U uvodnom dijelu opišite učenicima zamišljenu situaciju u prastarom kraljevstvu u kojem postoje Crveni i Zeleni grad čiji stanovnici međusobno ne razgovaraju jer su se davno posvađali, no više ne znaju razlog. Najavite učenicima da će u sljedećoj aktivnosti oni preuzeti ulogu građana Crvenoga grada. Nakon što svaki od učenika odabere biti jedan od stanovnika tog grada (npr. gradonačelnika, pekar, postolar, učitelj, dijete i sl.), učenici sudjeluju u igri – kreću se prostorom, pozdravljaju jedni druge igrajući svoje uloge. Nakon igre učenici usmeno izlažu koga su predstavljali i kakav je osjećaj živjeti u Crvenom gradu - je li osjećaj pretežno ugodan ili neugodan. U nastavku aktivnosti, iz uloge kraljice/kralja, zamolite gradonačelnika grada da vam objasni zašto se građani ne druže sa stanovnicima Zelenog grada te mu odredite da na sastanku svih građana Crvenog grada pronađu način na koji će riješiti taj problem. Svaki građanin ima pravo reći svoje mišljenje i dati prijedlog, a svi zajedno trebaju donijeti zajedničke odluke koje će dovesti do rješenja. Odluke zapišite na vidno mjesto u učionici. Porazgovarajte s učenicima o tome što su doživjeli, na koje su probleme nailazili pri dogovoru i donošenju odluka te što misle o međusobnoj komunikaciji.
Podijelite učenike u grupe. Zadatak je svake grupe stvoriti zamrznutu sliku kojom će prikazati jednu od zapisanih odluka donesenih na sastanku. U svakoj grupi jedan učenik ima ulogu novinara koji treba fotografirati zamrznutu sliku. Nakon što članovi svih grupa dokumentiraju svoje zamrznute slike, recite učenicima da u alatu PowerPoint Online obrade fotografiju svoje grupe tako da na njoj zapišu tekst tj. odluku koju su zamrznutom slikom prikazali i prezentiraju je ostalim učenicima. Povedite razgovor s učenicima o proživljenim situacijama, osjećajima, mišljenjima te poruci koju su pronašli u ovoj aktivnosti.
Za učenike s oštećenjem sluha pripremite slikovne materijale koji će pratiti priču. Dodatnim pitanjima provjerite razumijevanje same priče. Za učenike s teškoćama pažnje pripremite priču u natuknicama. Priču i natuknice popratite slikovnim prikazima za učenike s poremećajem iz spektra autizma i intelektualnim teškoćama. Prije igre uloga, s učenicima s poremećajem iz spektra autizma porazgovarajte o zadatku, provjerite razumiju li uputu. Unaprijed odredite ulogu i zajedno s učenikom zapište koja je uloga učenika, pa i same rečenice koje treba izgovoriti (posebice kod učenika s poremećajem iz spektra autizma s obzirom na socijalne interakcije). Upute za izvođenje aktivnosti pripremite u pisanom obliku, kao korake obilježene rednim brojevima, a pritom pripazite da budu učenicima razumljive. Pisane upute bit će podrška za učenike s teškoćama pažnje. Osigurajte ravnopravno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu skupine. Opišite i objasnite primjerom bliskim učenicima pojam zamrznute slike. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Potaknite učenike da osmišljenu aktivnost zapišu kao priču i u alatu Storyjumper izrade slikovnicu “Dogodilo se u Crvenom gradu!”. Slikovnice možete objaviti na mrežnim stranicama škole.
Unaprijed pripremite fotografije, videozapise, kratke tekstove, suvenire ili slične predmete tematski povezane sa zemljama engleskog govornog područja.
Započnite aktivnost razgovorom o zemljama engleskog govornog područja. Tehnikom oluja ideja potaknite učenike neka navedu koje su to države i neka se prisjete glavnih obilježja tih područja ili možda ispričaju svoje dojmove ako su posjetili neke od njih. Zatim im pokažite pripremljene fotografije ili kratke videozapise u alatu Power Point ili nekom drugom alatu. Alternativa je organizirati učenike da za sljedeći nastavni sat u parovima pripreme Power Point prezentacije u kojima će predstaviti određenu državu ili područje.
