U ovoj će aktivnosti učenici preračunavati mjerne jedinice za duljinu, masu, volumen i vrijeme.
Na početku aktivnosti podijelite učenike u četiri grupe te ih uputite na e-Škole DOS Matematika 5, Modul 7, Jedinica 7.1., Svi primjeri i zadatci. Prije preračunavanja, učenici svih grupa analiziraju tekst s početka navedene jedinice. Učenici u tom tekstu prepoznaju mjerne jedinice koje se spominju te imenuju fizičke veličine koje se iskazuju tim mjernim jedinicama.
Nakon toga svaka grupa učenika zasebno analizira primjere preračunavanja mjernih jedinica te na osnovi primjera rješava sve zadatke za zadane mjerne jedinice. Tu su zadatci za duljinu, masu, volumen i vrijeme. Ako su dobro proučili primjere, sve zadatke lako rješavaju.
Poslije rješavanja zadataka, svakoj grupi učenika zadajte zadatak u kojem će istraživati na mrežnim stranicama. Jedna grupa pronaći će recept omiljenog kolača, druga će grupa tražiti recept za pripremu soka, treća grupa recept za pripremu džema i slično. Jednoj grupi zadajte da pronađe kroj za haljinu. Grupe će zapisati isti recept, ali s različitim mjernim jedinicama, ili pak osmisliti slične recepte pazeći pri tome na omjere sastojaka. Grupa koja je tražila kroj za haljinu neka nacrta isti kroj u umanjenome mjerilu, na primjer za neku lutku ili plišanu igračku.
U međuvremenu, koristeći se alatom Lino, postavite virtualnu oglasnu ploču. U njoj za svaku grupu pripremite kolekciju zadataka iz svakidašnjeg života. Učenici iz jedne grupe neka zajedno rade na jednom računalu. Nakon rješavanja zadataka, učenici svake grupe iznose rješenja, a ostali prate i komentiraju način rješavanja zadataka i točnost rješenja te prema potrebi ispravljaju i predlažu moguće drukčije načine rješavanja.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri rješavanju zadatka.
Za učenike s intelektualnim teškoćama potrebno je smanjiti količinu pojmova u skladu s njima postavljenim ishodima.
S učenicima s teškoćama provjerite znanje iz navedenoga gradiva. Učenicima s diskalkulijom i onima s teškoćama radnog pamćenja (što je često slučaj s učenicima s disleksijom) dopustite da se koriste podsjetnikom s preračunavanjem mjernih jedinica. To može koristiti i učenicima s intelektualnim teškoćama.
Učenici s teškoćama će bolje funkcionirati u skupini s učenicima koji će usmjeravati učenika koji je možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Pri podjeli učenika u skupine uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedine skupine.
Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje skupine u kojoj je učenik s teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Razgledajte školsku zgradu s učenicima te razgovarajte o visinama i širinama predmeta koje možete vidjeti u hodnicima ili učionicama. Neka učenici procjenjuju visine i širine uočenih predmeta te ih zapišu.
Nakon povratka u učionicu razgovarajte o zapisanome. Zatim podijelite učenicima tablice koje ste prethodno izradili, a koje sadržavaju rubrike: visina ulaznih vrata, visina vrata učionice, širina stuba, kutovi pri otvaranju vrata. Ponovno s učenicima razgledajte školsku zgradu te ponesite metre za mjerenje jer sada svaki učenik mjeri i zapisuje točne podatke u tablicu. Pripremite u alatu Mentimeter svaki podatak iz tablice u koju će učenici upisati svoje zapise. Ponovno razgovarajte o rješenjima te objavite točno rješenje za svaki podatak.
Upotrijebite točna rješenja za izradu naljepnica ili etiketa koje poslije iskoristite za označavanje izmjerenih predmeta u školi. Na taj ćete način i drugim učenicima u školi skrenuti pozornost na promišljanje o veličinama predmeta koji ih okružuju.
