Predmet
Informatika 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Zaronimo u dubinu računalnog uma

Naziv predmeta
Informatika 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • građa računala
  • slijedni prijenos podataka
  • usporedni prijenos podataka
  • procesor
  • matična ploča
  • grafička kartica
  • sabirnice
  • logičke izjave
  • logičke varijable
  • logičke funkcije
  • elektronički logički sklopovi

Kako radi mozak računala i kako se prenose podatci od njega do ostalih dijelova?

U uvodnom dijelu ove aktivnosti razgovarajte s učenicima o primjerima u kojima je potrebno uskladiti više elemenata da bi cjelina pravilno funkcionirala. Primjerice, možete ih potaknuti na razmišljanje o sportskoj ekipi koja igra utakmicu te što bi se dogodilo da svaki igrač igra za sebe i ne surađuje s ostalim članovima tima. Ili kako bi zvučao orkestar u kojem bi svatko svirao na svoj način. Raspravite s njima o važnosti suradnje i timskog rada u pojedinim situacijama.

Zatim timski rad usporedite s dijelovima računala, naglasite koliko je važno da međusobno budu usklađeni i da moraju biti kompatibilni da bi računalo ispravno radilo.

Prezentirajte im najvažnije dijelove računala i njihova obilježja koja utječu na brzinu i kvalitetu rada računala, a to su procesor, matična ploča, privremena i stalna pohrana, grafička kartica, sabirnice.

Upoznajte ih i s načinima prijenosa podataka u računalu (slijedni i usporedni) te vrstama nekih standardnih priključaka (serijski i paralelni priključci, USB, VGA, PS/2, HDMI, Audio, Line-in, mikrofonski priključak, DVI, Ethernet (RJ45), Firewire).

U razgovoru s učenicima napomenite da pri kupnji nije nužno kupiti najskuplje računalo jer to ovisi o tome za što će se računalo koristiti. Pokušajte zajedno s njima doći do zaključaka na koje komponente treba izdvojiti više, a na koje manje novca ovisno o tome za što će se računalo koristiti – za igranje igara, za uredsko poslovanje, profesionalnu obradu videozapisa ili zvuka i sl.

Zadajte učenicima da u grupama potraže na internetu računalo koje ima komponente prikladne za različite namjene. Svaka grupa dobiva zadanu namjenu, primjerice, svakodnevna uporaba za školu, igranje igara, montaža videozapisa i sl. Svaka grupa suradnjom i međusobnim pomaganjem izrađuje dokument u programu Word sa specifikacijama računala određene namjene i predstavlja ga ostalim učenicima u razredu. Sve grupe uspoređuju sličnosti i razlike u svojim dokumentima i raspravljaju o tome.

Na kraju, rješavaju neke od kvizova povezanih s temom u alatu Wordwall.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Uspostavite videopoziv pomoću aplikacije Teams (ili nekog drugog alata koji dopušta stvaranje izdvojenih soba za suradnju – tzv. breakout rooms). Uvodni dio aktivnosti napravite na isti način kao i u učionici, kombinacijom prikazivanja i postavljanja pitanja. Ondje gdje je to moguće, iskoristite mogućnost odgovaranja prikazom reakcije (primjerice, oznakom sviđanja („lajk“) ako je odgovor potvrdan). Prezentirajte sadržaj dijeljenjem svog zaslona (ili se za prezentaciju koristite alatom Nearpod koji je posebno praktičan u nastavi na daljinu zbog mogućnosti udaljenog prezentiranja bez potrebe dijeljenja zaslona).

Nakon obrade potrebnih sadržaja podijelite učenike u grupe i za svaku grupu pripremite po jedan dokument izrađen u programu Word. Objasnite učenicima zadatak i s njima podijelite pripremljene dokumente. Provjerite jesu li svi uspjeli pristupiti dokumentu. Za svaku grupu otvorite izdvojenu sobu za suradnju.

