Predmet
Likovna kultura 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Osoba u ogledalu

Naziv predmeta
Likovna kultura 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi

Crtam te, crtaš me

Započnite aktivnost razgovorom o tome kako učenici percipiraju sami sebe, fizički i karakterno, promatraju li se kritički ili prijateljski znatiželjno, uočavaju li promjene kako rastu, što im je zanimljivo u trenutačnom životnom razdoblju, maštaju li o tome da budu odrasle osobe i zašto, pišu li možda dnevnik i sl. Pitajte ih jesu li svjesni svojih specifičnosti i dominantnih karakteristika te uočavaju li te osobine u svojih prijatelja i ostalih bliskih ljudi. Nastavite raspravu tumačenjem pojma dominacija u svijetu umjetnosti na primjerima koje možete prikazati prezentacijom u digitalnom alatu Genially. Potaknite ih na aktivno promatranje Rembrandtovih djela Filozof u meditaciji iz 1632. i Krist u oluji na Galilejskom jezeru iz 1633. godine.

Proučite umjetnički izričaj Georgie O'Keeffe i Caspara Davida Friedricha. Usmjerite učenike na zadatak međusobnog portretiranja koji će provesti u paru. Crtat će flomasterima na papiru A4 formata. Naglasite im da je važno da na portretu prijatelja prikažu dominaciju veličinom, bojom, oblikom ili teksturom, ovisno o njihovu osobnom doživljaju. Kad dovrše crtež, dat će ga učeniku kojeg su portretirali. Zatim će napisati kratak tekst u autobiografskom stilu. Učenik se treba predstaviti na pomalo duhovit način stavljajući naglasak na neke jedinstvene, dominantne karakterne i fizičke osobine. Možete im kao predložak dati autobiografski tekst Nikole Tesle u udžbeniku hrvatskoga jezika za 6. razred ili pripremite sažeti (auto)biografski tekst o jednom od umjetnika čija ste djela proučavali u uvodnom dijelu sata. Ako je potrebno, zajedno pročitajte tekst i odgovorite učenicima na pitanja. Svoj portret, kratak tekst i fotografije preuzete iz galerije na mobilnom uređaju koje odgovaraju priči, učenici trebaju upotrijebiti za izradu kratke interaktivne prezentacije u alatu Genially. Neka ih izlože na digitalnom zidu i prokomentiraju na kraju sata.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Vodite računa o tome da pitanja budu jasna i jednostavna kako bi se olakšala komunikacija. Dopustite dodatno vrijeme za razmišljanje i odgovaranje.
Koristite se vizualnim prikazima i ilustracijama u cilju olakšavanja razumijevanja koncepta dominacije. Prilagodite zadatke crtanja sposobnostima učenika. To može uključivati izradu vodiča, upotrebu jednostavnijih tehnika ili smanjenje zahtjeva za detaljima. Dopustite učenicima da sami odaberu medije ili tehnike za izvođenje zadatka. Pružite dodatnu potporu, ako je potrebno, individualnim vođenjem i demonstracijom rada po koracima.
Osigurajte prilagođene upute i demonstraciju upotrebe alata Genially koristeći se pritom vizualnim prikazima i jednostavnim koracima.
Potaknite učenike na uporabu različitih medija (poput fotografija, teksta i slika) za iznošenje svoje priče na interaktivan način. Neka se učenici koriste alternativnim medijima i tehnikama izražavanja (npr. slikanje, kolaž, modeliranje, digitalno stvaranje) kako bi imali više mogućnosti za izražavanje i sudjelovanje.
Osigurajte individualnu podršku i vođenje za učenike s oštećenjem vida kako bi im se olakšalo razumijevanje uputa i tehnike izvođenja zadatka. Koristeći se bogatim rječnikom, opišite vizualne elemente umjetničkih djela ili predmeta koje učenici ne mogu vidjeti. Također, koristite se zvučnim efektima ili glazbom kako biste stvorili atmosferu i dočarali emocije povezane s umjetničkim djelima. Prilagodite alate za crtanje kako bi bili jednostavniji za upotrebu, na primjer, rabite flomastere s debelim vrhom ili posebne alate za taktilno crtanje poput 3D olovke.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Crtam te, crtaš me

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik proučava digitalni sadržaj vezan za pojam dominacije.
  • Učenik može analizirati likovna i vizualna umjetnička djela.
  • Učenik može nacrtati portret prijatelja iz razreda, napisati kratak autobiografski sastavak te izraditi interaktivnu prezentaciju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Priroda
  • Hrvatski jezik
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dominacija kreacije

Utvrdite pojam dominacije na primjeru skulpture Tamare Kvesitadze Ali i Nino iz 2007. i razgovarajte o simbolici djela. Potaknite učenike na razgovor o životnim vrijednostima koje smatraju posebno važnima (prijateljstvo, empatija, altruizam, velikodušnost, ljubav prema obitelji, prirodi, životinjama…) i zašto. Zamolite ih da se opredijele za jednu od navedenih vrijednosti te osmisle slogan i dizajn plakata kojim će predstaviti plemenitu dječju ideju i stav u svrhu senzibiliziranja zajednice. Likovni rad neka izrade u digitalnom alatu Canva.

