Na početku učenike uputite na Tricider gdje će upisati svoja razmišljanja o tome što je sustav i što čini sustav. Prokomentirajte njihove ideje i zaključke te zajedno s njima izvedite definiciju sustava primjerenu njihovoj dobi i kognitivnom razvoju. U usmenoj raspravi neka ponude svoju definiciju ekosustava te navedu elemente koji ga čine. Zatim neka na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 1, Jedinica 1.4 pogledaju videozapis Ekosustav mora zapisujući pritom u bilježnicu sve organizme koje prepoznaju. Potaknite ih na čitanje teksta ispod podnaslova Biotop + biocenoza = ekosustav. Kad svi učenici pogledaju video, prozovite dvoje od njih koji će na primjeru ekosustava mora odrediti što je biotop, a što biocenoza. Prozovite i neke učenike da pročitaju koje su organizme uočili i zapisali u bilježnicu. Razgovarajte s njima o tome što bi se dogodilo da neki organizam nestane iz tog ekosustava. Zatim neka učenici u paru u dokumentu koji trebaju stvoriti s pomoću Worda u alatu Office 365, opišu ekosustav po želji. Ako u alatu za besplatno preuzimanje fotografija (primjerice, na Pixabayju) uspiju pronaći slike ekosustava, staništa i/ili organizama na staništu, neka iste i prilože. U istom dokumentu trebaju izdvojiti i opisati biotop i biocenozu. Kako bi bili uspješniji, uputite ih na to da dodatno prouče sadržaje na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 1, Jedinica 1.4, ali i u svojim udžbenicima. Svakako s njima prokomentirajte njihov odabir ekosustava. Prozovite pojedine učenike kako bi usmeno predstavili svoje ekosustave. Pritom projicirajte njihove opise i fotografije navedene u Wordu u alatu Office 365
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i dr.), kao i na obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju te poremećaj aktivnosti i pažnje). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Provjerite znaju li učenici s teškoćama u razvoju raditi u digitalnom alatu Tricider. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra najavite svaku aktivnost s pomoću vizualne podrške. Za učenike s intelektualnim teškoćama unaprijed pripremite listić za crtanje sustava. Pri izvođenju definicije imajte na umu da će učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju biti potrebno dodatno pojednostavniti jezični izričaj. Izvedenu definiciju i zapišite. Prije gledanja sadržaja na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 1, Jedinica 1.4, Ekosustav mora za učenike s teškoćama u razvoju pripremite na papiru sve bitne odrednice na koje moraju obratiti pozornost tijekom gledanja videozapisa. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra važno je najaviti aktivnost gledanja videozapisa kao i pojednostavniti gledano s pomoću vizualne podrške. Učenicima s oštećenjem sluha dobro je dati predložak s napisanim sadržajem teksta koji se nalazi u opciji inkluzivni prikaz ispod videozapisa. Tijekom rada u DOS-u učenike s teškoćama uputite na mogućnost uporabe inkluzivnog prikaza, prikaza za osobe s disleksijom, podešavanja kontrasta, vrste i veličine fonta. Imajte na umu da će učenicima sa specifičnim teškoćama učenja biti potrebno više vremena za čitanje teksta Biotop + biocenoza = ekosustav. Tijekom podjele učenika u parove vodite računa o karakteristikama pojedinog para. Poželjno je da je učenik s teškoćama u razvoju u paru s učenikom koji je senzibilniji, koji će ga poticati i usmjeravati. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite rad u paru s pomoću vizualne podrške. Omogućite mu odabir teme prema njegovim specifičnim interesima. Učenicima s teškoćama na kraju sata pripremite slikovni prikaz ekosustava te izdvojite najvažnije pojmove koji su se obrađivali tijekom aktivnosti. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnicu za učenike s motoričkim teškoćama i slično), uputite i potaknite ga na uporabu te tehnologije i u zadatcima u aktivnosti ako je potrebno.
Učenici koji žele znati više neka pripreme za ostale učenike u razredu kviz u Kahootu. Zadatci neka se odnose na prepoznavanje elemenata ekosustava koji su prikazani na slici ili su opisani. Kviz možete odigrati na satu ponavljanja i usustavljivanja sadržaja.
Učenicima s pomoću laptopa i projektora projicirajte videozapis Zemlja – litosfera, hidrosfera i atmosfera koji se nalazi na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 1, Jedinica 1.4. Potaknite ih na to da tijekom gledanja videozapisa vode bilješke u bilježnicu o onome što čuju i vide. Neka u paru usporede svoje bilješke i objasne međusobno zašto su izdvojili baš te informacije. Zatim učenicima dodatno predstavite litosferu, hidrosferu i atmosferu te im objasnite što čini koju od njih. U vođenoj raspravi neka objasne zašto je svaka od sfera važna za živi svijet na Zemlji vodeći se pritom prethodnim znanjima i neposrednim opažanjima. Uvedite ih u pojam biosfere te im objasnite povezanost svih elemenata Zemlje sa životom na Zemlji. Također, možete ih pitati u kojoj se od sfera nalazi pojedini ekosustav koji su opisivali u aktivnosti 1. Nakon utvrđivanja sadržaja uputite ih na to da riješe interaktivni zadatak na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 1, Jedinica 1.4 ispod videozapisa Zemlja – litosfera, hidrosfera i atmosfera. Ujedno neka vam ti rezultati posluže za formativno vrednovanje učenika. Podijelite zatim učenike u 3 grupe s podjednakim brojem članova. Jedna grupa neka raspravi o važnosti očuvanja atmosfere, druga o važnosti očuvanja litosfere, a treća o važnosti očuvanja hidrosfere za život na Zemlji navodeći pritom i to kako oni tome mogu pridonijeti. Zaključke neka napišu u Padletu. Projicirajte njihove zaključke te raspravite s njima o važnosti očuvanja onoga što ih okružuje te o ulozi pojedinca i zajednice.
