Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o tome u čemu su uspješni i što znaju dobro raditi. U digitalnom alatu Mentimeter postavite pitanje (s odgovorom u obliku oblaka riječi), npr. U čemu si uspješan/uspješna? Mentimeter je alat u kojem ćete na jednostavan i brz način prikupiti odgovore učenika bez njihove prijave. Odgovore prikažite na ploči ili platnu i ostavite vidljivima tijekom aktivnosti.
Učenike podijelite u grupe po troje i zadajte im da odaberu nekoliko pojmova prikazanih na ploči i međusobno usporede uspješnost. Primjerice recite im: Ivan je uspješan u skoku udalj., Marko je uspješniji u skoku udalj od Ivana., Kruno je najuspješniji. Objasnite im da u svojim usporedbama ne upotrebljavaju riječ uspješan iz primjera.
Izradite Lino ploču i podijelite poveznicu s učenicima putem digitalnog alata MS Teams ili sličnog alata za suradnju kojim se koristite u svakodnevnoj nastavi. Lino ploča je alat za suradnju u kojem će učenici objaviti svoje rečenice na jednom mjestu, kako bi bile dostupne i vidljive svima te kako biste ih zajedno komentirali.
Dogovorite s učenicima da svoje rečenice napišu na papirićima jedne boje (npr. žute) na zid Lino ploče. Zatim grupe proučavaju rečenice ostalih učenika. Grupe se mijenjaju u smjeru kazaljke na satu ili prema dogovoru. U jednom trenutku jedna grupa gleda odgovore samo jedne grupe, a ne svih. Zadatak je da na papiriću druge boje ispod objave izdvoje pridjeve koje prepoznaju u tim rečenicama. Grupe se pomiču ponovno i čitaju i provjeravaju jesu li članovi prethodne grupe dobro izdvojili sve pridjeve. Na papiriću ispod izdvojenih pridjeva pišu svoj komentar i ispravljaju uočene pogreške (papirić se također bojom treba razlikovati od prethodna dva).
Izdvojite nekoliko učeničkih primjera i napišite ih u pozitivu, komparativu i superlativu. Učenici neka usporede navedene primjere, navedite ih na to da dođu do zaključka da se pridjevi mogu uspoređivati na trima stupnjevim.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz autističnog spektra dobro je u uvodnoj aktivnosti ponuditi već napisane rečenice od kojih će odabrati one koje se odnose na njih te rečenicu Uspješan sam, zamijeniti s Dobar sam u... Ako neki učenici imaju nisko samopouzdanje i kojima će možda ovo biti problem napisati, za njih potaknite vršnjake da navedu u čemu je on/ona uspješan/uspješna.
Ako u razrednom odjelu imate učenika s oštećenjem vida, vodite računa o tome da papirići u boji budu u nekoj mat boji te da bude dobar kontrast slova i pozadine kako bi i oni mogli ravnopravno sudjelovati u ovoj aktivnosti. Učeniku s oštećenjem vida može podršku pružiti empatični vršnjak koji će mu pročitati što piše na papiriću, a učenik će odrediti je li to točno ili nije.
Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Ova je aktivnost povezana s prethodnom aktivnošću. Na digitalnoj Lino ploči iz prethodne aktivnosti objavite učenicima popis dostupne literature koja će im biti potrebna za rad. Pripremite (ako je moguće) barem četiri primjerka iste školske gramatike te poveznice na mrežna izdanja Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje Hrvatske školske gramatike i Hrvatskoga pravopisa. Prema potrebi uputite učenike i na dodatne izvore koje smatrate važnima za istraživanje o pravilima stupnjevanja pridjeva.
Podijelite učenike u četiri grupe. Prva grupa ima zadatak istražiti pravila o tvorbi komparativa pridjeva. Druga grupa istražuje pravila o tvorbi superlativa pridjeva. Treća grupa istražuje kako pišemo i izgovaramo riječi u kojima dolazi do glasovnih promjena u tvorbi komparativa i superlativa pridjeva, a četvrta proučava pridjeve koji u komparativu završavaju na -ši, -i te one koji imaju promijenjenu osnovu u tvorbi komparativa.
Na Lino ploči koju ste prethodno izradili oblikujte četiri grupe učenika i nazovite ih prema zadatcima. Ako su učenici prijavljeni u Lino ploču svojim e-adresama, tada ih možete pozvati i rasporediti u grupe putem korisničkih imena, a ako nisu, pozovite ih putem e-adrese. Svakoj će se grupi otvoriti njezino sučelje, a vi možete pratiti rad svih grupa.
Učenici iz dostupnih izvora (školska gramatika u tiskanom i digitalnom obliku, pravopis…) proučavaju pravila stupnjevanja pridjeva. Potaknite ih na suradnju unutar grupe i raspodjelu zaduženja. Neka svaki član nešto istraži i objavi na sučelju njihove Lino ploče. Nakon zajedničkog rada učenici objavljuju rezultate i predstavljaju pravila ostalim učenicima u razredu. Prikažite rezultate rada svih grupa na zajedničkom sučelju ploče.