U središtu likovne priče treba se nalaziti njihov lik (lice ili cijela figura) kao nositelj ideje. Fotografiju ili više njih mogu snimiti na licu mjesta, samostalno ili uz pomoć učenika iz razreda. Sugerirajte im da u radu što manje upotrebljavaju gotove predloške. Neka fotografije urede i prilagode svojoj ideji kombinirajući pritom opcije crtanja u aplikaciji. Naglasite da je u likovnom radu važno prikazati dominaciju.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Analizirajte i utvrdite pojam dominacije na primjeru skulpture Tamare Kvesitadze Ali i Nino iz 2007. služeći se prezentacijom izrađenom u digitalnom alatu Genially. Nakon toga razgovarajte o simbolici djela s pomoću aplikacije TodaysMeet i potaknite učenike na razgovor o životnim vrijednostima koje smatraju posebno važnima (prijateljstvo, empatija, altruizam, velikodušnost, ljubav prema obitelji, prirodi, životinjama…) i zašto. Zamolite ih da se opredijele za jednu od navedenih vrijednosti te osmisle slogan i dizajn plakata kojim će predstaviti plemenitu dječju ideju i stav u svrhu senzibiliziranja zajednice. Likovni rad neka izrade u digitalnom alatu Canva.

Likovni zadatak objasnite s pomoću prezentacije izrađene u digitalnom alatu Genially. Istaknite da se u središtu likovne priče treba nalaziti njihov lik (lice ili cijela figura) kao nositelj ideje. Fotografiju ili više njih mogu snimiti na licu mjesta, samostalno ili uz pomoć ukućana. Sugerirajte im da u radu što manje upotrebljavaju gotove predloške. Neka fotografije urede i prilagode svojoj ideji kombinirajući pritom opcije crtanja u aplikaciji. Naglasite da je u likovnom radu važno prikazati dominaciju.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte vizualne primjere i materijale kako bi učenici lakše razumjeli pojam dominacije i simboliku djela. Možete se koristiti slikama drugih skulptura koje prikazuju dominaciju ili prikazati jasne ilustracije simbola u djelu Tamare Kvesitadze. Dodatno objasnite pojmove dominacije i simbolike djela. Razgovarajte s učenicima o njihovim dojmovima i mišljenjima potičući ih na izražavanje ideja na njima najlakši način. Omogućite učenicima rad u manjim grupama ili uz podršku pomoćnika u nastavi kako bi se osjećali sigurnije te kako bi se bolje fokusirali na svoje ideje. Dopustite im uporabu različitih likovnih tehnika i materijala kako bi izrazili svoje ideje o dominaciji i simbolici. Neki učenici mogu preferirati crtanje, a drugi će se radije koristiti digitalnim alatom (npr. alatom Canva). Ako imaju teškoće u radu u digitalnim alatima, osigurajte im dodatnu podršku i vodstvo. Možete im dati upute po koracima ili im omogućiti rad u malim grupama ili uz podršku pomoćnika u nastavi. Vodite računa o tome da imaju dovoljno vremena za izradu svojih likovnih radova. Neki učenici možda trebaju više vremena za razumijevanje i obradu informacija te za izražavanje svojih ideja na kreativan način.
Ako učenik s motoričkim poremećajem ima poteškoća s upravljanjem mišem ili tipkovnicom, razmotrite upotrebu prilagođenih ulaza, poput alternativnih miševa, digitalnih olovaka ili touch screen uređaja koji olakšavaju precizno upravljanje alatom Canva. Osigurajte da su kontrole u Canvi povećane kako bi bile dostupnije i kako bi se njima lakše upravljalo. Povećajte, prema potrebi, ikone, gumbe ili palete boja jer učenik na taj način može lakše manipulirati alatom. Iako je važno poticati na kreativnost i originalnost, učenicima s motoričkim izazovima može biti jednostavnije rabiti predloške u Canvi kako bi imali osnovni okvir za svoj rad. Predlošci im mogu olakšati početak rada i pružiti smjernice za uređivanje i prilagodbu fotografija njihovim idejama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Znatiželjni učenici mogu istražiti razvoj i važnost plakata tijekom povijesti, a zatim i izraditi zanimljivu interaktivnu prezentaciju u digitalnom alatu Genially koju će naknadno predstaviti ostalima u razredu. Neka istaknu važne autore i likovne tehnike za oblikovanje plakata, uključujući i nove mogućnosti koje pruža digitalna tehnologija. Potaknite ih na uočavanje dominantnih elemenata. U svojem osvrtu posebnu pozornost trebaju dati razvoju plakata u hrvatskoj umjetnosti. Ohrabrite ih u njihovu istraživanju i ponudite nekoliko poveznica kao pomoć:

