Kako biste učenike uveli u aktivnost, priredite im digitalnu igru spajanje parova na karticama koju ćete prethodno izraditi. Jedan dio para neka čini slika jednog primjerenog ponašanja (npr. dijete koje jede koristeći pribor za jelo), a drugi dio para slika neprimjerenog ponašanja (npr. dijete koje jede rukama). Učenike podijelite u parove i ponudite im deset kartica (pet parova). Po završetku igre razgovarajte s učenicima o odigranoj igri. Vodite ih pitanjima do spoznaje da se igra parova odnosila na bonton. Razgovarajte s učenicima u kojim se sve prilikama svakodnevno služe bontonom (u svom domu, s prijateljima u igri, u školi). U digitalnom alatu Mentimeter (OpenEnded) učenicima postavite pitanje što sve čini digitalno okružje i kojih se preporuka ponašanja mogu prisjetiti, a vezana su uz digitalno okružje. Nakon što prikupite podatke, recite učenicima da će biti u prilici upoznati i ostale učenike škole s pravilima bontona. S učenicima pročitajte tekst o pravilima lijepog komuniciranja u nastavnim materijalima Poštivanje sebe i drugih u virtualnom svijetu (str. 4). Razgovarajte s učenicima o pročitanom.
Učenicima ponudite da iz šešira odabiru prazne papiriće u tri ili četiri boje. Papiriće izrežite na trakice 10 × 5 cm. Kada učenici odaberu papire, neka se prema odabranim bojama formiraju u skupine. Svaka skupina učenika na svoje će papiriće napisati bonton - pravila lijepog ponašanja u digitalnom okružju. Prilikom pisanja pravila uputite učenike da svaka grupa u svojim pravilima treba upotrijebiti sve vrste riječi (promjenjive i nepromjenjive). Grupe se među sobom dogovore kojom će bojom označiti riječi (npr. imenice crveno, glagoli plavo, prilozi zeleno i slično). Nakon što svaka grupa završi s radom, papiriće preklopite da dobijete oblik veličine bombona. Umotajte papiriće u papir za zamatanje (celofan) poput bombona i stavite ih u zdjelu s većim otvorom. U dogovoru s učiteljem informatike zdjelu stavite u učionicu informatike. Nakon toga recite učenicima da u obliku plakata obavijeste ostale učenike škole neka prilikom ulaska u učionicu informatike uzmu bombončić i pročitaju pravilo bontona u digitalnom okružju te se prema izvučenom pravilu tada vladaju. Plakat neka izrade u Word dokumentu.
Učenicima s teškoćama najavite aktivnost te im objasnite pravila igre. Za učenike s oštećenjem vida pripremite uvećane kartice ovisno o stupnju oštećenja vida. Ukoliko učenik ni tad ne može vidjeti kartice, opišete mu svaku te neka uz podršku vršnjaka spoji parove. Učenicima s teškoćama osigurajte rad u grupi u kojoj će aktivno sudjelovati i dobiti podršku drugih učenika. Jasno definirajte njihovu ulogu i zadatak u grupi koji, s obzirom na teškoću, mogu uspješno odraditi.
Kod korištenja digitalnih alata za izradu plakata demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se oni koriste i provjerite jesu li razumjeli što i kako trebaju raditi. Učenicima s oštećenjem vida osigurajte korištenje asistivne tehnologije, a ukoliko koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač aplikaciju. Ukoliko ne podržava, osigurajte i potaknite na potporu učenika iz razreda. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka izrade brošuru i poster u digitalnom alatu Canva u kojem neka obavijeste učenike o važnosti bontona u digitalnom okružju te o projektu Bontončić kߴo bombončić koji se provodi na nastavi informatike. Prilikom izrade brošure i postera neka se služe tekstom koji su prethodno čitali, ali ih uputite i na druge tekstove koji upućuju na bonton u stvarnom okruženju. U tom smislu neka učenici istraže koje sve knjige postoje u školskoj knjižnici, a govore o bontonu. Iz knjiga koje nađu neka naprave dio koji se odnosi na bonton u stvarnome okruženju, a o bontonu u digitalnom okružju neka istraže na internetu. Napomenite im da se u brošuri trebaju služiti svim vrstama riječi. Poster i brošuru neka isprintaju i postave u predvorje škole, a u digitalnom obliku neka poster i brošuru objave i na mrežnim stranicama škole.
