Za početak aktivnosti, učenicima najavite rad u paru i to tako da u razredu pronađu nekoga tko ima ili je imao sličan obrok za užinu/ručak/večeru tog dana. Dopustite im da se slobodno šeću razredom i, u dogovorenom roku, obave zadatak. Ako imate neparan broj učenika, možete se i vi priključiti aktivnosti ili formirati manju grupu od nekoliko učenika. Neka zajedno sjednu i ispričaju jedni drugima nešto o svojoj prehrani, najdražim namirnicima, jelima, čega jedu previše, čega premalo, što bi trebali uključiti u svoju prehranu i sl. Obratite pozornost na to da izbjegnete moguće neugodne situacije u razredu ako neko dijete ima problema s prekomjernom težinom. Tada se i vi uključite u rad takve grupe i moderirajte razgovor. Pitajte ih ima li netko u njihovoj obitelji problema sa zdravljem zbog nezdravog načina života i kako to rješavaju. Nakon isteka dogovorenog vremena učenici u paru, pred cijelim razredom, trebaju ispričati što su saznali o svom partneru. Pomozite im u tome ako je potrebno. Kada svi učenici ispričaju svoje, pitajte ih što su novo saznali jedni o drugima. Koje su vam prehrambene navike slične, a koje različite? Jedete li puno ili malo voća i povrća? Koliko često jedete u McDonald’s u i sličnim lancima restorana brze hrane? Što biste još voljeli saznati? Na taj će način sigurno bolje upoznati i jedni druge i uočiti sličnosti i razlike u načinu prehrane. Naglasite im da, ono što jedu, ima utjecaj na njihovo zdravlje.
Uputite učenike da ponove vokabular vezan uz prehranu na e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 4, Jedinica 4.4., Zadatak 1 i raspravite o odgovornosti zdrave prehrane uz pomoć odabranog mrežnog kviza, health-quiz. U zajedničkoj razrednoj grupi/alatu Teams podijelite s poveznicu na kviz koji učenici rješavaju na svojim mobitelima/tabletima/računalima. Komentirajte s njima rezultate, razgovarajte o važnosti pravilne prehrane u očuvanju zdravlja, o „pametnijem“ izboru namirnica u obrocima koje konzumiraju izvan kuće. Pitajte ih zašto je važno poticanje zajedničkih obiteljskih obroka, kako se oni sami osjećaju kad zajedno jedu s ostatkom obitelji, zašto je važna priprema raznolikih i hranjivo kvalitetnih obroka, priprema obroka za školsku užinu i sl.
Najavite učenicima rad u grupama u kojima će kreirati kvalitetne obroke za nekoliko dana. Prije početka aktivnosti ponovite ključni vokabular koji se pojavio u prethodnim tekstovima i zadatcima. Napravite slikovne kartice s najvažnijim riječima i ponovite vokabular s cijelim razredom. Ohrabrite učenike da sudjeluju u ponavljanju. Nastavite aktivnost kreiranja obroka i podsjetite ih da je važno da se oko prijedloga jelovnika dogovaraju, a poslove pravedno rasporede tako da svaki učenik ima svoj zadatak. Kako bi zadatak bio uspješno izvršen, neka najprije u svojim bilježnicama sistematiziraju osnovne činjenice o zdravoj prehrani koje će kasnije objaviti uz fotografije. Sistematizirani sadržaj može biti u obliku kratkih rečenica, oluje ideja, grafikona i sl. Uputite učenike na lokalnu tržnicu, obližnju trgovinu, čak ih potaknite, ako žele, i da fotografiraju sadržaj vlastitog hladnjaka i namirnica u kuhinji i sl. Svoje fotografije voća, povrća, orašastih plodova, mliječnih proizvoda, žitarica i sl. s lokalne tržnice, obližnje trgovine/velikog samoposluživanja objavljuju u digitalnom alatu Lino uz već pripremljen sažetak o zdravoj prehrani. Unutar samog alata učenici međusobno komentiraju radove, pišu komentare i predlažu što treba zadržati ili promijeniti. Ponudite im i neke primjere: Feeding your child.
