Započnite aktivnost razgovorom o tome kako učenici percipiraju sami sebe, fizički i karakterno, promatraju li se kritički ili prijateljski znatiželjno, uočavaju li promjene kako rastu, što im je zanimljivo u trenutačnom životnom razdoblju, maštaju li o tome da budu odrasle osobe i zašto, pišu li možda dnevnik i sl. Pitajte ih jesu li svjesni svojih specifičnosti i dominantnih karakteristika te uočavaju li te osobine u svojih prijatelja i ostalih bliskih ljudi. Nastavite raspravu tumačenjem pojma dominacija u svijetu umjetnosti na primjerima koje možete prikazati prezentacijom u digitalnom alatu Genially. Potaknite ih na aktivno promatranje Rembrandtovih djela Filozof u meditaciji iz 1632. i Krist u oluji na Galilejskom jezeru iz 1633. godine.
Proučite umjetnički izričaj Georgie O'Keeffe i Caspara Davida Friedricha. Usmjerite učenike na zadatak međusobnog portretiranja koji će provesti u paru. Crtat će flomasterima na papiru A4 formata. Naglasite im da je važno da na portretu prijatelja prikažu dominaciju veličinom, bojom, oblikom ili teksturom, ovisno o njihovu osobnom doživljaju. Kad dovrše crtež, dat će ga učeniku kojeg su portretirali. Zatim će napisati kratak tekst u autobiografskom stilu. Učenik se treba predstaviti na pomalo duhovit način stavljajući naglasak na neke jedinstvene, dominantne karakterne i fizičke osobine. Možete im kao predložak dati autobiografski tekst Nikole Tesle u udžbeniku hrvatskoga jezika za 6. razred ili pripremite sažeti (auto)biografski tekst o jednom od umjetnika čija ste djela proučavali u uvodnom dijelu sata. Ako je potrebno, zajedno pročitajte tekst i odgovorite učenicima na pitanja. Svoj portret, kratak tekst i fotografije preuzete iz galerije na mobilnom uređaju koje odgovaraju priči, učenici trebaju upotrijebiti za izradu kratke interaktivne prezentacije u alatu Genially. Neka ih izlože na digitalnom zidu i prokomentiraju na kraju sata.
Utvrdite pojam dominacije na primjeru skulpture Tamare Kvesitadze Ali i Nino iz 2007. i razgovarajte o simbolici djela. Potaknite učenike na razgovor o životnim vrijednostima koje smatraju posebno važnima (prijateljstvo, empatija, altruizam, velikodušnost, ljubav prema obitelji, prirodi, životinjama…) i zašto. Zamolite ih da se opredijele za jednu od navedenih vrijednosti te osmisle slogan i dizajn plakata kojim će predstaviti plemenitu dječju ideju i stav u svrhu senzibiliziranja zajednice. Likovni rad neka izrade u digitalnom alatu Canva.
U središtu likovne priče treba se nalaziti njihov lik (lice ili cijela figura) kao nositelj ideje. Fotografiju ili više njih mogu snimiti na licu mjesta, samostalno ili uz pomoć učenika iz razreda. Sugerirajte im da u radu što manje upotrebljavaju gotove predloške. Neka fotografije urede i prilagode svojoj ideji kombinirajući pritom opcije crtanja u aplikaciji. Naglasite da je u likovnom radu važno prikazati dominaciju.
Analizirajte i utvrdite pojam dominacije na primjeru skulpture Tamare Kvesitadze Ali i Nino iz 2007. služeći se prezentacijom izrađenom u digitalnom alatu Genially. Nakon toga razgovarajte o simbolici djela s pomoću aplikacije TodaysMeet i potaknite učenike na razgovor o životnim vrijednostima koje smatraju posebno važnima (prijateljstvo, empatija, altruizam, velikodušnost, ljubav prema obitelji, prirodi, životinjama…) i zašto. Zamolite ih da se opredijele za jednu od navedenih vrijednosti te osmisle slogan i dizajn plakata kojim će predstaviti plemenitu dječju ideju i stav u svrhu senzibiliziranja zajednice. Likovni rad neka izrade u digitalnom alatu Canva.
