Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Zašto me svi gnjave?!

Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • MAT: razlomak, decimalni broj, postotak
  • PRI: ergonomija, pravilan položaj tijela
  • TAL: igrifikacija
  • TZK: vježbe snage, disciplina, upornost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Je li zelena moja boja?

Za učenike izradite upitnik u nekom od digitalnih alata za izradu anketa primjerice Forms i podijelite im ga poveznicom. Upitnik neka sadrži određen broj tvrdnji vezanih uz učeničko odgovorno ponašanje korištenja digitalne tehnologije. Također pripremite listić na kojem će biti navedene identične tvrdnje i krug podijeljen na broj sukladnih kružnih isječaka jednak broju tvrdnja u upitniku.

Primjeri tvrdnji za upitnik:

- Moji roditelji znaju koje igrice igram na računalu ili mobitelu.
- S roditeljima dogovaram vrijeme koje provodim za računalom i mobitelom.
- Ne ostavljam svoje osobne podatke na internetu ili društvenim mrežama bez da o tome obavijestim roditelje.
- Nemam svoj profil na nekoj od društvenih mreža: Facebook, Snapchat, Instagram ili TikTok.
- Televiziju gledam manje od 2 sata dnevno.
- Spavam više od 9 sati dnevno.

Uputite učenike da za svaki potvrdan odgovor u online upitniku oboje jedan kružni isječak na svom listiću zelenom bojom, a za svaki negativan odgovor oboje jedan isječak crvenom bojom. Nakon ispunjavanja upitnika i bojanja kruga neka svaki učenik za sebe odredi udio „zelenih“ i „crvenih“ odgovora. Udjele neka zapiše u obliku razlomka, decimalnog broja i postotka.

Tada učenike podijelite na broj grupa jednak broju tvrdnji u upitniku, tako da svaka grupa može obraditi razredne podatke za jednu tvrdnju. Projicirajte rezultate upitnika (frekvencije odgovora) i zadajte im zadatak da razlomkom i slikovnim modelom kruga ili pravokutnika (ovisno o broju učenika u razredu) izraze udjele "zelenih“ i "crvenih“ odgovora.

Svoje radove neka objave na digitalnom zidu koji izradite u nekom kolaborativnom alatu npr. Padletu (Wall), podijelite im ga poveznicom. Po završetku projicirajte učeničke objave na digitalnom zidu i zajednički prokomentirajte njihove prikaze rezultata. Ovisno o boji koja će prevladavati na modelima, upozorite ih na važnost odgovornog i ograničavajućeg korištenja digitalne tehnologije.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama jasnim i kratkim uputama objasnite što se od njih traži u zadatku. Pri korištenju digitalnih alata demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se koriste i provjerite jesu li razumjeli što i kako trebaju raditi. Dobro je dati i pisanu uputu koja će učenika voditi po koracima rada u alatu. Za slijepe učenike, ukoliko koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač aplikaciju. Ukoliko ne podržava, osigurajte i potaknite na potporu učenika iz razreda kroz rad u paru. U izradi listića za učenike s oštećenjima vida i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je prilagoditi veličinu i font slova (Calibri, Verdana, Ariel), podebljan tisak, povećan razmak između teksta. Učeniku s teškoćama poželjno je dati primjer sličnog zadatka pisanja udjela u obliku razlomka, decimalnog broja i postotka ili mu pružiti verbalnu podršku tijekom zapisivanja istih. Učenicima s teškoćama osigurajte rad u grupi u kojoj će aktivno sudjelovati i dobiti podršku drugih učenika. Jasno definirajte njihovu ulogu i zadatke u grupi koje s obzirom na teškoću mogu uspješno izvršiti.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresiranim učenicima ponudite da izrade sličan upitnik za roditelje kojim će ispitati njihovo mišljenje vezano uz odgovorno korištenje digitalne tehnologije djece. Upitnik neka ponude roditeljima svih učenika. Rezultate upitnika za čitav razred, zajedno s rezultatima dobivenih od roditelja, neka prikažu grafikonima izrađenih digitalnim alatom Meta-Chart i objave na internet stranici škole ili školskom časopisu.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Je li zelena moja boja?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT A.5.3.Povezuje i primjenjuje različite prikaze razlomaka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Kako to sjediš?

Potaknite zanimanje učenika pitanjem koliko su puta čuli rečenice Kako to sjediš?, Pravilno sjedi!

Razgovarajte s učenicima o njihovim saznanjima iz svakodnevnog života. Zašto je važno pravilno sjediti?

