine zemlje iako su češće u siromašnijim zemljama. Maloljetničke trudnoće najčešće su rezultat prisilnih udaja, neznanja ili neinformiranosti o metodama kontracepcije te nedostupnosti sredstava za kontracepciju.
Podijelite učenike u pet grupa. Svakoj grupi zadajte različit zadatak koji će proučavati sljedeće: 1. grupa će proučavati statističke podatke o broju maloljetničkih trudnoća u Hrvatskoj (HZZJZ), 2. grupa će proučavati i analizirati statističke podatke o broju maloljetničkih trudnoća u svijetu npr. Istočna Azija, Afrika, SAD (UNFPA i WHO), 3. grupa će istražiti koje su posljedice maloljetničkih trudnoća za zdravlje majke i djeteta, 4. grupa će istražiti društvene i ekonomske posljedice s kojima se susreću maloljetne trudnice i majke (stigmatizacija u društvu, prekidanje školovanja, napuštanje partnera, lošije zaposlenje itd.), a 5. grupa će predložiti metode prevencije i odgovornog ponašanja koje mogu utjecati na smanjenje maloljetničkih trudnoća. Na kraju aktivnosti učenici neka izrade digitalni plakat (infografiku) o maloljetničkoj trudnoći u alatu kao što je Canva ili snime kratki informativni film korištenjem svojih mobilnih aparata.
Za gledanje filma treba osigurati audio opis ili titlove. Za aktivnosti gledanja videozapisa preporučuje se učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis (film, videoisječak) kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave, što im omogućuje veću samostalnost u radu. Učenicima se unaprijed može ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem i provjeriti razumijevanje. Za gledanje videozapisa mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja.
Nakon podjele učenika u skupine, za učenike s specifičnim teškoćama u učenju potrebno je smanjiti broj informacija prilikom proučavanja statističkih podataka (dati im samo jedan zadatak ili tablicu na kojoj će raditi). Za učenike koji budu u 3. i 4. grupi gdje nema jasnih poveznica na kojima će pronaći tražene informacije, potrebno je usmjeriti ih i/ili unaprijed pripremiti materijale koje će učenici proučavati. Učenici moraju imati jasne zadatke i znati što se od njih očekuje te ravnopravno sudjelovati u radu grupe.
Za izradu infografike učenicima možete dati ranije pripremljen primjer, ideju kako to učiniti, a za snimanje filma pripremljen scenarij. Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih digitalnih alata, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno demonstrirati način uporabe alata i provjeriti kako se učenici snalaze.
Više informacija možete pronaći na poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Predlažem da učenici koji žele znati više istraže internet stranicu savjetovališta za maloljetne trudnice i roditelje kao što je Savjetovalište MAMA JE MAMA te prouče rubriku Pitaj stručnjaka (ginekologa) na temelju koje će izraditi kviz znanja za ostatak razreda. Kviz mogu izraditi u alatu kao što je Kahoot!
Hrvatski zavod za javno zdravstvo (2016) Jutro Poslije.... Youtube video (5.3.2020.).
Hrvatska udruga za borbu protiv HIV-a i virusnog hepatitisa (HUHIV), Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ), Spolno zdravlje (5.3.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.