Potaknite učenike da komentiraju međusobne uratke, pitajte ih što bi oni rado jeli. Neka učenici procijene koji je jelovnik bio zdraviji te argumentiraju svoj stav. Raspravite s učenicima do kojih su zaključaka došli. Potaknite ih da razmisle o različitim načinima prehrane koje oni susreću u svojoj svakodnevnoj okolini, je li potrebno educirati djecu o hrani te bi li i oni sami voljeli više znati o zdravoj prehrani. Pohvalite ih za njihov trud i sudjelovanje u svim aktivnostima.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili mu pomoći pri izvršavanju zadatka.
Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Uvijek postoje učenici koji su senzibilniji i mogu pružiti podršku učenicima s teškoćama u obliku usmjeravanja ili pomaganja te je takve vršnjake važno prepoznati na vrijeme.
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina. Stoga, prilikom rješavanja kviza, najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.
Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u skupini s učenicima koji će usmjeravati onoga koji je, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Prilikom podjele u skupine uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedine skupine.
Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira skupina u kojoj je učenik s teškoćama.
Tijekom razredne rasprave ne ustrajte na tome da učenici s teškoćama - kao što su mucanje ili izražena tjeskoba - govore, osim ako se za to ne jave sami.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Potaknite učenike da naprave svoj Jelovnik promjene u koji će postupno uvesti neke od zdravih namirnica koje su spominjali na satu. Neka tjedan dana prate i bilježe koje su namirnice postupno uvodili i kako su se pritom osjećali. Jelovnike promjene mogu objaviti u digitalnom alatu Lino na kraju tjedna i usporediti ih.
Na početku aktivnosti donesite grafički prikaz piramide prehrane s posebno izrezanim i odvojenim grupama namirnica. Recite učenicima da se, po želji, podijele u četiri grupe i svrstaju glavne namirnice koje ljudi konzumiraju na četiri postojeća kata piramide. Na taj način, učenike podsjećate da bazu piramide čine žitarice, zatim voće i povrće, treću stubu čine mlijeko i mliječni proizvodi, meso, riba i jaja, te se, na samom vrhu piramide, nalaze masti, ulja i slatkiši. Pokažite im sliku piramide na projektoru Food pyramid i pitajte učenike koji je kat piramide njima najdraži, a koji bi trebali češće ‘’posjećivati’’ u svojim prehrambenim navikama. Razgovarajte o različitim vrstama namirnica - jesu li biljnog, životinjskog ili mineralnog porijekla te što nam svojom raspodjelom piramida pokazuje. Povedite raspravu o tome koje namirnice trebamo češće jesti i zašto moramo paziti da unosimo dovoljne količine raznovrsne hrane. Pitajte ih postoji li ‘’zabranjena’’ hrana te zašto su slatkiši na slici ako svi znamo da su nezdravi. Ohrabrite ih da kažu upozoravaju li i oni ponekad svoje prijatelje da pretjerano konzumiraju slatkiše i masnu hranu. Ukažite na važnost zdravog načina života te kako to pozitivno ili negativno utječe na njihovo mentalno i tjelesno stanje. Ponovno osvijestite činjenicu da nas položaj određene vrste hrane na piramidi može uputiti na njene potrebne količine.
Podijelite učenicima poveznicu ili QR kod na kviz u kojem se provjerava poznavanje zdrave prehrane i piramida pravilne prehrane Quiz-food-pyramid. Komentirajte pitanja i odgovore.
