Nakon obrade teme o holokaustu prikažite učenicima sliku Z 6399 romske umjetnice Ceije Stojke (16. slika u galeriji) i raspravite o identitetu: Kako bi se opisali? Što ih čini jedinstvenima? Kako bi se osjećali kada bi bili svedeni samo na jedno obilježje, npr. rasu, vjeru ili broj?
Podijelite ih u tri skupine i dodijelite im unaprijed pripremljene materijale koje možete objaviti i u OneNote bilježnici:
Učenici trebaju postati stručnjaci za dodijeljenu temu, a nakon toga odlaze u nove grupe. U svakoj novoj grupi treba biti barem jedan stručnjak za svaku od gornjih tema. Na početku rada u novim grupama svaki član iznosi svoja saznanja.
Susreću li se Romi s istim predrasudama i u novom stoljeću? Podijelite grupama fotografije Roma, a njihove priče možete pronaći u Muzeju osobnih priča - Priče Roma ili u brošuri Predrasude. U2? - Nastavni materijali za poučavanje o diskriminaciji, rasizmu i antisemitimu. Zadatak je učenika pretpostaviti s pomoću fotografije što više o osobi koju promatraju: njezino ime, čime se bavi, što je zanima, čemu se nada, od čega strepi… Učenici upisuju svoje pretpostavke na fotografiju jednom bojicom.
Nakon toga im podijelite priče ljudi s fotografija kako bi mogli usporediti svoje pretpostavke sa stvarnim osobama. Učenici će nove podatke upisati drugom bojicom kako bi naočigled bili vidljivi. Možete izložiti njihove radove na razrednom panou s kojih će se lako uočiti diskriminacija s kojom se Romi susreću i u novom stoljeću.
Aktivnost završite razgovorom s učenicima o osobnom iskustvu s pripadnicima romske nacionalne manjine, imaju li predrasude prema njima, neka objasne njihov nastanak i predlože kako spriječiti njihovo širenje. Ukoliko u razredu imate pripadnika nacionalnih manjina, neka navedu svoja negativna i pozitivna iskustva te predrasude koje imaju prema drugima.
Potrebno je razdijeliti zahtjeve za učenike s teškoćama i tako u koracima ponuditi postupnost u rješavanju. Ovisno o potrebama učenika, potrebno je uvećati fotografije, pridružiti im tekst i prostorno ih organizirati kako ne bi dolazilo do perceptivnog ometanja. Neka materijali za učenika budu pripremljeni uvećanim tiskom te se istim bojama mogu označiti određeni dijelovi koje je potrebno povezati na slikovnim prikazima. Tome će znatno pridonijeti zorna i vizualna pomagala na temelju dijelova fotografija kojima se može služiti. Uputno je učeniku unaprijed pripremiti sadržaj tijekom aktivnosti u kojoj trebaju pretpostaviti što više o osobi koju promatraju. Time se omogućava kvalitetnije sudjelovanje u radu u paru ili skupini, a moguće je i lakše provjeriti njegovo razumijevanje. Potrebno je dodatno usmeno objasniti naputak za rad. Rad u paru ili u grupi uvijek poticajno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer je omogućena podrška suučenika u obavljanju predviđene aktivnosti. Dopustite učenicima s disleksijom i disgrafijom, učenicima s oštećenjima vida i motoričkim teškoćama uporabu velikih tiskanih slova pri pisanju, omogućite im uporabu računala/tableta.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Istraživanje se može napraviti u obitelji ili među bliskim osobama. Potrebno je intervjuirati tri generacije o predrasudama i stereotipima s kojima su se susretali tijekom svojega školovanja, u igri s prijateljima, na radnom mjestu te sve prikazati u dokumentarnom filmu. Predrasude i stereotipi nužno se ne moraju odnositi na onoga tko je intervjuiran, već se time može dobiti prikaz društva i vremena u kojem je osoba živjela.
Koristeći Word Online, pripremite i ispišite KWL tablicu u koju će učenici upisivati što znaju o boji kože i negativnim stajalištima prema određenim društvenim skupinama (rasizam, antisemitizam, ksenofofija, homofobija). Neka ispune prva dva stupca.
S učenicima pogledajte videozapis Biologija boje kože.
