Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kutak za istraživanje

Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • BIO: istraživačko pitanje, istraživanje, zaključak
  • INF: pretraživanje na internetu, relevantnost informacija, autorsko pravo
  • GU: vrste glazbe i glazbeni žanrovi, autorsko i srodna prava, tema s varijacijama
  • POV: reformacija, unutrašnja i vanjska kritika izvora, navođenje izvora
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Slijedimo upute

Na samom početku nastavne godine, pri učenju o razvoju znanstvene misli, potaknite učenike da se okušaju u ulozi znanstvenika smišljajući istraživačko pitanje o području u biologiji koje ih jako zanima.
Neka u alatu Mentimeter odgovore na pitanje koje je to područje u biologiji unutar kojeg će istraživati. Ovisno o odgovorima formirajte parove i potaknite ih da u paru osmisle istraživačko pitanje i odluče koja će im biti hipoteza odgovarajući na to pitanje. Možete ih uputiti i na dodatne informacije pronađu na Edutoriju. Neka u parovima potom razrade metode rada i izvedu istraživanje. Tijekom istraživanja neka vode dnevnik kako bi im kasnije bilo lakše napisati seminarski rad.
Rad mogu pisati u Wordu koristeći upute Informatika 1.r. SŠ - Kako oblikujemo seminarski rad (13:52 min) ili se možete dogovoriti s nastavnikom informatike kako bi učenike dodatno uputio u izradu rada.

Pokrenite zatim raspravu o tome kako je teklo njihovo istraživanje, na kakve su poteškoće nailazili tijekom istraživanja, a na kakve tijekom pisanja svoga rada. Na koji su način citirali pojedine isječke iz znanstvenih radova? Koliko im je bilo jednostavno napisati svoj zaključak? Jesu li imali poteškoća koje je potrebno razjasniti?

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama jasnim i detaljnim uputama objasnite zadatak i pojam istraživačkog rada. Demonstrirajte im rad u digitalnim alatima ukoliko ih koriste prvi put. Možete im pripremiti kratke pisane upute po koracima. Za učenika s oštećenjem vida provjerite podržava li asisitivna tehnologija digitalne alate, ukoliko ne podržava, omogućite mu podršku suučenika u radu u digitalnima alatima. Učenicima s teškoćama vida detaljno opisujte vizualne sadržaje. Učenika s teškoćama stavite u par s učenikom s kojim ima dobre odnose. Tijekom rada u paru osigurajte vršnjačku podršku učeniku s teškoćama. Jasno definirajte njegovu ulogu zadatak u paru kako bi ravnopravno pridonosio zadatku. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja isprintajte znanstvene radove koje ćete drugima prikazivati, prilagodite tekst veličinu i font slova i istaknite bitno. Učenik s oštećenjem sluha u raspravi može sudjelovati odgovarajući na pitanja pismenim putem, a suučenik čita odgovore. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu istražiti o različitim formatima pisanja znanstvenih radova. Neka se raspitaju na koji način je u znanstvenim časopisima uređen format radova koje objavljuju. Mogu se obratiti i uredništvu časopisa Bioznalac s pitanjima o propisanom formatu pisanja radova koje autori namjeravaju objaviti u tom časopisu. Pronađene informacije neka podijele s ostatkom razreda. Na kraju raspravite pomaže li unaprijed određeni format nekog rada znanstvenicima u pisanju njihovih radova.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Slijedimo upute

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ BIO D.1.1. Primjenjuje osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja te opisuje razvoj znanstvene misli tijekom povijesti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Učenje bez barijera

Razgovarajte s učenicima kada su zadnji put pretraživali informacije odnosno sadržaje na Internetu i kako to obavljaju. Pitajte učenike: „Kada ste zadnji put pretraživali sadržaje na Internetu? Kako pretražujete sadržaje na Internetu i na kojim stranicama? Pazite li na relevantnost informacija na stranicama s kojih uzimate informacije odnosno sadržaje? Smiju li se preuzeti sve informacije, sadržaji s Interneta? Znate li što je autorsko pravo? Kako se pridržavati autorskog prava pri preuzimanju s Interneta?“
Ponovite učenicima da je poštivanje autorskih prava vrlo važno i da prilikom preuzimanja bilo kakvih sadržaja moraju uključiti izvore koje koriste, a da za to postoje pravila. Pitajte ih što misle kako osobe s teškoćama u razvoju pretražuju Internet i koriste sadržaje s Interneta, postoji li nekakvo olakšanje za njih te imaju li kakve dostupne mogućnosti koje olakšavaju osobama s disleksijom čitanje sadržaja na Internetu.

