Aktivnost razvija učeničku kreativnost osvještavanjem važnosti primjene zakona geometrijske optike u svakodnevnom životu. Učenici provode vlastita istraživanja kako bi razjasnili važne koncepte s kojima su se već upoznali. Učenici se kritički odnose prema vlastitim očekivanjima te ih uspoređuju s onim što zaista eksperimentalno vide. U ovoj se aktivnosti koristi alat Padlet jer omogućuje učenicima da na jednostavan način podijele svoje uratke na mjestu koje će poslije biti dostupno svim učenicima u razredu.
Potaknite interes učenika tako da pogledaju videozapis na sljedećoj poveznici.
Razgovarajte s učenicima o onome što su vidjeli u isječku animiranoga filma.
Pitajte ih: Može li se zaista upaliti vatra povećalom?
Neka učenici rade u paru. Pribor potreban za izvođenje ove aktivnosti jest sljedeći: komad kartona, ravnalo, povećalo.
Razgovarajte s učenicima o povećalu. Neka se prisjete što sve znaju o njemu.
Pitajte učenike: Kako biste odredili fokus leće povećala koje imate?
Potaknite učenike na razmjenu ideja te na kritički osvrt. Važno je uvažiti sve odgovore učenika na sva pitanja prije izvođenja pokusa, kao i njihovu „logiku“, te osvijestiti to i kod učenika kako bi poslije moglo doći do prekonceptualizacije ako se nove spoznaje ne poklapaju s predviđanjima odnosno kako bi učenici potvrdili svoje koncepte ako se predviđanja potvrde.
Neka učenici izmijene različita povećala te odrede fokusne udaljenosti različitih leća. Neka samostalno vode bilješke. Raspravite o vezi zakrivljenosti leće i njezine žarišne udaljenosti.
Povedite raspravu o ekološkoj osviještenosti i opasnosti odlaganja otpada u prirodi. Neka učenici koriste alat Padlet kako bi objasnili kakvu opasnost za šume čini odbačena staklena ambalaža.
Napomenite učenicima važnost poštovanja ravnopravnog sudjelovanja svih sudionika u procesu komunikacije, u skladu s etičkim, društvenim i pravnim vrijednostima.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koju učenik ima (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
U aktivnosti Pričekaj da se saberem! najavite tijek eksperimenta i objasnite učenicima s teškoćama što se od njih očekuje. Zorno pokažite mjerenje fokusne udaljenosti za učenike s diskalkulijom. Učenicima s oštećenjem vida stvorite uvjete u učionici u kojima najbolje vide, kako bi mogli ravnopravno sudjelovati u eksperimentu. Također, uputite vršnjaka s kojim je taj učenik u paru da kada primijeti da je točka svjetlosti na papiru najmanja, markerom označi tu točku na papiru kako bi učeniku s oštećenjem vida bila vidljivija. Za mjerenje žarišne udaljenosti tom učeniku ponudite korištenje ravnala s uvećanim brojkama kako bi mogao samostalno izmjeriti žarišnu udaljenost od leće do točke na papiru. Što se tiče pozadine u alatu Padlet, odaberite običnu bijelu pozadinu kako bi učenicima s oštećenjem vida bilo olakšano vizualno pretraživanje ploče te kako učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje, učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju, kao i učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra ploča ne bi ometala pozornost. Potaknite učenike s teškoćama na raspravu o odlaganju otpada.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Aktivnost doprinosi razumijevanju nastanka slika pri lomu svjetlosti kroz leće, primjenu čega učenici nalaze u svakodnevnom životu. U ovoj se aktivnosti koristi alat Tricider jer omogućava raspravu o nastavnoj temi.
Neka učenici rade u paru.
Razgovarajte s učenicima o primjeni leća u svakodnevnom životu. Pitajte ih sljedeće:
Gdje sve možemo pronaći leće?
Kako nastaje slika i kakva može biti?
Ponovite obilježja leća s kojima su učenici već upoznati.
Vježba 1. Obilježja slike nastale prolaskom svjetlosti kroz leću
Zadajte učenicima da prouče zrake svjetlosti prilikom upada na leću, obilježja slike nastale prolaskom zraka svjetlosti kroz leću te ovisnost debljine leće o njezinu fokusu primjenom simulacije oPhysics.
Neka učenici u simulaciji mijenjaju položaj fokusne udaljenosti s obzirom na leću. Neka odaberu tri različite fokusne udaljenosti te zabilježe podatke o obilježjima slike nastale prolaskom svjetlosti kroz leću.