Učenici, u već postojećim grupama, rješavaju e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 4, Jedinica 4.4., Zadatak 2 i, zatim, kreiraju vlastitu piramidu pravilne prehrane za svoj razred koristeći digitalni alat Canva. Recite im da je oboje i urede kako žele. Najavite da će svaka grupa prezentirati jedan dio piramide uz koju će napisati i omiljen recept s namirnicama koje prezentiraju. Na primjer, grupa koja predstavlja voće i povrće, može predložiti recept za omiljeni shake od voća i muffine od povrća; grupa koja predstavlja žitarice, opisuje npr. snickers smoothie; grupa koja predstavlja meso, predlaže recept za šarene ražnjiće, zdrave sendviče i sl. Da aktivnost bude zanimljivija, prethodno ih zamolite da u razred donesu primjerke hrane ili čak i jelo koje prezentiraju. Svaka grupa izrađuje kratak videouradak u kojem ukratko predstavljaju svoj ''kat'' piramide, potrebne dnevne količine i pripremu omiljenog jela čiji su recept već pripremili u alatu Canva. Uputite učenike da pročitaju kratki članak Dietary guide i pogledaju Youtube video prije samog snimanja videa. Recite im da se mogu snimiti običnom kamerom koja se nalazi na mobilnim uređajima. Radovi se objavljuju u alatu Lino. Prije početka aktivnosti pripremite kratke vježbe provjere razumijevanja i utvrđivanja ključnog vokabulara koji se pojavljuje u novinskim člancima i prethodnim zadatcima, npr. slikovne kartice, kratak kviz, dopuna rečenica odgovarajućim riječima i sl. Na taj način, ponavljate osnovni vokabular vezan uz različite načine prehrane.
Potaknite učenike na međusobno komentiranje i vrednovanje radova u obliku bilješki, komentara, slika, emojija i sl. koji se mogu objaviti unutar samog alata. Odaberite najbolji videouradak i recept glasanjem u digitalnom alatu Mentimeter gdje učenici mogu anonimno dati glas u opciji Ranking. Rezultati glasanja automatski se pojavljuju na ekranu/platnu u obliku grafikona. Pohvalite ih za izniman rad, trud i međusobnu suradnju.
Prije početka sata pripremite grafički prikaz piramide prehrane bez označenih grupa namirnica i izradite zadatak spajanja pomoću alata Wordwall (zadatak tipa Dijagram s okvirima) u kojem će učenici povući i smjestiti grupe namirnica na odgovarajući dio piramide prehrane. Zakažite učenicima videosastanak pomoću digitalnog alata MS Teams i podijelite im poveznicu na zadatak spajanja. Nakon toga, podijelite ekran kako biste ih podsjetili da bazu piramide čine žitarice, drugi kat voće i povrće, treću stubu čine mlijeko i mliječni proizvodi, meso, riba i jaja te su, na samom vrhu piramide, masti, ulja i slatkiše. Pitajte učenike koji je kat piramide njima najdraži, a koji bi trebali češće ‘’posjećivati’’ u svojim prehrambenim navikama. Razgovarajte o različitim vrstama namirnica, jesu li biljnog, životinjskog ili mineralnog porijekla te što nam svojom raspodjelom piramida pokazuje. Povedite raspravu tako da učenici uključe mikrofon ili pišu odgovore u čavrljanje o tome koje namirnice trebamo češće jesti i zašto moramo paziti da unosimo dovoljne količine raznovrsne hrane. Pitajte ih postoji li ‘’zabranjena’’ hrana te zašto su slatkiši na slici ako svi znamo da su nezdravi. Ohrabrite ih da kažu upozoravaju li i oni ponekad svoje prijatelje da pretjerano konzumiraju slatkiše i masnu hranu. Ukažite na važnost zdravog načina života te kako to pozitivno ili negativno utječe na njihovo mentalno i tjelesno stanje. Ponovno osvijestite činjenicu da nam položaj određene vrste hrane na piramidi može ukazati na njene potrebne količine. Podijelite učenicima poveznicu ili QR kod na kviz u kojem se provjerava poznavanje zdrave prehrane i piramida pravilne prehrane Quiz-food-pyramid. Komentirajte pitanja i odgovore.
