Započnite raspravu o zastupljenosti, osnovnim obilježjima i utjecaju vizualnih sadržaja (npr. filma, animacije i videa) na život suvremenog čovjeka. Prikažite im najave hrvatskog filma Antonete Alamat Kusijanović Murina iz 2021. i francuskog filma Jean-Pierrea Jeuneta Amélie iz 2001. te objasnite pojmove kadra, plana i rakursa. Usmjerite učenike na pozorno promatranje i analizu vizualnih primjera, a zatim ih potaknite na prepoznavanje likovnih izražajnih sredstava.
Na primjeru videa za pjesmu Sinéad O'Connor Nothing Compares 2 U iz 1990. učenici će samostalno istražiti likovne elemente te istaknuti dominantno obilježje. Nastavljaju razgovor i proučavaju kadrove najave japanskog animiranog filma Japan Sinks: 2020 iz 2020. godine. Prokomentirajte ukratko različitosti između europske, američke i azijske kinematografije, a zatim zadajte učenicima da u digitalnom alatu Genially naprave kratku i zanimljivu prezentaciju o svojem omiljenom animiranom ili igranom filmu. Kao polazište im može poslužiti najava, odnosno oni dijelovi filma koje smatraju osobito bitnima. Prezentacija treba sadržavati analizu kadrova, planova i rakursa te kratku preporuku učenicima u obliku teksta ili videa. Usto, mogu je upotpuniti fotokolažem ili prikladnim crtežom prepoznatljivog motiva ili, primjerice, glavnog lika.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Učenike s oštećenjem sluha smjestite bliže videosadržaju kako bi uspješno percipirali sve potrebne informacije. Pripazite na usmjerenost svjetlosti u učionici. Ako je moguće, upalite titlove na hrvatskom jeziku. Govornici u razredu neka budu dovoljno glasni kako bi ih čuo i učenik s oštećenjem sluha.
Tijekom definiranja pojmova (kadar, plan, rakurs, vrste kinematografije) koristite se jednostavnim rječnikom te prikažite što više primjera kako bi ih učenici zornije i jasnije shvatili.
Kako bi učenici s teškoćama uspješnije usmjerili pažnju i izvršili zadatak, omogućite im podsjetnik na ključne odrednice koje njihov rad treba sadržavati. Podsjetnik izradite u obliku kartice u Wordu pazeći na grafičku prilagodbu teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Priđite učeniku s oštećenjem sluha te provjerite razumije li upute. Svakako ih ponovite ako je potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Potaknite učenike na osmišljavanje projekta vezanog za pokretanje online stručnog školskog časopisa za filmofile koji bi bio posvećen svijetu animiranog filma uz poseban naglasak na suvremene tehnike izrade i snimanja. Časopis može imati naslov U svom filmu. Više o nastanku animacije te o stop-animaciji mogu potražiti na sljedećim poveznicama: Stop motion animation (Adobe), Medijska pismenost, Stop motion studio tutorial. Tehničke upute i podršku mogu tražiti od nastavnika Hrvatskog jezika i Informatike. Potaknite ih na to da se posebno posvete kreiranju tutorijala i edukativnog materijala u obliku poticajnih stop-animacija koje će se baviti nastavnim sadržajem te osvrtima na aktualne školske i društvene teme. Učenici će svoje ideje i prijedloge iznijeti u obliku interaktivne prezentacije s pomoću digitalnog alata Genially.
Prikažite učenicima kratak film Moved the hand model iz 2022. godine, zaustavite ga na 0:57 i pitajte učenike mogu li zaključiti kako je nastao. Započnite razgovor o stop-animaciji te dodatno zainteresirajte učenike vizualnim primjerima. Pogledajte i zajedno analizirajte animacije Deadline iz 2009. te Under The Winter Sun iz 2018. godine. Organizirajte učenike u četveročlane grupe i uputite ih na izradu likovnog zadatka. S pomoću digitalnog alata Stop Motion Studio neka izrade stop-animaciju koja će prikazati njihove stavove o tome što vole, što im je posebno važno, što ih raduje, brine ili plaši, kako doživljavaju djetinjstvo te imaju li snove i ciljeve koje bi željeli ostvariti, što ih motivira i pokreće. Svakako neka napišu i razloge za sve navedeno.