Dajte učenicima rok za rješavanje zadatka. Tijekom rada pratite dokumente koji su podijeljeni s vama i po potrebi posjetite svaku izdvojenu sobu. Učenike uputite da služeći se alatom za čavrljanje pošalju upite i zahtjeve za dodatnom pomoći. Nakon isteka predviđenog roka zatvorite sobe i u zajedničkom pozivu prezentirajte radove.

Podijelite s učenicima poveznice na kvizove izrađene u alatu Wordwall. Ovisno o vrsti kvizova, ostanite u pozivu dok svi ne riješe zadano ili završite poziv i prepustite učenicima da zadano dovrše nakon poziva.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i provođenju aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena.

Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Izradite vizualni raspored. Izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika.

Ako je moguće, osigurajte učeniku rad u grupi s kojom je već surađivao. U dogovoru s drugim učenicima iz grupe zadajte učeniku s teškoćama specifični dio unutar zadatka koji treba obaviti. Unaprijed pripremite vizualni raspored ili korake kako bi učenik lakše usmjerio pozornost. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Pri upotrebi digitalnih alata prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje, omogućite da njegova grupa prva izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno.

Za vrijeme sudjelovanja u kvizu izrađenom u digitalnom alatu Worldwall omogućite opciju produljenog vremena tijekom rješavanja.

Na kraju nastave, učenicima s teškoćama podijelite pismeni sažetak s ključnim pojmovima i definicijama (podržan slikovnim prikazima), jezično i grafički prilagođen s obzirom na potrebe učenika.

Kako bi nastava na daljinu bila efikasnija i lakša za praćenje, učeniku s teškoćama možete unaprijed poslati prilagođeni materijal teme koja će se obrađivati, primjerice, za učenika s poremećajem iz autističnog spektra ili s poremećajem aktivnosti i pažnje to može biti u obliku nastavnog uručka s ključnim pojmovima i objašnjenjima, za učenika s oštećenjem vida sažeti sadržaj teme možete snimiti i poslati kao audiozapis. Omogućite učeniku s oštećenjem vida i učeniku s motoričkim teškoćama pauzu tijekom sata kako bi učenik s oštećenjem vida odmorio oči, a učenik s motoričkim teškoćama promijenio položaj ili se razgibao. Ponudite opciju da vam se, ako imaju pitanja, obrate nakon završetka sata.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici suradnjom u grupama istražuju značenje pojedinih kratica i pojmova, onih poznatih i onih manje poznatih, koje se upotrebljavaju pri označavanju obilježja računala, primjerice, HDD, SSD, MB, BUS, USB, COM, LPT, cash… Izrađuju zajednički dokument s objašnjenjima i dijele ga s ostalim učenicima u razrednoj grupi pomoću alata Teams ili Yammer.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kako radi mozak računala i kako se prenose podatci od njega do ostalih dijelova?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje obilježja pojedinih komponenti.
  • Učenik argumentirano vrednuje utjecaj komponenti računala na kvalitetu rada cjelokupnoga računalnog sustava.
  • Učenik opisuje proces i različite načine prijenosa podataka između pojedinih komponenti u računalu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • MPT Održivi razvoj
  • Uporaba IKT-a
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Izrazi se logikom

U uvodnom dijelu ove aktivnosti možete s učenicima porazgovarati o istini i laži. U raspravi im naglasite važnost govorenja istine, pogotovo ako su u to uključene i druge osobe. Možete s njima raspraviti i o tome treba li katkad prešutjeti nešto što bi moglo nekoga povrijediti, pa makar to bilo i istinito.

Zatim možete dati primjer: Marko (bilo koji učenik u razredu) ima plavu majicu i nakon što to kažete, pitajte učenike je li to istina. Nakon toga možete izjaviti da Marko ima najljepšu majicu na svijetu i upitati je li to istina. Zajedno s učenicima zaključite da se posljednja izjava nikako ne može provjeriti ni dokazati jer na nju ne možemo jasno odgovoriti s „da“ ili „ne“. Objasnite učenicima da su logičke izjave samo one za koje možemo jasno ustvrditi jesu li istinite ili nisu.