Na pitanje: koji je pravilan položaj tijela prilikom rada na računalu? učenici neka odgovore koristeći suradničku metodu (Think-Pair-Share). Nakon individualne analize uputite ih na interaktivnu fotografiju koja prikazuje usporedbu pravilnog i nepravilnog držanja te na ilustraciju na kojoj je pojašnjeno na što sve moraju paziti prilikom sjedenja za računalom. Potaknite aktivno sudjelovanje učenika u raspravi vezanoj za sadržaj na ilustracijama. Neka riješe kviz unutar interaktivnog sadržaja gdje će odabrati moguća rješenja za otklanjanje nepravilnosti prilikom sjedenja za računalom. Razgovarajte s učenicima o ergonomiji. Što je ergonomija? Zašto su važni postupci kojima se čovjek prilagođava karakteristikama radnog mjesta? Utječe li pravilan način sjedenja na naše zdravlje? Pitajte učenike jesu li se njihova mišljenja promijenila nakon saznanja o navedenoj temi i misle li da ih netko gnjavi kada im kaže neka pravilno sjede.

Opcionalno možete pogledati s učenicima videozapis Pravilan položaj tijela prilikom korištenja računala u trajanju od 2:16 min.

Na početku aktivnosti učenicima možete podijeliti ispisanu konceptualnu tablicu u koju će vodoravno bilježiti kriterije (o čemu treba voditi računa prilikom korištenja računala, npr. položaj kralježnice, ruku i nogu, visina stolca, udaljenost od ekrana, svjetlost), a okomito što je ispravno, a što nije. Neka učenici prvo samostalno ispune tablicu na osnovu onoga što već znaju iz svakodnevnog života, a zatim neka je tijekom provođenja aktivnosti nadopunjavaju i po potrebi isprave pogreške.

Raspravite s njima o čemu treba voditi računa prilikom korištenja računala: koji simptomi su posljedice nepravilnog položaja tijela prilikom korištenja računala (ukočen vrat, bolovi u leđima, utrnule noge)?

Uputite učenike neka zabilježe tri stvari koje su po njihovom mišljenju najvažnije za zdravlje prilikom korištenja računala koristeći oblak riječi u alatu Mentimeter (Word Cloud). Prokomentirajte s učenicima njihove odgovore (pravilno sjedenje (držanje), redovite pauze – tjelovježba, pravilno prilagođavanje opreme…).

Postupci potpore

Učenika s teškoćama potaknite na rad u paru te mu dodatnim jasnim i kratkim uputama objasnite zadatak ukoliko nije razumio. Tijekom korištenja digitalnih alata, demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se oni koriste i provjerite jesu li razumjeli što i kako trebaju raditi. Dobro je dati i pisanu uputu koja će učenika voditi kroz korake rada u alatu. Za učenike s oštećenjem vida, ukoliko koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač aplikaciju. Učenicima s teškoćama prije gledanja videozapisa recite na što da obrate pažnju i što trebaju zapamtiti iz videozapisa. Učenicima s oštećenjem vida omogućite praćenje videozapisa tako da ga stavite sjediti ispred ekrana ili mu osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu detaljno opisivati što se događa u videozapisu. Učenike sa senzoričkim teškoćama udaljite od izvora zvuka. Učenicima s oštećenjem sluha omogućite pisani tekst/titlove koji se spominje u videozapisu kako bi mogli bez obzira na oštećenje sluha aktivno pratiti videozapis.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu izraditi digitalni poster u alatu Canva o ergonomiji na radnom mjestu (smanjuje troškove, poboljšava produktivnost i kvalitetu rada, zdravlje) i važnosti pravilnog položaja tijela prilikom rada na računalu istražujući pouzdane mrežne stranice. Poster se može objaviti na mrežnim stranicama škole, a učenicima u školi može se održati predavanje (uz demonstraciju) o važnosti pravilnog sjedenja prilikom rada na računalu.

Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Kako to sjediš?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ PRI D.5.1. Učenik tumači uočene pojave, procese i međuodnose na temelju opažanja prirode i jednostavnih istraživanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Talijanski jezik

Studiare e/o giocare

Potaknite učenike na raspravu o igrama i njihovom odgojno-obrazovnom djelovanju: na koji način najlakše učite? Može li učenje biti igra? Može li se učiti pomoću igara? Volite li više tradicionalne ili suvremene, digitalne igre? Kako organizirate vrijeme za učenje i slobodno vrijeme? Mogu li suvremene, digitalne igre (videoigre) utjecati na organizaciju vašeg vremena i komunikaciju?

