Predmet
Sociologija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Priroda ili odgoj?

Naziv predmeta
Sociologija 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • devijantno ponašanje
  • teorija etiketiranja
  • društvena kontrola
  • društvene norme
  • konformizam
  • teorija učenja
  • anomija

Skrenuti s puta

Metodom oluje ideja prikupite asocijacije učenika na pojmove devijantno ponašanje, delinkvencija, zločin i konformizam. Učenici mogu upisivati asocijacije koristeći se alatom Mentimeter (funkcija oblak riječi). Najčešće asocijacije prokomentirajte s učenicima, a zatim ih uputite da na portalu Enciklopedija.hr potraže definicije tih pojmova. Raspravite s učenicima o razlikama između devijantnog ponašanja, delinkvencije i zločina. Jesu li se asocijacije učenika promijenile nakon upoznavanja s definicijama?

Nakon uvodne rasprave i upoznavanja s pojmovima uputite učenike da na internetskoj tražilici pronađu fotografije na kojima su prikazani oblici ponašanja koji su u prošlosti smatrani devijantnim ponašanjem, a danas su prihvaćeni (npr. tetovaže). Potaknite učenike da promisle o sljedećim pitanjima: Kako se određuje granica između devijantnog ponašanja i konformizma? Kako je definicija normalnosti određena kulturom i društvenim normama? Povedite raspravu s učenicima i potaknite ih da navedu primjere ponašanja koja se mogu tolerirati ovisno o kontekstu u kojem se pojavljuju.

Podijelite učenike u dvije grupe. Jedna grupa neka pripremi argumente kako bi zastupala stajalište za sljedeću tezu: Devijantno ponašanje prijetnja je društvenom poretku. Druga grupa neka argumentira i zastupa stajalište za ovu tezu: Devijantno ponašanje izvor je društvenih promjena. Očekivani ključni pojmovi koje prva grupa treba obuhvatiti jesu sljedeći: društveni poredak, vrijednosti, konsenzus, društvena kontrola, društvene norme, socijalizacija. Druga se grupa u svojoj argumentaciji treba osloniti na ove pojmove: društvena promjena, društveni sukobi, moć, društvene nejednakosti. Obje grupe trebaju navesti najmanje tri primjera devijantnog ponašanja kojima mogu ilustrirati tezu koju zastupaju. Neka obje grupe pripreme usmena predstavljanja i zajednički raspravljaju.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.

Za učenike koji imaju poteškoća s razumijevanjem apstraktnih pojmova može biti korisno služiti se primjerima konkretnih situacija koje se smatraju devijantnim, poput krađe, vandalizma ili zlostavljanja. Također, možete upotrijebiti vizualne primjere, kao što su crteži ili fotografije na kojima se prikazuju različiti primjeri devijantnog ponašanja.

Važno je upotrebljavati jednostavan jezik i izbjegavati složene pojmove i fraze koje mogu biti teške za razumijevanje učenicima s teškoćama u razvoju. Možete upotrebljavati kratke rečenice i iznositi jasne primjere kako bi se osiguralo da učenici razumiju koncept.

Upotreba vizualnih pomagala, kao što su fotografije ili videozapisi, može pomoći učenicima da razumiju koncept devijantnog ponašanja na jasniji način. Također, možete se služiti vizualnim pomagalima za pomoć učenicima da identificiraju primjere ponašanja koja se smatraju devijantnim u različitim kontekstima.

Prilagodite zadatak prema potrebama učenika s teškoćama u razvoju. Neka učenici istraže i pronađu fotografije koje prikazuju oblike ponašanja koji su danas prihvaćeni, a u prošlosti su bili devijantni, ali neka se usredotoče na jedan konkretni primjer koji im je zanimljiv. Možete im dati i više vremena za istraživanje i proučavanje materijala.

Pružite učenicima vizualna pomagala koja će im pomoći u razumijevanju zadataka. Možete se koristiti slikama, ilustracijama i grafikonima kako bi im bilo lakše pratiti i razumjeti koncepte.
Pružite pomoć učenicima koji imaju teškoće u verbalnoj komunikaciji. Možete se služiti pisanom komunikacijom ili alternativnim oblikom komunikacije kako bi im bilo lakše sudjelovati u raspravi.

Uključite učenike s posebnim potrebama u timove s drugim učenicima koji imaju slične interese i sposobnosti. Na taj način učenici će se osjećati uključeni i povezani s drugim učenicima.