Učenici zatim od pravila i dostupnih primjera izrađuju kviz u digitalnom alatu po izboru, primjerice u alatu Kahoot. Kahoot je alat za izradu kvizova i upitnika kojim će učenici provjeriti svoje znanje uz elemente igre i natjecanja. Usmjerite učenike na to kako da se prijave u alat i uputite ih u to kako da izrade kviz. Svaka grupa izrađuje pitanja o onome o čemu su istraživali, a ostali učenici igraju njihove kvizove.
Zakažite učenicima videosastanak putem alata MS Teams i najavite im da će raditi u grupama. U objavi navedite i popis literature koja će im biti potrebna za rad. Provjerite ima li neki od učenika kod kuće gramatiku u tiskanom obliku. Podijelite s učenicima poveznice na mrežna izdanja Hrvatske školske gramatike i Hrvatskog pravopisa. Prema potrebi uputite učenike i na dodatne izvore koje smatrate važnima za istraživanje o pravilima stupnjevanja pridjeva (primjerice dostupne videolekcije na platformi YouTube).
Koristeći se mogućnošću čavrljanje (chat), podijelite učenike u četiri grupe. Na videosastanku im objasnite što će članovi svake grupe istraživati i dogovorite način rada. Prva grupa ima zadatak istražiti pravila o tvorbi komparativa pridjeva. Druga grupa istražuje pravila o tvorbi superlativa pridjeva. Treća grupa istražuje kako pišemo i izgovaramo riječi u kojima dolazi do glasovnih promjena u tvorbi komparativa i superlativa pridjeva, a četvrta proučava pridjeve koji u komparativu završavaju na -ši, -i te one koji imaju promijenjenu osnovu u tvorbi komparativa.
Učenici unutar svoje grupe mogu pokretati videosastanak i raspodijeliti zaduženja. Dogovorite i vremenski rok za izvršenje zadatka. Rezultate rada učenici mogu pripremiti u obliku PowerPoint prezentacije ili u Word dokumentu, a prezentirat će ih koristeći se mogućnošću dijeljenja ekrana tijekom sljedećeg videosastanka.
Na jednom mjestu u kanalu MS Teamsa objavite sve rezultate rada kako bi svi učenici imali uvid u materijale i proučili ih. Zatim, koristeći se mogućnošću dijeljenja ekrana, objasnite u nekoliko koraka učenicima kako izraditi kviz u alatu Kahoot. Uputite učenike u to kako da se prijave i kako da kasnije podijele svoj kviz s ostalim učenicima. Objasnite im da i dalje rade u istim grupama i da u grupi osmisle pitanja i sastave kviz za ostale učenike o onom dijelu koji su prethodno proučavali. Dogovorite s učenicima vrijeme novog videosastanka na kojem će se igrati izrađeni kvizovi i komentirati prethodni rad u grupama.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručni m suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učenike s teškoćama raspodijelite u skupine u kojima će biti jedan vršnjak mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s teškoćama smjestite u skupinu koja je uzornoga ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak. Jasno odredite zadatak i ulogu učeniku s teškoćama unutar zadatka.
Nakon završenoga rada u grupama, neka radove izlažu učenici iz grupe koji to žele, no nemojte inzistirati da rad izlaže učenik koji ima izraženu anskioznost i oštećenja jezično-govorne-glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju.
Potaknite učenika da pitanja koja postavljaju u kvizu budu kratka i jasna te da nisu otvorenoga tipa, već da su pitanja višestrukog odabira kako bi učenicima s teškoćama kviz bio pristupačan. Za učenike s intelektualnim teškoćama vi izradite kviz s nekoliko jednostavnih pitanja i bliskih primjera stupnjevanja pridjeva.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Za ovu aktivnost pripremite novinske članke i tekstove s raznih mrežnih stranica o poznatim osobama i pripadnicima popularne kulture, a koji govore o nekom dobrom djelu koje su učinili ili humanitarnoj akciji koju su pokrenuli. Može to biti i novinski članak o nekom tko je unatoč raznim preprekama u životu postigao velik uspjeh. Tekst koji ćete podijeliti s učenicima ne mora biti objavljen u novinama ili na mrežnom portalu, može to biti i objava na nekoj suvremenoj društvenoj mreži. Pripremite više različitih objava o jednoj osobi, a neka budu najviše četiri osobe.
Razgovarajte s učenicima o tome što je za njih uspjeh i što čini uspješnog čovjeka. Neka vam ispričaju u čemu oni žele biti uspješni i najbolji te kakve bi naslove o sebi jednog dana željeli pročitati na društvenim mrežama.
Putem digitalnog alata Mentimeter provedite anketu. Na prvom slajdu neka bude pitanje, npr. U čemu želiš biti najbolji/najbolja u budućnosti?, a na drugom slajdu postavite otvoreno pitanje, npr. Navedi naslov objave na društvenoj mreži koja će prikazivati tvoj uspjeh. Neka učenici međusobno komentiraju svoje odgovore i raspravljaju o riječi uspjeh i želji da se u nečem bude najbolji.