Podijelite učenike u 6 grupa (po 3 ili 4 učenika) te im nasumično dodijelite temu odnosno državu koju će predstavljati - Veliku Britaniju, Irsku, Australiju, SAD, Novi Zeland. Svakom učeniku u grupi zadajte neka istraži neki aspekt života u toj državi, primjeren dobi. Tako neka jedan učenik u grupi potraži opće geografske podatke primjerice,glavni grad, državni simboli i zastava, službeni jezici itd. Drugi učenik u grupi zadužen je pronaći informacije o posebnostima karakterističnima za tu državu - primjerice, kraljevska obitelj (Velika Britanija), proslava sv. Patrika (Irska), Noć vještica (SAD), Dan nezavisnosti (Kanada), doček Nove godine na plaži (Australija) ili iznimna geografska raznolikost (Novi Zeland, Kanada). Trećem učeniku u grupi pomognite pripremiti pregled svakodnevnog života vršnjaka u toj državi te ih uputite u specifičnosti - nošenje uniformi, žute školske autobuse, obavezno učenje irskog jezika, cjelodnevni boravak u školi, duži odmor za ručak i slično. Četvrti učenik neka pripremi pregled slobodnih aktivnosti svojih vršnjaka - izvanškolske aktivnosti, druženja s prijateljima, vrijeme s obitelji i slične aktivnosti tipične za dob. Motivirajate učenike da bi raspolagali sa što više informacija i da bi se bolje mogli pripremiti i predstaviti svakodnevni život ljudi ili djece u državama engleskog govornog područja. Potaknite ih neka rekvizitima (kape, majice u nacionalnim bojama ili drugo) ukrase prostor odnosno scenu na kojoj će se predstaviti (primjerice nacrtaju zastavu ili znamenitost koja predstavlja njihovo područje). Učenici zatim u grupama pripremaju kratku dramatizaciju naglašavajući glavne karakteristike zemlje koju uprizoruju tako da svaki učenik predstavlja svoje područje kroz lik primjerice učenika, engleske kraljice, Aboridžina i tako dalje.
Nakon što svaka grupa predstavi svoj igrokaz, potaknite ih da zajednički istaknu koje su nove informacije naučili, što su znali, a što nisu znali o pojedinim državama ili o čemu bi voljeli znati više.
U dijelu zadatka kad učenici navode zemlje engleskog govornog područja, pripremite tablicu za upis zemalja (osigurajte dovoljno prostora za pisanje za učenike s teškoćama grafomotorike. Za tehniku oluja ideja koristite fotografije ili slikovne prikaze sa znamenitostima ili simbolima država. Koristite zemljopisne karte ili slijepe karte pa različitim bojama označite države. Postavljajte potpitanja učenicima s teškoćama pažnje ili intelektualnim teškoćama kako bi ravnopravno sudjelovali u oluji ideja. Osigurajte ravnopravno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu skupine (po potrebi i rad u paru unutar skupine, učenik s teškoćama vida - par mu opisuje fotografije). U dijelu zadatka kad učenici koriste simbole ili rekvizite koji predstavljaju neku državu, učenicima pripremite pitanja ili asocijacije u obliku fotografija ili crteža kako biste ih potaknuli na aktivno sudjelovanje u grupi (osobito učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma). Prije igre uloga, s učenicima s poremećajem iz spektra autizma porazgovarajte o zadatku, provjerite razumiju li uputu. Unaprijed odredite ulogu i zajedno s učenikom zapište koja je uloga učenika, pa i same rečenice koje treba izgovoriti (posebice učenicima s poremećajem iz spektra autizma s obzirom na socijalne interakcije). Za samovrednovanje pripremite tablice s tri stupca: NAUČILI NOVE INFORMACIJE, ZNAO/LA SAM PRIJE, NISAM ZNAO/ALA PRIJE. Učenik u tablicu upisuje +, - ili veseo i tužan smiješak.
Učenici koji žele znati više dramskim prikazom predstavljaju ostale države ili područja u kojima je engleski jedan od službenih jezika - Malta, Jamajka, Indija. Zadatak im je istražiti i predstaviti glavna obilježja tih zemalja.
Aktivnost provedite u nekoliko koraka, prije realizacije svakog koraka, pripremite učenike:
KORAK 1. Podjela u grupe i plan rada
Učenicima najavite plana rada i njihove zadatke. Podijelite ih u 4-5 grupa od kojih će svaka dobiti zadatak prikazati život i običaje jednog naroda ili građana jednog grada, primjerice Spartanaca, Atenjana, Feničana, Egipćana i Perzijanaca. Svaka grupa do sljedećeg sata treba pripremiti kratki igrokaz (približno 5 minuta) kojim će kroz glumu prikazati glavne karakteristike društva koje im je zadano. Potaknite učenike da osmisle svoje kostime, scenarij igrokaza i da se užive u svoje uloge. Cilj im je igrokazom pokazati ono što smatraju najistaknutijim i najboljim obilježjima zadanog društva. Najavite da će njihove uratke doći nadgledati jedna važna osoba i da se moraju što bolje pripremiti.