Ohrabrite učenike da postavljaju pitanja i izražavaju svoje mišljenje. Budite otvoreni za njihova pitanja i odgovarajte na njih na način koji će im biti razumljiv.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu pretražiti internetske izvore o ekološkim udrugama i inicijativama (npr. Fridays for Future, Extinction Rebellion) koje se u borbi za zaštitu prirodnih resursa služe nedopuštenim sredstvima, poput blokade cestovnog i zračnog prometa i drugim oblicima građanskog neposluha. Na temelju rezultata istraživanja i argumentacije koju su razradili u glavnoj aktivnosti učenici izrađuju digitalnu umnu mapu u alatu Coggle u kojoj će prikazati suprotstavljena motrišta o djelovanju ekoloških aktivista.

Nastavna aktivnost za predmet X

Skrenuti s puta

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik identificira različite oblike devijantnog ponašanja.
  • Učenik raspravlja o utjecaju kulture i društvenih normi na ponašanje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Niska
Korelacije i interdisciplinarnost

Kako se postaje devijantnim?

Uputite učenike da pogledaju promotivnu videonajavu za dokumentarni film koji se bavi djecom u domovima za odgoj, a zatim povedite raspravu s učenicima. Nakon kratke rasprave uputite ih da pogledaju videosnimku u kojoj se pobliže objašnjavaju najvažnije sociološke teorije devijantnog ponašanja: teorija anomije, teorija strukturalnog pritiska, teorija učenja i teorija etiketiranja.

Podijelite učenike u razredu u četiri tima od kojih će se svaki baviti primjenom jedne od socioloških teorija devijantnog ponašanja na objašnjenje maloljetničke delinkvencije. Svaki tim treba pripremiti argumentaciju kojom će zastupati stajalište da je upravo taj teorijski pristup najbolji u objašnjenju devijantnog ponašanja mladih. Prvi tim, koji zastupa teoriju anomije, treba u svojoj argumentaciji obuhvatiti sljedeće ključne pojmove: društvene norme, društvene promjene, anomija. Drugi tim, koji zastupa teoriju strukturalnog pritiska, treba obuhvatiti ove pojmove: ciljevi i sredstva, inovacije, povlačenje. Tim koji obrađuje teoriju etiketiranja treba obuhvatiti sljedeće pojmove: društvena moć, etiketa, primarna i sekundarna devijantnost, devijantna supkultura. Četvrti tim, koji obrađuje teoriju učenja, treba obuhvatiti ove pojmove: učenje, socijalizacija i diferencijalna asocijacija.

Svaki tim treba izraditi digitalnu umnu mapu koristeći se alatom Coggle u kojoj će istaknuti temeljne argumente odabrane teorije devijantnog ponašanja. Nakon što pripreme digitalnu umnu mapu, svaki tim neka izabere jednog predstavnika koji će javno zastupati odabranu teorijsku perspektivu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Upotrebljavajte jednostavne riječi i objasnite sociološke pojmove na razumljiv način. Možete navoditi primjere iz svakodnevnog života kako biste učenicima olakšali razumijevanje teorija.
Pomoću alata Word, učeniku s teškoćama unaprijed pripremite karticu sa sažetim objašnjenjem novih ključnih pojmova pisanim i slikovnim prikazom (kontrastne boje, kostimografija).
Pomoću grafikona, dijagrama ili slika možete prikazati ključne pojmove i teorije na jasan i jednostavan način.
Učenici s teškoćama mogu se bolje usredotočiti u manjim skupinama. Stoga, ako je moguće, možete raditi u manjim grupama kako biste olakšali razumijevanje i aktivno sudjelovanje u aktivnosti.
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja može trebati više vremena da obrade informacije i razviju svoje argumente. Stoga im dajte dovoljno vremena za pripremu i izradu digitalne umne mape.
Ako je potrebno, pružite pomoć i podršku učenicima tijekom aktivnosti. Možete im dati dodatne primjere ili objasniti pojmove na različite načine ako ih ne razumiju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da samostalnim pretraživanjem na internetu provedu istraživanje o maloljetničkoj delinkvenciji u Hrvatskoj i drugim zemljama Europske unije. Prilikom pretraživanja učenici se služe ključnim riječima, primjerice: mladi, delinkventi, kriminal i nasilje, te pronalaze stranice koje se bave javnim politikama za suzbijanje maloljetničke delinkvencije. Zainteresirani učenici mogu iz odabrane sociološke teorijske perspektive napisati sociološki esej s temom maloljetničke delinkvencije.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kako se postaje devijantnim?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje pojedine sociološke pristupe devijantnosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Posljednja runda