Učenicima s poremećajem iz spektra autizma posebno je važno unaprijed najaviti razgledavanje školske zgrade i opširno izložiti plan (unaprijed i neposredno prije polaska ili kad god je to učeniku potrebno) jer će to učeniku omogućiti osjećaj predvidljivosti i sigurnosti. Prije odlaska možete izraditi slikovni podsjetnik kojim se upućuje na nepoželjna (precrtano) ili poželjna ponašanja. Podsjetnici trebaju biti jednostavno napisani (to je posebno važno za učenike s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti, učenike s poremećajima u ponašanju i osjećaju, učenike s poremećajem iz spektra autizma, ali navedeni odgojni element bit će koristan za sve učenike).
Učenici s diskalkulijom često imaju teškoća u procjenama, zato im osigurajte vršnjačku potporu. Potaknite učenike da uspoređuju visine i širine predmeta.
Tijekom razredne rasprave ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama, primjerice mucanje ili izražena anksioznost, govore osim ako ne izraze želju. U raspravi nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
U ovoj aktivnosti učenici ponavljaju mjerne jedinice izradom likovnog rada, plakata, u digitalnom alatu Piktochart. Tema plakata su sve usvojene mjerne jedinice u svrhu njihove promocije.
Učenici na tom plakatu mogu imati zapise preračunavanja mjernih jedinica ili mogu izraditi neki kreativan lik od mjernih jedinica, npr. sve uključiti da ima izgled srca, znak beskonačnosti ili bilo koji drugi oblik. Učenici također mogu smisliti kratki šaljivi strip o mjernim jedinicama.
Nakon izrade plakata, organizirajte tisak izabranih likovnih radova na različitim podlogama: majicama, šalicama, platnenim torbama i sličnim predmetima. Učenici neka sami pronađu nekoliko tiskara, pregledaju ponuđene predmete na koje se izrađeni motivi mogu otisnuti te usporede cijene i na kraju odaberu najpovoljnije podloge za tisak i najpovoljniju tiskaru.
Predložite da se tako izrađeni gotovi proizvodi (majice, šalice, plakati i ostalo) prodaju na sajmu učeničkih radova. Prihod od prodaje tih predmeta neka bude u humanitarnu svrhu koju će učenici sami odabrati. Nagradite najkreativniji uradak.
Učenicima s diskalkulijom i onima s teškoćama radnog pamćenja (što često može biti kod učenika s disleksijom) omogućite upotrebu podsjetnika s preračunavanjem mjernih jedinica. To može koristiti i učenicima s intelektualnim teškoćama.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u navedenome digitalnom alatu.
Prema potrebi osigurajte rad u paru za učenike koji imaju izražene teškoće. Vodite računa da je učenik s teškoćom u paru s učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduje u rješavanju zadatka.
Učenici, kojima je prethodni zadatak samo poticaj za još nešto više, mogu izraditi oznake na jednoj kuhinjskoj posudi, čaši ili vazi. Sami neka razmisle što je potrebno na jednoj posudi od tih oznaka kako bi je mogli upotrijebiti za izradu kolača, razmisle kako odrediti mjesta oznaka, sami sve izmjere i nacrtaju oznake. Svoj miniprojekt neka prikažu ostalim učenicima u razredu, uz provjeru nacrtanih oznaka konkretnim mjerenjem.
Učenici mogu proučiti tekst Koliko čaša u litri te saznati još neke zanimljivosti vezane za mjerne jedinice.
Angela (n.d.) Koliko čaša u litri. Preuzeto s https://hr.bakeitwithlove.com/how-many-cups-in-a-quart/ (28.6.2022.)
Horvatek, A. (n.d.) Svijet matematike. Preuzeto s https://www.youtube.com/watch?v=QdYAj8_W4Y4 (28.6.2022.)
Wordwall (n.d.) Mjerne jedinice 5. razred. Preuzeto s https://wordwall.net/hr-hr/community/mjerne-jedinice-5-razred (28.6.2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.