Podijelite učenike u nekoliko grupa i zadajte im zadatak da pretraživanjem internetskih stranica istraže današnje teškoće koje se kod učenika sve češće javljaju, prema ključnim pojmovima i izrazima, npr. disleksija, disgrafija, poteškoće vida i sluha i slično. Informacije mogu pronaći i u priručniku „Digitalna tehnologija za potporu posebnim odgojnoobrazovnim potrebama“. Svaka grupa odabire koju će teškoću istraživati te nakon istraživanja bira obrazovnu temu iz predmeta Informatika na temelju kojeg će napraviti digitalni obrazovni sadržaj (prezentacija, plakat, video s titlovima, audio zapisi i slično) koji će pomoći učenicima s teškoćama u učenju i svladavanju toga gradiva. Učenici digitalne obrazovne sadržaje mogu izrađivati u raznim digitalnim alatima, kao npr. H5P, Edpuzzle, Wizer, Canva, Prezi, PowToon i slično. Učenici će po grupama tijekom istraživanja surađivati u zajedničkom online okruženju na digitalnom obrazovnom portalu Edmodo gdje će dijeliti sadržaje i poveznice temeljem kojih će izraditi digitalni obrazovni sadržaj. Napomenite učenicima da se pridržavaju autorskih prava pri citiranju i parafraziranju sadržaja. Uputite učenike na suradnju sa školskim knjižničarom gdje mogu dobiti informacije kako pravilno koristiti i navoditi izvore i koji su relevantni za određenu temu.

Po završetku istraživanja učenici će u Edmodo grupama objaviti i podijeliti svoje gotove digitalne obrazovne sadržaje.

Postupci potpore

Ukoliko u razredu imate učenike sa specifičnim teškoćama učenja ili oštećenjem vida možete ih u uvodnoj aktivnosti zamoliti, ukoliko žele, da svojim kolegama u razredu kažu kako pretražuju internet, jesu li stranice prilagođene njima te s kojim problemima se susreću. Učenike s teškoćama podijelite u grupe učenika koji im mogu pružiti podršku i radu. Za učenike s oštećenjem vida bilo bi dobro da osigurate rad u paru unutar skupine zbog opisivanja vizualnih sadržaja i rada u digitalnim alatima. U radu u skupini učeniku s teškoćama zadajte zadatak koji s obzirom na svoje mogućnosti može uspješno odraditi. Važno je da aktivno sudjeluje u radu grupe. Ukoliko u razredu postoji učenik s teškoćom koju istražuju, on može svojim savjetima i iskustvom uvelike pomoći u radu skupine te biti predstavnik. Prije početka rada učenicima s teškoćama demonstrirajte rad u digitalnim alatima. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više zadajte zadatak da pregledaju postojeće radove učenika, dogovore sa stručnom službom (pedagog, psiholog, defektolog, logoped i socijalni radnik) sastanke te, u ulozi voditelja, u dogovoru s autorima dorade sadržaje i samim time podignu na višu razinu. Učenici će novonastali sadržaj veće kvalitete i primjenjivosti objaviti javno na mrežnoj stranici škole.

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Učenje bez barijera

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ C.1.1 Nakon prve godine učenja predmeta Informatika u srednjoj školi u domeni Digitalna pismenost i komunikacija učenik pronalazi podatke i informacije, odabire prikladne izvore informacija te uređuje, stvara i objavljuje/dijeli svoje digitalne sadržaje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena umjetnost

Citiraj i u znanju profitiraj

U uvodnom dijelu aktivnosti prikupite od učenika njihove slobodne asocijacije na pojam citat koristeći alat za prikupljanje povratnih informacija Mentimeter. Zajedno prokomentirajte odgovore. Podijelite učenike u parove pa neka svaki par popuni prva dva stupca (što znam i što želim znati) KWL tablice s temom: “Citiranje u različitim vrstama glazbe”. Za ovaj dio aktivnosti koristite neograničenu bijelu ploču RealtimeBoard i njen predložak za KWL tablice. Razmišljanja učenika dodatno usmjerite sljedećim pitanjima: Zašto koristimo citate? Predstavljaju li oni izraz poštovanja prema produktima (književnim, glazbenim djelima i sl.) tuđeg kreativnog djelovanja? Koliko je važno odabrati i navesti vjerodostojne citate kako bismo time osnažili i dokaz vlastitih tvrdnji? Upitajte učenike znaju li navesti primjere citiranja u glazbi? i sl. Ukratko prokomentirajte zapisane odgovore.

