Ponovite s učenicima što je elektronska konfiguracija te na koji su način raspoređeni elektroni oko jezgre atoma. Za tu radnju upotrijebite gotovi materijal – izvor 1 . Uputite učenike na čitanje dodatnih informacija o elektronskoj konfiguraciji, primjerice izvor 2. i izvor 3. Pojam ljuske i orbitale te pravilo redoslijeda popunjavanja orbitala elektronima ponovite uz pomoć videozapisa u trajanju od 3:13 min . Zanimljive činjenice možete pronaći na poveznici Not So Elite After All, koja može poslužiti za izradu vlastite animacije o elektronskoj konfiguraciji s proširenom pričom o plemenitim plinovima s pomoću online alata Animatron
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. U radu s učenicima s teškoćama istaknite očekivanja u ponavljanju (što treba ponoviti, na koji način prezentirati ponovljeno gradivo) kako bi učenici raspolagali smjernicama u učenju.
Za objašnjenje kako nastaju kationi te što su energija ionizacije i nabojni broj poslužite se materijalima koji su dostupni na izvoru 4. Za dokazivanje kationa izvedite demonstracijski pokus Bojenje plamena solima metala. Naglasite da su za bojenje plamena zaslužni pobuđeni elektroni koji pri tome emitiraju određenu valnu duljinu svjetlosti, što se vidi u različitim bojama plamena.
Za izvođenje pokusa pripremite sljedeći kemijski pribor i kemikalije: plinski plamenik, sedam bočica sa raspršivačem, 0,1 M otopina kalcijeva klorida, CaCl2(aq), stroncijeva nitrata, Sr(NO3)2(aq), barijeva nitrata, Ba(NO3)2(aq), bakrova sulfata, CuSO4(aq), litijeva klorida, LiCl(aq), kalijeva klorida, KCl(aq), i natrijeva klorida, NaCl(aq).
Opis pokusa: Upalite plinski plamenik tako da gori šuštećim plamenom. Raspršite iz bočice otopinu soli kalcija. Plamen plamenika obojit će se ciglasto crveno. Pokuse ponovite s otopinama ostalih soli. Stroncijeve soli plamen će obojiti žarko crveno, barijeve soli svijetlozeleno, bakrove soli zeleno, litijeve soli boje plamen crveno, kalijeve ljubičasto, a natrijeve žuto. Pokus s natrijevim kloridom izvedite posljednji jer se intenzivno žuta boja plamena natrija dugo zadržava.
Pokus se može izvesti i prije nastavnog sata, tako da snimite ili fotografirate rezultate pokusa i i pohranite ih u vlastitu arhivu (prezentaciju napravite u online alatu Prezi ili u alatu za javnu objavu Youtube Movie Maker. Za ponavljanje sadržaja povezanih s temom Kationi napravite online kviz u alatu Hot Potatoes. Učenicima za domaću zadaću možete zadati problemsko pitanje: Postoje li dva različita kemijska elementa koja daju jednak linijski spektar?
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Općenito je dobro predvidjeti rad u paru ili skupini kako bi suučenik mogao po potrebi usmjeravati učenika s određenom teškoćom ili mu pomagati (npr. učeniku s motoričkim teškoćama, oštećenjima vida). Rad u skupinama odgovara učenicima s teškoćama kad se izvode praktične aktivnosti jer im pruža mogućnost uključivanja u skladu s njihovim sposobnostima.
Učenje sadržaja povezanih s negativno nabijenim česticama, odnosno nastajanjem aniona, započnite prikazivanjem sadržaja Issues with Anions te izradite vlastitu prezentaciju u online alatu Prezi. Učenicima za uvježbavanje nastajanja aniona preporučite da upotrebljavaju aplikaciju, koja nudi mogućnost izrade atoma ili iona te daje dodatne informacije o nabojnom broju, stabilnosti, masenom broju i sl.
Za izvođenje pokusa pripremite sljedeći kemijski pribor i kemikalije: četiri epruvete, dva stalka za epruvete, koncentrirana dušična kiselina, HNO3 (konc.), otopina srebrova nitrata, AgNO3(aq) (w =0,05 %), vodena otopina amonijaka, NH3(aq), (w = 0,25 %), destilirana voda, vodovodna voda i uzorak koji želimo ispitati na kloride, UV lampa.
Opis pokusa: U epruvete u stalku redom ulijte do jedne trećine: u prvu epruvetu destiliranu vodu, u drugu epruvetu vodovodnu vodu, u treću epruvetu vodovodnu vodu i u četvrtu epruvetu uzorak koji želimo ispitati na kloride. U svaku epruvetu dodajte po nekoliko kapi dušične kiseline i 1 do 2 kapi otopine srebrova nitrata. Uputite učenike da zabilježe opažanja. Nakon toga treću epruvetu izložite UV lampi na pet minuta. Na temelju opažanja iz 2. koraka iz tablice očitajte koncentraciju klorida u ispitivanom uzorku. Zatim u jednu od preostalih epruveta u kojoj je došlo do promjene dodajte 5 do 10 kapi vodene otopine amonijaka. Nakon pet minuta ugasite UV lampu i promotrite uzorak 3. Detaljne upute preuzmite na izvoru 5.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Sve učenike u razredu, pa tako i učenike s teškoćama, važno je upoznati i s pravilima ponašanja i mjerama opreza tijekom izvođenja pokusa te mogućim posljedicama u slučaju nepravilnog rukovanja određenim preparatima ili materijalima. Pri obradi podataka važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na teškoću (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama), zbog čega je dobro organizirati rad u paru. Učenike unaprijed upoznajte sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagodite teškoći učenika. Posebnu pažnju posvetite jezičnoj preradi videozapisa i poveznica sa sadržajem na stranome jeziku, primjerice engleskom.
Za objašnjenje nastajanja ionske veze poslužite se kratkim animiranim videozapisom, u trajanju od 0:20 min., a kao pojašnjenje kako nastaje učenicima poznat ionski spoj natrijev klorid prikažite videozapis, u trajanju od 2:10 min. Za uvježbavanje ispravno napisanih formulskih jedinki soli uputite učenike na izvor 6.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. U aktivnosti gledanja videozapisa učenicima s teškoćama najavite videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave, što im omogućuje veću samostalnost u radu. Učenicima možete unaprijed ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem i provjeriti razumijevanje. Važno je da svi učenici uoče i prepoznaju ključne elemente na videozapisu.
Za prikazivanje nastanka ionske veze primijenite alat dostupan na mrežnim stranicama ChemDoodle. Isto tako, možete učenicima dati upute za uporabu alata te ih uputiti na samostalan rad u prikazu nastajanja ionske veze u tome alatu.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Unaprijed s učenicima dogovorite različite načine prikupljanja podataka određene vrste ili točno određenih podataka, a pri obradi podataka važno je uzeti u obzir da svi alati budu dostupni učenicima s obzirom na teškoću (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama). Dobro je organizirati rad u paru.
Učenicima koji žele više zadajete da izrade kviz u nekom od alata za izradu digitalnih kvizova koji najbolje poznaju, i to tako da osmisle što kreativnija pitanja koja će omogućiti procjenu vrste kemijske veze na temelju razlike elektronegativnosti povezanih atoma u kemijskom spoju. Kviz potom mogu riješiti svi učenici u razredu kako bi ponovili ionsku vezu.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac,Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 25. 5. 2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.