Učenici će u radu kombinirati tekst, crtež, kolaž te gotove objekte (predmete koje će donijeti od kuće u skladu s prethodnim dogovorom s Vama, tj. svojevrsnu škrinjicu s blagom koja svjedoči o njihovoj osobnosti - fotografije, suvenire, predmete vezane za omiljene aktivnosti, hobije i sl.). Potaknite ih na suradnju tijekom izrade likovnog rada (pomicanje predmeta). Predložite im da se međusobno intervjuiraju kako bi u animaciju mogli uvrstiti i pokoji komentar svojih prijatelja o tome kako se međusobno doživljavaju. Podsjetite ih na to da obrate pozornost na vrste kadrova, planova i rakursa u svojem radu te istaknite koliko je važno osmisliti i napisati dobar scenarij prije izrade stop-animacije.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra pripremite raspored aktivnosti. Možete ga izraditi u obliku popisa za provjeru zahvaljujući kojem će učenik znati tijek aktivnosti te će lakše prihvatiti tranzicije među zadatcima.
Pri usmenom izlaganju koristite se jednostavnim rječnikom popraćenim zornim primjerima ili primjerima iz svakodnevnog života.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Učeniku s oštećenjem vida drugi učenici trebaju dati što više usmenih opisa vizualnih sadržaja. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Stop Motion Studio. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će izložiti svoje prezentacije i stop-animacije na online zidu u digitalnom alatu Padlet. Najprije se posvetite proučavanju online izložbe prezentacija u kojima su učenici analizirali svoj omiljeni animirani ili igrani film. Pitajte ih na koji su način birali što će prezentirati, a zatim prokomentirajte po čemu su njihovi stavovi slični, a po čemu se razlikuju. Potaknite ih na argumentirane izjave o tome čija je prezentacija posebno kvalitetna i uvjerljiva. Neka navedu koji bi film voljeli pogledati na temelju danih preporuka, a zatim na online zid napišite pojam RECENZIJA. Pitajte učenike je li im poznat taj pojam, a zatim ih zamolite da objasne njegovo značenje. Pomozite im, ako je potrebno, definirati pojam. Neka učenici navedu imaju li naviku čitanja recenzija i smatraju li ih korisnima, odnosno potrebnima, a zatim ih navedite na argumentiranje vlastitih stavova.
Nastavite razgovor dok analizirate (online) izložbu stop-animacija. Potaknite učenike na raspravu o usvojenosti likovnih pojmova, osobitostima njihovih radova i doživljaju izrade stop-animacije. Pitajte ih u kojem bi se sve kontekstu mogli koristiti tom tehnikom te postoje li konkretni školski zadatci i životne teme ili aktualni vršnjački izazovi o kojima bi željeli govoriti putem tog medija.
Zamolite učenike da se podijele u dvije debatne grupe s obzirom na to preferiraju li animirane ili igrane filmove. Inicirajte razgovor o važnosti i utjecaju igranih i animiranih filmova na čovjekovu osobnost, raspoloženje i stavove. Potaknite ih na razmišljanje o tome možemo li i do koje mjere učiti o sebi i svijetu gledajući filmove, možemo li razvijati kritičko mišljenje, pronaći nadahnuće, ohrabrenje ili čak rješenja i odgovore na neka svoja osobna pitanja i nedoumice.
Neka predstavnici grupa objasne zašto odabranu kategoriju filma smatraju superiornijom u usporedbi s drugom, a zatim ih usmjerite na propitkivanje vjerodostojnosti sadržaja (npr. uočavaju li iskrivljenu interpretaciju stvarnosti u nekim animiranim i igranim filmovima, smetaju li im eventualne naivnosti i nelogičnosti i sl.) te tražite da navedu primjere. Najvažnije i najzanimljivije zaključke mogu zapisati na online zid organizirajući ih po kategorijama prema dogovoru. Navedeno im može poslužiti kao svojevrsni zaključak o provedenom likovnom zadatku, ali i kao poticaj na daljnje razmišljanje.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Kod učenika nastojte potaknuti kreativno razmišljanje dodatnim pitanjima. Omogućite mu da se izrazi na način koji mu najviše odgovara (pisanim ili usmenim putem, pokretom i sl.). Ohrabrite učenike s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije na usmeno izlaganje svojeg rada, kao i na sudjelovanje u debati. Pri vrednovanju nemojte uzimati u obzir pogreške uvjetovane učenikovim teškoćama.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Padlet. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Istaknite ključne odrednice koje trebaju promatrati u radovima drugih učenika.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Antoneta Alamat Kusijanović, Murina (2021.)
Jean-Pierre Jeunet, Amélie (2001.)
Sinéad O'Connor, Nothing Compares 2 U (1990.)
Japan Sinks: 2020 (2020.)
Stop Motion/ARTIST SUPPORT ITEM, Moved the hand model (2022.)
Deadline (2009.)
Under The Winter Sun (2018.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.