KORAK 2. Priprema učionice i materijala
Pripremite učionicu za izvođenje igrokaza tako da svaka grupa dobije svoj dio učionice. Na projektoru projicirajte veliku kartu Istočnog Sredozemlja izrađenu u aplikaciji Thiglink na kojoj su označena područja naroda koje će učenici predstaviti. Kada su učenici spremni za izvođenje, obavijestite ih da odlazite po specijalnog gosta nakon čega se u učionicu vratite odjeveni u tradicionalnu grčku nošnju (u tu svrhu dovoljna je dobro namještena plahta).
KORAK 3. Dramska igra, izvođenje učeničkih radova
Pozdravite učenike i predstavite se kao grčki povjesničar i putopisac Herodot. Predstavite svoju misiju izrade opsežne knjige o narodima i povijesti Sredozemlja zbog koje putujete svijetom. Krenite od grupe do grupe tražeći ih da vam pokažu svoje običaje i način života. Svoj put pokazujte na karti koju ste projicirali. Nastojte održavati interakciju s učenicima tijekom njihovog igrokaza iz uloge Herodota i time ih poticati na uživljavanje.
KORAK 4. Učenički izvještaji
Nakon što obiđete sve grupe, zahvalite im na pomoći te recite da idete dovršiti svoje djelo. Nakon toga otiđite i vratite se u ulozi učitelja u učionicu. Kao učitelj ispitajte učenike o njihovu doživljaju stranog putnika. Za domaću zadaću zadajte im da kao grupa osmisle kratak izvještaj o posjetu putnika i tome što su mu predstavili. Izvještaje i svoje komentare trebaju poslati učitelju koji će to dodati u pripremljeni Thinglink dokument s nekoliko fotografija svoje civilizacije.
Korak 5. Usporedba izvještaja i završna rasprava
Za sljedeći korak aktivnosti, uživljeni u ulogu Herodota, pripremite kratak izvještaj o svakom narodu i običajima koje su vam učenici odglumili. Pokušajte neke elemente koje su vam prikazali iskriviti naglašavajući svoj osobni doživljaj i svoje kulturne preferencije (bit ćete skloniji pozitivnije prikazati običaje Grka nego običaje Feničana i slično). Na početku sljedećeg sata prvo otvorite Thiglink sa sadržajem koji su nadopunili učenici te prokomentirajte s učenicima njihove uratke i njihovo viđenje posjeta povjesničara. Nakon toga najavite knjigu povjesničara te pročitajte vašu verziju susreta odnosno igrokaza. Vrlo vjerojatno će se pojaviti razlike u interpretaciji i pogledu na prikazane događaje. Možda neke grupe neće biti zadovoljne prikazom u knjizi povjesničara, što je dobar poticaj za raspravu.
Potaknite raspravu s učenicima zašto su se dogodile promjene. Jesu li one bile jednake kod svih naroda? Što je utjecalo na promjene i pogled povjesničara koji je opisivao njihove izvedbe. Jesu li se događale slične situacije i u stvarnosti? Jesu li drugi narodi i povjesničari dobri izvori za upoznavanje nekog naroda? Nastojte učenicima naglasiti važnost perspektive u nastanku povijesnih izvora koja se zatim prenosi i na naše poznavanje povijesti i oblikuje ga u današnja znanja.
Pripremite plan rada za učenike - smjernice, korake aktivnosti, odnosno zadatka. Koraci mogu biti označeni rednim brojevima. Učenicima koji imaju teškoće pažnje koraci u rješavanju zadataka bit će smjernica u tijeku zadatka. Korake plana rada popratite slikovnim prikazima za učenike s poremećajem iz spektra autizma. Uz opise naroda ili građana u zadatku pridodajte crteže i fotografije. Na taj način tema će biti razumljivija i bliža učenicima s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma. Unaprijed podijelite uloge učenicima s teškoćama s jasno naznačenim tekstom. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma pojasnite i približite igru uloga s obzirom na specifičnosti socijalnih interakcija. Uloge prilagodite učenikovim sposobnostima, primjerice učenicima s govorno-jezičnim teškoćama prilagodite količinu teksta ili potaknite učenika da se neverbalno izrazi dok drugi učenici čitaju tekst. Lik Herodota vodi kroz aktivnost pa s učenicima porazgovarajte o toj povijesnoj ličnosti, prikažite povijesne izvore koji prikazuju lik Herodota. Nakon igrokaza, slijedi razgovor o istom te pripremite pitanja u pisanom obliku koja će voditi učenike s teškoćama u opisu, iznošenju mišljenja, kako bi ravnopravno i aktivno sudjelovali u razgovoru.
