Predmet
Kemija
Veličina slova
scenarij poučavanja

Ionska veza

Naziv predmeta
Kemija

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • anion
  • ionska veza
  • izoelektronske čestice
  • kation
  • nabojni broj iona
  • polumjer iona

Elektronska konfiguracija

Ponovite s učenicima što je elektronska konfiguracija te na koji su način raspoređeni elektroni oko jezgre atoma. Za tu radnju upotrijebite gotovi materijal – izvor . Uputite učenike na čitanje dodatnih informacija o elektronskoj konfiguraciji, primjerice izvor 2. i izvor 3Pojam ljuske i orbitale te pravilo redoslijeda popunjavanja orbitala elektronima ponovite uz pomoć  videozapisa u trajanju od 3:13 min . Zanimljive činjenice možete pronaći na poveznici Not So Elite After All,  koja može poslužiti za izradu vlastite animacije o elektronskoj konfiguraciji s proširenom pričom o plemenitim plinovima s pomoću online alata Animatron

Postupci potpore

Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. U radu s učenicima s teškoćama istaknite očekivanja u ponavljanju (što treba ponoviti, na koji način prezentirati ponovljeno gradivo) kako bi učenici raspolagali smjernicama u učenju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Elektronska konfiguracija

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • utvrditi način pisanja elektronske konfiguracije iona
  • prikazati način nastanka iona
  • razlikovati katione od aniona
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Kation

Za objašnjenje kako nastaju kationi te što su energija ionizacije i nabojni broj poslužite se materijalima koji su dostupni na izvoru 4. Za dokazivanje kationa izvedite demonstracijski pokus Bojenje plamena solima metala. Naglasite da su za bojenje plamena zaslužni pobuđeni elektroni koji pri tome emitiraju određenu valnu duljinu svjetlosti, što se vidi u različitim bojama plamena.

  Pokus 1: Bojenje plamena solima metala (demonstracijski pokus)

Za izvođenje pokusa pripremite sljedeći kemijski pribor i kemikalije: plinski plamenik, sedam bočica sa raspršivačem, 0,1 M otopina kalcijeva klorida, CaCl2(aq), stroncijeva nitrata, Sr(NO3)2(aq), barijeva nitrata, Ba(NO3)2(aq), bakrova sulfata, CuSO4(aq), litijeva klorida, LiCl(aq), kalijeva klorida, KCl(aq), i natrijeva klorida, NaCl(aq).

Opis pokusa: Upalite plinski plamenik tako da gori šuštećim plamenom. Raspršite iz bočice otopinu soli kalcija. Plamen plamenika obojit će se ciglasto crveno. Pokuse ponovite s otopinama ostalih soli. Stroncijeve soli plamen će obojiti žarko crveno, barijeve soli svijetlozeleno, bakrove soli zeleno, litijeve soli boje plamen crveno, kalijeve ljubičasto, a natrijeve žuto. Pokus s natrijevim kloridom izvedite posljednji jer se intenzivno žuta boja plamena natrija dugo zadržava.

Pokus se može izvesti i prije nastavnog sata, tako da snimite ili fotografirate rezultate pokusa i i pohranite ih u vlastitu arhivu (prezentaciju napravite u online alatu Prezi ili u alatu za javnu objavu Youtube Movie Maker. Za ponavljanje sadržaja povezanih s temom Kationi napravite online kviz u alatu Hot Potatoes. Učenicima za domaću zadaću možete zadati problemsko pitanje: Postoje li dva različita kemijska elementa koja daju jednak linijski spektar?

Postupci potpore

Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Općenito je dobro predvidjeti rad u paru ili skupini kako bi suučenik mogao po potrebi usmjeravati učenika s određenom teškoćom ili mu pomagati (npr. učeniku s motoričkim teškoćama, oštećenjima vida). Rad u skupinama odgovara učenicima s teškoćama kad se izvode praktične aktivnosti jer im pruža mogućnost uključivanja u skladu s njihovim sposobnostima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kation

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • utvrditi način pisanja elektronske konfiguracije iona
  • prikazati način nastanka iona
  • razlikovati katione od aniona
  • odrediti nabojni broj iona
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Anion

Učenje sadržaja povezanih s negativno nabijenim česticama, odnosno nastajanjem aniona, započnite prikazivanjem sadržaja Issues with Anions te izradite vlastitu prezentaciju u online alatu Prezi. Učenicima za uvježbavanje nastajanja aniona preporučite da upotrebljavaju aplikaciju, koja nudi mogućnost izrade atoma ili iona te daje dodatne informacije o nabojnom broju, stabilnosti, masenom broju i sl.

  Pokus 2: Dokazivanje klorida u vodi (demonstracijski pokus)

Za izvođenje pokusa pripremite sljedeći kemijski pribor i kemikalije: četiri epruvete, dva stalka za epruvete, koncentrirana dušična kiselina, HNO3 (konc.), otopina srebrova nitrata, AgNO3(aq) (w =0,05 %), vodena otopina amonijaka, NH3(aq), (w = 0,25 %), destilirana voda, vodovodna voda i uzorak koji želimo ispitati na kloride, UV lampa.