Potom neka fokus prebace iza leće te komentiraju što se tada dogodilo.
Dok učenici rade, postavite im sljedeća pitanja i razgovarajte s njima o tim temama:
Koje su razlike između stvarnih i virtualnih slika?
U kakvoj je vezi oblik leće s udaljenošću žarišne točke leće i sredine leće?
Zašto konkavne leće ne daju stvarne ili uvećane slike?
Koja se vrsta leće nalazi unutar ljudskog oka, u kameri, teleskopu ili mikroskopu?
Vježba 2. Sferna aberacija
Neka učenici i dalje rade u paru.
Zadajte učenicima da prouče sfernu aberaciju i lom svjetlosti u lećama primjenom simulacije oPhysics.
Simulacija prikazuje realističan lom paralelnih zraka koje prolaze kroz konveksnu leću sa sfernim površinama, za razliku od onih koje učenici mogu pronaći u udžbenicima. Možete podesiti količinu zakrivljenosti za svaku stranu leće, indeks loma i leće i materijala koji okružuje leću te razinu zumiranja. Činjenica da se paralelne zrake ne konvergiraju u jednoj točki, posljedica je sferne aberacije.
Postavite učenicima sljedeća pitanja i razgovarajte s njima o tim temama:
Koja je razlika između simulacije konveksnih i konkavnih leća i ove simulacije?
Što je sve uzeto u obzir kod simulacije sferne aberacije?
Što se događa sa svjetlošću kada leća nije idealna?
Nastavite dalje s raspravom te pitajte učenike:
Možete li podesiti količinu zakrivljenosti za svaku stranu leće, indeks loma i leće i materijala koji okružuje leću te razinu zumiranja?
Potaknite učenike na razmjenu ideja te na kritički osvrt. Važno je uvažiti sve odgovore učenika na sva pitanja prije izvođenja pokusa, kao i njihovu „logiku“, te osvijestiti to i kod učenika kako bi poslije moglo doći do prekonceptualizacije ako se nove spoznaje ne poklapaju s predviđanjima odnosno kako bi učenici potvrdili svoje koncepte ako se predviđanja potvrde.
Potičite kod učenika odgovorno i suradničko učenje tijekom rada u paru, s naglaskom na međusobnom poštovanju, dopunjavanju, argumentiranoj razmjeni stavova i mišljenja pri odabiru strategija i planiranju u svladavanju postavljenih zadataka.
Stvorite sigurno okruženje za uvažavanje ljudskog dostojanstva i vrijednosti ljudskog bića svih učenika. Naglasite im da imaju pravo slobodno izraziti svoje mišljenje te vidjeti da je to mišljenje uvaženo u atmosferi međusobnog poštovanja. Potičite kod učenika razumijevanje njihovih prava i odgovornosti u radu u paru i u razredu, čineći ih osjetljivima za prava drugih bez obzira na međusobne razlike.
Uputite učenike na važnost redovitih pregleda vida.
Neka učenici u paru istraže aberaciju oka i različite refrakcijske greške koje izaziva.
Neka učenici rasprave o svojim otkrićima povezanim s aberacijom oka, koristeći se pritom alatom Tricider.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koju učenik ima (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
U aktivnosti Pratimo zrake učenicima s teškoćama podrobno objasnite što će se raditi, što se od njih očekuje i koji je planirani slijed aktivnosti, što je osobito važno za učenike s poremećajem iz autističnoga spektra. Pri izboru uloge učenika s teškoćama u grupi, vodite računa o tome da uloga bude primjerena mogućnostima i sposobnostima učenika. Dakle, učeniku s oštećenjem vida ili učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju, učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje nemojte dati ulogu istražitelja jer će im biti prevelik izazov pretraživati dostupnu literaturu. Također, učeniku s poremećajem ponašanja i osjećanja ili poremećajem govora nemojte dati ulogu predstavnika. Prije korištenja simulacijom Gizmo ray Tracing (Lenses) provjerite poznaje li učenik s teškoćama rad u tom alatu, a svakako mu pokažite njegovo korištenje. Učenik s oštećenjem vida možda neće dobiti onoliko vizualnih informacija koliko i njegovi vršnjaci pa mu je potrebno riječima opisati što se simulacijom htjelo postići. Osobito je to važno pri uočavanju promjena pri simulaciji koje će vjerojatno za njega biti neznatne. Također, ako učenicima s teškoćama postavljate pitanja, vodite računa o tome da im date ponuđene odgovore na ta pitanja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Aktivnost sadržava istraživački rad koji potiče razvoj znanstvenog i stvaralačkog mišljenja. Rad obuhvaća sadržaje vezane za koncepte leće te nastanak slike prolaskom svjetlosti kroz leću. Aktivnost također razvija učeničku kreativnost te osviještenost o zastupljenosti leća u uređajima kojima smo okruženi u svakodnevnom životu.