S učenicima koji žele znati više možete napraviti sličnu vježbu, na primjerima povijesti naroda koji nisu toliko zastupljeni na satima redovne nastave. Dobri primjeri takvih naroda mogu biti civilizacije Kine, Indije ili prve američke civilizacije. Prije osmišljavanja igrokaza učenici bi trebali istražiti ta društva i pripremiti izvještaj o njima kako bi mogli izabrati koje kulturne običaje, izume i prakse pokazati igrokazom.
Na početku aktivnosti učenike podijelite u dvije grupe (koristite se markerima, trakama i sl.) i objasnite im pravila ponašanja. Ovo će biti vježba zamjene uloga i uljudnog ophođenja. Učenici tijekom ove aktivnosti imaju zadatak međusobno se ophoditi jako ljubazno i komunicirati naglašeno pristojno, obraćajući se jedni drugima kao odraslima s gospodine/gospođice ili npr. kolega/kolegice. Svako obraćanje trebaju započeti molbom Lijepo vas molim, pristojno zahvaliti Hvala lijepa, kolegice, zamoliti Kolegice, budite ljubazni i dodajte mi loptu i sl. Svaki put kada u međusobnoj komunikaciji izostave uljudni izričaj, zviždaljkom tiho označite prekršaj pravila komunikacije i dodijelite ekipi jedan negativni bod, bez prekida rada. U ophođenju s učiteljem, kao voditeljem aktivnosti, učenici imaju zadatak upotrijebiti uobičajenu vršnjačku komunikaciju (bez uobičajenog oslovljavanja s Vi učitelju i sl.). Ako se zabune, također dobivaju kazneni bod. Uljudno i službeno ophođenje moraju zadržati i u emocionalno zahtjevnim situacijama, npr. sportskoj igri. Nastojte se koristiti sadržajima kojima ćete učenike usmjeriti na učestalu verbalnu interakciju (sadržaji koji zahtijevaju suradnju, npr. rad u paru, trojkama, ekipne igre i sl.). U posljednjoj etapi aktivnosti u svrhu samovrednovanja napravite kratku analizu tijekom razgovora s učenicima i proglasite pobjedničku ekipu. U aplikaciji Microsoft Forms učenicima zadajte da ispune kratku anketu. Možete primjerice postaviti pitanja: Kako si se osjećao/la kada su ti se ostali obraćali na služben i uljudan način? Misliš li da ovakvim načinom ophođenja možeš lakše postići cilj? Bi li mogao ovako komunicirati s vršnjacima i inače?
Pri podjeli učenika u grupe obratite pozornost na sposobnosti i preferencije učenika da bi učenici s teškoćama ravnopravno i aktivno sudjelovali u aktivnosti. Osim razrednih pravila ponašanja, pripremite i individualizirana pravila ponašanja za učenike, popraćena slikovnim prikazima, kao i pravila kulturne komunikacije. S obzirom na specifičnosti socijalnih interakcija učenika s poremećajem iz spektra autizma kao i mogućih nepoželjnih ponašanja, pravila ponašanja ponovite putem slikovnih prikaza prije nastavnog sata, u tijeku te nakon sata. Putem socijalnih priča Socijalne priče - što su i kako ih pisati - Portal Logoped.hr približite učeniku neke obrasce poželjnih ponašanja u konkretnim situacijama na satu Tjelesne i zdravstvene kulture. Da bi učenici usvojili obrasce poželjnih ponašanja u komunikaciji, za učenike možete pripremiti tablice sa željenim obrascima. U tablicu nacrtate smješak ili stavite + ako učenik to ostvari. Za igru uloga, učenicima podijelite unaprijed uloge i tekst koji također prilagodite sposobnosti učenika. Ako učenik ima govorno-jezične teškoće, započnite rečenicu, a učenik ju može dovršiti s traženim riječima kulturne komunikacije (Molim Vas, Oprostite…). Anketu prilagodite učenicima brojem pitanja (teškoće pažnje) i semantičkim pojednostavljenjem (intelektualne teškoće).