Povedite razgovor s učenicima o važnosti vode za sva živa bića. Iako je voda tvar bez koje nema života, ne vodimo dovoljno računa o njoj.
Podijelite učenike u grupe. Svaki grupa opisuje jedno svojstvo vode. Osnovna svojstva vode koja učenici opisuju su: boja, miris, gustoća, kiselost, prozirnost, strujanje, temperatura i agregacijska stanja. Svojstva vode mogu istraživati pokusima ili preuzimanjem podataka i slika s interneta. Usmjerite im pozornost da navode sličnosti i razlike na primjerima iz neposrednog okoliša.
Ovisno o broju učenika u razredu, učenicima možete predložiti da opisuju svojstva zraka (gustoća, tlak, temperatura, strujanje) i tla (čestična građa, boja, rahlost, vlažnost, poroznost, temperatura i kiselost).
Unaprijed pripremite Padlet ploču te ju podijelite s učenicima. Ploču će popunjavati tijekom učenja o vodi. Jednostavnim rečenicama, slikama ili vlastitim videozapisima pokusa ili stanja iz neposrednog okoliša učenici upisuju uočena svojstva i stanja s tim da ih označe određenim emotikonom. Npr. ako u videozapis postave sliku mutne, prljave vode, stavit će onaj emotikon koji označava da to nije poželjno stanje (tužan, plače…). Emotikoni su važan dio virtualne komunikacije da bi poruka bila jasno shvaćena, ali ne smijemo s njima pretjerivati. Predložite učenicima dva emotikona, jedan za ono svojstvo ili stanje koje je poželjno i drugi za ono koje nije. Više o emotikonima i emojima možete vidjeti na sljedećim poveznicama: Emoji – jezik digitalnog doba i Emojipedia. Prilikom otvaranja poveznica, obratite pozornost na kolačiće te prihvatite samo one koji su neophodni za rad mrežne stranice.
Online komunikacija je najvažniji i neizostavni dio virtualnog svijeta. Podsjetite učenike da pravila komunikacije u stvarnom svijetu vrijede i u virtualnom. Način komuniciranja potrebno je prilagoditi ostalim korisnicima kako bi razmjenjivanje informacija uspjelo.
Učenicima s teškoćama osigurajte rad u paru u kojem će aktivno sudjelovati i dobiti podršku učenika u paru. Jasno definirajte njihovu ulogu i zadatke koje s obzirom na teškoću mogu uspješno izvršiti. Kod korištenja digitalnih alata, demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se koriste i provjerite jesu li razumjeli što i kako trebaju raditi. Možete im pripremiti pisane upute objašnjene po koracima za korištenje digitalnog alata.
Učenicima s oštećenjem vida osigurajte korištenje asistivne tehnologije, a ukoliko koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač aplikaciju. Ukoliko ne podržava, osigurajte i potaknite na potporu učenika iz razreda s kojim je učenik u paru.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zamolite učenike da razmisle zašto je važno čuvati vodu. Neka osmisle u razredu plan zaštite i očuvanja vode. Neka izrade interaktivni plakat na tu temu u alatu Genial koji će međusobno podijeliti i zajedno na njemu raditi. Plakat mogu objaviti na mrežnim stranicama škole kako bi što više učenika moglo primijeniti njihova načela. Budući da će surađivati kao grupa, podsjetite ih na pravila komuniciranja u virtualnom svijetu.
