Projicirajte slike geografskih karata iz različitih razdoblja (primjerice od T i O karte iz Etimologije Izidora Seviljskog, Tabula Peutingeriana, Theatrum Orbis Terrarum pa sve do suvremenih geografskih karata). Tijekom razgovora s učenicima pitajte ih tko ih je radio, po čemu to zaključuju te kojih kontinenata ima na nekim kartama, a na drugima nema. Potom im zadajte da u digitalnom alatu Tricider upišu koje kontinente smatraju dijelom Starog svijeta, a koje kontinentima Novog svijeta. Nakon završetka upisivanja sintetizirajte njihove odgovore te zatražite od njih da objasne kako i zašto su ih razvrstali upravo tako kako su ih razvrstali. Ako nakon sintetiziranja odgovora postoji neka greška, ispravite ju i objasnite zašto je pogrešno njihovo razvrstavanje. Nakon učeničkih razmišljanja objasnite im koji su kontinenti Staroga svijeta, a koji Novoga svijeta te zašto ih tako nazivamo. Nakon završetka projicirajte ponovno karte i pokušajte učenike navesti na zaključak, u skladu s njihovim uzrastom, da te kontinente razvrstavamo tako s gledišta Europljana. Na kraju neka učenici u skupinama, koje broje 4 učenika, rasprave o tome i pokušaju dati odgovor na pitanje bi li tako razvrstali kontinente pripadnici amazonskih plemena ili Indijanci.
Pokrenite videokonferenciju u aplikaciji Teams sustava Office 365. Nakon što se svi učenici pridruže, u unaprijed pripremljenoj prezentaciji izrađenoj u alatu PowerPoint sustava Office 365, prikažite primjere geografskih karata tijekom prošlosti. Iste slike možete podijeliti i samo kao datoteke. Prokomentirajte s njima prikaze, a potom neka u digitalnom alatu Tricider upišu koje kontinente smatraju dijelom Starog svijeta, a koje kontinentima Novog svijeta. Nakon završetka upisivanja sintetizirajte njihove odgovore te tražite od njih da objasne kako i zašto su ih razvrstali upravo tako kako su ih razvrstali. Ako nakon sintetiziranja odgovora postoji neka greška, ispravite ju i objasnite zašto je pogrešno njihovo razvrstavanje. Nakon učeničkih razmišljanja objasnite im koji su kontinenti Staroga svijeta, a koji Novoga svijeta te zašto ih tako nazivamo. Potom ih, s pomoću opcije izdvojene sobe (breakout rooms) u aplikaciji Teams, podijelite u skupine koje broje 4 učenika i neka rasprave o tome te pokušaju dati odgovor na pitanje bi li tako razvrstali kontinente pripadnici amazonskih plemena ili Indijanci.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i osobinama učenika. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama (npr. poremećajem aktivnosti i pažnje i specifičnim teškoćama učenja). Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite aktivnost projiciranja karti uz pomoć vizualne podrške. Za učenike s oštećenjem vida pripremite taktilne karte i detaljne auditivne upute u ono što projicirate. S obzirom na to da ova cjelina nosi mnoštvo novih pojmova, bilo bi dobro potaknuti učenike da izrade malu mentalnu mapu tih pojmova, koja će im stalno biti dostupna i koju će moći i kasnije nadopunjavati novim pojmovima i definicijama. Za učenike s oštećenjem sluha uvijek treba voditi računa o razumijevanju pojmova (kao i kod učenika sa specifičnim teškoćama u učenju). U razgovoru se koristite jednostavnim rječnikom te objasnite nepoznate i manje poznate pojmove. Provjerite znaju li učenici raditi u digitalnom alatu Tricider. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim zanimanjima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati rad. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze, kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Češće obilazite skupinu u kojoj je učenik s teškoćama. Za učenike s intelektualnim teškoćama pripremite zadatak u skladu s odgojno-obrazovnim ishodima. Tijekom rasprave učenike s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne ustrajte u tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele u nekoj njima motivirajućoj situaciji. Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja s jednim točnim odgovorom. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste zaokupili učenikovu pažnju. Učenicima s teškoćama osigurajte sažetak svih pitanja i odgovora kako bi lakše usvojili sadržaj. Tijekom provedbe aktivnosti u mrežnom okružju provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im pružite pomoć ako je potrebno. Pratite izvršava li učenik s teškoćama mrežne aktivnosti, najavite mu svaku promjenu aktivnosti te mu omogućite komunikaciju dopisivanjem.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim poremećajima i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Učenike koji žele znati više podijelite u dvije skupine. Obje skupine neka se koriste mrežnim pretraživačima te dostupnim analognim izvorima. Jedna skupina neka prouči kada su, kako i zašto Vikinzi doplovili do Amerike, a druga skupina neka prouči kako su Indijanci došli na američko kopno. Neka pripreme izlaganje koristeći se alatom PowerPoint sustava Office 365 te neka izlaganje prezentiraju ostalim učenicima u razredu.
