Pitajte učenike znaju li koje se reakcije odvijaju u Suncu.
U što se pretvara vodik?
Kako se naziva taj proces?
Razgovarajte o tome kako je Sunce glavni izvor energije za nas na Zemlji. Iskoristite priliku i razgovarajte o obnovljivim izvorima energije.
Koliko je važno koristiti se obnovljivim izvorima energije? Postoji li zakon koji to regulira? Koliko su fosilna goriva štetna za okoliš, za razliku od Sunčeve energije?
Raspravljajte također o tome kako štetni plinovi, koji se oslobađaju u atmosferu, utječu na život na Zemlji. Raspravite i o klimatskim promjenama.
Potaknite njihovu raspravu pitanjima:
Kako možete pridonijeti borbi protiv klimatskih promjena kao pojedinci s određenima životnim navikama?
Što kao građani možete učiniti sudjelujući u demokratskim procesima Republike Hrvatske i Europske unije?
Kako biste ih dodatno zainteresirali za Sunčevu energiju, učenike uputite da pogledaju videozapis.
Podijelite učenike u parove. Neka pristupe simulaciji na poveznici.
Prvo prođite uputu za igru.
Zadatak im je da u što kraćem vremenu sastave proces nukleosinteze koji se odvija u Suncu.
Raspravite s učenicima o nukleosintezi u Suncu.
Zadajte im da napišu jednu takvu reakciju.
Neka učenici naprave interaktivni poster u alatu Canva o temi nukleosinteza. Neka učenici pristupe alatu služeći se AAI@Edu.Hr identitetom. Odaberite nekoliko učenika koji će prezentirati rad na sljedećem satu. Ostali učenici neka sudjeluju postavljajući pitanja učenicima koji prezentiraju rad i komentirajući njihove uratke.
Skrenite im pozornost na to da u svakoj raspravi u znanosti, a tako i u društvu, treba poticati dijalog uz međusobno uvažavanje.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se, u dogovoru s učenikom, učenika s teškoćama premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo popratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Tijekom razredne rasprave ne ustrajte u tome da učenici s teškoćama (kao što su poremećaj govora ili izražena anksioznost) govore, osim ako se sami ne jave. Nemojte isticati učenika s teškoćama ako pogriješi. Nakon razredne rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Vodite računa o tome da pri prikazivanju videozapisa uključite titlove kako bi učenici s oštećenjem sluha mogli lakše pratiti sadržaj videozapisa.
Pri podjeli u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćama. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u korištenju spomenutim digitalnim alatima. Po potrebi osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alatom.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Da biste utvrdili predznanje i razmišljanja vaših učenika, aktivnost započnite pitanjima:
Na koji se način procjenjuje starost Svemira?
Na koji je način otkriveno širenje Svemira?
Što je crveni pomak?
Povežite crveni pomak s pojavom Dopplerova učinka kod mehaničkih valova, što im je poznato i s nastave, ali i iz svakodnevice (zvuk automobila koji se približava ili udaljava, primjena u medicini).
Također ih pitajte koje je značenje Hubbleove konstante te po potrebi dajte dodatna objašnjenja.
Zatim zatražite da na platformi MS Teams sustava Office 365 otvore OneNote bilježnicu u kojoj ste prethodno učenicima podijeliti materijale za izradu vježbe. Učenici sustavu i materijalima pristupaju korištenjem AAI@Edu.Hr identiteta na računalima ili pametnim telefonima.
Na slici na poveznici prikazani su primjeri galaksija koje su otprilike jednakih veličina.
Neka pogledaju sliku. Upitajte ih što znači Mpc i koliko svjetlosnih godina iznosi. Po potrebi nadopunite njihove odgovore.
Uza svaku galaksiju prikazana je njezina udaljenost i brzina koja je određena na osnovi pomaka linija u spektru.
Podijelite učenike u parove te im dajte zadatak da u programu MS Excel prikažu graf ovisnosti brzina galaksija o njezinim udaljenostima.
Nakon toga neka iz grafa procijene starost Svemira u godinama.
Prije rješavanja zadatka neka pretpostave kako će izgledati graf koji će dobiti, koliko je star Svemir te neka rasprave o tome kako će iz podataka koje imaju procijeniti starost Svemira.
Nakon toga neka pristupe radu.
Neka učenici podatke, rezultate i zaključke izrađene korištenjem alata MS Excel sustava Office 365 podijele u OneNote bilježnici na platformi MS Teams na način vidljiv i ostalim. Uz to neka naprave i kratak osvrt na vlastite pretpostavke koje su iznijeli prije rada.
Neka međusobno rasprave o rezultatima i zaključcima.
Skrenite im pozornost na to da u svakoj raspravi u znanosti, a tako i u društvu, treba poticati dijalog uz međusobno uvažavanje. Potrebno je izbjegavati odbacivanje unaprijed sugovornikova stava zbog postojećih predrasuda o njemu.
