Predmet
Informatika 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Pričajte priče pa ih nacrtajte

Naziv predmeta
Informatika 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • algoritam
  • definiranje problema
  • prijedlozi rješenja
  • odabir rješenja
  • provedba rješenja
  • pregled rezultata
  • algoritamske strukture
  • dijagram toka

Riješit ću to na ovaj ili onaj način

U alatu Word365 pripremite jednostavne primjere različitih aktivnosti iz života petaša (primjerice: jutarnja higijena, priprema za odlazak u školu, priprema za odlazak na trening, dogovor o odlasku u kino, priprema za tuširanje, gledanje filma i sl.).

Pozovite učenike da otvore zajednički dokument te ih podijelite u parove. Svaki par treba izabrati po jedan primjer. Zatim, trebaju u paru osmisliti i opisati kako bi se organizirali za ispunjenje odabrane aktivnosti. Neka to i zapišu ispod svog izabranog primjera u zajedničkom dokumentu (poveznica s međupredmetnom temom Poduzetništvo). Kod opisa ispunjenja aktivnosti, neka koriste grafičke oznake koje će označavati postupak dolaska do rješenja.

U slučaju da se učenici ranije nisu susreli ili radili u navedenom alatu, trebate im pokazati kako raditi u njemu (npr. pristup alatu, unos teksta, uporaba grafičkih oznaka).

Nakon toga, svakom paru dodijelite primjer aktivnosti koju prethodno nije imao. Zadajte im da pročitaju što je drugi par napisao kao rješenje. Neka nadopune, poprave ili ponovno napišu rješenje ako se razlikuje od onoga kako bi oni realizirali određenu aktivnost. To trebaju istaknuti drugom bojom teksta kako bi se bolje uočile naknadne promjene od početnog rješenja.

Prilikom rada u paru vodite računa o tome da oba učenika jednako doprinose zajedničkom uratku.

Ako ga učenici mogu argumentirati, naglasite im da je poželjno imati svoj stav o načinu izvođenja pojedinih aktivnosti. Stoga, neka nekoliko parova učenika pročita i argumentira svoje dopune za realizaciju tih aktivnosti.

Potaknite ih na raspravu o tome kako je moguće da postoje različita rješenja istih zadataka odnosno problema. Možete im postaviti pitanja: Biste li se svi na isti način pripremali za određenu aktivnost? Zašto ne biste? O čemu to ovisi? Jesu li sve pripreme dobre? Što je, u konačnici, važno? Možete li sada, naknadno, uočiti da biste neke radnje ipak preskočili ili ih brže odradili ili biste se, pak, drukčije organizirali? (poveznica s međupredmetnim temama Osobni i socijalni razvoj).

Kroz raspravu je nužno osvijestiti kako je važno riješiti zadatak odnosno problem, a nevažno na koji način. No, dobro je i skratiti vrijeme za pripremu odnosno rješavanje zadataka/problema kako bismo bili brži i učinkovitiji.

Uvedite i definirajte pojam algoritma.

Postupci potpore

Prilikom odabira para za učenika s teškoćom vodite računa o značajkama svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku. Češće provjeravajte napredak te, ako treba, pružite dodatno objašnjenje. Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost.

Provjerite razumiju li učenici s teškoćama što se od njih u zadatku traži. Ako je potrebno, raspišite korake zadatka kako bi učenik imao potporu tijekom njihova rješavanja.
Uključite učenika s teškoćom u raspravu postavljanjem konkretnijih i manje otvorenih pitanja (nemojte samo pitati općenito o rješenjima zadataka, nego o tome što bi on dodao ili maknuo ili kako bi se organizirao). Učenike s deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem također uključite u raspravu tako da pomažu postavljati pitanja.

Prilikom uvođenja pojma algoritam osigurajte vizualnu podršku ili pripremite pisani materijal ili podsjetnik, provjerite je li učenik s teškoćama razumio pojam te mu ga pokušajte povezati s nekim konkretnim pojmom. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.

Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima, koji pokazuju interes za temu, zadajte da u istom zajedničkom dokumentu opišu kako ispunjavaju neki svoj hobi ili izvanškolsku aktivnost. Neka pripaze na vrijeme izvedbe aktivnosti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Riješit ću to na ovaj ili onaj način

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik nadopunjava rješenje.
  • Učenik opisuje postupak rješavanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Poduzetništvo
  • Osobni i socijalni razvoj

Korak po korak

Vezano uz prethodnu aktivnost, osmislite postupak za rješavanje problema (definiranje problema, prijedlozi rješenja, odabir rješenja, provedba rješenja, pregled rezultata).

Pozovite parove učenika da nastave koristiti isti zajednički dokument u alatu Word365 u kojem su poznate svakodnevne aktivnosti petaša. Neka sada dopune svoja rješenja tako da napišu korake rješavanja problema dodajući svoje opise obavljanja pojedinih aktivnosti. Naglasite im da, pritom, koriste nazive koraka s numeričkom oznakom prije naziva (na primjer, 1. Definiranje problema). Svaki korak može imati više radnji koje su već u prethodnoj aktivnosti označene grafičkim oznakama. Ako njihovi koraci podrazumijevaju više radnji (koraka), skrenite im pozornost na to da što više pojednostave korake rješavanja problema. Također, ako neki korak nedostaje, neka ga dopišu.

