Potaknite učenike na raspravu o tome vole li da njihovi pametni telefoni i tableti imaju više ili manje mjesta za pohranu slika, videosadržaja i zašto (korelacija s međupredmetnim temama Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije te Osobni i društveni razvoj).
Uputite ih na e-Škole DOS Informatika 5, Modul 1, Jedinica 1.4. Mjerne jedinice, prvi videosadržaj pa ga pogledajte. Pitajte ih jesu li se oni ikada našli u sličnoj situaciji.
Objasnite pojam kapacitet spremnika. Pozovite učenike da, na svojim pametnim telefonima, provjere koliko im je ostalo slobodnog kapaciteta za pohranu. Ako neki učenik treba pomoć, neka mu pomogne onaj koji je aktivnost već napravio.
Podijelite učenike u 6 grupa. Svakoj grupi dajte da istražuje jedan spremnik. Uputite ih na to da se posluže dostupnim informacijama na internetu. Neka pronađu koji je trenutno najveći kapacitet koji taj spremnik može imati. Svaka grupa treba objaviti jedan papirić na zajedničkoj ploči Padlet koju ste prethodno pripremili i podijelili s učenicima. Na papiriću će navesti koji je spremnik grupa istraživala i njegov najveći kapacitet koji je pronašla. Pronađene kapacitete spremnika treba sortirati po veličini.
Potaknite učenike da ravnomjerno podijele zadatke unutar grupe, kritički propituju pronađene informacije i uvažavaju različita mišljenja unutar grupe.
U slučaju da se učenici nisu ranije susreli ili radili u navedenom alatu, trebate im pokazati rad u njemu (npr. pristup alatu, objavu papirića, osvježavanje ploče kako bi se vidjele nove verzije rada na njoj).
Raspravite s učenicima rezultate koje vide na ploči pred sobom. Možete ih potaknuti pitanjima: Koje spremnike smo istraživali?, Koji od njih je najvećeg, a koji najmanjeg kapaciteta? Mislite li da su ti isti spremnici imali ove kapacitete i prije 20 godina?, Jesu li tada bili većeg ili manjeg kapaciteta?
Napomenite učenicima da vode računa o tome koje će podatke sadržavati njihovi spremnici, da ne udvostručuju datoteke te da povremeno pregledaju svoje spremnike i izbrišu datoteke koje im nisu potrebne.
Prilikom provedbe aktivnosti Daj koju gigu više! učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra najavite zadatke koji su predviđeni aktivnošću (rasprava/videosadržaj/rad u grupama). Učenicima s intelektualnim teškoćama valja dodatno razjasniti pojam „pohrana“. Uoči gledanja videosadržaja podsjetite učenike s teškoćama na pojmove „kapacitet“ i memorijski štapić ili im te pojmove pojasnite na konkretnim primjerima. Preporučuje se pripremiti slikovni prikaz aktivnosti za učenike s poremećajem iz autističnoga spektra i za one s oštećenjem jezično-glasovne-govorne komunikacije (primjerice, slika s postupkom provjere koliko im je ostalo slobodnog kapaciteta za pohranu na određenom uređaju). Kod podjele učenika u grupe vodite računa da učenike s teškoćama svrstate u grupu u kojoj se nalazi učenik koji je vješt u pretraživanju internetskih izvora i baratanju s brojevima. Učenicima s teškoćama pojasnite njihovu ulogu odnosno zadatak u okviru grupe. Svakako je važno, prije same aktivnosti, provjeriti znaju li se učenici s teškoćama služiti alatom Padlet te im, u tom slučaju, osigurati podršku (prikaz alata prije aktivnosti ili jednostavne upute).
Učenici istražuju koji kapacitet spremnika imaju poslužiteljska računala. Neka za primjere odaberu one za koje su čuli ili ih koriste (Facebook, Instagram, Roblox i sl.). U slučaju da se učenici nisu ranije susreli s pojmovima: poslužitelj, klijent, mrežno mjesto, približite im ih za potrebe ove aktivnosti.
Uputite učenike da istraže kojim mjernim jedinicama mjerimo kapacitete spremnika i veličine podataka. Možete ih uputiti na e-Škole DOS Informatika 5, Modul 1, Jedinica 1.4. Mjerne jedinice, ilustracija Podatci. Raspravite što su pronašli. Potaknite ih pitanjima: Koje ste mjerne jedinice pronašli?, Jeste li prije čuli za njih?, Kada ste ih upotrebljavali?, Koristite li ih u razgovoru sa svojim vršnjacima?, Koristite li ih pri uporabi pametnih telefona? (korelacija s međupredmetnim temama Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije te Osobni i društveni razvoj).