Napomena: Videozapis je na engleskom jeziku, no možete ga gledati bez zvuka i pročitati sljedeći tekst:
Ljudski mozak je sive, krv crvene, a naše su kosti bijele boje. Nije važno gdje ste rođeni ili tko vas je rodio. Ali ljudska je koža drukčija. Neki od nas imaju tamnosmeđu kožu; neki od nas imaju ružičastobijelu kožu. Većina nas je negdje između. Dugo je vremena bio znanstveni misterij zašto postoji ta razlika koja je neke potaknula na predstavljanje te biološke osobinu kao moralne vrijednosti, a zatim i na uporabu da bi opravdali patnju drugih. No biološke osobine nisu dobre ni loše. To su osobine koje su se razvile jer povećavaju vjerojatnost preživljavanja i prenošenja gena.
Zainteresirajte učenike za temu postavljanjem pitanja Što mislite, bi li vaš potomak, preseljenjem u Afriku za 20 000 godina, imao crnu boju kože? Svoje odgovore neka podijele s ostalim učenicima u razredu, koristeći mrežni zid koji ste unaprijed pripremili u digitalnom alatu Padlet. Razgovarajte s učenicima o njihovim odgovorima. Raspravite s učenicima Zašto postoje ljudi različite boje kože? Postoji li povezanost između intenziteta UV zračenja i zemljopisne širine? Kako je UV zračenje povezano s bojom kože i zašto?
Nakon što pročitaju tekst Zašto su neki ljudi druge boje? koji ste prethodno umnožili i podijelili svakom učeniku, pogledajte s učenicima videozapis Projekt Drugi - rasizam, ksenofobija, homofobija - Drugi u trajanju od 1:48 min.
Nakon pročitanog teksta i pogledanog videozapisa neka nadopune svoje KWL tablice novim informacijama koje su saznali te pitanjima koja ih dodatno zanimaju ili su ostala neodgovorena. Neka učenici u grupama usporede svoje KWL tablice te odgovore na pitanja koja ste im prethodno postavili na mrežnom zidu u alatu Padlet (npr. Koja je uloga melanina? Zašto neki ljudi imaju manje, a neki više pigmenta melanina u koži? Kako su povezani vitamin D i Sunce? Navedite još neke prilagodbe ljudi različitim životnim uvjetima - npr. širina nosa, duljina udova, Što je rasizam? Zašto se pojavio rasizam? Jesu li negativna stajališta prema određenim društvenim skupinama znanstveno utemeljena? Oduzimaju li se prava i sloboda rasama zbog različite boje kože? Treba li to spriječiti?).
Razgovarajte s učenicima o njihovim odgovorima, s naglaskom na ispravljanje netočnih činjenica do kojih su došli. Povežite odgovore s prilagodbama ljudi (i životinja) različitim klimatskim uvjetima. Raspravite s učenicima Zašto ljudi iz različitih dijelova svijeta imaju različitu obojenu kožu? Zašto su nastala različita vanjska obilježja među pojedinim skupinama ljudi? Boju kože kontrolira relativno malen broj gena, a razlike u genima među rasama vrlo su malene. Sva ostala obilježja ukazuju da svi ljudi pripadaju jednoj vrsti Homo sapiens.
Za aktivnosti gledanja videozapisa preporučuje se unaprijed najaviti učenicima s teškoćama videozapis kako bi ga mogli pogledati prije i dobiti jasnu uputu uz provjeru razumijevanja teme. Učenicima je potrebno omogućiti gledanje videozapisa dva ili više puta – koliko im je potrebno za usvajanje sadržaja. Za popunjavanje tablice s pojmovima uputno je provjeriti razumijevanje pojmova. Trebalo bi pripremiti pitanja na posebnom predlošku. Zadatke je uputno planirati tako da se izmjenjuju lakši i teži zadatci. Tekst mora biti sažet i s označenim ključnim dijelovima. Pri prilagodbi teksta vrlo je važno voditi se onim prilagodbama koje odgovaraju konkretnom učeniku ovisno o vrsti teškoće. Potrebno je smanjiti broj novih pojmova i činjenica, pri tom se ne preporuča uporaba natuknica jer učenik s teškoćama treba cjelinu da bi razumio smisao. Za učenike s motoričkim teškoćama, specifičnim teškoćama čitanja i pisanja, učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti dobro je zamijeniti pisani rad usmenim. Ako je riječ o pisanome obliku rješavanja zadataka, za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s oštećenjem sluha važno je predvidjeti manju količinu teksta za pisanje kao i grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podatci. U razgovoru o odgovorima ne treba ispravljati pravopisne pogreške učenika s teškoćama, već pri postavljanju pitanja za raspravu uputno je potaknuti i ohrabriti učenike iznijeti svoje pretpostavke i navesti primjere iz vlastitoga života.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenike možete uputiti na istraživanje nijansi (tonova) ljudske boje kože. Neka usporede boju kože sa shemom nijansa kože na određenim dijelovima svojeg tijela, npr. na vanjskoj i unutarnjoj strani (ruka, dlan). Shemu je potrebno prethodno isprintati. Neka zabilježe svoje rezultate, usporede ih s ostalim učenicima: Postoje li sličnosti i razlike? Što utječe na razlike? (godišnje doba, vrijeme provedeno vani, odjeća, korištenje krema s zaštitnim faktorom, genetski čimbenici). Zašto su u osoba tamne boje kože neki dijelovi tijela svjetlijih nijansi? Jesu li ljudi sa svjetlijom bojom kože (tenom) drukčiji od onih sa tamnijom?
