Kako biste provjerili dosad usvojeno znanje učenika o redoks-reakcijama, pripremite kartice. Neka svaka kartica sadržava jedan pojam, primjerice: oksidacija, redukcija, oksidans, reducens, oksidacijski broj. Nasumično odaberite jednog učenika ili učenicu koji će ostalim učenicima u razredu riječima objasniti pojam naveden na kartici, ali bez spominjanja samog pojma ili korijena riječi. Vrijeme pogađanja pojma ograničite na jednu minutu. Kako bi svi učenici dobili priliku za odgovor, neka svoje odgovore upisuju na prethodno pripremljenu ploču digitalnog alata Padlet. Nakon završetka vremena raspravite s učenicima o pojmu navedenom na kartici te ih zamolite da pojam s pripadajućim objašnjenjem zapišu u svoje bilježnice. Nakon provedene aktivnosti uputite učenike na e-Škole DOS Kemija, Modul 3, Jedinica 3.1, poglavlje Oksidacijski broj, kako bi ponovili način pisanja te određivanja oksidacijskih brojeva za svaki atom u formuli anorganskog spoja. Na primjeru etanske kiseline objasnite učenicima način određivanja oksidacijskog broja atoma ugljika u organskim spojevima. Nakon toga neka učenici u grupama istraže pozitivne i negativne primjere redoks-reakcija u svakodnevnom životu pomoću dostupnih mrežnih i tiskanih izvora. Svoja saznanja neka prikažu u obliku prezentacije koju mogu izraditi u digitalnom alatu PowerPoint u sustavu Office 365. Nakon završetka slijedi prezentacija radova svake grupe te rasprava kako ne bi došlo do miskoncepcija prilikom usvajanja nastavnog sadržaja.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i kako bi mu se mogla dati dodatna uputa ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Prilikom objašnjavanja i pogađanja pojmova koji se nalaze na karticama nemojte isticati učenika s teškoćama ako je pogriješio. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika.
Također, ne inzistirajte na tome da riječi objašnjavaju učenici s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije, osim ako to sami ne traže.
Vodite brigu o tome da je učenik s teškoćama u grupi s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima koje žele znati više postavite istraživačko pitanje: Zašto se osobama s deficitom željeza u organizmu uz suplemente željeza preporučuje i uzimanje vitamina C ili A? Svoja saznanja neka prikažu u obliku infografike koju mogu pripremiti u digitalnom alatu Canva. Potaknite ih da svoje radove prezentiraju ostalim učenicima u razredu.
Uputite učenike na e-Škole DOS Kemija, Modul 3, Jedinica 3.1, poglavlje Oksidacija i redukcija u vodenim otopinama. Pitanjima potaknite učenike na promišljanje o načinu pisanja jednadžbi redoks-reakcija. Primjerice: Zašto se osim jednadžbe kemijske reakcije zapisuje i ionski oblik jednadžbe? Kako se na temelju promjene oksidacijskog broja može odrediti koja se tvar oksidira, a koja reducira? Koji je ispravan način pisanja jednadžbi oksidacije i redukcije? Kako se izjednačava broj primljenih i otpuštenih elektrona u redoks-reakcijama? Na što treba obratiti pozornost ako se redoks-reakcija odvija u kiseloj odnosno u lužnatoj otopini? Nakon kratke rasprave podijelite učenike u grupe. Zadatak je za svaku grupu isti: Fotosinteza i stanično disanje primjeri su redoks-reakcije važni za održavanje homeostaze živih bića. Svaka grupa treba, na osnovi prethodnih znanja o ovim dvama za život važnim procesima, kao i proučenog digitalnog obrazovnoga sadržaja o pisanju jednadžbi redoks-reakcija, napisati jednadžbe oksidacije i redukcije koje se odvijaju u procesu fotosinteze odnosno staničnoga disanja. Jednadžbe neka zapišu u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365. Nakon završetka projicirajte jedan uradak te potaknite učenike da sudjeluju svojim sugestijama kako bi u konačnici imali ispravno napisane redoks-reakcije fotosinteze i staničnog disanja. Dokument s ispravnim zapisima podijelite u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365.
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
Tijekom razredne diskusije važno je ne inzistirati na tome da govori učenik koji osjeća nelagodu zbog svojih teškoća (primjerice, učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ili učenik koji ima izraženu anksioznost).
Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške). Učenicima s motoričkim teškoćama, ali i učenicima s diskalkulijom valja osigurati više vremena ili pomoć pri pisanju kemijskih jednadžbi.
Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka što se tiče njihova ograničenja, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili pisati u dokumentu programa Word (osim ako ne izrazi želju).
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti.
Srebrni nakit s vremenom potamni. Učenike koji žele znati više potaknite na istraživanje koji su razlozi potamnjivanja srebra te na koji se način srebru može ponovno vratiti sjaj. Zaključke svojih istraživanja neka učenici prikažu u obliku interaktivne prezentacije koju mogu izraditi u digitalnom alatu PowerPoint u sustavu Office 365. Prezentaciju neka uz objašnjenja prikažu ostalim učenicima u razredu.
Podijelite učenike u grupe. Kako bi uvježbali pisanje redoks-reakcija, svaka grupa treba u digitalnom alatu po svom izboru osmisliti i izraditi igru kojom će ponoviti redoks-reakcije. Igre mogu biti: osmosmjerka, igre pamćenja, zagonetke, asocijacije, izbaci uljeza i slično. Nasumičnim odabirom dodijelite jednu igru koju učenici moraju pripremiti svakoj grupi, a digitalni alat neka samostalno odaberu. Zajedno s učenicima dogovorite što sve mora biti zastupljeno u igrama. Potaknite učenike da svakako u igrama budu zastupljeni i slikovni i tekstualni materijali vezani uz redoks-reakcije. Obilazite učenike i pratite njihove uratke. Ako je potrebno, ponudite pomoć ili dodatno objašnjenje. Naiđete li na miskoncepcije, upozorite učenike na njih i uputite ih na ispravne zaključke. Nakon što završe izradu igara, neka ih grupe međusobno razmijene i odigraju. Potaknite učenike i na vršnjačko vrednovanje igara prema elementima koje ste zajedno s učenicima unaprijed odredili. Kako bi u konačnici sve igre bile dostupne svima, poveznice igara neka učenici podijele u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365.
Prilikom razredne diskusije nemojte isticati učenika s teškoćama ako je pogriješio. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Nakon razredne diskusije omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Prilikom rada u grupi važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu grupe u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. S učenicima s teškoćama provjerite jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnim alatima.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Učenike koji žele znati više uputite na pretraživanje mrežnih i tiskanih izvora o redoks-reakcijama prisutnim u klasičnoj fotografiji. Svoja saznanja neka prikažu u obliku infografike koju mogu izraditi u digitalnom alatu Canva. Potaknite ih da infografiku prezentiraju ostalim učenicima u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.