Za motivaciju učenika pripremite fotografije sportskih reprezentacija. To mogu biti fotografije nogometnih reprezentacija Brazila, Francuske i Japana te pojedinih poznatijih sportaša pa ih prikažite na projekcijskom platnu ili pametnoj ploči. Povedite razgovor o različitim obilježjima sportaša na fotografijama. Upitajte ih koje jezike govore, kojim pismom pišu i znaju li koje su vjere sportaši.
Služeći se tematskim kartama s jezicima svijeta i vjerama svijeta te tekstom o pismima svijeta iz udžbenika (ili tekstom koji ćete im unaprijed pripremiti), učenici u digitalnom alatu Padlet zapisuju koji su jezici, vjere i pisma zastupljeni i gdje su rasprostranjeni. U alatu Padlet kreirajte ploču na kojoj ćete pripremiti tematske karte i fotografije. Svi učenici radit će u zajedničkoj ploči. Podijelite učenike u pet grupa – neka jedna grupa izdvoji najzastupljenije jezike svijeta, druga vjere svijeta, treća neka pomoću teksta izdvoji pisma svijeta, četvrta neka pronađe kviz na internetu vezan za temu, a peta grupa neka formativno vrednuje uratke svojih vršnjaka. Prve četiri skupine na računalu će u grupama unositi podatke na zid u digitalnom alatu Padlet. Učenici će pritom upotrijebiti karte, slike i tekstualne pojmove. Možete im zadati da sami dodaju i tekstualne pojmove koje treba razvrstati.
Neka predstavnik svake grupe prezentira svoj rad pred razredom. Nakon toga neka riješe kviz koji je četvrta grupa pronašla na internetu.
Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – edukacijskim rehabilitatorima, psiholozima, logopedima – promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije, u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
U uvodnoj aktivnosti, prilikom prikazivanja slika poznatih sportaša na kojima učenici trebaju zapaziti različitosti među njima, navedite i primjere poznatih hrvatskih sportaša s invaliditetom (npr. Ivana Katanušića, hrvatskoga paraolimpijca u bacanju diska ili Ivana Mikulića, osvajača srebrene medalje na Svjetskom prvenstvu u parataekwondou).
Za učenike s intelektualnim teškoćama sadržaj koji ćete prikazivati na projekcijskom platnu ili pametnoj ploči pripremite u pisanom obliku (nastavni uručak), koji ćete prilagoditi s obzirom na potrebe učenika i razinu funkcioniranja. Spomenuta prilagodba odnosi se na sažimanje teksta, prilagodbu strukture teksta, naglašavanje ključnih pojmova, uvrštavanje više konkretnih primjera iz učenikove sredine te jezičnu i grafičku prilagodbu teksta (jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim riječima; grafička prilagodba podrazumijeva upotrebu određene vrste fonta, kao što su Arial i Verdana, koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja).
Pri razgovoru o nastavnoj temi odaberite pitanja koja su primjerena učeniku s intelektualnim teškoćama u kontekstu pitanja otvorenog i zatvorenog tipa (npr. pitanja koja sadržavaju dio odgovora ili traže zaključivanje, povezivanje i asociranje). U pitanjima koja traže zaključivanje i povezivanje učeniku s intelektualnim teškoćama postavljajte potpitanja.
Prije rada u grupi, na razini razreda, napravite ogledni primjer tumačenja podataka s tematske karte. Pri objašnjavanju izražavajte se pojednostavnjenim rječnikom, pravite kratke stanke i provjeravajte razumiju li učenici s intelektualnim teškoćama sadržaj.
Rad u grupi pozitivno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer omogućuje podršku drugih učenika u obavljanju zadane aktivnosti. Također, grupa u kojoj je učenik s teškoćama zahtijeva povećanu nastavnikovu pozornost kako bi podržao i pospješio vršnjačku potporu i usvajanje znanja. Imajte na umu da u grupu smjestite učenike koji su pozitivni i senzibilizirani za suradnju. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere kojoj se grupi želi pridružiti te mu najavite na početku sata da je u planu nastave zajednički rad i suradnja.