Likovni zadatak objasnite s pomoću prezentacije izrađene u digitalnom alatu Genially. Istaknite da se u središtu likovne priče treba nalaziti njihov lik (lice ili cijela figura) kao nositelj ideje. Fotografiju ili više njih mogu snimiti na licu mjesta, samostalno ili uz pomoć ukućana. Sugerirajte im da u radu što manje upotrebljavaju gotove predloške. Neka fotografije urede i prilagode svojoj ideji kombinirajući pritom opcije crtanja u aplikaciji. Naglasite da je u likovnom radu važno prikazati dominaciju.
Znatiželjni učenici mogu istražiti razvoj i važnost plakata tijekom povijesti, a zatim i izraditi zanimljivu interaktivnu prezentaciju u digitalnom alatu Genially koju će naknadno predstaviti ostalima u razredu. Neka istaknu važne autore i likovne tehnike za oblikovanje plakata, uključujući i nove mogućnosti koje pruža digitalna tehnologija. Potaknite ih na uočavanje dominantnih elemenata. U svojem osvrtu posebnu pozornost trebaju dati razvoju plakata u hrvatskoj umjetnosti. Ohrabrite ih u njihovu istraživanju i ponudite nekoliko poveznica kao pomoć:
Predložite im da dio svojeg istraživanja posvete i aktualnim plakatima koje mogu pronaći u mjestu stanovanja.
Posvetite se analizi interaktivnih prezentacija izrađenih u prvoj te digitalnih plakata oblikovanih za vrijeme druge aktivnosti koje će učenici objaviti na digitalnom zidu aplikacije Lino. Potaknite ih na pažljivo promatranje i argumentirano vrednovanje vlastitih i tuđih likovnih radova. Razgovarajte o vrstama dominacije u kontekstu ritma, o originalnosti i kreativnim pomacima koji se posebno ističu u pojedinim učeničkim radovima. Usporedite i prokomentirajte osobitosti radova nastalih tradicionalnim likovnim tehnikama s onima koji su izrađeni pomoću suvremenih digitalnih alata. Istaknite karakteristike, prednosti i nedostatke obje skupine likovnih tehnika, mogućnosti koje nude, ali i eventualna ograničenja.
Pitajte učenike jesu li zadovoljni rezultatima, bi li nešto mijenjali kad bi isti zadatak ponovno radili te kako su doživjeli proces samoanalize, otkrivanja i predstavljanja svoje osobnosti ostalim učenicima. Zamolite ih da razmisle o tome može li takav pristup pridonijeti boljem upoznavanju, većem razumijevanju i međusobnom zbližavanju učenika u razredu te može li, općenito, digitalna tehnologija nadomjestiti iskrenu, autentičnu ljudsku interakciju. Potaknite ih na izvođenje vlastitih zaključaka. Nastavno na tu misao, razgovarajte o mogućem (pozitivnom) utjecaju umjetničkog angažmana i umjetničkih djela na pojedinca i društvo, na način mišljenja i stanje svijesti.
Na kraju ih potaknite na imenovanje jedne osobe iz javnog ili njihova privatnog života kojoj se istinski dive i koju poštuju. Bitno je da objasne razloge svojeg odabira. Recite im da navedu dominantne karakteristike osobnosti te osobe. Svoje izjave neka objave na digitalnom zidu u alatu Lino, prokomentiraju ih i zaključe o tome podudaraju li se njihovi stavovi i u kojoj mjeri.
Rembrandt van Rijn, Filozof u meditaciji (1632.)
Rembrandt van Rijn, Krist u oluji na Galilejskom jezeru (1633.)
Tamara Kvesitadze, Ali i Nino (2007.)
(plakat) Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. 2021. Leksikografski zavod Miroslav Krleža.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.