Zatražite učenike da riješe e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.4., Zadatak 2 i, zatim, kreiraju vlastitu piramidu pravilne prehrane za svoj razred koristeći digitalni alat Canva. Recite im da je oboje i urede kako žele. Uputite učenike da pročitaju kratki članak Dietary guide i pogledaju Youtube video prije same izrade prezentacije. Najavite da će, uz piramidu, pripremiti i omiljen recept s namirnicama iz odabrane grupe namirnica koje će prezentirati, npr. za voće i povrće mogu pripremiti recept za omiljeni shake od voća i muffine od povrća, za žitarice npr. snickers smoothie, ideja za meso može biti recept za šarene ražnjiće, zdrave sendviče i sl. Da aktivnost bude zanimljivija, prethodno ih zamolite da zaista pripreme omiljenu hranu te da uključe kameru, prikažu i kratko predstave svoju hranu koju onda mogu snimiti mobitelom kao sliku ili kratak video i dodati u svoju prezentaciju koju su izradili u alatu Canva. Prezentaciju mogu spremiti u formatu .mp4 kao video i objaviti na ploči Lino. Tako svi učenici mogu pristupiti radovima svojih kolega i međusobno komentirati i vrednovati radove u obliku bilješki, komentara, slika, emojija i sl. koje se može objaviti unutar samog alata. Odaberite najbolji videouradak i recept glasanjem u digitalnom alatu Mentimeter gdje učenici mogu anonimno dati glas u opciji Ranking. Zatim, podijelite ekran i prikazujte rezultate glasanja kako se automatski pojavljuju na ekranu u obliku grafikona. Pohvalite ih za izniman rad, trud i međusobnu suradnju.
Tijekom rada u skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude pasivni promatrač. Važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak.
Tijekom razredne rasprave ne ustrajte na tome da učenici s teškoćama - kao što su mucanje ili izražena tjeskoba - govore, osim ako se za to ne jave sami. Prilikom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su postavljana tijekom rasprave.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.
Predvidite više vremena za samostalan rad (zadatak čitanja) za učenike s disleksijom. Provjeravajte jesu li razumjeli sadržaj, a to se odnosi i na učenike s jezičnim teškoćama.
Po potrebi, pripremite ili potaknite učenike na izradu podsjetnika s nazivima namirnica i njihovim prijevodom na hrvatski jezik. Dopustite korištenje podsjetnika u radu.
Prilikom mrežne provedbe aktivnosti provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im, po potrebi, pružite pomoć. Kod učenika s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti provjeravajte prati li događanja jer je u mrežnom obliku nastavnikova kontrola slabija. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti jer imaju potrebu održavanja ustaljenosti i rutine.
Učenici snimaju kratak film o prehrambenim navikama svoje obitelji na dnevnoj ili tjednoj bazi. Ohrabrite učenike da rade u grupi uz odgovarajuću podjelu uloga: snimatelj, glumci, tekstopisac/montažer. Film objavljuju u digitalnom alatu Kizoa.
Kao uvodnu aktivnost uputite učenike da fotografiraju samoposlužne uređaje koje susreću s svakodnevnom životu, npr. u školi, u gimnastičkoj dvorani, školi stranih jezika, domu zdravlja i sl. Svoje fotografije mogu podijeliti na virtualnoj ploči kao što je Padlet. Zajedno s učenicima analizirajte uređaje koje su zabilježili na fotografijama i ukažite im na tipične proizvode koji se tamo mogu kupiti: velik broj zaslađenih napitaka, slatkiša i hrane koja obiluje mastima. Razgovarajte s učenicima o njihovim navikama kupnje na takvim uređajima - što kupuju, kada i koliko često. Skrenite im pozornost na loše prehrambene navike kod mladih, pad konzumacije voća i povrća te ih pitajte kako bi se to moglo promijeniti. Kako pomoći djeci da izbjegavaju slatkiše i druge slastice odnosno, općenito, proizvode s dodanim šećerom, a da, umjesto njih, konzumiraju više svježega voća. Kao poticaj, uputite ih na e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 4, Jedinica 4.4., Zadatak 3 u kojem se prisjećaju naziva namirnica u piramidi zdrave prehrane.