Učenike podijelite u grupe te im pripremite različite vrste igara (tradicionalne i digitalne/moderne) za ponavljanje prezenta pravilnih i nepravilnih glagola (neka budu zastupljeni glagoli na -are, -ere i - ire, kao i pomoćni glagoli te andare i fare od nepravilnih glagola). Dvije igre izradite u alatu LearningAppsu, primjerice Vješala i Milijunaš, a dvije neka budu tradicionalne: Glagolijada i Memory. Glagolijada je igra u kojoj u kružnim poljima stoje glagoli u infinitivu. Bacanjem kockice učenici se pomiču određeni broj polja, a legenda pokraj igre označava značenje brojeva na kockici, npr. jedan znači da je glagol potrebno staviti u prvu osobu jednine prezenta. Memory je igra u kojoj ćete pripremiti potrebno povezivanje, primjerice: Io sono a casa. s essere, 1. Persona singolare.

Učenici će, nakon što prođu sve postaje, u Mentimeteru napisati svoje dojmove (OpenEnded) o tradicionalnim i digitalnim igrama koristeći jednostavne strukture poput mi piace/non mi piace, io preferisco/non preferisco te napisati naziv igre koja im se najviše svidjela s obzirom na način izvođenja i zanimljivost igre (Word Cloud).

Potaknite razgovor o važnosti ravnoteže tradicionalnog i digitalnog načina učenja i poučavanja te o ulozi igara u nastavi. Razgovor proširite na digitalne igre koje se igraju u slobodno vrijeme te o važnosti kontrole vremena koje se provodi igrajući igre. Prekomjernim igranjem igara mogu se pojaviti oblici poremećaja u ponašanju koji narušavaju svakodnevne aktivnosti i međuljudske odnose.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama jasnim uputama objasnite zadatak. Tijekom podjele učenika u grupe potrebno je obratiti pozornost u koju grupu će se uključiti učenik s teškoćama. Poželjno je da učenici u grupi mogu pružiti podršku učeniku s teškoćama. Učenik s teškoćama igru može igrati u paru unutar grupe s učenikom koji mu može pomoći u igri. Tijekom takvog rada važno je poticati i motivirati učenika s teškoćama kako bi se osjećao uspješnim. Za učenike s oštećenjem vida potrebno je prilagoditi tisak i veličinu fonta kod izrade nedigitalnih igara. Učenicima s motoričkim oštećenjem gornjih ekstremiteta potrebno je pružiti podršku kod bacanja kockice. Za učenike s oštećenjem sluha osigurajte komunikacijskog posrednika ili pisane upute za igranje igara koje drugi učenici dobivaju verbalno. Kod digitalnih igara, ukoliko aplikacija na kojoj je igra ne podržava čitač ekrana, učeniku s oštećenjem vida potrebno je osigurati podršku vršnjaka koji će mu opisivati igru i pomoći u igranju iste.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više samostalno izrađuju digitalnu ili tradicionalnu igru po uzoru na igre koje ste igrali u aktivnosti, a za ponavljanje prezenta pravilnih i nepravilnih glagola. Igre prekontrolirajte te najbolje uradke provedite s ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet Talijanski jezik

Studiare e/o giocare

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ (1) TJ A.5.5. Učenik sudjeluje u vrlo kratkome i jednostavnome vođenom razgovoru.
  • OŠ (1) TJ C.5.1. Učenik stječe pozitivan stav prema učenju talijanskoga jezika.
  • OŠ (1) TJ C.5.3. Učenik odabire i primjenjuje osnovne strategije učenja talijanskoga jezika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Mogu i hoću

Uvodna aktivnost je igra lovice u kojoj lovac ima zavezane oči. Podijelite učenike u više grupa po 5 – 6 učenika. Svaka grupa ima svoj prostor za igru, ne veću od 3 x 3. Cilj igre je hodajući, ne trčeći, uloviti drugog učenika i zamijeniti uloge. Dok bježe učenici imaju dodatni zadatak. Moraju doticati, bockati, škakljati (gnjaviti) lovca tako da ga zbune gdje se nalaze.

Nakon igre pitajte učenike kako su se osjećali u ulozi lovca, jesu li bili nesigurni, zbunjeni, dekoncentrirani na događanja oko sebe, osjećaju li se tako kada se igraju na mobitelu, a drugi im žele privući pažnju.

