Objasnite učenicima kako uočiti i analizirati argumente, prepoznati argument koji nije potpun te kako otkriti implicitne premise. Objasnite im razliku između deduktivnih i induktivnih argumenata te im olakšajte razumijevanje pojma pouzdanog argumenta i uvjerljivog argumenta. Nakon što završite razgovor o najčešćim neformalnim pogreškama, napravite kviz u digitalnom alatu Testmoz s primjerima neformalnih logičkih pogrešaka ili s definicijama logičkih pogrešaka za ponavljanje gradiva.
Nakon ponavljanja podijelite učenike u grupe i zadajte im da u roku od deset minuta pronađu što više primjera neformalnih logičkih pogrešaka na internetu, tako da odmah pretražuju pogreške ili da ih pokušaju naći u člancima, vijestima ili sličnim tekstovima. Potaknite ih da pronađu što više primjera za što više različitih pogrešaka i neka međusobno usporede što su pronašli. Neka ih zatim upišu u RealtimeBoard, gdje će ih svi moći pratiti. Zajedno prođite primjere pogrešaka i pritom potičite učenike da ih pokušaju preoblikovati kako bi dobili valjan argument. Također, možete im pripremiti tekstove s pogreškama unaprijed umjesto da pretražuju internet.
Povedite raspravu s učenicima o tome što uzrokuje neformalne logičke pogreške, zašto su teško iskorjenjive, koji je problem s kontekstom i zašto je jezik sklon nejasnoćama.
Pitajte ih što znaju o lažnim vijestima i neka navedu primjer lažne vijesti koju su nedavno čuli. Prikažite im interaktivni multimedijski videozapis Lažne vijesti: Razum i osjećaji.
Uputite učenike na videozapis Neke neformalne pogreške, koji mogu pogledati kod kuće u svrhu ponavljanja.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj aktivnosti i pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Za učenike s oštećenjem vida i sluha potrebno je osigurati da videozapis ima titlove i razumljiv ekspresivni sadržaj. Budete li videozapis gledali u razredu, učenika s oštećenjem sluha smjestite blizu izvora zvuka kako bi se osigurala bolja čujnost i osjet vibracije. Ako je potrebno, zbog pretjerane stimulacije, za učenika s poremećajem iz autističnog spektra pripremite slušalice.
Upotrebljavajte jasan i jednostavan jezik koji je prilagođen sposobnostima učenika. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Upoznajte učenike s digitalnim alatom RealtimeBoard te posebnu pozornost obratite na to razumiju li učenici s teškoćama kako se koristiti tim alatom. Za učenike s teškoćama pripremite upute (pisane ili slikovne) za korištenje alatom. Pritom je potrebno voditi brigu o primjerenom grafičkom oblikovanju svih nastavnih materijala (povećan font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama kako bi stvorio pozitivnu sliku o sebi i bio više motiviran. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Ponovite s učenicima što je premisa, što konkluzija, a što zaključak i koje vrste zaključaka razlikujemo. Prije nego što krenete s obradom gradiva, učenicima podijelite radni listić s primjerima valjanih zaključaka (posrednih i neposrednih) i njihovih formalnih pogrešaka. Učenici trebaju na temelju sadržaja, dok još nisu naučili formalne pogreške, pokušati pronaći koji je primjer zaključka valjan zaključak, a koji je nevaljan. Trebaju objasniti svoje odgovore, bilo da su zadatak riješili ispravno ili pogrešno, trebaju navesti zašto smatraju da je taj zaključak valjan ili zašto smatraju da se u njemu nalazi pogreška. Nemojte im još dati rješenje radnog listića.
Potom učenicima pripremite nastavne materijale u digitalnom alatu TES Teach. Objasnite im na primjerima česte formalne pogreške (negacija antecedensa, afirmacija konsekvensa) koje proizlaze iz same forme, odnosno strukture zaključka, a ne toliko sadržaja, kao što je to kod neformalnih pogrešaka. Nakon toga dajte im rješenja nastavnog listića s početka sata, neka u paru izmijene svoje radne listiće i isprave pogreške jedan drugome. Nekoliko učenika možete zamoliti da pred ostalim učenicima u razredu prokomentiraju pogreške koje su uočili te nakon toga neka zajedno naprave analizu najčešćih pogrešaka i razloga zašto se baš one ponavljaju.
Za ponavljanje formalnih logičkih pogrešaka učenici u digitalnom alatu Wizer uparuju primjer formalne pogreške s njezinim nazivom te valjane zaključke s njihovim formalnim pogreškama. Uz posredne zaključke zadajte im i primjere s neposrednim zaključcima. Učenici trebaju uočiti pogreške, imenovati ih i objasniti. Kad završe zadatak, analizirajte s učenicima sve primjere i objasnite dijelove gdje su griješili.