Zatim poslušajte sljedeće skladbe: 1. Wolfgang Amadeus Mozart: 12 varijacija na dječju temu Ah vous dirai-je, Maman, KV 265, 2. Jacques Loussier Trio: Preludij br. 1 u C-duru, jazz izvedba skladbe Johanna Sebastiana Bacha, 3. Antonio Vivaldi: Summer, u izvedbi Symphoniacsa, 4. Pentatonix: White Winter Hymnal, Fleet Foxes cover. Neposredno prije slušanja upoznajte učenike s nazivom djela i autorom (originalnim izvođačem) djela. Učenicima zadajte da svakoj skladbi dodijele sljedeće:

  1. vrstu glazbe ili glazbeni žanr kojem pripada skladba
  2. smatraju li da se u skladbi koriste glazbeni citati, neka obrazlože odgovor.

Za ovaj dio aktivnosti također možete koristiti neki od predložaka za analizu sadržaja iz gore navedenog alata. Prokomentirajte izložene odgovore. Istaknite da su prva (klasična) i druga (jazz) skladba nastale početnim citiranjem jedne glazbene teme (tradicijske dječje pjesme te autorske skladbe Johanna Sebastiana Bacha) iz kojeg je daljnjim oblikovanjem kroz varijacije / improvizacije nastala potpuno nova skladba. Treća (crossover) i četvrta (popularna) skladba su primjeri aranžiranja u glazbi, sam oblik skladbe nije promijenjen, a temeljne razlike proizlaze iz aranžmana za novi izvođački sastav uz manje promjene melodije, ritma i sl. Nakon razgovora o napisanom, učenici neka nadopune tablicu (treći stupac – što sam naučio). Prokomentirajte i podrijetlo tema/skladbi u slušanim primjerima te utvrdite koja od njih podliježe autorskim pravima. Istaknite da, bez obzira što su prve tri skladbe/teme javno dostupne za slobodno korištenje i oblikovanje, njihove izvedbe podliježu srodnim pravima. Preporučite učenicima da prouče sljedeći dokument kako bi saznali više o autorskim i srodnim pravima.

U nastavku aktivnosti podijelite učenike u 4 grupe. Svakoj grupi zadajte da pretražujući mrežne stranice istraže obilježja jedne od navedenih vrsta glazbe / glazbenih žanrova te da istraže postoje li još neki primjeri uporabe tuđih tema pri oblikovanju djela u dotičnoj vrsti glazbe ili glazbenom žanru. Pri istraživanju i oblikovanju sadržaja koje će unijeti u treći stupac tablice, učenici neka obavezno citiraju izvore iz kojih su preuzeli informacije. Prethodno neka prouče sljedeći dokument: Autorstvo i citiranje - važnost ispravnog navođenja izvora. Aktivnost završite predstavljanjem zaključaka pojedine grupe.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama demonstrirajte rad u digitalnim alatima. Omogućite im rad u paru s vršnjakom s kojim imaju dobre odnose i koji im može pružiti podršku tijekom rada. Učenike s oštećenjem sluha stavite sjediti blizu izvora zvuka kako bi osjetili ritam i vibracije. Potaknite vršnjaka da im opiše skladbu, kako ju je doživio, kakav je bio ritam, tempo. Učenicima s teškoćama sluha pripremite pisani opis svih žanrova koje će slušati. Pripremite opise pjesama nakon što su sa svojim parom pokušali doći do rješenja zadatka (naziv, skladatelj, vrsta pjesme). Učenike s teškoćama smjestite u grupu učenika koji će im pružiti podršku u radu. Zadajte im točno određeni zadatak koji će moći uspješno odraditi unatoč teškoćama. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Ohrabrite učenike koji žele znati više da oblikuju i izvedu vlastitu kompoziciju u obliku teme s varijacijama u kojoj će citirati temu (ili dio teme) skladbe po izboru, a zatim temu ponoviti nekoliko puta uz ukrašavanje melodije, promjene ritma, tonskog roda i sl. po izboru. Skladbu neka izvedu glazbenom aktivnošću po želji: pjevanjem, sviranjem na glazbalu, tjeloglazbom. Prethodno trebaju istražiti podrijetlo same teme, radi li se o temi koja pripada javnoj domeni ili je, primjerice, potrebno tražiti dozvolu od živućeg autora ili nositelja autorskih prava za korištenje skladbe, ukoliko će je izvesti u nekoj javnoj prilici. Izvedbu neka snime kamerom na mobilnom telefonu i obrade u alatu Adobe Spark.