Za učenika s intelektualnim teškoćama važno je pripremiti jasne i kratke upute za izradu zadatka. Potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste i dati popis ključnih pojmova/riječi koji će učenika usmjeravati na važne informacije tijekom prikupljanja podataka.
Prije rada u digitalnom alatu Padlet provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenom alatu. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Potaknite zainteresirane učenike da u digitalnom alatu Canva izrade poster s temom obilježja i rasprostranjenosti arapskog ili ćiriličnog pisma. Svoje radove učenici mogu podijeliti u razrednoj grupi.
Za motivaciju, neka učenici u parovima, služeći se tabletom ili računalom, istraže na internetu gdje se sve u Hrvatskoj nalaze dvojezični natpisi. Neka navedu mjesta i na kojim su jezicima napisani natpisi te preuzmu fotografije. Objasnite učenicima pojam i prava nacionalnih manjina u Hrvatskoj. Neka učenici u digitalnom alatu PowerPoint unesu tekst i fotografije o dvojezičnim natpisima i pravima manjina.
Uputite učenike na mrežne stranice Državnoga zavoda za statistiku, neka pronađu podatke o vjerskoj i nacionalnoj strukturi stanovništva Hrvatske prema posljednjem popisu stanovništva, iz 2021. godine. Podijelite učenike u parove pa neka svaki par radi na jednom računalu. Jedan učenik iz para neka traži podatke, a drugi zapisuje podatke za vjersku strukturu, potom neka zamijene uloge te pronađu i zapišu podatke za nacionalnu strukturu. Učenicima ćete dati jasne upute kako izraditi kružni dijagram služeći se alatom PowerPoint. Potrebno je na alatnoj traci odabrati umetanje, zatim grafikon te odabrati tortni. Otvorit će se tablica kao u alatu Excel, u koju treba unijeti naslov, u prvi stupac manjine, a u drugi postotke. Neka jedan učenik izradi kružni dijagram za vjersku strukturu, zatim neka se zamijene pa neka drugi izradi kružni dijagram za nacionalnu strukturu, međusobno si pritom pomažući.
Nakon završetka zadatka izaberite nekoliko učeničkih radova i pomoću pametne ploče ili projekcijskog platna neka ih učenici prezentiraju u razredu.
Zakažite učenicima videosastanak s pomoću digitalnog alata MS Teams. Najavite učenicima da je današnja tema vezana za vjersku i nacionalnu strukturu stanovništva Hrvatske. Podijelite učenike u parove i za motivaciju neka istraže na internetu gdje se u Hrvatskoj nalaze dvojezični natpisi. Neka navedu mjesta i na kojim su jezicima napisani natpisi te preuzmu fotografije. Objasnite učenicima pojam i prava nacionalnih manjina u Hrvatskoj. Neka učenici u digitalnom alatu PowerPoint unesu tekst i fotografije o dvojezičnim natpisima i pravima manjina.
Uputite učenike na mrežne stranice Državnoga zavoda za statistiku, odnosno postavite im poveznicu na razrednu mrežu, neka pronađu podatke o vjerskoj i nacionalnoj strukturi stanovništva Hrvatske prema posljednjem popisu stanovništva, iz 2021. godine. Podijelite učenike u parove, jedan učenik iz para neka traži podatke, a drugi neka zapisuje podatke za vjersku strukturu, potom neka zamijene uloge te pronađu i zapišu podatke za nacionalnu strukturu. Učenicima ćete tijekom videosastanka dati jasne upute kako izraditi kružni dijagram služeći se alatom PowerPoint. Potrebno je na alatnoj traci odabrati umetanje, zatim grafikon te odabrati tortni. Otvorit će se tablica kao u alatu Excel, u koju treba unijeti naslov, u prvi stupac manjine, a u drugi postotke. Neka jedan učenik izradi kružni dijagram za vjersku strukturu, a drugi izradi kružni dijagram za nacionalnu strukturu, međusobno si pritom pomažući. Dogovorite s učenicima grupno čavrljanje u koje će parovi dodati i vas. Zakažite termin novog videosastanka za 20 minuta. Učenici tijekom tih 20 minuta rade u parovima s pomoću opcije videopoziva u grupnom čavrljanju. Pridružite se pojedinim videopozivima i promotrite kako rade.
