U početnom dijelu aktivnosti provjerite znanje učenika o glavnim značajkama javnoga gradskoga prijevoza. Potaknite kratku raspravu o tome kako su učenici došli do škole. (Možete im postaviti pitanja: Jeste li se koristili javnim gradskim prijevozom i kojim prijevozno sredstvom?, Jeste li se koristili gradskim ili prigradskim linijama javnoga gradskog prijevoza?, Jeste li došli pješice, biciklom, električnim romobilom ili nekim drugim načinom?) Nakon toga podijelite učenike u četiri podjednake grupe i svakoj zadajte da obradi jednu hrvatsku regiju. Učenici s pomoću digitalnoga alata Google Maps moraju potražiti dostupne prometne putove kojima mogu stići od jednoga manjeg mjesta u regiji (prema njihovu izboru) pa do najvećega grada odabrane regije. Tražeći dostupne prometne putove, učenici u raspravi zajednički spoznaju koja je vrsta prijevoza među najzastupljenijima u Republici Hrvatskoj. Svoje odgovore neka zapišu u alat MS Word. Kao dodatnu motivaciju, za kraj potaknite raspravu kako bi, kada bi imali ovlasti, poboljšali prometnu povezanost u Republici Hrvatskoj. Njihove odgovore možete oblikovati kao kratki izvještaj te ih zapisati u alat Sway.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Provjerite mogu li se učenici s teškoćama samostalno služiti digitalnim alatom Google Maps. U suprotnom, učeniku s teškoćama možete dodijeliti učenika s kojim će obaviti aktivnost. Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Učeniku s teškoćama omogućite da izrazi svoje mišljenje, ali ako je zbog govorno-jezičnih teškoća ili osjećaja tjeskobe učeniku takvo izražavanje izazovno, nije potrebno na tome ustrajati.
Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.
Učenike uputite da pretraživanjem pouzdanih izvora znanja istraže koje se vrste javnoga gradskog prijevoza koriste u trima odabranima europskim državama. Svoja saznanja neka podijele s ostalim učenicima u razredu na zajedničkoj Padlet ploči.
Prije početka aktivnosti metodom oluje ideja ponovite usvojene sadržaje o namjeni gradskih površina. Uputite učenike da na putu od kuće do škole promatraju površine u gradu uz koje prolaze i pokušaju odrediti njihovu namjenu. Zapažene podatke zapisuju u digitalni alat Word. Zatim uputite učenike da na mrežnim stranicama potraže prostorni plan ili planove koji obuhvaćaju prostor koji su promatrali te da s pomoću tumača na tome prostornom planu ili planovima odrede namjenu površina koje se javljaju na tom prostoru (primjer mrežne stranice s dostupnim prostornim planovima). Uputite učenike da dobivene informacije usporede s prijašnjim bilješkama zapisanima u alatu MS Word. Potaknite kraću raspravu o tome postoje li razlike između bilježaka o namjeni prostora koje su naveli učenici i namjeni prostora prema prostornom planu za taj prostor. Ako postoje, neka objasne u čemu su razlike i zašto su one nastale.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Tijekom upotrebe metode oluje ideja prijedloge učenika kratko zapišite na ploču kako biste osigurali razumijevanje svih učenika. Za učenika s poremećajem iz autističnog spektra takva aktivnost može biti opterećenje pa svoje ideje može zapisati u bilježnicu.
Učenike s oštećenjem vida možete usmjeriti na mrežne stranice čije se postavke mogu prilagoditi njihovim potrebama čitanja ili su kompatibilne s čitačem teksta. Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Omogućite učeniku s teškoćama da izrazi svoje mišljenje, ali ako je zbog govorno-jezičnih teškoća ili osjećaja tjeskobe učeniku takvo izražavanje izazovno, nije potrebno na tome inzistirati. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.
Uputite učenike da odaberu jedan primjer Generalnog urbanističkog plana bilo kojega grada u Republici Hrvatskoj koji je dostupan na mrežnim stranicama. Neka izrade prezentaciju u alatu MS PowerPoint iz sustava Microsoft Office 365 u kojoj će navesti dominantnu namjenu površina na tom prostoru. Taj primjer neka usporede s podatcima koje su analizirali za prostor u kojemu putuju do škole. Prezentaciju mogu podijeliti ostatku razreda putem društvene mreže Yammer ili MS Teams.
Uputite učenike da, služeći se udžbenikom, prouče obilježja pametnog, uključivog i održivog grada. Zatim učenike podijelite u tri grupe. Prva će grupa na mrežnim stranicama pronaći i analizirati podatke o obilježjima pametnoga grada (mobilnost, gradski promet, informacijsko-telekomunikacijsku infrastrukturu i slično) na konkretnom primjeru. To mogu biti neki gradovi Primorsko-goranske županije, ali i bilo koji drugi (negdje u svijetu ili drugdje u Republici Hrvatskoj) koje su sami pronašli na mrežnim stranicama. Dovoljno je da analiziraju podatke za dva grada. Druga će grupa na mrežnim stranicama pronaći i analizirati podatke o obilježjima uključivoga grada (koje investicije utječu na poboljšanje kvalitete života osobito najosjetljivijih skupina stanovnika u gradu) na konkretnom primjeru. To može biti bilo koji drugi primjer u Republici Hrvatskoj ili svijetu koji su samostalno potražili na mrežnim stranicama. Dovoljno je da analiziraju podatke za dva grada. Treća će grupa na mrežnim stranicama pronaći i analizirati podatke o obilježjima održivoga grada (održiva mobilnost ‒ smanjenje broja automobila u središtu grada, infrastruktura ‒ poboljšanje vodoopskrbne mreže...) na konkretnom primjeru. To mogu učiniti za bilo koji održiv grad u Republici Hrvatskoj, primjerice, za administrativno područje Grada Krka ili za grad koji su pronašli u svijetu. Rezultate analiza svaka grupa ujedinjuje i prikazuje na prezentaciji u digitalnom alatu Wakelet. Zatim učenici odaberu predstavnika grupe koji će rad iznijeti ostalim učenicima. Nakon toga uputite učenike da rasprave o predstavljenim rezultatima i daju prijedloge koje bi se obilježje (ili više njih) moglo primijeniti na prostor u kojemu žive ili bi oni voljeli da se primjenjuje te kako bi to pridonijelo tom prostoru.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Upute za rješavanje zadatka moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Učenika s oštećenjem vida možete uputiti u mrežne stranice čije se postavke mogu prilagoditi njihovim potrebama čitanja.
Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Wakelet. Učeniku oštećena vida omogućite učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.
Uputite učenike da na mrežnim stranicama istraže primjere pametnih gradova u četirima europskim državama (koje nisu spominjali na satu). Neka izrade plakat u digitalnom alatu Canva na kojem će prikazati obilježja i procese koji su tome pridonijeli i usporede ih s podatcima prikupljenima u aktivnosti 3. Svoja zapažanja i zaključke mogu ujediniti u digitalnom alatu Canva te postaviti na razrednu Padlet ploču.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.