Podsjetite učenike na naredbe grananja u programiranju i na logički uvjet koji se ispituje pri izvršavanju naredbi, pri čemu se daljnji tijek programa odvija u ovisnosti o tome je li uvjet ispunjen ili nije. Zatim pokažite učenicima različite primjere logičkih izjava i zajedno s njima odredite njihovu istinitost.

Zaključite da se istinita tvrdnja može označiti i engleskom riječju TRUE (skraćeno T, usporedba s programiranjem), a neistinita tvrdnja s FALSE (skraćeno F). Isto tako, istinita tvrdnja može se označiti i binarnom znamenkom 1, a neistinita s 0. Nakon toga, podsjetite učenike na značenje riječi varijabla u programiranju i pokažite primjere u kojima se logička izjava zamjenjuje varijablom radi kraćeg zapisivanja. Tada upoznajte učenike s jednostavnim logičkim funkcijama: identitet, negacija (NE, NOT), konjunkcija (I, AND) i disjunkcija (ILI, OR).

Prikažite sve vrijednosti tih funkcija upotrebom varijabli i tablice istinitosti. U ovom dijelu povežite temu s korištenjem zagrada, predznaka te operatora zbrajanja i množenja u matematici, kao i s redoslijedom računskih operacija. Pomoću tablice istinitosti možete usporediti i uočiti razlike i sličnosti logičkih funkcija s navedenim računskim operacijama.

Nakon toga učenicima podijelite listiće sa zadatcima koje rješavaju u parovima pomoću tablice istinitosti. Zadatci mogu biti različite složenosti jer možete prema učeničkim mogućnostima kombinirati osnovne funkcije na različite načine. Tako, primjerice, možete postaviti zadatke s trima ili čak četirima varijablama koje mogu imati različite vrijednosti (T ili F, 1 ili 0). Kako bi provjerili točnost svojih rješenja, parovi na kraju mogu međusobno zamijeniti listiće i jedni drugima pregledati uratke prema rješenjima koja im tada možete podijeliti.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena.

Pri izboru parova za učenike s teškoćama birajte onog vršnjaka koji će učenika s teškoćama potaknuti na sudjelovanje u aktivnosti i češće provjeravajte njihovu suradnju. Učeniku s teškoćama zadajte točno određeni dio zadatka koji treba napraviti. Pripremite vizualni raspored ili korake aktivnosti kako bi uspješnije izveo zadatak.

Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Izradite vizualni raspored. Izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove ostavite za naknadno rješavanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Pri izradi uputa i radnog listića za učenika s teškoćama pozornost posvetite primjerenom grafičkom oblikovanju svih nastavnih materijala (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova), kao i jezičnom oblikovanju (kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima). Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu u parovima osmisliti vlastite zadatke i zajednički ih rješavati te provjeriti točnost rješenja razmjenom zadataka s drugim učenicima.

Može se osmisliti malo natjecanje u tome tko će osmisliti najteži zadatak ili najviše zadataka koji obuhvaćaju sve osnovne logičke funkcije.

Nastavna aktivnost za predmet X

Izrazi se logikom

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi primjer logičkih izjava.
  • Učenik primjenjuje jednostavne i složene logičke funkcije.
  • Učenik se koristi logičkim varijablama koje zamjenjuju neku logičku izjavu.
  • Učenik analizira ulaz/izlaz logičkih funkcija koristeći se tablicom istinitosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba IKT-a
  • Matematika

Ima struje, nema struje

Raspravite s učenicima o značenju izraza slika govori više od tisuću riječi, a možete razgovarati i o šali u kojoj jedna osoba, pri objašnjavanju nekih pojmova, kaže drugoj: Da ti nacrtam? Tako ih potaknite na razmišljanje o tome kako može biti korisno kad se neka tema može prikazati i grafički. Usporedite to s drugim predmetima, primjerice, lentom vremena iz povijesti, slikom organa u ljudskom tijelu, grafičkim prikazima u matematici, geografiji i sl. Također, možete im spomenuti i dobrobiti korištenja umnim mapama koje sadržavaju sve važne pojmove prikazane grafički, što može olakšati proces učenja. Naglasite im i važnost redovitog učenja kojim učenici mogu postići ono što žele u životu.