Nakon toga, pozovite ih da samostalno pročitaju rješenja po koracima ostalih parova. Usmeno i javno raspravite moguće promjene i nadopune odnosno optimiziranje ponuđenih rješenja (poveznica s međupredmetnom temom Poduzetništvo).

Kada zaključite kako optimizirati pojedina rješenja, parovi učenika koji su bili zaduženi za pojedine aktivnosti, neka taj postupak preprave i dopišu u zajedničkom dokumentu.

U slučaju da se učenici nisu ranije susreli ili radili u navedenom alatu, trebate im pokazati rad u njemu (npr. pristup alatu, unos teksta, uporabu numeriranja).

Prilikom rada u paru vodite računa da oba učenika jednako doprinose zajedničkom uratku.

Potaknite učenike da oblikuju stav o optimizaciji rješenja, što znači da osobno rješenje ne znači uvijek i najbolje. Važna je suradnja i slušanje ostalih kolega kako bismo pronašli najbolje rješenje.

Potaknite učenike da uoče i razlikuju algoritamske strukture slijeda, grananja i ponavljanja. Možete ih uputiti da pronađu radnje u aktivnostima koje tečno slijede jedna za drugom bez ikakvih odluka. Nadalje, treba pronaći radnje u kojima se nešto treba odlučiti kako bi se ista aktivnost nastavila. I, naposljetku, potaknite ih da pronađu rješenja u kojima se neka radnja ponavlja kako bi se aktivnost mogla ispuniti.

Zaključit ćete da se, za dobro rješenje nekog problema, potrebno nekoliko puta vraćati na isto te biti uporan kako bismo ga optimizirali i usavršili jer, ponovnim čitanjem, možemo uočiti nešto što bismo promijenili, a nismo se odmah toga sjetili.

Postupci potpore

Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu na početku sata kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Posebice treba najaviti aktivnost koja se veže na onu prethodnu i, po potrebi, pružiti podsjetnik na prethodnu aktivnost.

Uključite učenike s teškoćama u raspravu, pohvalite njihov trud i svako uključivanje.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa o tome da predstavnik skupine ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s disleksijom, učenik koji muca ili učenik koji ima izraženu tjeskobu).

Kod poučavanja algoritamskih struktura slijeda, grananja i ponavljanja učenici s disleksijom i razvojnim jezičnim teškoćama, kao i oni s deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem, bolje će funkcionirati dobiju li jasnu uputu ili ispunjen i isprintan predložak.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.

Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima, koji pokazuju interes za temu, zadajte da u zajedničkom dokumentu pronađu sve algoritamske strukture pa ih označe i imenuju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Korak po korak

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik optimizira ponuđena rješenja.
  • Učenik uočava pojedine korake pri rješavanju problema.
  • Učenik razlikuje algoritamske strukture slijeda, grananja i ponavljanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Poduzetništvo

Nacrtaj me sad!

Kada ste oblikovali najbolja rješenja za pojedini primjer organizacije odabrane aktivnosti, za svako rješenje parovi učenika trebaju nacrtati dijagram toka.

Uvedite i definirajte pojam dijagram toka. Upoznajte učenike sa simbolima dijagrama toka tako što ćete ih prikazati u alatu Word365 umetanjem oblika. Napomenite koji oblik/simbol ima koju ulogu u dijagramu toka te prikažite njihovo povezivanje, također, uporabom oblika. Osim toga, demonstrirajte dodavanje teksta unutar oblika. Neka uoče da je dijagram toka grafički i pregledniji prikaz algoritma. Napomenite učenicima kako dijagramom toka možemo lakše i preciznije vizualizirati postupak izvođenja aktivnosti pa ih pozovite da ga primijene i u svojim svakodnevnim aktivnostima kako bi ih brže izvodili.

Pozovite ih da se vrate na svoje prethodne primjere iz života petaša u zajedničkom dokumentu Word365. Uporabom simbola, svaki par učenika treba kreirati dijagram toka svog primjera (poveznica s međupredmetnom temom Poduzetništvo).

Kada završe, neka svaki par učenika pogleda dijagrame toka ostalih parova i ponudi eventualne promjene. Potom, neka kratko prezentiraju nekoliko primjera i, pritom, argumentiraju svoje dopune. Potaknite ih da razviju stav o korisnosti dijagrama toka pri rješavanju problema.

Prilikom rada u paru vodite računa da oba učenika jednako doprinose zajedničkom uratku.

Postupci potpore

Učenicima s jezičnim teškoćama i učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, prema potrebi, osigurajte materijal koji pobliže objašnjava dijagram toka i, ako je potrebno, iskoristite vizualnu podršku. Osigurajte takvu podršku i pri objašnjavanju učenicima s poremećajem iz spektra autizma i onima s intelektualnim teškoćama (primjer ispunjenog dijagrama toka, simboli sa značenjima). Provjerite jesu li učenici s teškoćom razumjeli zadatak te, ako je potrebno, ispišite im korake koje je potrebno poduzeti.
Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira par u kojem je učenik s teškoćama.
Učenike s teškoćama, kod kojih je izražena socijalna anksioznost, ne izlažite aktivnoj ulozi u okviru izlaganja, osim ako je tako prethodno dogovoreno.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.

Za učenike koji žele znati više

Učenici na internetu pronalaze složenije dijagrame tokova. Uviđaju da, što je zadatak složeniji, odnosno problem, to je složenije i rješenje pa time i sam dijagram toka.

Nastavna aktivnost za predmet X

Nacrtaj me sad!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik kreira dijagram toka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Poduzetništvo

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.