Predmet
Priroda 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Životni ritam

Naziv predmeta
Priroda 6

Razred
6. razred osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • svjetlosno onečišćenje
  • onečišćenje bukom
  • kruženje vode u prirodi
  • noćne životinje
  • dnevne životinje
  • ciklusi u prirodi

Dan i noć

Uputite učenike na čitanje dostupnih materijala na poveznici e-škole DOS Priroda 6, Modul 2, Jedinica 2.1. ispod podnaslova Važna je rutina. Unaprijed im pripremite Word online dokument u sustavu Office365 te im zadajte zadatak da i sami napišu tekst o svojoj dnevnoj rutini. Kako bi bilo preglednije, možete izraditi tablicu za svakog učenika i dodati u retke nazive dijelova dana, tj. dnevnih aktivnosti (npr. buđenje, doručak, odlazak u školu, užina, ručak, pisanje zadaće, učenje, trening, večera i polazak na spavanje). Odredite im 15 minuta za ispunjavanje tablica, a nakon toga raspravite o zapisima svakog od njih. Pitajte ih o tome jesu li uočili koliko učenika ima vrlo sličnu rutinu. Razgovarajte, također, i o tome kad učenici idu na počinak, na koji se način pripremaju za spavanje te što misle, zašto je važno dobro i dovoljno spavati.

Učenike grupirajte prema tome koliko im je slična dnevna rutina. Neka pripreme kratke skečeve koji prikazuju njihove rutine. Obvezno neka prikažu na koji se način pripremaju za počinak i kako se osjećaju/koliko su produktivni kad zbog nečega nisu mogli dovoljno spavati ili nisu stigli napisati zadaću te učiti. Skečeve neka snime svojim pametnim telefonom, a objaviti ih možete na stranici razreda.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima itd.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

Tijekom rada u Edutoriju učenike s teškoćama uputite na mogućnost promjene veličine slova, odabira inkluzivnog prikaza, prikaza za učenike s disleksijom te promjene kontrasta za učenike s oštećenjem vida. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama, prema potrebi, grafički i jezično prilagodite tekst na poveznici e-škole DOS Priroda 6, Modul 2, Jedinica 2.1. (Promjene i pojave u prirodi) ispod podnaslova Važna je rutina. Također, možete ga i isprintati. Koristite se kraćim i jednostavnijim rečenicama uz uobičajen poredak riječi u njima (subjekt-predikat-objekt) te jasno izrečene sve rečenične dijelove. Ne rabite preneseno značenje. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećan razmak među slovima te ljevostrano poravnanje teksta. Učeniku s intelektualnim teškoćama, također, sadržajno skratite tekst. Nove pojmove istaknite i objasnite. Tijekom opisivanja vlastite dnevne rutine u Word online dokumentu u sustavu Office 365 učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite upotrebu prilagođene tipkovnice. Tablica kao predložak uvelike će pomoći učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju. Tijekom rasprave vodite računa o tome da ne prozivate učenika s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije ako znate da osjeća nelagodu od javnog govora u razredu. Pripazite na isto i za vrijeme snimanja skečeva. Tijekom aktivnosti snimanja posebno potaknite učenike koji imaju disleksiju ili disgrafiju jer će im navedena aktivnost biti manje zahtjevna. Nemojte inzistirati na tome da snimatelj skeča bude učenik s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava ili učenik s oštećenjem vida.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više zadajte da istraže više o noćnim životinjama. Neka svoju rutinu usporede s rutinom noćnih životinja i napišu osvrt u Word online dokumentu u sustavu Office365. Zatim neka objasne može li čovjek biti "noćna životinja" te koje bi mu se prepreke mogle naći na tom putu. Neka o svojim razmišljanjima rasprave s ostalim učenicima tijekom izvannastavne ili dodatne nastave. Kao dodatna motivacija učenicima može poslužiti članak Kad dan zamijeni noć.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dan i noć

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje utjecaj ciklusa u prirodi na ponašanje živih bića.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

I živa su bića dio slagalice

U uvodnom dijelu pitajte učenike kojih se sve padalina mogu sjetiti te neka ih zapišu u bilježnice tijekom jedne minute. Nasumično prozovite nekoliko njih kako bi pročitali što su napisali. Na kraju im najavite da će učiti o tome kako voda kruži u prirodi. Potaknite ih na to da na poveznici e-škole DOS Priroda 6, Modul 2, Jedinica 2.1. riješe interaktivni element ispod naslova Ciklus tvari u prirodi čitajući istodobno o kruženju tvari u prirodi. Raspravite o čemu sve ovisi kruženje vode u prirodi. Nakon što objasnite da kruženje vode ovisi i o živom svijetu, pripremite učenike za rad u paru (par mogu činiti učenici koji sjede u klupi). Radeći u paru, učenici će istraživati o vodi i živim bićima, i to tako da ćete teme - Voda i čovjek, Voda i biljke te Voda i životinje - podjednako rasporediti među parovima u razredu. Razultate svojeg istraživanja trebaju prikazati u prezentaciji izrađenoj u alatu PowerPoint u sustavu Office365. Obvezno neka navedu i to na koji način navedeni organizmi uzimaju vodu, za što im sve služi u organizmu te kako izlučuju višak vode iz organizma. Koristeći se opcijom crtanja u prezentaciji, neka prikažu u kojim je sve agregacijskim stanjima voda tijekom svojeg puta kroz neživu i živu prirodu. Neka navedu i nazive prijelaza vode iz jednog agregacijskog stanja u drugo.

Kad svi parovi izrade svoje prezentacije, dajte dobrovoljcima prednost u prezentiranju svojeg rada. Ostale parove koji su imali istu temu, potaknite na uključivanje i dopunu izlaganja. Na kraju sve prezentacije objavite na mrežnoj stranici razreda.