Povedite razgovor s učenicima o tome što je bonton te ih potaknite da daju što više primjera. Za pripremu sata možete iskoristi Pravila lijepog ponašanja i komunikacija na internetu. Primjere iz stvarnog okružja primjenite na digitalno i obrnuto. Upoznajte učenike s pojmom Netiquette koji se uobičajeno koristi za bonton u digitalnom svijetu, a nastao je od engleskih riječi NETwork i etIQUETTE. Obratite im pozornost da su osnovna načela bontona ista u stvarnom ili digitalnom svijetu.
Predložite učenicima da naprave set karata za igru Crni Petar. Uputite ih na pravila igre. Objasnite im da u ovoj verziji neće tražiti parove slika već parove odgovarajućih poruka bontona u stvarnom i digitalnom okružju.
Učenike podijelite u parove te svakom paru dajte pisane upute za izradu karata u kojima ćete među ostalim definirati dimenzije karata. Svaki par treba izraditi jedan par igračih karata iz seta Crni Petar u digitalnom alatu 3D bojanje. Jedan učenik obrađuje navedeni oblik ponašanja u stvarnom svijetu, a drugi u digitalnom. Na kartu ne pišu punom rečenicom, nego kratko i jasno. Primjeri parova karata: "Ne viči, čujem te!", "Ne piši poruke velikim slovima!", "Ne vrijeđaj nikoga!", "Ne šalji uvredljive poruke!", “Razmisli prije nego što kažeš naglas!", "Razmisli prije nego što pošalješ poruku!”. Neke će poruke biti gotovo identične. Možete se dogovoriti da na vrhu svake karte sitno napišete ili označite okruženje na koji se odnosi poruka, stvarno ili digitalno. Ostatak karte učenici dizajniraju po želji. Kartu Crnog Petra neka napravi par koji je prvi završio zadatak ili učenik koji je ostao bez para pa ga stavite u grupu od tri učenika. Neka kartu označe i za stvarno i digitalno okružje, a tekst neka glasi "Nasilje i eNasilje". Nju možete ostaviti crno bijelu. Karte ispišite na deblji papir i izrežite ili ispišite na tanji papir i plastificirajte. Zaigrajte.
Učenike s teškoćama podijelite u rad u paru uz vršnjaka koji im može pomoći kod zadatka. Definirajte njegovu ulogu u paru i odredite mu zadatak ovisno o njegovim sposobnostima. Pisane upute prilagodite za učenika s teškoćama, prilagodite font i veličinu slova, stavite dovoljno razmaka između rečenica te dodajte slikovne prikaze kako bi lakše slijedili uputu. Učenicima s oštećenjem vida osigurajte korištenje asistivne tehnologije, a ukoliko koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač aplikaciju. Ukoliko ne podržava, osigurajte i potaknite na potporu učenika iz razreda s kojim je učenik u paru. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici odabiru najbolje karte te ih obrađuju za školski set karata. Sa stražnje strane karte stavljaju logo škole. Uređen set karata mogu postaviti na web stranicu škole te je na taj način dostupan svima koji ga žele isprintati i zaigrati, a nekoliko setova možete i plastificirati i podijeliti u knjižnicu ili niže razrede.
U uvodnom dijelu neka učenici odigraju elementarnu igru “Tko će ukrasti loptu” čiji je cilj da igrači jedne grupe slijedeći određena pravila ukradu lopte koje čuvaju igrači druge grupe. Učenike podijelite u dvije grupe – prvu grupu čine učenici braniči koji čuvaju lopte i sprečavaju njihovu krađu, a drugu grupu učenici napadači koji moraju ukrasti lopte. Učenike braniče rasporedite u centar igrališta oko obruča u kojem su lopte. Učenici napadači koji moraju ukrasti loptu raspoređuju se po vanjskim linijama košarkaškog terena. Na znak učenici napadači kreću ukrasti lopte. Pravila igre: učenik branič ne smije ući u centar gdje je obruč s pet lopti, svaki učenik branič ima krpenu lopticu s kojom gađa učenike napadače pri čemu ne smije taknuti niti jednog napadača bilo kojim dijelom tijela, pogođeni učenik napadač ispada iz igre i sjeda na klupicu. Ako se za vrijeme igre pokradu sve lopte, one se vraćaju u obruč i igra se nastavlja. Igra traje tri minute. Nakon toga slijedi nova igra s promijenjenim ulogama napadača i braniča. Pobjednik je ona grupa koja ima manji broj pogođenih, isključenih učenika, odnosno ona koja je poštivala pravila igre i bolje međusobno surađivala.