Prije projekcije videozapisa na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 1, Jedinica 1.4 učenicima s teškoćama detaljno objasnite što ćete projicirati. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite gledanje projekcije s pomoću vizualne podrške. Objasnite postupno pojmove litosfera, hidrosfera i atmosfera. Učenicima s oštećenjem vida pripremite detaljno verbalno objašnjenje vezano za projekciju. Učenicima s teškoćama na kraju projekcije pripremite vizualne, auditivne i pisane bilješke vezane za sadržaj projekcije. Vodite računa o tome da su gotove bilješke jezično i grafički prilagođene. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uz uobičajeni poredak riječi u njima te jasno izrečene sve rečenične dijelove, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, lijevog poravnanja. Tijekom rasprave potaknite i učenike s teškoćama da se u nju uključe. Osim toga, učenike s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije nikad ne ispravljajte te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore u razredu ako to sami ne žele. Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste zaokupili učenikovu pažnju. Za učenike s poremećajima jezično-govorno-glasovne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz autističnog spektra nije poželjno upotrebljavati iznenadna pitanja, otvorena pitanja (npr. Reci mi sve što znaš o...), dvosmislene poruke ili igre riječima. Nakon razredne rasprave učenik s teškoćama treba dobiti pitanja i odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Za učenike s teškoćama možete pripremiti i alternativu interaktivnom zadatku na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 1, Jedinica 1.4. Ponudite mu na papiru prilagođena pitanja i ponuđene odgovore. Tijekom rada u DOS-u učenike s teškoćama uputite na mogućnost upotrebe inkluzivnog prikaza, prikaza za osobe s disleksijom, podešavanja vrste i veličine fonta te kontrasta pozadine. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji rabi asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnicu za učenike s motoričkim teškoćama i slično), uputite i potaknite ga na uporabu te tehnologije i u zadatcima u aktivnosti ako je potrebno. Vrednujte trud i osobni napredak učenika s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka u Canvi izrade poster kojim će prikazati poruke, parole i dosjetke o jedinstvenosti, međusobnoj povezanosti i ovisnosti litosfere, hidrosfere i atmosfere s biosferom. Poster izložite na digitalnoj izložbi u Padletu. Izložbu objavite na mrežnoj stranici škole u povodu Dana planeta Zemlje ili Svjetskog dana zaštite okoliša.
Učenike podijelite u sedam grupa s podjednakim brojem članova. Objasnite im što je biom. Svakoj grupi zadajte da istraži jedan biom koji se nalazi u interaktivnom elementu na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 1, Jedinica 1.4 u podnaslovu Biotop + biocenoza = ekosustav. Raspravite s učenicima o tome što bogatstvo bioma znači za život na Zemlji te koja je važnost očuvanja bioma za biorazolikost. Zadajte im da izrade infografiku u Piktochartu o dodijeljenom biomu. Koristeći se mrežnim pretraživačima, neka istraže klimatske elemente u tom prostoru – temperaturu zraka, vlagu zraka i padaline, karakterističnu floru i faunu koja obitava u uvjetima na tom prostoru. Neka prilože fotografije organizama s tog prostora. Mogu se koristiti servisima za besplatno preuzimanje fotografija poput Pixabayja ili im objasnite kako mogu pronaći izvore na internetu koji su dostupni u edukativne svrhe. Pronađene informacije neka oblikuju kao infografiku u Piktochartu. Predstavnik svake grupe neka usmeno predstavi svoju infografiku ostalim učenicima i objavi ju na Padlet ploči. Ostale grupe u komentare objave na Padlet ploči bilježe usporedbe bioma koji su istraživali s objavljenim biomima na Padlet ploči.
Pri svrstavanju učenika u grupe pripazite u koju ćete grupu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u grupu koja je u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u grupi s pomoću natuknica ili vizualne podrške. Tijekom rada u grupi preporučuje se učenike s teškoćama smjestiti u grupu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u grupi važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru grupe u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnim alatima Piktochartu i Padletu. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Tijekom proučavanja bioma na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 1, Jedinica 1.4 učenike s teškoćama uputite na opcije rada u DOS-u (inkluzivni prikaz, prikaz za osobe s disleksijom, podešavanje vrste i veličine fonta, kontrast ekrana). Na kraju aktivnosti za učenike s teškoćama pripremite sažetak s najbitnijim odrednicama aktivnosti. Vodite računa o tome da je sažetak jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uz običajeni poredak riječi u njima te jasno izrečene sve rečenične dijelove, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima i lijevog poravnanja.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnicu za učenike s motoričkim teškoćama i slično), uputite i potaknite učenika na uporabu te tehnologije i u zadatcima u aktivnosti ako je potrebno.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:
- Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
- Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
- Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO.
S učenicima koji žele znati više prisjetite se sadržaja o svemiru i planetima Sunčeva sustava. Raspravite s njima o mogućnostima ekosustava drugih planeta - postoje li, tko ih čini (ako postoje), a ako ne postoje, zašto ne postoje. U moderiranoj raspravi osvijestite učenike o važnosti ekosustava na Zemlji.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.