Nadovezujući se na prethodnu aktivnost, objasnite učenicima kako se sve radnje u računalu mogu svesti na prepoznavanje ima li u nekom sklopu električnog napona ili nema, je li stanje 1 ili 0. Uspoređivanjem i obradom tih podataka računalo obavlja sve zadatke od jednostavnih do vrlo složenih. Prezentirajte im da se rad računala može svesti na to da procesor, pomoću ostalih dijelova računala, prepoznaje kada pojedinim sklopovima računala teče struja, a kada ne teče.

Ako struja teče kroz neki sklop (ima napona), to stanje možemo označiti kao istinito – TRUE (1), a ako nema napona, to stanje označujemo kao neistinito – FALSE (0).

Nadovezujući se na prethodnu aktivnost, pojasnite učenicima da se svaka logička funkcija može prikazati jednostavnim elektroničkim logičkim sklopom, a njihovom kombinacijom mogu se rješavati i najsloženiji zadatci. Upoznajte ih s izgledom osnovnih elektroničkih sklopova, a nakon toga neka ih pokušaju nacrtati u simulatoru CircuitVerse. Pomoću tog alata zajedno izradite najprije osnovne logičke sklopove i simulirajte kombinacije ulaza i izlaza. Tada im možete pokazati nekoliko složenijih primjera s kombinacijom više elektroničkih sklopova. Nakon demonstracije nekoliko primjera, učenici u parovima, pomažući jedni drugima, na listićima rješavaju zadatke za vježbu različite složenosti, a svoja rješenja provjeravaju u simulatoru. Slike zaslona svojih rješenja mogu umetnuti u zajednički dokument i pohraniti u razrednoj grupi izrađenoj u alatu Teams ili Yammer.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena.

Pri izboru parova za učenike s teškoćama birajte onog vršnjaka koji će učenika s teškoćama potaknuti na sudjelovanje u aktivnosti i češće provjeravajte njihovu suradnju. Učeniku s teškoćama zadajte točno određeni dio zadatka koji treba napraviti. Pripremite vizualni raspored ili korake aktivnosti kako bi uspješnije izveo zadatak.

Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Upotrijebite vizualni raspored. Izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za naknadno rješavanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Upoznajte učenike s digitalnim alatom CircuitVerse te posebnu pozornost posvetite pojašnjenju načina služenja alatom učenicima s teškoćama. Za učenike s teškoćama pripremite upute za služenje alatom. Pritom je potrebno obratiti pozornost na primjereno grafičko oblikovanje svih nastavnih materijala (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova), ali i jezičnu prilagodbu (kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima). Također, prilagodite i nastavne listiće. Osigurajte da učenik aktivno sudjeluje u paru u skladu sa svojim mogućnostima. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici u parovima osmišljavaju i simuliraju svoje vlastite primjere logičkih funkcija na temelju kojih kreiraju logičke sklopove. Slike zaslona svojih rješenja kopiraju i pohranjuju u zajednički dokument koji dijele s ostalim učenicima u razrednoj grupi izrađenoj u alatu Teams ili Yammer.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ima struje, nema struje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje ulogu logičkoga sklopa u građi računala.
  • Učenik opisuje djelovanje složenih logičkih sklopova. Učenik kritički vrednuje različita rješenja dobivena primjenom simulacije.
  • Učenik opisuje osnovne vrste logičkih sklopova, njihovu ulogu i način rada.
  • Učenik opisuje djelovanje jednostavnoga logičkog sklopa koji prikazuje neku logičku izjavu te analizira njegov ulaz/izlaz tablicom istinitosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba IKT-a

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.