Najavite učenicima rad u grupama i kreiranje vlastitog samoposlužnog uređaja u kojem će se prodavati samo zdrave namirnice. Uputite ih na Hrvatski zavod za javno zdravstvo gdje mogu pronaći ideje za različite prehrambene proizvode, npr. pakiranu salatu, jogurt, smoothie, orašaste plodove, suho voće i sl. Ako je potrebno, pomozite im s nepoznatim riječima i njihovim prijevodom na engleski jezik. Izabrani predstavnik grupe učitava fotografiju zamišljenog uređaja odabranog na stranici Pixabay ili mrežnoj stranici po izboru grupe u alat Thinglink te na nju dodaje zvukovne zapise koji se mogu čuti nakon što učenik kupi zdravu namirnicu. Nastavnik potiče grupni rad i suradnju tako da izrađuje korisnički račun u digitalnom alatu Thinglink koji učenici zajednički uređuju i dodaju nove sadržaje. Upozorite učenike na poštivanje autorskih prava. Zvukovni zapisi mogu biti zabavni, npr. uzvici High five!, Cool!, Do it again! To može biti i poruka ohrabrenja Well done!, An apple a day keeps the doctor away! ili opis neke namirnice, dodatno objašnjenje što se nalazi u, primjerice, tortilji i sl. Osim zvučnih zapisa na fotografiju trebaju dodati i tekst u kojem će navesti idejne začetnike odnosno članove grupe koji su kreirali samoposlužni uređaj. Pripremite izlazne kartice za samovrednovanje i vršnjačko vrednovanje gdje svi učenici mogu glasati za najzdraviji i najkreativniji samoposlužni uređaj. Pohvalite sve učenike za trud i naglasite koji su radovi i jezično kvalitetno napravljeni.
Učenici u alatu Canva trebaju kreiraju i reklamni letak koji će dijeliti po školi, a u kojem promiču nove namirnice u samoposlužnom uređaju. Potaknite ih da kreiraju neobične prikaze različitih zdravih namirnica, npr. oblik srca ispunjen brokulom i rajčicom, prikaz neke životinje, na primjer, slona koji u surli nosi voće, a na leđima žitarice i sl. Pokažite im i nekoliko primjera. Neka pripaze na estetiku slike, boja i oblika kako bi prikaz izgledao privlačnije. Na taj način, prate razvoj poduzetničke ideje od koncepta do realizacije, postavljaju svoje ciljeve i artikuliraju vlastitu viziju. Dopustite da im mašta radi i podsjetite ih na utjecaj reklama na potrošače koji može biti i pozitivan i negativan, ali naglasite i osnovni cilj reklamnog letka - informirati i nagovoriti potrošača na određeno ponašanje. Možete ih i pitati koliko reklame utječu na njihove odluke, jesu li ikad kupili neki proizvod jer je reklama bila cool i otkvačena. Ohrabrite ih na razgovor o današnjem društvu u kojem oglašavanje duboko utječe na način kako ljudi promatraju život, svijet i sebe same, osobito kada jer riječ o njihovim vrijednostima i kriterijima za vlastite prosudbe i ponašanja.
Svi se radovi mogu objediniti u zajedničku razrednu bilježnicu One Note/Class Notebook. Na kraju aktivnosti, pohvalite sve učenike za sjajne poduzetničke ideje i međusobnu suradnju.
I u ovoj aktivnosti dopustite korištenje podsjetnika s nazivima namirnica s prijevodom na hrvatski jezik. Po potrebi, omogućite slikovni prikaz prehrambene piramide. To se posebno odnosi na učenike s jezičnim teškoćama, oštećenjima sluha i intelektualnim teškoćama.
Ne ustrajte na tome da učenici s teškoćama - kao što su mucanje ili izražena tjeskoba - govore, osim ako se za to ne jave sami.
Tijekom rada u paru ili skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude pasivni promatrač. Prilikom rada u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje (npr. učenik s oštećenjima sluha neće birati zvučni zapis, učenici s izraženim teškoćama u sricanju neće zapisivati i sl.).
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.
Potaknite učenike da kontaktiraju s nutricionistom ili profesorom s Prehrambeno-biotehnološkog fakulteta i osmisle kratak razgovor o zdravom načinu prehrane. U razgovoru, koji mogu objaviti kao podcast u digitalnom alatu Audacity, trebaju naglasiti važnost zdrave prehrane kod djece.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.