Učenike podijelite u 3 skupine s podjednakim brojem članova. Prvoj skupini zadajte temu otkriće Amerika, drugoj skupini otkriće Antarktike, a trećoj skupini otkriće Australije. Zadajte im da s pomoću mrežnih pretraživača te enciklopedija (mrežnih verzija poput enciklopedija.hr ili tiskanih verzija) istraže tko je, kada i kako otkrio pojedini kontinent Europljanima te ih uputite u alat PowerPoint sustava Office 365 . Neka u alatu PowerPoint sustava Office 365 predstave putovanje istraživača koji su otkrili Ameriku, Antarktiku i Australiju. Raspravite s učenicima o tome zašto su ta otkrića Europljanima bila važna i koje su se promjene dogodile. Učenicima na kraju zadajte kviz izrađen u alatu Socrative, kojim ćete ih formativno vrednovati.
Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim zanimanjima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj se nalazi učenik koji je spreman prezentirati rad. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze, kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Češće obilazite skupinu u kojoj je učenik s teškoćama. Za učenike s intelektualnim teškoćama pripremite zadatak u skladu s odgojno-obrazovnim ishodima. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnim alatima Pixton i Socrative. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Alternativa radu s digitalnim alatom može biti izrada stripa na papiru. Važno je da se učeniku s teškoćama u razvoju dodijeli zadatak unutar skupine (npr. da prikupi informacije o otkriću kontinenta). U raspravi učenike s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne ustrajte u tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele u nekoj njima motivirajućoj situaciji. Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja s jednim točnim odgovorom. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste zaokupili učenikovu pozornost. Učenicima s teškoćama osigurajte sažetak svih pitanja i odgovora kako bi lakše usvojili sadržaj. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga pri rješavanju kviza u alatu Socrative najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja. Alternativa digitalnom kvizu je priprema listića s pitanjima za ponavljanje. Tijekom izrade listića vodite računa o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, uvećan razmak među slovima, poravnanje teksta ulijevo.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim teškoćama i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Učenici koji žele znati više neka, koristeći se mrežnim pretraživačima i dostupnim tiskanim izvorima, prouče putovanje Ferdinanda Magellana. Neka pripreme prezentaciju PowerPoint u sustavu Office 365 o Magellanovim istraživanjima te neka je predstave razredu.
Učenike podijelite u 7 skupina. Svakoj skupini dodijelite jedan kontinent. Neka u mrežnoj verziji alata PowerPoint sustava Office 365 izrade prezentaciju o tom kontinentu. Prezentacija mora sadržavati geografsku kartu toga kontinenta, informacije o broju država i o broju stanovnika toga kontinenta, podatak na kojim se polutkama nalazi; ako pripada Novom svijetu, tko ga je otkrio Europljanima; podrijetlo imena kontinenta te nekoliko činjenica o kontinentu koji im se posebno svidio. U pripremi prezentacije neka se koriste mrežnim pretraživačima, udžbenicima, enciklopedijama, faktopedijama i pouzdanim mrežnim stranicama (poput geografije.hr). Redovito obilazite grupe i mentorski ih vodite. Izrađenu prezentaciju neka predstavnik svake skupine prezentira ostalim učenicima u razredu. Za kraj pripremite kviz u digitalnom alatu Kahoot, koji će rješavati u skupinama u kojima su i izrađivali prezentaciju.
Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim zanimanjima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati rad. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze, kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Češće obilazite skupinu u kojoj je učenik s teškoćama. Učeniku s teškoćama možete unaprijed dodijeliti zadatak unutar skupine (npr. podrijetlo imena kontinenta). Važno je da svi učenici sudjeluju u skladu sa svojim mogućnostima. Za učenike s intelektualnim teškoćama pripremite zadatak u skladu s odgojno-obrazovnim ishodima. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite igranje kviza uz pomoć vizualne podrške. Učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje dodijelite ulogu voditelja kviza (npr. može prvo pročitati pitanja i odgovore). Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga pri rješavanju kviza u digitalnom alatu Kahoot najprije uputite pomagača da pročita pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja. Alternativa digitalnom kvizu je listić s pitanjima za ponavljanje. Tijekom izrade listića vodite računa o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, uvećan razmak među slovima, poravnanje teksta ulijevo.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim teškoćama i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima,
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju,
Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO-a.
Učenici koji žele znati više neka pripreme virtualnu izložbu koju će organizirati u alatu Padlet. Otvorite u digitalnom alatu kolonu za svaki kontinent, a učenici neka prilože fotografije prirodnog ili društvenog fenomena ili tekstualni zapis zanimljivih činjenica o kontinentu koji im se posebno svidio.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.