Potaknite učenike da u jedinici e-Škole DOS Informatika 5, Modul 1, Jedinica 1.4. Mjerne jedinice, kratice mjernih jedinica povežu kratice mjernih jedinica s njihovim nazivima. Imaju dvije grupe mjernih jedinica.
Potaknite učenike na raspravu o tome koja vrsta datoteka zauzima više mjesta na spremniku. Neka se prisjete svojih pametnih telefona te veličine fotografija i videosadržaja koje stvaraju.
Pozovite ih da otvore svoje mape na računalima. U slučaju da učenici nemaju postojeće mape s potrebnim datotekama, unaprijed im pripremite mape s različitim vrstama datoteka kao radne primjere. Neka u njima usporede veličine datoteka. Provjerite do kojeg su zaključka došli. Još jednom ih pozovite da u jedinici e-Škole DOS Informatika 5, Modul 1, Jedinica 1.4. Mjerne jedinice, ilustracija Podatci pogledaju ilustaciju Podatci. Zaključite koje vrste datoteka zauzimaju najviše mjesta na spremnicima, a koje najmanje.
Podijelite učenike u parove. Svaki par učenika radi na jednom računalu. Zadajte im da razvrstaju mjerne jedinice od najmanje do najveće za obje grupe. Neka to prikažu tablicama u alatu Word365. Za razvrstavanje ne koriste nikakve funkcije, već samo slažu redom mjerne jedinice na zadani način.
Prilikom rada u paru vodite računa da oba učenika jednako doprinose zajedničkom uratku.
U slučaju da se učenici nisu ranije susreli ili radili u navedenom alatu, trebate im pokazati rad u njemu (npr. osnovne naredbe, kreiranje tablica).
Neka jedan par učenika na projektoru prikaže svoj uradak. Prokomentirajte s učenicima što prikazuju tablice koje su napravili, odnosno koja mjerna jedinica je manja/veća od koje te koja kojoj prethodi/slijedi. Pozovite učenike da, ako ih imaju, poprave greške u svojim uratcima i to na osnovi viđenog na projektoru.
Budući da se, u praksi, mjerne jedinice za kapacitet spremnika koriste i pretvaraju na različite načine, učenici bi mogli doći u situaciju da im kažu da nisu u pravu. Napomenite da pritom treba jasno argumentirati svoj stav i uputiti sugovornike na relevantne izvore znanja.
S obzirom na to da svladavanje kratica mjernih jedinica predstavlja izazov za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, pripremite kratice mjernih jedinica i njihove nazive na karticama ili zasebnom papiru kako bi ta kategorija učenika lakše riješila zadatak u jedinici e-Škole DOS Informatika 5, Modul 1, Jedinica 1.4. Mjerne jedinice, kratice mjernih jedinica. Kratice mjernih jedinica i pripadajući nazivi također se mogu uvećati te postaviti na zid ili drugo vidljivo mjesto u obliku postera. Tako mogu poslužiti kao trajni vizualni podsjetnik koji će učenici imati na satu informatike. Učenike s oštećenjem organa i organskih sustava, oštećenjem vida i specifičnim teškoćama u učenju podsjetite na funkcionalnosti koje se nalaze u okviru digitalnih obrazovnih sadržaja (font, prikaz). Kod razvrstavanja mjernih jedinica od najmanje prema najvećoj, osigurajte podršku učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju (primjerice, u vidu vršnjačke podrške).
U odnosu na učenike s oštećenjem sluha, izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici/zaslonu. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika; poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se bolje vidjelo lice; treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori. Poželjno je odabrati videosadržaje koji sadrže titlove.
Svim učenicima s teškoćama osigurajte jasne upute o sadržaju tablice koju trebaju oblikovati u alatu Word 365.
Učenici istražuju postoji li još koja (nova) mjerna jedinica koja nije spomenuta s obzirom na brz razvoj IKT-a. Neka im u tome pomogne mrežni kalkulator.
U prethodnoj aktivnosti, učenici su uvidjeli da postoje dvije grupe mjernih jedinica. Potaknite ih na raspravu o tome znaju li u čemu se razlikuju.
Uputite ih u to da će rješavanjem zadataka u jedinici e-Škole DOS Informatika 5, Modul 1, Jedinica 1.4. Mjerne jedinice, Kolekcije zadataka #1 i zadataka iznad kolekcije uvidjeti u čemu je razlika. Prokomentirajte što su uočili.
