Europski tjedan kodiranja inicijativa je nastala 2013. godine s ciljem približavanja informacijskih znanosti općoj populaciji, a održava se u listopadu. Na mrežnoj stranici CodeWeek.eu nalazi se pojašnjenje događaja na hrvatskom jeziku te svi potrebni materijali.
Kontaktirajte s bivšim učenikom koji studira ili radi u informacijsko-komunikacijskom sektoru te dogovorite gostujuće predavanje Vašim učenicima. Bivši učenici, koji su se pronašli u informatičkoj struci, drage će volje svoje znanje i vještine podijeliti s novim nadama računalstva. Odabir aktualne teme u svijetu programiranja prepustite bivšem učeniku, a svakako mu predložite da ukratko prepriča i svoje iskustvo školovanja. U slučaju da nemate takvog bivšeg učenika, ispričajte učenicima vlastito iskustvo školovanja i pronalaska u upravo u informatici.
Nakon održanog predavanja provedite anketu među učenicima te ispitajte je li se promijenilo njihovo mišljenje vezano uz buduće zaposlenje ili nastavak školovanja. Možda baš neki od tih učenika jednoga dana bude gostujući predavač na Europskom tjednu kodiranja. Podijelite učenike u dvije skupine, skupinu koja će zagovarati nastavak obrazovanja u informatičkom sektoru te skupinu koja će zagovarati nastavak u nekoj drugoj branši. Neka skupine iznesu argumente za i protiv, a prilikom iznošenja argumenata vodite računa o međusobnom uvažavanju.
Inicijativu možete provoditi svake godine te time održavati vezu između alumni učenika i sadašnjih učenika škole.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Tijekom proučavanja teksta na mrežnoj stranici CodeWeek.eu predvidite više vremena za učenike s teškoćama, što se posebice odnosi na učenike s disleksijom kojima je ono potrebno za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj. Tekst na stranici, koji nužno nije grafički, prilagođen učenicima s disleksijom niti onima s oštećenjem vida, uredite u aplikaciji Lexie koja nudi i mogućnost čitanja dokumenata. Prilikom podjele učenika u grupe vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s učenicima s teškoćama. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u okviru grupe. Učenike s teškoćama, kod kojih je izražena socijalna anksioznost, ne izlažite aktivnoj ulozi u okviru debate. Svaki učenik s teškoćama može dati svoj doprinos u vidu pripreme materijala za debatu ili biti u funkciji ocjenjivača debate.
Učenici, koji žele znati više, neka istraže inicijativu Hour of Code te neka sami pripreme sat kodiranja koji će postaviti na kanal razreda u alat Google Classroom ili neki sličan njemu.
Upitajte učenike jesu li čuli za globalno korišteni alat GitHub. Prikažite im videozapis koji pobliže pojašnjava alat. Objasnite im da ćete se koristiti istim alatom tijekom projektne nastave iz programiranja te njime simulirati profesionalno okruženje.
Izradite korisnički račun na GitHubu koristeći svoj AAI@EduHr profil te kreirajte tim. Ohrabrite učenike da također izrade svoje korisničke račune te ih, pomoću uputa iz prethodne poveznice, pozovite u svoj tim.
Nakon što su otvorili račun, pridružili se timu te kreirali repozitorij, neka izrade README.md gdje će staviti opis projekta te trenutnu fazu napretka. Pojasnite im da ćete moći pratiti njihov napredak prema aktivnositma na GitHubu. Svakim novim prenašanjem kôda na alat, bilježit će se njihova aktivnost.
Podijelite razred u skupine te svakoj skupini zadajte jedan programerski problem. Budući su svi repozitoriji javni unutar tima, svaki učenik će u svakom trenu moći pratiti napredak svojih vršnjaka. Motivirajte učenike da uvažavaju jedni druge te si međusobno pomažu. Po završetku projekta neka svaki tim na nastavničkom računalu otvori repozitorij, preuzme dokumente te prikaže izrađeni program.