Rezulate svojeg istraživanja mogu prikazati izradom prezentacije u alatu Sway koji je dio Office365 paketa te ih predstaviti kolegama iz razreda.
Provedite aktivnost uz temu "Borba za građanska prava". Neka učenici unaprijed pogledaju videozapis Građanska prava kojim se prikazuje borba za građanska prava a zatim riješe i pripadajući kviz. Razgovarajte o sadržaju filma, potaknite ih na razmišljanje i navođenje drugih primjere o kojima su učili na nastavi povijesti kako bi ih mogli usporediti s modernim društvom. Neka iznesu svoja stajališta i osobne primjere. Usmjerite ih na razvijanje osuđujućeg stajališta prema svim oblicima rasne diskriminacije i segregacije.
Uputite učenike na individualno crtanje stripa u šest sličica u kojem trebaju prikazati neki oblik rasne diskriminacije i segregacije koji nisu prikazani u videu. Crtaju bez boja i bez teksta, a primjeri tema mogu biti zapošljavanje Afroamerikanaca isključivo na teškim poslovima, nemogućnost školovanja na sveučilištima, odvojeno korištenje restorana, kafića i sl. Nakon crtanja učenici mijenjaju strip s kolegom iz razreda. Potrebno je dovršiti njegov strip, dodajući boje i tekst. Važno je prikazati diskriminaciju i segregaciju kao neprihvatljivo društveno ponašanje i dati primjer kako je spriječiti.
U paru razgovaraju i uspoređuju početni strip sa stripom koji je dovršio prijatelj. Pritom trebaju iznijeti svoje mišljenje, slaganje ili neslaganje sa svojim parom.
Fotografirajte radove učenika i izložite ih u virtualnoj izložbi s pomoću alata Artsteps. Kao izložak možete upotrijebiti i fotografije Martina Luthera Kinga ili Rose Parks, video poznatog Lutherovog govora “I have a dream”, fotografije koje prikazuju segregaciju itd. Svaki se izložak može tekstualno opisati. Moguće je osmisliti novu postavu (dodavanjem gotovih elemenata, zidova, namještaja) ili se mogu uspotrijebiti dostupni obrasci izložbenog prostora. Omogućen je tlocrtni prikaz (karta) za praćenje kretanja, a može se dodati i vođeni pregled. Neka učenici osmisle naslov izložbe koja će predstavljati njihovo stajalište prema rasnoj diskriminaciji.
Učenicima s teškoćama čitanja i razumijevanja pojmova, posebno apstraktnih, potrebno je razložiti i objasniti složene pojmove prikazane u videu. Dobro je predvidjeti rad u paru pri crtanju stripa kako bi, primjerice, suučenik mogao usmjeravati učenika s određenim oštećenjem ili poremećajem ili mu pomagati (npr. učeniku s motoričkim poremećajima, oštećenjima vida). Tijekom rada u paru važno je da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima jer mu to pruža mogućnost uključivanja u skladu sa sposobnostima kako ne bi bio pasivni promatrač. Važno je da koraci u rješavanju toga dijela aktivnosti budu smislene i dostupne za izvedbu. Poželjno je učenike s teškoćama dovoljno približiti mjestu izvođenja kako bi imali mogućnost dobro vidjeti, čuti i uključiti se. Za crtanje stripa potrebno je učeniku s oštećenjima vida odabrati mat papir ili papir žućkaste boje koji nema odsjaj. Potrebno je predvidjeti ulogu u izradi stripa u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima. Tijekom aktivnosti fotografiranja i opisivanja uz usmjeravanje mogu se uključiti svi učenici, osim učenika s ometajućim motoričkim poremećajima i slijepih učenika. Učenicima s oštećenjima vida potrebno je usmeno opisati ono što se fotografira.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici će na mrežnim stranicama istražiti segregaciju kao najgori oblik rasne diskriminacije na primjerima SAD-a i Južnoafričke Republike. Uputite ih da u svojem istraživanju uoče obilježja segregacije, zakone kojima je omogućena te zakone kojima je zabranjena. Učenici će svoje istraživanje potkrijepiti pronađenim fotografijama i prikazati ga u digitalnom alatu Canva.