Republika Hrvatska definirana je kao demokratska i pluralistička. To upravo pretpostavlja uvažavanje tuđeg stava, ali i odgovornost za stajališta koja mi zastupamo.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim digitalnim alatima. Po potrebi osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alatom. Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlinu u prostoru i na zaslonu, kao i kontrast.
Tijekom razredne rasprave učeniku s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost govornikova lica i usana. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (pauza osigurava vrijeme za obradu informacija). Ne ustrajte u tome da učenici s teškoćama kao što su poremećaj govora ili izražena anksioznost govore, osim ako se sami ne jave.
Po potrebi osigurajte rad u paru za one učenike koji imaju izražene teškoće. Provjeravajte s parom kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku promjenu aktivnosti.
Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje valja poticati na sudjelovanje i usmjeravati njihovu pažnju na zadatak.
Nastanak i strukturu Svemira možete obraditi metodom obrnute učionice.
Na nekom od nastavnih sati koji prethode ovom započnite raspravu:
Što je Svemir?
Od čega je građen?
Kako je nastao?
Kada je nastao?
Koliki dio Svemira mi možemo opaziti običnim promatranjem vedrog neba, koliki dio s pomoću napredne tehnologije koju imamo?
Potaknite ih da slobodno iznose svoja razmišljanja i spoznaje te da argumentirano o njima raspravljaju. Ako je moguće, dopustite im i da vas upute u svoje izvore informacija.
Razgovarajte o informacijama koje su im dostupne. Možete im spomenuti kako sadržaji koji su dostupni na mreži ne moraju uvijek biti točni.
Razgovarajte kako se zaštititi od utjecaja dezinformacija. Možete otvoriti i temu koja se odnosi na pristup informacijama i Zakon koji to regulira.
Podijelite razred u parove. Zadajte im da izrade digitalni plakat u alatu Canva. Alatu pristupaju korištenjem računala i AAI@Edu.hr identiteta.
Posterom moraju obuhvatiti temu: Nastanak i struktura Svemira.
Tekst u posteru ograničen je na nužno, odnosno najvažnije vezano uz teorije i modele nastanka Svemira.
Treba odabrati jednu sliku vezanu uz model nastanka i strukturu Svemira.
Ako je poster višemedijski, poželjno je da su uključene i poveznice na reprezentativne videosadržaje, animacije ili slično.
Zadatak izrade postera zadajte unaprijed tako da bude dovoljno vremena da se stigne napraviti do trenutka kad se ta nastavna jedinica odrađuje.
Ovdje raspravite s učenicima o kriterijima koje valja slijediti tijekom prikupljanja informacija, o tome provjeravaju li vjerodostojnost izvora i koje izvore valja izbjegavati.
Prije pretraživanja mrežnih izvora možete ih uputiti na sadržaj Kako kritički vrednovati izvore na internetu, kojem, kao i ostalim sadržajima, mogu pristupiti mrežno služeći se računalom ili pametnim telefonom.
Neka naprave plan pretraživanja više tipova mrežnih izvora te kombiniraju više načina pretraživanja za pronalaženje informacija o zadanoj temi.
Posteri su digitalni i postoji mogućnost da imate uvid u tijek izrade postera. Ako niste odabrali tu opciju, odredite termin do kojeg morate dobiti mogućnost uvida u završen poster.
Da bi učenike što više uključili, kreirajte u alatu Google Forms obrazac s popisom svih postera. Kreirajte QR kod pristupnicu obrascu, koji će učenici skenirati pametnim telefonom te pristupiti prijavom korisničkog imena i lozinke. Neka svi učenici također pregledaju postere i neka svatko uz objašnjenje odabere najbolji. Također im dopustite da komentiraju ostale radove i argumentirano upozore ako se s nečim ne slažu. Upozorite ih na važnost kulture dijaloga.
Prije obrade nastavne jedinice odaberite jedan ili više radova, a pritom svakako uvrstite i neke od radova koje su učenici pohvalili. Autori tih radova vodit će obradu.
Nakon toga potaknite učenike da razgovaraju o temi nastanka i strukture Svemira. Neka se osvrnu i na to što su naučili tijekom vlastita istraživanja i pri prezentaciji.
Tijekom rada u paru vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da ne bude pasivni promatrač. Važno je da unutar para učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke.
Učenike s motoričkim teškoćama uparite s učenikom koji se dobro snalazi s digitalnim alatima. Ako je potrebno, osigurajte učenicima s teškoćama pisane i slikovne upute za korištenje digitalnim alatom.
S učenicima s oštećenjem sluha i učenicama s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije provjerite jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnim alatom.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa o tome da predstavnik skupine ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ili učenik koji ima izraženu anksioznost).
Zainteresiranim učenicima koje posebno zanima fizika čestica predložite uključivanje u program popularizacije fizike elementarnih čestica „International Masterclasses“. To je međunarodni program za učenike srednjih škola u kojem sudjeluju i različite institucije u Republici Hrvatskoj.
U okviru programa učenici će:
Detalje možete pronaći na „International Masterclasses“.
Dodatna objašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.