Zadajte učenicima da kod kuće pročitaju i na sljedećem satu kratko izlože dio bontona po izboru, koji misle da je bitan za njihovu komunikaciju.
U sklopu tematskog ili projektnog dana o temi tradicijske kulture i kulturne baštine isplanirajte osmišljavanje i postavljanje na scenu igrokaza naziva “S koljena na koljeno”. Tema igrokaza je prenošenje tradicijske kulture, a posebno pjesama, novim naraštajima nekad i sad. Kao početnu motivaciju učenicima možete organizirati posjet školi pjevačice ili pjevača tradicijske glazbe koji će iz vlastitog iskustva prepričati kako su i od koga naučili pjevati tradicijske pjesme. Potom isti gost na isti način može naučiti pjevati učenike jednu ili dvije zavičajne tradicijske pjesme.
Alternativno možete pogledati i videosnimku na tu temu (npr. Međimurska popevka) te na isti način naučiti učenike pjevati jednu ili dvije zavičajne pjesme.
Razgovarajte s učenicima kako su oni zamislili da se odvijalo prenošenje tradicijske glazbe s koljena na koljeno. Potaknite ih na razmišljanje kako bi taj događaj postavili na scenu. Tijekom razgovora pravite bilješke i skicirajte okvir igrokaza. Potom se dotaknite današnje kulture i glazbe te načina njihova očuvanja. Napravite poveznicu s prošlosti i zajedno s učenicima pokušajte prikazati tu vezu na duhovit način. (Npr., u dijelu igrokaza koji će predstavljati prošlost starija osoba uči unuka pjevati tradicijsku pjesmu metodom s koljena na koljeno, a u budućnosti taj isti unuk, sada već stari djed, dolazi s mobitelom i slušalicama te poručuje unučici da joj je poslao dobru stvar na viber. Naravno, uz širu pripremu, radnju i dijaloge.)
Tijekom uprizorenja igrokaza izvode se naučene zavičajne tradicijske pjesme. Naglasite ugođaj prošlih vremena korištenjem zavičajnog govora u dijelu koji govori o prošlosti. Scenografiju i kostimografiju osmislite u duhu tradicije.
Potaknite učenike na međugeneracijsko istraživanje u svojoj obitelji kako biste otkrili kako se i što se od tradicijske kulture dosad prenosilo. Rezultate svog istraživanja mogu snimiti i montirati u alatu AdobeSpark te razmijeniti na satu dramske skupine.
Čubrilo, S., Krušić, V., Rimac Jurinović, M., (2017) Odgoj za građanstvo, odgoj za život, Priručnik aktivnih metoda za građanski odgoj i obrazovanje s primjerima dobre prakse, Hrvatski centar za dramski odgoj i Školska knjiga, Zagreb. (13. 8. 2020.)
Fabijanić, I. (2018) Priprema odgojitelja za provođenje procesne drame, završni rad, Učiteljski fakultet, Sveučilišta u Zagrebu. (13. 8. 2020.)
Gruić, I. (2002) Prolaz u zamišljeni svijet. Golden marketing, Zagreb
Krakar, M., (2019) Dramski odgoj u osnovnoškolskoj nastavi hrvatskog jezika kao sredstvo prevencije maloljetničkog nasilja, diplomski rad, Filozofski fakultet, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli. (13. 8. 2020.)
Nemec, I., Nezavisno plava (procesna drama), priprema za sat razrednika. (13. 8. 2020.)
Rimac Jurinović, M. (2016) Procesna drama kao oblik suradničkog učenja, Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje, Vol.18 No. Sp.Ed.2. (13. 8. 2020.)
Rimac Jurinović, M. (2016) Procesna drama kao učinkovit pristup u postizanju odgojnih ishoda u suvremenoj osnovnoj školi, Hrvatski časopis za teoriju i praksu nastave hrvatskog jezika, Vol. 14 No.1. (13. 8. 2020.)
Rimac Jurinović, M. (2018) Procesna drama u kurikulumu suvremene škole, doktorski rad, Filozofski fakultet, Sveučilište u Zagrebu. (13. 8. 2020.)
Samardžija, T. (2019) Dramske tehnike u odgoju i obrazovanju, diplomski rad. Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Sveučilište J.J. Strossmayera u Osijeku. (13. 8. 2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.