Ukažite im, isto tako, da tehnologija može biti veliki motivator u radu i pomoć pri vježbanju. Potaknite ih da svoje slobodno vrijeme provedu korisno uz pomoć tehnologije npr. koristeći brojač koraka pri šetnji ili traženje neke zanimljive vježbe te im objasnite sljedeću aktivnost.

Učenike razvrstajte za izvođenje pripremnih vježbi (vrsta, krug, slobodna formacija...). Odaberite 6 do 8 vježbi s kojima ćete utjecati na ispravljanje lošeg držanja i jačanja mišića. Vježbe opišite, demonstrirajte i objasnite utjecaj na tijelo. Vježbe isto tako možete pripremiti i prije u nekom programu da bi učenici mogli vježbati i kod kuće u slobodno vrijeme. Objasnite da će iste vježbe izvoditi na svakom satu TZK-a u periodu od mjesec dana kako bi pratili napredak u vježbanju te osvijestili utjecaj vježbanja na cijelo tijelo. Vježbe će izvoditi u zadanom vremenskom intervalu npr. 30 sec. Zadatak je u tom intervalu izvesti što veći broj ponavljanja pojedine vježbe. Učenici svoje rezultate upisuju u zajedničku, unaprijed pripremljenu i podijeljenu tablicu u Excelu Online u koju se, radi zaštite osobnih podataka, prijavljuju putem AAI@Edu.hr korisničkih računa. Učenici svaki sat izvode iste vježbe i uspoređuju svoje rezultate iz sata u sat komentirajući svoj napredak, jesu li zadovoljni i kako bi mogli još više poboljšati rezultat. Za svako vježbanje treba onoliko stupaca tablice koliko ima vježbi, a u zaglavlje tih stupaca treba navesti ime vježbe i broj sata.

Nakon mjesec dana vježbanja organizirajte natjecanje. Sada vježbe izvode samo najbolja tri učenika koja su napravila najveći napredak u broju izvedenih vježbi u zadanom intervalu. Oni se natječu pred cijelim razredom. Proglasite pobjednike svake vježbe.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama rasporedite u grupu u kojoj im vršnjaci mogu pomoći i pružiti fizičku podršku te su upoznati s njihovim fizičkim mogućnostima. Učenika s oštećenjem vida/motoričkim teškoćama unutar grupe rasporedite u par s učenikom iz razreda. Igru lovica prilagodite ovisno o stupnju i vrsti oštećenja učenika. Učenik s oštećenjem vida može trčati uz pomoć učenika iz grupe držeći ga za ruku. Ako je učenik s oštećenjem vida lovac, uputama ga navodite kako doći do učenika koje lovi, ostale učenike zamolite da se sporo kreću. Za učenike s motoričkim teškoćama osigurajte vršnjaka s kojim će, držeći se za ruku, biti lovac. Učenike zamolite da se sporo kreću tijekom igre. Učenike upozorite da paze kad diraju, škakljaju učenike s teškoćama ukoliko imaju problema s ravnotežom. Ukoliko učenik ima senzoričke teškoće i osjetljiv je na dodir, tada izostavite dio s dodirivanjem i škakljanjem. Tijekom izvođenja pripremnih vježba vodite računa o mogućnostima učenika s teškoćama te vježbe prilagodite njihovim sposobnostima kako bi ih i oni mogli izvoditi i biti uspješni u zadatku.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više izrađuju diplome za pobjednike svake vježbe uz pomoć alata Certificate magic.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Mogu i hoću

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TZK B.5.1. Sudjeluje u provjeravanju morfoloških obilježja, motoričkih i funkcionalnih sposobnosti te obilježja pravilnoga tjelesnog držanja.
  • OŠ TZK B.5.2. Izvodi primjerene vježbe za razvoj motoričkih i funkcionalnih sposobnosti.
  • OŠ TZK D.5.2. Pokazuje da se brine o prostoru za tjelesno vježbanje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Teglović, J. Moderna tehnologija mijenja rad mozga (20.5.2020.).

Đonđ Perković, R. Sigurno korištenje interneta (20.5.2020.).

Salvia Kornati (2018). Utjecaj moderne tehnologije na zdravlje ( 5.5.2020.).

Jurman, J., Boričević Maršanić, V., Paradžik, Lj., Karapetrić Bolfan, Lj. i Javornik, S. (2017). Ovisnost o internetu i video igrama. Socijalna psihijatrija. (13.8.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.