Nakon završetka zadatka izaberite nekoliko učeničkih radova i pomoću dijeljenja zaslona neka ih učenici prezentiraju.
U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika.
Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra omogućite da samostalno odabere osobu s kojom želi biti u paru te mu najavite na početku sata da je u planu nastave zajednički rad i suradnja. Prilikom rada u paru vodite brigu o jakim stranama i interesima učenika tako da bude aktivan sudionik u svim aktivnostima.
Upute za rad trebaju biti u pisanom obliku i u njima treba navesti korak po korak zadatka koji je potrebno napraviti kako bi učenici s poremećajem iz autističnog spektra bili podržani u vremenskoj i tehničkoj organizaciji te im pozornost bila usmjerena na nastavni sadržaj. Za prikupljanje podataka o dvojezičnim natpisima, kao i o vjerskoj i nacionalnoj strukturi stanovništva, učenicima s poremećajem iz autističnog spektra pripremite popis ključnih pojmova/riječi koji će ih usmjeravati na važne informacije tijekom pretraživanja stranice Državnog zavoda za statistiku i interneta. Prije izrade kružnog dijagrama korisno je pomoću kratkoga primjera pokazati postupak izrade ili dati pisani predložak podržan vizualnim prikazima u kojem je izrada dijagrama objašnjenja korak po korak.
Nemojte inzistirati na javnom izlaganju para u kojem je učenik s poremećajem iz autističnog spektra ako on to ne želi.
Prije rada u digitalnom alatu PowerPoint provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenom alatu. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenike zainteresirane za ovu temu uputite da istraže koliko u Hrvatskoj ima Talijana i Mađara odnosno zadajte im da odaberu neku nacionalnu manjinu u Hrvatskoj i istraže na kojem je području zastupljena. Neka dobivene podatke prezentiraju pomoću alata Meta-Chart.
Ponovite s učenicima promjene nastale u dobnoj i spolnoj strukturi prema posljednjim trima popisima stanovništva. Neka vam naglase promjene vezane za dobne skupine i porast broja staroga stanovništva. Možete to povezati s njihovim bakama i djedovima, mjestom gdje žive i načinom na koji provode slobodno vrijeme.
Podijelite učenike u četiri ili pet grupa po četvero ili petero učenika. Neka učenici na internetu pronađu grafikone dobne i spolne strukture stanovništva prema posljednjim trima popisima i skinu ih na svoje računalo ili tablet. Potom neka u grupi porazgovaraju o tome i na svoj zid unesu posljedice i probleme. Koristeći se člankom Demografski slom Hrvatske: Hrvatska do 2051. i tekstom na stranicama 863 i 864, neka učitelj pripremi kratki tekst o demografskim problemima Hrvatske koji će podijeliti s učenicima na razrednoj grupi. Učenici će identificirati demografske probleme s kojima se susreće Hrvatska i iznijeti ih na plakatu pomoću digitalnog alata Canva. Za početak, učenici raspravljaju i uočavaju probleme, a nakon toga neka iznesu svoja promišljanja. Trebate ih usmjeriti na probleme vezane za nedostatak radnika, zapošljavanje, uvoz radne snage, mirovinski sustav, kao i teme vezane za aktivnu starost, nedostatak zdravstvenih radnika, osamljena domaćinstva, pomoć umirovljenicima itd. Pripremite im fotografije i grafikone te ih postavite na razrednu mrežu. Nakon što uoče probleme, neka ih učenici napišu i pošalju drugoj grupi pomoću razredne grupe na platformi MS Teams ili Google Clasroom, a druga grupa neka pronađe rješenje za te probleme. Time učenici razmjenjuju ideje. Njihove plakate treba vrednovati prema unaprijed pripremljenim kriterijima koje ćete ostaviti na navedenim platformama. Učenici koji vrednuju plakat susjedne grupe trebaju napraviti potrebne ispravke i vratiti plakat grupi koja ga je izradila.