Na kraju sata potaknite raspravu s učenicima mogu li u svojim nedavnim razgovorima s obitelji ili s prijateljima uočiti da se potkrala neka pogreška u argumentaciji i zaključivanju, njima ili njihovim sugovornicima. Pitajte ih jesu li i prije u svakodnevnim raspravama uočavali pogreške prilikom argumentacije i zaključivanja, jesu li upozoravali na njih i pokušavali ih ispraviti.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi, radni listić ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Upotrebljavajte jasan i jednostavan jezik koji je prilagođen sposobnostima učenika. Pružite povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Upoznajte učenike s digitalnim alatima TES Teach i Wizer te posebnu pozornost obratite na to razumiju li učenici s teškoćama kako se njime koristiti. Za učenike s teškoćama pripremite upute (pisane ili slikovne) za korištenje alatom. Pritom je potrebno voditi brigu o primjerenom grafičkom oblikovanju svih nastavnih materijala (povećan font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama kako bi stvorio pozitivnu sliku o sebi i bio više motiviran.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju
Upoznajte učenike s dijagramiranjem argumenata. Prilikom dijagramiranja argumenata objasnite im razliku između induktivnog i deduktivnog argumenta. Za sat pripremite više kraćih tekstova. To mogu biti znanstveni, filozofski ili povijesni tekstovi, ali mogu biti i tekstovi njima bliskog sadržaja, primjerice iz neke serije, filma, ili neka rasprava između Sherlocka Holmesa i Watsona, u kojima se nalaze kompleksni zaključci s više argumenata. Za svaki tekst učenici moraju napisati koliko argumenata postoji, moraju odrediti premisu i konkluziju i trebaju dijagramirati argumente. Za dijagramiranje se mogu koristiti digitalnim alatom Gliffy.
Ova se aktivnost nastavlja na prvu aktivnost. Za domaću zadaću zadajte učenicima da izaberu jednu neformalnu pogrešku i u digitalnom alatu Make Beliefs Comix naprave strip. Zadatak može raditi do troje učenika. Predložite razredu deset neformalnih pogrešaka, s tim da svaka mora biti zastupljena u njihovu izboru. U stripu trebaju prikazati jednu situaciju s dvoje ili više ljudi ili bilo kojim animiranim likovima koji razgovaraju, pri čemu jedan od njih napravi pogrešku u argumentaciji, a ostali upozoravaju na pogrešku i ispravljaju je. To mogu biti konkretni primjeri iz njihove svakodnevice, razgovor s nekim iz obitelji, prijateljima ili kolegama iz razreda. Može biti prikazan razgovor za vrijeme obiteljske večere ili razgovor pod velikim odmorom u školi. Neka svoje stripove učenici izlože na satu. Za uvod u izlaganje trebaju objasniti koju su neformalnu pogrešku izabrali i zašto baš nju. Sa stripovima možete napraviti malu izložbu u školi ili ih u digitalnom obliku staviti na mrežne stranice škole.
Na kraju sata pokrenite raspravu s učenicima što mogu učiniti da bi im argumentacija bila kvalitetna i uviđaju li nakon današnjih izlaganja važnost poznavanja logičkih pogrešaka. Zapišite prijedloge u alatu RealtimeBoard. Naglasite važnost uvjerljivosti, pouzdanosti i snage argumenta i logičke relevantnosti te korisnost dobrih primjera prilikom argumentacije. Pitajte ih javljaju li se neke pogreške češće u određenim tipovima tekstova (političkim, znanstvenim, religijskim...).
Uputite učenike na videozapis Logika i argumentacija, koji mogu pogledati kod kuće u svrhu ponavljanja.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj aktivnosti i pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Za učenike s oštećenjem sluha potrebno je osigurati transkript ako videozapis nema podnaslove. Učenika s oštećenjem sluha smjestite blizu izvora zvuka kako bi se osigurala bolja čujnost i osjet vibracije. Ako je potrebno, zbog pretjerane stimulacije, za učenika s poremećajem iz autističnog spektra pripremite slušalice.
Upoznajte učenike s digitalnim alatom Make Beliefs Comix te posebnu pozornost obratite na to razumiju li učenici s teškoćama kako se njime koristiti. Za učenike s teškoćama pripremite upute (pisane ili slikovne) za korištenje alatom. Pritom je potrebno voditi brigu o primjerenom grafičkom oblikovanju svih nastavnih materijala (povećan font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama kako bi stvorio pozitivnu sliku o sebi i bio više motiviran. Omogućite učeniku da se aktivno i ravnopravno uključi u raspravu. Učenika s teškoćama nemojte izlagati raspravi ako se svojevoljno ne javi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju
Uz vašu pomoć učenici mogu u digitalnom alatu Book Creator izraditi kratku knjižicu s ilustracijama na kojima se prikazuju česte neformalne pogreške. Mogu iskoristiti svoje stripove ili mogu napraviti nove ilustracije koje nisu u formi stripa. Svoje knjižice učenici mogu predstaviti ostalim učenicima u razredu, mogu ih objaviti na mrežnim stranicama škole, a možete i u knjižnici škole napraviti malu izložbu.
Videolekcija ''Logika i argumentacija''
Videolekcija ''Neke neformalne logičke pogreške''
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.