Opis pokusa: U epruvete u stalku redom ulijte do jedne trećine: u prvu epruvetu destiliranu vodu, u drugu epruvetu vodovodnu vodu, u treću epruvetu vodovodnu vodu i u četvrtu epruvetu uzorak koji želimo ispitati na kloride. U svaku epruvetu dodajte po nekoliko kapi dušične kiseline i 1 do 2 kapi otopine srebrova nitrata. Uputite učenike da zabilježe opažanja. Nakon toga treću epruvetu izložite UV lampi na pet minuta. Na temelju opažanja iz 2. koraka iz tablice očitajte koncentraciju klorida u ispitivanom uzorku. Zatim u jednu od preostalih epruveta u kojoj je došlo do promjene dodajte 5 do 10 kapi vodene otopine amonijaka. Nakon pet minuta ugasite UV lampu i promotrite uzorak 3. Detaljne upute preuzmite na izvoru 5

Postupci potpore

Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Sve učenike u razredu, pa tako i učenike s teškoćama, važno je upoznati i s pravilima ponašanja i mjerama opreza tijekom izvođenja pokusa te mogućim posljedicama u slučaju nepravilnog rukovanja određenim preparatima ili materijalima. Pri obradi podataka važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na teškoću (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama), zbog čega je dobro organizirati rad u paru. Učenike unaprijed upoznajte sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagodite teškoći učenika. Posebnu pažnju posvetite jezičnoj preradi videozapisa i poveznica sa sadržajem na stranome jeziku, primjerice engleskom.

Nastavna aktivnost za predmet X

Anion

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • prikazati način nastanka iona
  • razlikovati katione od aniona
  • odrediti nabojni broj iona
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Nastajanje ionske veze

Za objašnjenje nastajanja ionske veze poslužite se kratkim animiranim videozapisom, u trajanju od 0:20 min., a kao pojašnjenje kako nastaje učenicima poznat ionski spoj natrijev klorid prikažite videozapis, u trajanju od 2:10 min. Za uvježbavanje ispravno napisanih formulskih jedinki soli uputite učenike na izvor 6.

Postupci potpore

Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. U aktivnosti gledanja videozapisa učenicima s teškoćama najavite videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave, što im omogućuje veću samostalnost u radu. Učenicima možete unaprijed ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem i provjeriti razumijevanje. Važno je da svi učenici uoče i prepoznaju ključne elemente na videozapisu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Nastajanje ionske veze

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • odrediti nabojni broj iona
  • razlikovati katione od aniona
  • predočiti nastajanje ionske veze Lewisovim simbolima i kemijskim jednadžbama
  • objasniti pojam formulske jedinke
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Prikazivanje ionske veze

Za prikazivanje nastanka ionske veze primijenite alat dostupan na mrežnim stranicama ChemDoodle. Isto tako, možete učenicima dati upute za uporabu alata te ih uputiti na samostalan rad u prikazu nastajanja ionske veze u tome alatu.

Postupci potpore

Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Unaprijed s učenicima dogovorite različite načine prikupljanja podataka određene vrste ili točno određenih podataka, a pri obradi podataka važno je uzeti u obzir da svi alati budu dostupni učenicima s obzirom na teškoću (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama). Dobro je organizirati rad u paru.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele više zadajete da izrade kviz u nekom od alata za izradu digitalnih kvizova koji najbolje poznaju, i to tako da osmisle što kreativnija pitanja koja će omogućiti procjenu vrste kemijske veze na temelju razlike elektronegativnosti povezanih atoma u kemijskom spoju. Kviz potom mogu riješiti svi učenici u razredu kako bi ponovili ionsku vezu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Prikazivanje ionske veze

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • razlikovati katione od aniona
  • odrediti nabojni broj iona
  • predočiti nastajanje ionske veze Lewisovim simbolima i kemijskim jednadžbama
  • objasniti pojam formulske jedinke
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac,Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

  1. Ivančić, Đ., Stančić, Z. (2015): Razlikovni pristup u inkluzivnoj školi. U: Igrić, Lj. I sur. Osnove edukacijskog uključivanja. Škola po mjeri svakog djeteta je moguća (str. 159–203.). Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Školska knjiga.
  2. Sekušak-Galešev, A., Stančić, Z., Igrić, Lj. (2015): Škola za sve, razvrstavanje učenika i čimbenici poučavanja. U: Igrić, Lj. I sur. Osnove edukacijskog uključivanja. Škola po mjeri svakog djeteta je moguća (str. 203–249.). Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Školska knjiga.
  3. Kemijska veza
  4. Sikirica, M (2003): Metodika nastave kemije, Zagreb, Školska knjiga
  5. Sikirca, M(2011): Zbirka kemijskih pokusa za osnovnu i srednju školu, Zagreb, Školska knjiga

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 25. 5. 2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.