Nakon završetka aktivnosti neke od radova prikažite na projekcijskom platnu ili pametnoj ploči i prokomentirajte ih.
Postupke prilagodbe za učenike s teškoćama važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim timom škole (edukacijskim rehabilitatorom, logopedom, psihologom), ovisno o vrsti teškoće, razini funkcioniranja i potrebama pojedinog učenika.
Pri razgovoru i pojašnjavanju, za učenike s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije, intelektualnim teškoćama i poremećajem iz autističnog spektra, koristite se usporenijim govorom, jednostavnijim rječnikom i rečeničnim konstrukcijama, češće provjeravajte razumijevanje kratkim pitanjima, češće ponavljajte ključne riječi i pojmove te postavljajte dopunska pitanja u svrhu podrške u zaključivanju. Nužna je jednostavna i precizna formulacija. Tijekom razgovora i objašnjavanja nastavnoga sadržaja veću količinu informacija podijelite na manje dijelove radi lakšeg pamćenja te povezujte nove informacije s poznatima.
Upute za izradu zadataka trebaju biti konkretne, precizne i kratke. Upute dajte u pisanom obliku, pri čemu ih treba razdijeliti na korake pazeći na jezično i grafičko oblikovanje teksta. Kombinirajte različite oblike uputa – ako učenik ne razumije pisanu uputu, dajte verbalnu uputu koja je sažeta i jasna. Obvezno provjerite je li učenik uputu razumio. Pripremite sažete i jasne upute s numeriranim koracima slijeda aktivnosti (dobro je i predvidjeti etapne upute za dogovorene aktivnosti). U uputama specificirajte dio zadatka koji će biti zaduženje učenika s teškoćama. Pripremite popis ključnih pojmova/riječi pomoću kojih će učenici pretraživati nastavni materijal i internet kako bi se mogli usmjeriti na pronalaženje važnih informacija u svrhu izrade plakata. Također, dogovorite koju vrstu podataka treba prikupljati učenik s teškoćama kako bi pretraživanje bilo učinkovitije.
Rad u grupi pozitivno će djelovati na učenika sa specifičnim teškoćama učenja, intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma jer će mu drugi učenici pomoći da se usmjeri na aktivnost. Važno je voditi brigu o tome da učenici s teškoćama sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje, tj. koje su u skladu s njihovim sposobnostima.
Unaprijed pripremljen kratki tekst o demografskim problemima Hrvatske koji će biti podijeljen učenicima prilagodite jezično i grafički s obzirom na teškoće i potrebe pojedinog učenika (npr. za učenika s oštećenjem vida osigurajte audiozapis nastavnoga materijala, a za učenika s intelektualnim teškoćama osigurajte sažeti oblik).
Na kraju sata, učenicima s teškoćama osigurajte sažetak nastavne teme u obliku nastavnog uručka na kojem će biti označeni ključni pojmovi i njihove definicije.
Prije rada u digitalnom alatu Canva, MS Teams ili Google Classroom provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenom alatu. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima zainteresiranim za ovu temu zadajte da u alatu Excel izrade grafikon dobne i spolne strukture stanovništva u njihovoj županiji. Upute za izradu i podatke za njihovu županiju postavite na razrednu grupu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.