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena umjetnost

Citiraj i u znanju profitiraj

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GU A.1-4.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi.
  • SŠ GU A.1-4.2. Učenik slušno prepoznaje i analizira glazbeno-izražajne sastavnice i oblikovne strukture u istaknutim skladbama klasične, tradicijske i popularne glazbe.
  • SŠ GU A.1-4.3. Učenik slušno prepoznaje i analizira obilježja glazbeno-stilskih razdoblja te glazbenih pravaca i žanrova.
  • SŠ GU C.1-4.4. Učenik razlikuje različite vrste glazbe i glazbene žanrove te opisuje njihove međusobne utjecaje i spajanja (crossover i fuzija).
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Prikupljam informacije na temu reformacije

Podijelite učenike u grupe od po 4 učenika. Zadajte im zadatak da istraže temu Reformacija u 16. st. koristeći metodološke upute historiografske znanosti i citiranjem korištenih izvora.
Uputite učenike da obave mrežno pretraživanje po pojmovima, primjerice pojam Luther, posljedice reformacije i sl. Učenicima predložite i prikladnu bazu primarnih izvora za razdoblje Reformacije, primjerice Project Wittenberg. Prema mogućnostima u aktivnost uključite i nastavnike latinskog, engleskog ili njemačkog jezika. Učenici rezultate svojeg istraživanja objedinjuju u PowerPoint Online prezentaciji. Prezentacija neka sadrži 7-12 slajdova. Na posljednji slajd prezentacije neka umetnu tablicu koja treba sadržavati naziv korištenog izvora (i poveznicu na mrežnu stranicu izvora), oznaku je li riječ o primarnom ili sekundarnom izvoru, unutarnju kritiku izvora, vanjsku kritiku izvora (i kratki tekst objašnjenja učenika za obje), kritiku mrežnog mjesta izvora kroz određenje pouzdan/nepouzdan (i kratki tekst objašnjenja zašto je izvor označen kao pouzdan ili nepouzdan). U tablicu učenici upisuju i izvore koji nisu uspješno prošli test metodološke provjere, a s njima su se susreli u istraživanju. Učenike prethodno upoznajte sa značenjem metodoloških pojmova kroz prikladne tekstove i materijale, primjerice za primarne i sekundarne izvore, unutarnju i vanjsku kritiku izvora, pouzdana web mjesta.
Na dnu svakog slajda prezentacije učenici neka navedu izvor za navedene informacije (ime i prezime autora izvora, naziv web stranice, mjesto u tekstu gdje se informacija nalazi ako je to moguće, primjerice broj stranice). U prezentaciji o temi za izvore smiju koristiti samo one izvore koje su u tablici označili kao pouzdane i koji su po njihovoj procjeni prošli metodološki test unutarnje i vanjske kritike izvora.
Svoje radove učenici prezentiraju u razredu, a poveznice na njih mogu podijeliti unutar virtualne učionice. Nakon izlaganja komentirajte s njima njihove radove o zadanoj temi s naglaskom na metodološki dio prezentacije i uspješnost u korištenju historiografske metodologije prilikom izbora informacija. Je li bilo slučajeva u kojima su različite grupe različito ocijenile isti izvor? Razgovarajte s učenicima zašto je došlo do tih razlika i u čemu se sastoji moguća pogreška. Potaknite učenike i na mogućnost pisanja komentara u prezentacijama u kojima se mogu osvrnuti na sadržaj, vizualni izgled i sl.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama osigurajte smještanje u grupu učenika koji će im pružiti podršku u radu. Jasno definirajte njihovu ulogu i zadatak unutar skupine. Tijekom rada važno je da budu aktivni sudionici, a ne pasivni promatrači. Učenicima s oštećenjem vida omogućite rad u paru unutar skupne. Potaknite vršnjaka s kojim je u paru da mu opisuje vizualne sadržaje (PowerPoint prezentacije) i pomogne u radu u digitalnim alatima. Učenici s teškoćama mogu prezentirati rad ukoliko to sami žele, no ukoliko oni ne žele jer se ne osjećaju ugodno zbog svoje teškoće, odredite učenika koji će prezentirati ako se u grupi ne mogu dogovoriti. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici analiziraju jedan primarni povijesni izvor vezan uz Reformaciju s aspekta unutrašnje kritike izvora, primjerice Lutherovih 95 teza. Učenici analizu pišu u formi eseja od 200 riječi. Esej mogu napisati koristeći Word Online. Najbolje radove neka pročitaju pa ih u raspravi prokomentirajte na satu.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Prikupljam informacije na temu reformacije

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV E.2.2. Učenik analizira sukobe i prožimanja religija u društvima i kulturama srednjega i ranoga novog vijeka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Latinski jezik
  • Engleski jezik
  • Njemački jezik

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Jozić, R.Ruža. Pavin Banović, A. (2019). Od knjige do oblaka. Informacijsko-medijski odgoj i obrazovanje učenika. Alfa, Zagreb (17.1.2021.).

CARNet (2018). Citiranje u digitalnom okruženju, priručnik projekta e-Škole. (17.1.2021.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.