U razgovoru s učenicima prije i nakon igre pokušajte ukazati na važnost poštivanja postavljenih pravila, zdrave komunikacije i međusobnog uvažavanja i u sportu i u životu. Osobito istaknite važnost suradničkog ponašanja te fair play igre i sportskog/dostojanstvenog podnošenja poraza. Učenici trebaju osvijestiti koliko je važno osobno preuzimanje odgovornosti te slušanja i uvažavanja tuđeg mišljenja, jer se jedino dobrom suradnjom postiže cilj igre/aktivnosti odnosno bolji rezultat.
Potaknite učenike da u raspravi usporede ponašanje i komunikaciju u igri s ponašanjem i komunikacijom u digitalnom svijetu: što su karakteristike fair play igre u bilo kojem sportu? Koja su pravila ponašanja u digitalnom svijetu? Kako se osjećaju u lošoj i neprihvatljivoj komunikaciji u digitalnom svijetu, a kako u dobroj? Koje su sličnosti, a koje razlike u ponašanju/komunikaciji u sportu i digitalnom svijetu? Koja je svrha pravila u sportskoj aktivnosti, a koja u digitalnom svijetu?
Unaprijed pripremite i s učenicima podijelite online ploču u alatu Lino na koju će svaki učenik napisati po jedno pravilo primjerenog ponašanja na sportskom terenu te će u istoj objavi kratko opisati njegovu primjenu u digitalnom svijetu. Napisana pravila zajednički prokomentirajte. Učenici mogu izraditi letke koristeći digitalni alat Canva s pravilima u sportskom i digitalnom svijetu, koje mogu potom izvjesiti na školskom panou.
Tijekom aktivnosti vodite računa o učenicima s teškoćama posebice učenicima s oštećenjem vida i motoričkim oštećenjima. Učenike s težim motoričkim oštećenjima i oštećenjem vida postavite u braniče i odredite njihovu ulogu u igri, također upozorite druge učenike na njihove teškoće. Učenik s oštećenjem vida može biti napadač ako je u paru s drugim učenikom te ga taj drži za ruku i pomaže mu da ne bude pogođen. Učenika sa senzoričkim teškoćama kojima smeta gađanje lopticom stavite u ulogu braniča. Kod korištenja digitalnih alata provjerite kod učenika s oštećenjem vida podržava li mu aplikacija čitač ekrana, ukoliko ne podržava stavite ga raditi u paru s drugim učenikom ili mu pružite podršku tijekom rada tako da svoje pravilo kaže vama, a vi ga upišete umjesto njega.
Neka zainteresirani učenici na postojeću ploču dodaju slike kojima će upotpuniti napisane poruke. Slike neka potraže na Pixabayu, servisu za njihovo besplatno preuzimanje. Zajedno s učenicima posložite poruke i slike te poveznicu na gotov uradak podijelite na školskim mrežnim stranicama.
Enciklopedia Britannica. What’s the Difference Between Emoji and Emoticons? (20.5.2020.).
Ćorić, N. i Primorac, M. (2018). Upotreba emojija u poslovnoj komunikaciji. Hum (20.5.2020.).
Medijske pismenost (2019). Poštivanje sebe i drugih u virtualnom svijetu (13.8.2020).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.