Nakon obrade teme o životnim razdobljima čovjeka uputite učenike da kod kuće pogledaju interaktivni videozapis Život.
Raspravite na satu o pitanjima Koja životna razdoblja prolazi čovjek? Možemo li ta životna razdoblja promatrati i kod učenika iz Kine, Indije ili Sudana? Kada u pubertet ulaze djevojčice, a kada dječaci?
Podjelite učenike u četiri grupe i uputite ih da istraže životna razdoblja. Svaka će grupa istraživati životna razdoblja jedne rase. Predlažem da grupe imenujete prema predmetu istraživanja (pr. “Životna razdoblja čovjeka u Češkoj”, “Životna razdoblja čovjeka u Kini”, “Životna razdoblja Aboridžina - domorodca iz Australije” i “Životna razdoblja čovjeka u Nigeriji”). Potaknite ih na traženje odgovora na pitanja poput Koja su životna razdoblja čovjeka? Koliko traje trudnoća? Koja žlijezda proizvodi hormone koji potiču rast i razvoj čovjeka? Kad započinje pubertet?
Nakon prikupljanja informacija neka ih prikažu u alatu PowerPoint Online i predstave ostalim grupama.
Potaknite raspravu pitanjima Možemo li pronaći sličnosti u razvoju čovjeka u različitim dijelovima svijeta? Što iz ovih informacija možemo zaključiti? Po čemu smo različiti, a što nas čini istima? Neka nabroje primjere diskriminacije i kako se razvijaju. Jesu li razlike opravdan razlog za diskriminaciju među rasama i unutar njih? Primjenjuju li se ljudska prava jednako na sve rase? U kojoj se životnoj fazi čovjeka najviše izgrađuju stajališta? Neka daju svoje prijedloge kako utjecati na izgradnju pozitivnih stajališta prema svim rasama. Tko u toj životnoj fazi najviše utječe na osobu?
Uputite učenike da ponove ljudska prava i njihovo značenje u društvu rješavajući Koliko poznaješ ljudska prava?
Preporučuje se učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogli pogledati i tako biti spremniji na aktivnosti. Mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Tekst mora biti sažet i s označenim ključnim dijelovima. Potrebno je smanjiti broj novih pojmova i činjenica. Učenik treba dobiti pitanja prije rasprave da bi se za nju mogao bolje pripremiti, posebno učenici s teškoćama glasovno-jezično-govorne komunikacije i s oštećenjem sluha, a učenik s intelektualnim teškoćama trebao bi dobiti manje prilagođenih pitanja. Tijekom rada u grupi i izrade zajedničkog plakata važno je da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima i da nikako ne bude pasivni promatrač. Važno je da aktivnosti budu smislene i dostupne za izvedbu svakom učeniku. Dobro je predvidjeti etapne upute za dogovorenu aktivnost koju mogu obavljati učenici s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti, učenici s teškoćama iz spektra autizma i učenici s intelektualnim teškoćama. Dobro ih je uključiti u onaj dio koji najviše odgovara njihovim interesima, sposobnostima i znanjima uz pripremljena pitanja koja će ih voditi kroz istraživanje.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima koji žele znati više možete predložiti čitanje digitalnog obrazovnog sadržaja Čovjekov evolucijski put. Neka ostatku razreda prikažu migracije čovjeka i sažmu raznolikost ljudskog roda s pomoću alata PowerPoint Online.
Zadajte učenicima zadatak bojanja crteža pejzažnih prizora (npr. kućica na planini, kućica uz jezero, potok u šumi, stablo na brijegu), ali im dajte na raspolaganje samo bojice ružičastih, crvenih i sivih nijansi. Tijekom rada, za ugodniju atmosferu, pustite im instrumentalnu glazbu i saznajte je li im zadatak zahtjevan. Kad učenici budu gotovi, pokažite im fotografije (autor Davide Sasso) koje prikazuju jedan oblik daltonizma – tritanopiju (neprepoznavanje plave boje).