Podijelite zatim s učenicima poveznice na novinske članke i objave s društvenih mreža koje ste prethodno pripremili. Tekstove možete i ispisati te ih podijeliti učenicima. Učenici neka rade u četiri grupe. U grupi proučavaju sve tekstove i zajedno dogovaraju kako će tu osobu predstaviti ostalim učenicima. Pripremaju izlaganje u natuknicama i uvježbavaju predstavljanje. Napomenite im da je prilikom predstavljanja osobe važno upotrebljavati što više komparativa i superlativa pridjeva (onoliko koliko je moguće).
Predstavnici svake grupe ostaju na svome mjestu, a ostali se učenici izmjenjuju u smjeru kazaljke na satu i dolaze "u goste" k predstavnicima ostalih grupa. Slušaju izlaganje. Nakon što svaki predstavnik svoje grupe predstavi svoju osobu i oni idu "u goste" drugim grupama, na njihovo mjesto dolazi neki drugi član matične grupe. Tako se izmjenjuju sve dok svi učenici ne poslušaju predstavljanje svih učenika i dok svi učenici ne održe izlaganje.
Uputite zatim učenike u izradu razrednih novina. Zadatak je svakog učenika u razredu istražiti u dostupnim izvorima podatke o bilo kojoj osobi, predstavniku popularne kulture, koja je ostvarila neki uspjeh i pozitivno utjecala na živote drugih ljudi. Učenici pišu kratak novinski članak o odabranoj osobi, osmišljavaju zanimljiv naslov (naglasite učenicima da u naslovu mora biti pridjev u komparativu ili superlativu) i objavljuju svoj članak u alatu Flipsnack u kojem ste prethodno izradili predložak za razredne novine. Flipsnack je digitalni alat u kojem na brz i jednostavan način možete izraditi predložak i oblikovati novinsku stranicu. Možete dodati fotografiju, videozapis, poveznicu, urediti fontove i boje te pripremiti sve za učeničke objave novinskih članaka.
Nakon objave svih članaka učenici zajednički osmišljavaju izgled stranice, naziv svojih mrežnih novina, a uz članke učitavaju fotografije, audiozapise ili videosadržaje. Izrađena stranica može se tijekom sljedećih aktivnosti dopunjavati i uređivati te i javno objaviti.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učenicima s intelektualnim teškoćama pružite podršku u odgovaranju na pitanja u uvodnoj aktivnosti, možete im pripremiti rečenice novinskih naslova koji bi njih opisali pa neka od predloženih rečenica odaberu onu koja im se sviđa te nju napišu u alat Mentimeter.
Novinske članke koje ćete ispisati učenicima pripremite u formatu koji će odgovarati učenicima s teškoćama. Grafički ih primjereno oblikujte (koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova).
Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s teškoćama smjestite u skupinu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći u radu.
Učenike koji imaju teškoća s usmenim izlaganjem (npr. učenici sa selektivnim mutizmom, učenici koji mucaju, učenici s izraženom anksioznošću...) neka aktivnije sudjeluju u izradi natuknica i neka pismenim putem opišu osobu koju bi izložili usmenim putem, osim ako izraze želju za usmenim izlaganjem. Također, ako imaju u razredu najboljega prijatelja kojem bi željeli usmeno izložiti, mogu to učiniti tako da ga ostali učenici ne slušaju.
Učenicima s teškoćama pripremite usmjeravajuća pitanja za pisanje novinskoga članka i ključne elemente koje treba obuhvatiti člankom. Usmjerite se na kraju na sadržaj napisanoga članka, a ne na pogreške nastale iz brzopletosti i same teškoće, ali uputite učenike da uz vašu podršku isprave pogrešno napisane riječi prije nego objave svoj članak.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele mogu tijekom prve aktivnosti osmisliti i objaviti nekoliko svojih primjera usporedbi (neovisno o radu grupe) koje uključite u rad grupa, tj. dodijelite ih pojedinim grupama za analizu i komentiranje. Nakon što učenici u grupnom radu istraže obilježja stupnjevanja pridjeva i objave rezultate rada na digitalnoj Lino ploči zamolite nekoliko učenika da objedine obilježja i primjere stupnjevanja pridjeva koji su objavljeni na Lino ploči i izrade prezentaciju u alatu PowerPoint. Na prezentaciji neka budu primjeri rezultata rada svih grupa, a prezentaciju neka podijele na zajedničkom zidu u Lino ploči, kako bi bila dostupna svim učenicima. Nakon što izrade i odigraju digitalni kviz u alatu Kahoot učenici gledajući prezentaciju još jednom mogu ponoviti sve što su naučili tijekom zajedničkog istraživanja i rada.
Učenici koji žele tijekom zajedničke izrade novinske stranice mogu se okušati u izradi vlastite novinske stranice. Neka napišu nekoliko članaka o poznatim osobama i njihovu pozitivnom utjecaju na druge ljude, osmisle naslove s pridjevima u komparativu ili superlativu, grafički urede izgled stranice i objave poveznice na svoje stranice na zidu Lino ploče kojom su se koristili u svim aktivnostima. Njihovi tekstovi mogu poslužiti kao primjeri za vježbu u sljedećim aktivnostima.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. gramatika.hr
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. pravopis.hr
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.