Aktivnost započnite razgovorom s učenicima o načinima na koje je moguće predstaviti neki proizvod, tj. neku tehničku tvorevinu (letci, plakati, audiovizualne metode itd.). Također, neka među navedenim načinima izdvoje onaj za koji smatraju da je najviše zastupljen u njihovom svakodnevnom životu (tj. neka izdvoje onaj oblik prezentacije s kojim se najčešće susreću tijekom dana). S učenicima prokomentirajte svaki način prezentacije stavljajući pritom naglasak na važnost dobre prezentacije tehničke tvorevine.
Zadajte učenicima da izrade letak ili reklamni poster koji će zainteresirati čitatelja za dodatno upoznavanje s tehničkom tvorevinom. Dogovorite se s njima o tome koju će tehničku tvorevinu prezentirati (šestar, šiljilo, škare i dr.) i što se sve mora nalaziti na reklami za tu tehničku tvorevinu. Učenici u paru stvaraju koncept, ideju za izgled letka ili postera.
Svaki učenik u alatu Canva izrađuje svoj reklamni letak koristeći se pritom zajedničkim konceptom. Prokomentirajte po čemu se razlikuju njihovi radovi nastali prema zajedničkom konceptu.
Svoje radove učenici neka postave na ploču u Padletu, a zatim razgovarajte o njima.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Početni razgovor o tehničkim tvorevinama popratite vizualnom podrškom (fotografijama, animacijama, videozapisima) kako biste učenike s intelektualnim teškoćama i učenike s poremećajem iz autističnog spektra aktivno potaknuli na razmišljanje i odabir tehničke tvorevine te kako bi ti učenici brže i dugotrajnije usvojili pojam tehnička tvorevina.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome da učenika s teškoćama smjestite u par s vršnjakom koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti. Ako imate u razredu učenika oštećena vida, neka rabi dostupnu asisitvnu tehnologiju koja će mu omogućiti aktivno sudjelovanje tijekom izrade letka ili reklamnog postera. Ako je učenik slabovidan, neka učenici paze na to da odaberu primjeren kontrast slova i pozadine kako bi i taj učenik uspješno čitao radove ostalih.
Pri uporabi digitalnih alata Canva i Padlet provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u radu u njima. Prije aktivnosti objasnite im pojedine osobitosti navedenih digitalnih alata i pokažite im kako mogu unositi odgovore i informacije u njih.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Nakon što su učenici izradili letke i postere, proširujete rad tako da im zadate da izrade prezentaciju za istu tehničku tvorevinu. Učenici rade u paru, no najprije se dogovorite o tome što sve njihova prezentacija mora sadržavati (korištene materijale, izradu, primjenu, vrste itd.)
Učenici (parovi učenika) istražuju potrebne informacije za izradu svoje prezentacije. Za izradu prezentacija dobro je ponuditi više alata (npr. Canva, Emaze, PowerPoint, Prezi) kako bi se učenici upoznali s dodatnim mogućnostima. Prije početka rada prikažite kratke prezentacije u različitim alatima kako biste ih zainteresirali za neki od njih. Neka parovi sami odluče koji će alat rabiti.
Svoje radove zatim postavljaju na ploču u Padletu, a zatim ih u paru i prezentiraju (korelacija s međupredmetnom temom Osobni i socijalni razvoj). Nakon prezentacija podijelite poveznice te provedite anketu napravljenu u GoSoapBoxu. Rezultate ankete prokomentirajte zajedno s učenicima koji prezentiraju kako bi dobili povratnu informaciju o svojoj prezentaciji.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome da učenik s teškoćama radi u paru s vršnjakom koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti. Ako imate u razredu učenika oštećena vida, neka rabi dostupnu asisitvnu tehnologiju koja će mu omogućiti aktivno sudjelovanje tijekom izrade prezentacije. Ako je učenik slabovidan, neka ostali paze na to da odaberu primjeren kontrast slova i pozadine kako bi i taj učenik uspješno gledao njihove prezentacije. Parovima u kojima su učenici s teškoćama pripremite usmjeravajuća pitanja koja će im pomoći u strukturi prezentacije. Uputite par u kojem je učenik s teškoćama da među ponuđenim alatima (Canva, Emaze, PowerPoint, Prezi) odabere onaj koji učenik s teškoćama najbolje poznaje i u kojem se dobro snalazi te u kojem je dostupan najveći broj prilagodbi s obzirom na učenikovu teškoću (primjerice, kad je u paru učenik oštećena vida, PowerPoint, ako im je otprije poznat, može biti dobra opcija jer se u njemu jednostavno može povećati font slova i ostvariti dobar kontrast pozadine i slova).
Ako neki učenik ima teškoća s usmenim izlaganjem (primjerice, učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije) i ne želi izlagati, neka prezentaciju izlaže samo vršnjak s kojim je radio u paru. Ipak, pratite njegov rad tijekom izrade prezentacije te pohvalite trud i zalaganje u paru.
Digitalni alat GoSoapBox u kojem ćete izraditi anketu, pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama kako bi ga mogli proučiti i naučiti kako u njega mogu unijeti odgovor. Osim toga, objasnite im, ako je potrebno, osobitosti tog alata i nekoliko puta prije same aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Završni dio ove aktivnosti započnite razgovorom o audiovizualnim metodama s pomoću kojih se mogu prezentirati razne tehničke tvorevine (televizijske reklame, videoanimacije na internetu i sl.). Nakon razgovora učenicima zadajte zadatak da izrade audiovizualnu prezentaciju.
Ovu aktivnost moguće je raditi samostalno ili u manjim grupama (do 3 učenika).
Zadatak učenicima: Snimite videoreklamu (prema televizijskim reklamnim porukama) za svoju tehničku tvorevinu. Za obradu svojih videouradaka rabite alat Kizoa (ili Animoto). Tijekom snimanja zvuka pazite na jasnoću izlaganja, pravilnu terminologiju pri predstavljanju tehničke tvorevine i upotrebu hrvatskoga standardnog jezika.
Ako se učenici nisu ranije susreli s alatom, demonstrirajte im rad u njemu.
Završene radove učenici stavljaju na ploču u Padletu. Sve radove pogledajte zajedno i raspravite o njima. Najbolje među njima objavite na mrežnim stranicama škole.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Aplikacije koje će učenici trebati rabiti tijekom ove aktivnosti, pokažite unaprijed učenicima s teškoćama, dajte im dovoljno vremena da se nauče njima koristiti kako bi neometano mogli izvršiti zadanu aktivnost. Učenicima s intelektualnim teškoćama pružite podršku u osmišljavanju zvučne reklame uz prezentaciju, ponudite im usmjeravajuća pitanja jednostavne strukture. Učenik s teškoćama kojem je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenik koji muca ili ima izraženu socijalnu anksioznost), ne mora pred svima izlagati snimljeno. Objasnite mu da je dovoljno da svoj rad pošalje Vama putem e-pošte ili da Vam u pisanom obliku preda ono što bi snimio.
Učenike s teškoćama smjestite u grupe u kojima je jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te mu može pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima koji pokazuju interes za temu, zadajte da izrade internetsku stranicu u digitalnom alatu Wix. Za elemente na internetskoj stranici neka iskoriste napravljene učeničke radove (korelacija s međupredmetnom temom Učiti kako učiti, Osobni i socijalni razvoj).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.