Upoznajte učenike s daltonizmom s pomoću videa Daltonizam – činjenice o poremećaju prepoznavanja boja. Surađujući u parovima, uputite ih da u Mentimeter (Open Ended pitanje) zapišu podatke o daltonizmu koje smatraju važnima i da jednom rečenicom iskažu kakav je dojam na njih ostavio pogledani video. Na pametnoj ploči prikažite prvo poglavlje knjige Bijeli klaun hrvatskoga književnika Damira Miloša i najavite da će upoznati dječaka koji uopće ne vidi boje, kojem je sve sivo. Tekst može pročitati nastavnik ili uputite učenike da ga pročitaju sami.
Nakon upoznavanja s tekstom neka izraze dojmove o glavnom liku u alatu Mentimeter (Open Ended pitanje) i neka iskažu svoju motiviranost za čitanje tog književnog djela u cjelini. Analizirajte odgovore zajedno i pitajte učenike bi li voljeli da im je dječak iz romana prijatelj u stvarnome životu. Tražite da navedu osobine dječaka zbog kojih im je drag. Razgovarajući s učenicima o djeci koja se razlikuju na temelju svoje naslijeđene biološke karakteristike, usmjerite ih neka navedu primjere neprihvatljivog ponašanja (npr. izrugivanje, omalovažavanje i sl.) prema takvim učenicima. Naglasite im da mogu promicati i štititi ljudska prava protiveći se predrasudama i govoru mržnje.
Uputite učenike da, dogovarajući se s učenikom/učenicom u paru, uz svoje obojane crteže pejzažnih prizora napišu citat po izboru iz prvog poglavlja knjige Bijeli klaun, a koje govori o “problemima” dječaka. Uz citat neka napišu i poticajnu poruku o posebnosti svakog čovjeka ili poruku kojom se učenike potiče na suzbijanje diskriminacije prema osobama koje su drukčije od ostalih. Svoje radove učenici mogu objaviti na školskome panou.
Tijekom aktivnosti bojanja i analize fotografija za učenike s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima potrebno je odabrati mat papir ili papir žućkaste boje koji nema odsjaj. Tijekom razgovora i promatranja fotografija koje prikazuju oblik daltonizma – tritanopiju (neprepoznavanje plave boje), potrebno je pripaziti ima li netko od učenika tu teškoću i s oprezom o tome razgovarati da se učenik ne bi nelagodno osjećao. U radu na tekstu za učenike koji imaju teškoće čitanja i razumijevanja pojmova, posebno apstraktnih, potrebno je razložiti i objasniti složene pojmove, a tekst treba biti prilagođen radi postizanja učinkovitosti s obzirom na to da se ne snalaze svi učenici u tekstu jednako uspješno (primjerice, važne informacije uputno je istaknuti debljim slovima umjesto podcrtavanjem koje učenicima može otežati vizualnu percepciju). Korisno je osigurati dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka i pojednostavljivanjem naputka za rad, najbolje na prilagođenom predlošku kojim će se moći pružiti podrška učeniku (način prikaza slijeda glavnih događanja i opisa, različiti načini obilježavanja i isticanja bitnog, primjerice, rečenice s ključnim informacijama, označavanje dijelova teksta i sl.). Tekst je potrebno prilagoditi za učenike s oštećenjima vida i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju uporabom veličine slova (veličina 12 za disleksiju, a za slabovidne učenike od 16 i više), podebljanim tiskom, povećanim razmakom i jednostavnim izgledom teksta (bez pozadinskih fotografija). Za učenike s disleksijom i disgrafijom također se preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica s poravnanjem teksta s lijeve strane.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Usmjerite učenike u čitanje ostalih poglavlja knjige "Bijeli klaun", dajući im zadatak da pišu bilješke o svojim dojmovima, a etičku i idejnu razinu književnoga teksta neka obrazlažu citirajući mudre i misaone rečenice. Dio teksta neka dramatiziraju, a potom neka predstave u razredu svoje zamisli za izvedbu igrokaza. Za pisanje svojih bilješki i predstavljanje ideja razredu mogu se služiti alatom za izradu prezentacija Google Prezentacije.
Rolf Gollob, Peter Krapf, Wiltrud Weidinger (ur.) (2010.) Obrazovanjem do demokracije. Metodički priručnik za odgoj i obrazovanje za demokratsko građanstvo i ljudska prava. Vijeće Europe. (8.6.2020)
Hrvatska radiotelevizija, Projekt Drugi - većina i manjina (8.6.2020)
Hrvatska radiotelevizija, Projekt Drugi - pluralizam (8.6.2020)
Brander, P. et. al. (2013) KOMPAS - Priručnik za obrazovanje mladih o ljudskim pravima (8.6.2020)
Dokler, A. (2016) Kratki dječji dokumentarac o nigerijskom azilantu u Hrvatskoj (8.6.2020)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.