Učenici čitaju poglavlje iz knjige Generacija osujećenih, u kojem se iznose rezultati istraživanja o rizičnim ponašanjima mladih u Hrvatskoj, kao što su konzumiranje alkohola i ilegalnih droga, sudjelovanje u kriminalnim radnjama i nezaštićeni spolni odnos (str. 332–340). Povedite s učenicima raspravu o najčešćim vrstama rizičnih ponašanja među mladima: U kojoj su mjeri rizična ponašanja uvjetovana osobnim i društvenim čimbenicima? Kakva je povezanost obrazovanja mladih i njihovih roditelja sa sklonošću rizičnim ponašanjima?

Koristeći se alatom Google Forms, učenici u grupama pripremaju kratki anketni upitnik o različitim oblicima rizičnog ponašanja mladih. Svaka grupa učenika treba odabrati jednu vrstu rizičnog ponašanja za koju će pripremiti anketna pitanja. Vrste rizičnih ponašanja mogu prilagoditi prema prethodnim istraživanjima koja su provedena na uzorcima mladih u Hrvatskoj (Generacija osujećenih; ESPAD), a učenike mogu pitati koliko često sudjeluju u različitim oblicima rizičnog ponašanja. Istraživanje treba biti anonimno. Učenici u izradi anketnog upitnika slijede opći nacrt istraživanja u društvenim znanostima (postavljanje problema i temeljnog istraživačkog pitanja, pregled postojećih istraživanja, postavljanje hipoteze istraživanja, metodologija istraživanja i predstavljanje rezultata).

Na temelju rezultata istraživanja učenici u grupama pripremaju digitalni letak namijenjen prevenciji rizičnih ponašanja koji izrađuju koristeći se prikladnim alatom, primjerice alatom Canva, te ga objavljuju na internetskim stranicama škole. Letak sadržava najvažnije rezultate istraživanja i informacije koje mogu pomoći učenicima koji su izloženi različitim oblicima rizičnih i devijantnih ponašanja.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.

Koristite se vizualnim i konkretnim primjerima kako bi učenici lakše razumjeli pojam rizičnih ponašanja.
Ponudite više vremena za razmišljanje i iznošenje stavova te prihvatite različite oblike izražavanja, kao što su crtanje, pisanje ili usmeno izlaganje.

Ohrabrite suradnju među učenicima kako bi se osjećali uključenima i poduprtima u procesu rasprave.
Neki učenici mogu imati poteškoće u formuliranju pitanja za anketu. Osigurajte im dodatnu podršku ili rad u paru pri izradi pitanja ili prilagodbi postojećih pitanja.

Učenici s disleksijom ili oštećenjem vida mogu imati poteškoće u čitanju i razumijevanju obrasca Google Forms. Napravite prilagodbe veličine fonta i boje teksta, dodajte slike ili snimke zaslona za olakšavanje upravljanja.
Učenici s poteškoćama u čitanju (disleksijom) ili pisanju (disgrafijom) mogu imati poteškoće u pregledu postojećih istraživanja ili postavljanju hipoteza. Prilagodite istraživački proces upotrebom audiosnimki ili videosnimki odnosno smanjenjem broja izvora koji se pregledavaju.

Prilagodite izradu digitalnog letka tako da bude pristupačan za učenike s poteškoćama u čitanju (disleksijom) ili učenike s oštećenjem vida. To uključuje upotrebu jasnog i jednostavnog jezika, velikog fonta, visokog kontrasta boja i slično.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu pripremiti mrežni kviz kojim se propituje usvojenost temeljnih znanja o rizičnim oblicima ponašanja mladih te o sociološkim pristupima devijantnosti. Kviz mogu izraditi u alatu Learning Apps te ga podijeliti na platformi MS Teams unutar škole. Na temelju rezultata kviza učenici pripremaju infografiku (plakat) koristeći se alatom Canva u kojem će prezentirati najčešće zablude o rizičnim oblicima ponašanja među mladima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Posljednja runda

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje različite oblike rizičnog i devijantnog ponašanja.
  • Učenik izrađuje anketni upitnik i rezultate prikazuje grafički.
Razina složenosti primjene IKT
  • Visoka
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.