Prilikom gledanja videozapisa, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videozapisa, a za učenike s oštećenjem sluha nužno je paziti da se istovremeno ne govori i ne pušta video, kako bi se mogli usredotočiti na čitanje titlova. Kako navedeni videozapis ne sadrži titlove na hrvatskom jeziku, provjerite s učenikom s teškoćama može li ga pratiti na engleskom jeziku. Također, treba unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu te bi bilo poželjno pripremiti na papiru i sve ključne pojmove koji će se spominjati u videozapisu. Ili, pak, nakon gledanja još jednom sažeti sve što je rečeno tijekom gledanja. Nakon pogledanog videozapisa s uputama, provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u alatu GitHub i razumiju li koje korake je potrebno napraviti. Ako je potrebno, osigurajte im vršnjačku pomoć ili dodatnu demonstraciju. Prilikom podjele učenika u skupine vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju onih koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s učenicima s teškoćama. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u okviru skupine.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu te ih usmjeravati na uporabu pomagala koja su im dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Nakon obrađene jedinice i zadanog zadatka, upitajte učenike s teškoćama je li im zadatak jasan ili ga je potrebno pojasniti. U rješavanju zadataka predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, što se posebice odnosi na učenike s disleksijom kojima je ono potrebno za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj. Ili, pak, za učenike s motoričkim teškoćama kojima će trebati više vremena da unesu aktivnosti u projekt.
Učenici, koji imaju prijašnjeg iskustva u programiranju, mogu godišnje sudjelovati u natjecanju Advent of Code. Preporuča se da naprave svoje Github repozitorije te da se svaki dan nakon 18 sati objavljuju i komentiraju kodovi. Ako je moguće, najuspješnije učenici možete nagraditi majicama ili nekim drugim darovima s mrežne stranice natjecanja.
Podijelite učenike u nasumične parove, a svaki učenik neka odabere informatički alat ili programski jezik kojim želi ovladati. Zatim, drugom učeniku u paru zadaje zadatak da prouči osnove odabranog te mu ih predstavlja.
Neka svaki učenik pretraži internet te napravi kratku prezentaciju u alatu Prezi ili sličnome na temu koju je odabrao drugi učenik u paru, a potom mu je i predstavi. U slučaju da se učenici nisu ranije susreli s alatom, ukratko im prikažite rad u njemu. Potaknite učenike na međusobno uvažavanje tijekom izvršavanja aktivnosti.
Nakon što je pripremio prezentaciju, neka svaki učenik napravi korinički račun u alatu Kahoot! te pripremi kratak kviz o predstavljenom. Na njega će drugi učenik u paru, nakon pregledane prezentacije, odgovoriti. U slučaju da se učenici nisu ranije susreli s alatom, ukratko im prikažite rad u njemu. Rezultate kviza neka prikažu na kanalu razreda u alatu Google Classroom ili sličnom njemu.
Provjerite snalaze li se učenici u alatu Prezi i, po potrebi, ponudite nastavnikovu pomoć. Prilikom odabira para za učenika s teškoćom vodite računa o obilježjima svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama koristiti alatom Kahoot. Za učenike s motoričkim teškoćama, oštećenjem vida ili drugim teškoćama Kahoot neće biti dobra opcija zbog ograničenog vremena i potrebe za velikom brzinom pri odgovaranju i čitanju pitanja. U tom slučaju, bolje je podijeliti učenike u parove kako bi mogli problem rješavati s vršnjakom ili pozvati učenika s teškoćom da pomaže u vođenju kviza mijenjajući slajdove ili čitajući pitanja iz alata Kahoot naglas. Ali to ne treba činiti u isto vrijeme dok se slajdovi mijenjaju kako bi ih učenik s oštećenjem sluha mogao pratiti.
Učenici, koji žele dodatno napredovati i imaju prethodnog iskustva u programiranju, mogu sudjelovati na Hrvatskom otvorenom natjecanju u informatici. U slučaju da bude zainteresiranih, prijavite grupu, a učenici neka neobavezno rješavaju zadatke jednu subotu mjesečno.
Advent of Code: https://adventofcode.com/ (14.11.2022.)
CodeWeek: https://codeweek.eu/guide?lang=hr (14.11.2022.)
e-laboratorij, Google Classroom; Marin Režić: https://e-laboratorij.carnet.hr/google-classroom/ (14.11.2022.)
e-laboratorij, Prezi; Jelena Valčić: https://e-laboratorij.carnet.hr/prezi/ (14.11.2022.)
GitHub, Getting started: https://docs.github.com/en/get-started
Hour of Code: https://hourofcode.com/hr (14.11.2022.)
How GitHub Works: https://www.youtube.com/watch?v=w3jLJU7DT5E (14.11.2022.)
Hrvatsko otvoreno natjecanje u informatici: https://hsin.hr/honi/sto_je.html (14.11.2022.)
Karl Popper debatni format; Hrvatsko debatno društvo: http://hdd.hr/wp-content/uploads/2021/02/Karl-Popper-debatni-format-HDD-1.pdf (14.11.2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.