Neka učenici rade u timu u kojem svaki član ima ulogu (voditelj – odgovara za postupke svih članova tima te vodi tim tijekom provedbe aktivnosti; predstavnik – ostalim učenicima u razredu predstavlja rezultate provedene aktivnosti; zapisničar – bilježi tijek izvođenja aktivnosti, zapisuje odgovore na postavljena pitanja te vodi brigu o vremenskim ograničenjima; istražitelj – pretražuje dostupne mrežne i knjižne izvore).
Podijelite učenicima pribor potreban za izvođenje aktivnosti: optičku klupu (alternativno, možete se koristiti i baždarenim štapom), malu električnu žarulju (25 W), malu kartonsku kutiju, masu za modeliranje, nož (služi za izrezivanje otvora u obliku strelice na kartonskoj kutiji), kartonske kartice (zastor za sliku).
Neka učenici samostalno pripreme postav tako da na optičku klupu (alternativno, na baždareni štap) masom za modeliranje postave kartone. Na jednom kartonu neka izrežu strelicu koja predstavlja predmet. Ispred kartona sa strelicom neka postave žarulju. Leću neka postave između kartona sa strelicom i onog koji je ostao, a bit će u funkciji zastora.
Razgovarajte s učenicima o pripremljenom postavu. Pitajte ih sljedeće:
Gdje sve primjenjujemo leće u svakodnevnom životu?
Odredite položaj izvora kako bi se simulirali ti primjeri (paljenje vatre, očna leća, leća kamere, leća fotokopirnog uređaja, filmski projektor, svjetionik, povećalo).
Neka učenici postavom istraže sve situacije koje ste naveli te ih jednako tako konstruiraju na milimetarskom papiru.
Neka izmjere, ali i izračunaju visinu slike.
Svaki tim rezultate svoga rada predstavlja korištenjem alata MS PowerPoint te o njima raspravlja s ostalim učenicima u razredu. Učenici tima koji ne prezentira postavljaju pitanja, a učenici prezenterskog tima daju odgovore.
Naglasite učenicima važnost poštovanja ravnopravnog sudjelovanja svih sudionika u procesu komunikacije, u skladu s etičkim, društvenim i pravnim vrijednostima.
Konačne radove učenika komentirajte. Potičite kod učenika odgovorno i suradničko učenje tijekom rada u paru, s naglaskom na međusobnom poštovanju, dopunjavanju, argumentiranoj razmjeni stavova i mišljenja pri odabiru strategija i planiranju u svladavanju postavljenih zadataka.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koju učenik ima (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
U aktivnosti A u praksi... učenicima s teškoćama podrobno objasnite što će se raditi, što se od njih očekuje i koji je planiran slijed aktivnosti, što je osobito važno za učenike s poremećajem iz autističnoga spektra. Pri izboru uloge učenika s teškoćama u grupi, vodite računa o tome da uloga bude primjerena mogućnostima i sposobnostima učenika. Učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra i učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje posebice je važno objasniti mjere opreza s obzirom na to da se u vježbi rukuje s nožem. Učenicima s diskalkulijom i disleksijom, učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje, učenicima s oštećenjem vida i učenicima s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava potrebno je pružiti podršku pri konstrukciji situacija na milimetarskom papiru. Učenicima s oštećenjem vida i oštećenjem mišićno-koštanoga sustava potrebna je fizička podrška i pomoć te smanjenje broja situacija, a učenicima s ostalim navedenim teškoćama potrebno je samo smanjenje broja situacija koje moraju konstruirati.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
S učenicima koji žele znati više raspravljajte o slici.
Neka učenici koji žele znati više istraže Fresnelove leće. Svoj rad neka predstave u obliku prezentacije na mrežnoj stranici škole koristeći se pritom alatom MS Sway. Alat MS Sway prikladan je u ovoj aktivnosti zato što pruža mogućnost izrade prezentacija bez potrebe za prezentiranjem.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.