Predložite im da dio svojeg istraživanja posvete i aktualnim plakatima koje mogu pronaći u mjestu stanovanja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dominacija kreacije

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može analizirati likovna i vizualna umjetnička djela.
  • Učenik može realizirati likovni rad u digitalnoj aplikaciji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Humano oplemenjuje digitalno

Posvetite se analizi interaktivnih prezentacija izrađenih u prvoj te digitalnih plakata oblikovanih za vrijeme druge aktivnosti koje će učenici objaviti na digitalnom zidu aplikacije Lino. Potaknite ih na pažljivo promatranje i argumentirano vrednovanje vlastitih i tuđih likovnih radova. Razgovarajte o vrstama dominacije u kontekstu ritma, o originalnosti i kreativnim pomacima koji se posebno ističu u pojedinim učeničkim radovima. Usporedite i prokomentirajte osobitosti radova nastalih tradicionalnim likovnim tehnikama s onima koji su izrađeni pomoću suvremenih digitalnih alata. Istaknite karakteristike, prednosti i nedostatke obje skupine likovnih tehnika, mogućnosti koje nude, ali i eventualna ograničenja.

Pitajte učenike jesu li zadovoljni rezultatima, bi li nešto mijenjali kad bi isti zadatak ponovno radili te kako su doživjeli proces samoanalize, otkrivanja i predstavljanja svoje osobnosti ostalim učenicima. Zamolite ih da razmisle o tome može li takav pristup pridonijeti boljem upoznavanju, većem razumijevanju i međusobnom zbližavanju učenika u razredu te može li, općenito, digitalna tehnologija nadomjestiti iskrenu, autentičnu ljudsku interakciju. Potaknite ih na izvođenje vlastitih zaključaka. Nastavno na tu misao, razgovarajte o mogućem (pozitivnom) utjecaju umjetničkog angažmana i umjetničkih djela na pojedinca i društvo, na način mišljenja i stanje svijesti.

Na kraju ih potaknite na imenovanje jedne osobe iz javnog ili njihova privatnog života kojoj se istinski dive i koju poštuju. Bitno je da objasne razloge svojeg odabira. Recite im da navedu dominantne karakteristike osobnosti te osobe. Svoje izjave neka objave na digitalnom zidu u alatu Lino, prokomentiraju ih i zaključe o tome podudaraju li se njihovi stavovi i u kojoj mjeri.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Prije početka analize provedite kratak pregled zajedno s učenicima kako biste objasnili ključne aspekte koje treba uzeti u obzir. Usmjeravajte ih na specifične elemente umjetničkog izraza poput boje, linije, oblika ili kompozicije i potaknite ih na razmatranje načina na koje ti elementi pridonose ukupnom dojmu o likovnom radu. Osigurajte vizualnu podršku u obliku dijagrama, infografike ili tablice, što će učenicima dati jasnu strukturu i olakšati razumijevanje onoga što se traži u analizi radova. Možete se koristiti vizualnim vodičima ili karticama s koracima u radu kako bi se olakšao proces analize.
Osigurajte jasan i jednostavan dizajn digitalnog zida u alatu Lino kako bi ga učenici s teškoćama u vizualnoj percepciji bolje razumjeli i kako bi se lakše u njemu snalazili.
Koristite se velikim fontom ili povećajte tekst kako bi bio čitljiviji. Upotrijebite jasne slike i ilustracije koje podupiru ideje i poruke učenika. Vodite računa o tome da učenici imaju dovoljno vremena za izvršavanje zadatka i/ili podršku u procesu analize i razumijevanja likovnih radova. Organizirajte grupne rasprave u kojima učenici mogu zajedno analizirati i vrednovati likovne radove. Osigurajte podršku pomoćnika u nastavi za učenike s teškoćama u razvoju jer im to može pomoći u razumijevanju uputa, analiziranju likovnih radova i izražavanju mišljenja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Humano oplemenjuje digitalno

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može vrednovati vlastiti likovni rad i utvrditi znanje.
  • Učenik može opisati i usporediti svoj likovni rad i radove drugih učenika te uputiti na zanimljiva rješenja ili moguća poboljšanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Rembrandt van Rijn, Filozof u meditaciji (1632.)

Rembrandt van Rijn, Krist u oluji na Galilejskom jezeru (1633.)

Georgia O'Keeffe

Caspar David Friedrich

Tamara Kvesitadze, Ali i Nino (2007.)

Plakatna umjetnost

(plakat) Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. 2021. Leksikografski zavod Miroslav Krleža.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.