Izradite nastavni listić s nekoliko različitih tipova zadataka (povuci i ispusti, zadatci višestrukog izbora, zadatci kratkog odgovora, zadatci alternativnog tipa) u alatu TeacherMade u kojem će učenici preračunavati mjerne jedinice obiju grupa. Zadatke koncipirajte tako da ih povežete sa svakodnevnicom učenika: u tekstu zadataka upotrebljavajte dostupnost kapaciteta spremnika pametnih telefona, tableta i računala. Koristite mjerne jedinice koje nisu jedinične: npr. 7 GB = ? MB; 14 KiB = ? B; 175 PB = ? TB. Predložite kolegi/ci iz Matematike da u sklopu obrade gradiva množenja prirodnih brojeva, zada i nekoliko zadataka u kojima će koristiti navedene mjerne jedinice (korelacija s Matematikom).
U slučaju da se učenici nisu ranije susreli ili radili u tom alatu, trebate im pokazati rad u njemu (npr. pristup alatu, pristup nastavnom listiću, unos odgovora).
Podijelite učenike u parove. Neka svaki par rješava jedan nastavni listić. Uputite ih da se posluže svojim bilježnicama za potrebe preračunavanja mjernih jedinica, a u nastavne listiće unose dobivene rezultate ili odabiru ponuđene odgovore.
Napomenite učenicima da, ako neki od razrednih kolega budu imali problema s matematičkim operacijama prilikom preračunavanja mjernih jedinica, jedni drugima pomognu.
Kada su svi parovi popunili nastavni listić, neka ga fotografiraju Alatom za izrezivanje. Fotografiju listića, svaki par, treba zalijepiti u zajednički dokument u alatu Word365 koji ste ranije pripremili. Započnite evaluaciju. Svakom paru učenika dodijelite listić nekog drugog para kako bi procijenili napravljeno u zajedničkom dokumentu. Neka se učenici pri evaluaciji koriste olovkom i markerom kako bi, crtanjem u alatu Word365, naglasili greške odnosno točnost riješenosti zadataka. Nakon toga, pozovite učenike da pogledaju svoje listiće kako bi vidjeli jesu li zadatci točno riješeni. Prokomentirajte rezultate s učenicima i pojasnite nedoumice ako je potrebno.
U slučaju da se učenici nisu ranije susreli ili radili s tim alatima, trebate im pokazati rad u njima (npr. pristup alatu, fotografiranje ekrana te umetanje slike i crtanje na njoj).
Naposlijetku, učenici mogu odigrati igru s kraja jedinice e-Škole DOS Informatika 5, Modul 1, Jedinica 1.4. Mjerne jedinice, igra.
U okviru aktivnosti 1000 ili 1024 – odaberi nešto, sigurno ćeš pogriješiti učenicima s teškoćama, koji ne sudjeluju u raspravama, postavite konkretna potpitanja koja im mogu pomoći da odgovore na pitanje o razlikama između dviju grupa mjernih jedinica. S obzirom na to da se očekuje rješavanje više zadataka iz jedinice e-Škole DOS Informatika 5, Modul 1, Jedinica 1.4. Mjerne jedinice učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra, valja dati jasnu uputu o kojim se zadatcima radi (primjerice, posljednji zadatak na stranici). Svakako provjerite znaju li učenici s teškoćama rješavati nastavni listić u alatu Teacher Made te im, prema potrebi, osigurajte podršku (vršnjačku, primjerice). Kod preračunavanja mjernih jedinica učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju kao i onima s oštećenjem organa i organskih sustava omogućite korištenje kalkulatora za pretvorbu mjernih jedinica. Učenike s teškoćama, koji teže svladavaju pretvorbu mjernih jedinica, upoznajte s besplatnom aplikacijom Učimo mjere koja im može biti od pomoći.
Učenici s oštećenjem sluha mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika stoga im valja omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i davanje odgovora.
Učenicima, koji su posebno zainteresirani za temu, zadajte da izračunaju koliko jedna mjerna jedinica ima onih manjih jedinica, ali ne neposredno manjih (npr. 1 GB = ? KB ili 1 GiB = ? KiB).
Rakijašić, D., Toić Dlačić, K. i Jakšić, M. (2021.). Informatika 5 - 1.4 Mjerne jedinice. Edutorij. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/c9d3bbb7-0fb8-45a8-ba91-4175fca0fc8a/html/517_mjerne_jedinice.html (2.3.2022.)
Kalkulator za mjerne jedinice: https://www.pretvori-jedinice.info/pretvori+Megabajt+u+Gigabajt.php (2.6.2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.