Postupci potpore

Umjesto zapisivanja vrsta padalina u bilježnicu, omogućite učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju da navedeno prikaže s pomoću crteža ili usmeno. Tijekom rješavanja interaktivnog elementa na poveznici e-škole DOS Priroda 6, Modul 2, Jedinica 2.1. ispod naslova Ciklus tvari u prirodi naglas pročitajte tekst kako bi učenici s disleksijom riješili zadatke u jednakom vremenskom roku kao i njihovi vršnjaci koji nemaju takve poteškoće. Tijekom rada u Edutoriju podsjetite učenike na mogućnosti koje on nudi za učenike s teškoćama (mogućnost promjene veličine slova, odabira inkluzivnog prikaza, prikaza za učenike s disleksijom te promjene kontrasta za učenike s oštećenjem vida). Prije rješavanja zadataka utvrdite razumiju li učenici s teškoćama pojmove koji se spominju u tekstu. Podjelu u parove najavite učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra s pomoću slika ili natuknica. Za izradu prezentacije u PowerPointu u alatu Office 365 pripremite popis informacija koje prezentacija mora sadržavati kako bi učenici kvačicom mogli označiti koje su informacije u kojem trenutku naveli u prezentaciji. Za izradu prezentacije u digitalnom alatu bit će korisne pisane i slikovne upute. Učestalo provjeravajte kako se učenik s teškoćama snalazi u alatu, a osobitu pozornost usmjerite na učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje kako biste bili sigurni da izvršava zadatak. Nemojte inzistirati na tome da učenik sa specifičnim teškoćama u učenju i poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije prezentira izrađeni sadržaj ako to ne želi.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više zadajte da u svoje bilježnice napišu esej na temu Živo bez neživog vs. neživo bez živoga. Na dodatnoj ili izvannastavnoj aktivnosti pročitajte eseje raspravljajući pritom o tome tko o kome više ovisi. Zaključke je potrebno potkrijepiti primjerima. Eseje objavite na mrežnoj stranici razreda.

Nastavna aktivnost za predmet X

I živa su bića dio slagalice

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava utjecaj kruženja vode u prirodi na živi svijet i utjecaj živoga svijeta na kruženje vode.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Osvijestimo da bismo djelovali!

Kako biste zainteresirali učenike, uputite ih na interaktivni element Intenzivna rasvjeta i šišmiši na poveznici e-škole DOS Priroda 6, Modul 2, Jedinica 2.1. ispod naslova Važna je rutina. Nakon što pregledaju sadržaj interaktivnog elementa, raspravite o viđenom. Postavite učenicima sljedeća pitanja: Je li čovjek imao dobre namjere kad je stavljao jaku rasvjetu u blizinu nastambi šišmiša? Što je pokazalo iskustvo? Jesu li šišmiši jedini koji su pogođeni jakom rasvjetom? Je li rasvjeta jedini problem koji je čovjek prouzročio u prirodi?

Podijelite učenike u četiri grupe i svakoj od njih zadajte da istraži o jednom tipu onečišćenja: svjetlošću, bukom, pesticidima i herbicidima te plastikom. Neka u digitalnom alatu Canva izrade infografiku o zadanoj temi. Najprije ih potaknite na to da usmeno međusobno prokomentiraju svoje infografike, a zatim ih projicirajte s pomoću laptopa/stolnog računala i projektora. Nakon što prouče infografike, raspravite s njima o tome kako onečišćenje utječe na životni ritam životinja, biljaka, ali i čovjeka. Neka navedu primjere iz svoje okoline. Budući da je problem onečišćenja jedan od vodećih problema današnjice, svoje infografike mogu predstaviti i putem videokonferencije u alatu Teams u sustavu Office365 učenicima i učiteljima škole koja se nalazi u blizini ili bilo koje škole u Hrvatskoj koja pokaže interes. Ovu aktivnost možete provesti i tijekom obilježavanja Dana planeta Zemlje.

Infografike objavite i na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

Prije proučavanja interaktivnog elementa Intenzivna rasvjeta i šišmiši na poveznici e-škole DOS Priroda 6, Modul 2, Jedinica 2.1. ispod naslova Važna je rutina pripremite popis pojmova s objašnjenjima radi boljeg razumijevanja sadržaja. Učeniku s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu. Tijekom rasprave pokušajte uključiti i učenika s teškoćama te, ako je moguće, povežite raspravu s njegovim specifičnim interesima. Osigurajte mirnu atmosferu kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao čuti postavljena pitanja i odgovore. Popis pitanja koja će se postavljati u raspravi, možete mu uručiti prije njezina početka kako bi je lakše pratio. Učestalo provjeravajte kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Canva. Ako im je potrebna pomoć, osigurajte im vršnjačku potporu senzibiliziranog učenika iz razreda. Kako bi učenik bio samostalan pri izradi infografike, pripremite smjernice koje će ga voditi tijekom izrade. Tijekom rada u Edutoriju rabite mogućnosti koje on pruža za učenike s teškoćama - mogućnost promjene veličine slova, odabira inkluzivnog prikaza te prikaza za učenike s disleksijom.

Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:

- Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

- Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

- Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

- Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više zadajte da istraže o problemu mikroplastike. Kao i ostali učenici neka u digitalnom alatu Canva izrade infografiku koju, također, možete uvrstiti u konferenciju te ju objaviti na stranici škole.

Nastavna aktivnost za predmet X

Osvijestimo da bismo djelovali!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava utjecaj raznih tipova onečišćenja na živa bića.
  • Učenik objašnjava utjecaj svjetlosnoga onečišćenja i onečišćenja bukom na životne aktivnosti živih bića.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.