Pomoću digitalnog alata Mentimeter provedite anketu među učenicima. Anketna pitanja definirajte na način da, nakon analize, možete zajedno s učenicima doći do zaključka kako je potrebno stvari spremati smisleno, određenim redom i na određena mjesta. Alatom Mentimeter podijelite učenicima kod za sudjelovanje u anketi.
S učenicima prokomentirajte anketu kako biste došli do zaključka da je smisleno spremati stvari nekim redom i na određena mjesta.
S učenicima proučite na Edutoriju, pod lekcijom e-Škole DOS Informatika 6, Modul 1, Jedinica 1.1. Rad s datotekama što su mape i datoteke, čemu služe te gdje i kako ih spremamo. Ova aktivnost može započeti razgovorom o slikama uredne i neuredne sobe. Učenici će iznijeti svoja zapažanja o navikama spremanja stvari. Iznose svoja iskustva o tome kad su zametnuli neku stvar zbog neorganiziranosti i neurednosti, ali neki će učenici iznositi i svoja pozitivna iskustva zbog organiziranosti i urednosti. Neka učenici uz Primjer 1 zaključe da ima sličnosti s organiziranjem stvari u sobi kao i dokumentima koji se nalaze na njihovim računalima.
Pitajte ih jesu li im poznati spremnici koji su navedeni u lekciji e-Škole DOS Informatika 6, Modul 1, Jedinica 1.1. Rad s datotekama koji se nalaze ispod Primjera 1 i mogu li ih prepoznati. Ako ste u mogućnosti, pripremite neke spremnike koje im možete pokazati.
Nakon toga, učenici će alatom Piktochart ili Canva u paru izraditi plakat Spremnici računala. Koristeći se internetom pronaći će fotografije spremnika i ukratko navesti njegove karakteristike. U prvom dijelu izrade plakata jedan učenik neka pretražuje informacije i slike na internetu, a drugi može raditi u alatu. Nakon toga, neka zamijene uloge tako da svaki učenik radi i jednu i drugu podaktivnost.
Ako bilo koji učenik ima poteškoća s pretraživanjem informacija i/ili slika na internetu ili s radom alatu, neka mu učenik s kojim radi u paru u tome pomogne. Naglasite da radom u paru učenici stječu samopouzdanje i uče kroz suradnički odnos i da je uspjeh para ujedno i uspjeh pojedinaca u paru.
Ako učenici ranije nisu radili u tom alatu, onda učitelj najprije treba pokazati kako plakat izraditi. Neka učenici sami biraju predloške za izradu plakata.
Nakon završetka izrade plakata, pomoću projektora možete nasumično izabrati nekoliko učenika koji će predstaviti svoj rad (ako je manja grupa, poželjno bi bilo predstaviti radove svih učenika). Prokomentirajte radove s učenicima i ne zaboravite pohvaliti učenike za njihovu kreativnost.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i značajkama same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu mogli brže i učinkovitije pomoći ili otkloniti eventualnu nejasnoću..
Učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava, kao i onima s intelektualnim teškoćama, pripremite fotografije spremnika otisnute na papiru. Kratice naziva spremnika pročitajte naglas. Uoči korištenja alata Piktochart ili Canva provjerite koliko se u njima snalaze učenici s teškoćama. Osigurajte im demonstraciju ili u slučaju manjka vremena, rad u paru. Isto tako, provjerite mogu li učenici s oštećenjem vida uz dodijeljena pomagala koristiti navedene alate. Ne preporučuje se nasumični odabir učenika.
Što se tiče učenika s oštećenjem sluha, izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikovog lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Vodite računa o vidljivosti lica i usana govornika. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učenicima s oštećenjem sluha dali priliku da se jave i odgovore.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenici neka istraže na internetu razvoj spremnika kroz povijest. Napravite digitalni plakat u alatu Piktochart ili Canva uz umetanje slika i objašnjenje spremnika.
Prije ove aktivnosti pripremite četiri mape (fascikle). Poželjno je da svaka mapa bude imenovana i da je različite boje. Svaka mapa (fascikl) predstavlja jednu mapu u spremniku računala za određenu vrstu datoteke (slike, video, audio, datoteka dokumenta). Učenike podijelite u grupe i objasnite im da će se na kraju aktivnosti utvrditi koja je grupa bila najuspješnija.
Podijelite učenike u razredu u 4 grupe (ravnomjerno, ovisno o broju učenika u razredu). Svakoj grupi podijelite četiri prazne omotnice u koje će spremati kartice prema datotečnom nastavku. Na jednu omotnicu napišite Tekstualne datoteke, na drugu Audiodatoteke, na treću Videodatoteke i na četvrtu Slikovne datoteke. Svakoj grupi, osim praznih omotnica, pripremite veći broj kartica (svaka grupa dobiva jednake kartice) na kojima će pisati naziv datoteke i datotečni nastavak (isti naziv može biti na više kartica, ali se razlikuju po datotečnom nastavku). Učenici unutar svoje grupe međusobno suradnjom i uvažavanjem, razvijanjem tolerancije na drugačije mišljenje, potičući pozitivan odnos unutar grupe, pregledavaju kartice sa zadatkom. Prema datotečnom nastavku, trebaju prepoznati o kojoj se vrsti datoteke radi i spremaju svaku karticu u odgovarajuću omotnicu. Objasnite učenicima da svaka omotnica predstavlja jednu mapu (folder), a svaka kartica jednu datoteku. Nakon što učenici razvrstaju i posljednju karticu, po dvije grupe međusobno razmjenjuju omotnice. Preko projektora prikažite kako su kartice trebale biti pravilno raspoređene (u koju omotnicu pripada pojedina kartica). Učenici otvaraju omotnice, provjeravaju jesu li sve kartice posložene na pravo mjesto i zapisuju koliko je bilo pogrešnih kartica u pojedinim omotnicama. Prema rezultatima rangirajte grupe. Prokomentirajte s učenicima jesu li imali poteškoća u grupnom radu i kakva im je bila suradnja. Ako je bilo poteškoća, razgovarajte o tome što još mogu učiniti kako bi suradnja bila bolja i uspješnija.
Nakon toga, učenici će prema datotečnom nastavku na internetu potražiti pripadajuće ikone te ih zalijepiti i razvrstati na digitalnoj ploči koju možete izraditi u alatu Padlet ili Lino.
Ako učenici ranije nisu radili u alatima Padlet i Lino, učitelj im najprije treba pokazati kako će to napraviti (npr. dodavanje samoljepljivog papirića na Lino ploču).
Vrednovanje za učenje iz sadržaja o datoteka i datotečnim nastavcima možete provesti rješavanjem zadataka na Edutoriju u jedinici e-Škole DOS Informatika 6, Modul 1, Jedinica 1.1. Rad s datotekama, zadatak iznad podnaslova Stablasti prikaz mapa.
Za potrebe mrežne nastave, ovu aktivnost provedite istovremeno putem videopoziva.
Zadatak koji ćete pripremiti bit će nalik interaktivnom zadatku razvrstavanja datotečnih nastavaka u jedinici e-Škole DOS Informatika 6, Modul 1, Jedinica 1.1. Rad s datotekama, zadatak iznad podnaslova Stablasti prikaz mapa, a prema uputama za izradu te aktivnosti u učionici. Pripremite četiri Lino ploče (za svaku grupu učenika po jedna) i na svaku ploču "razbacajte" pojmove napisane na samoljepljivim papirićima koji bi pisali na karticama u učionici. Na svakoj ploči pripremite okvire s nazivima kakvi bi bili na pojedinoj omotnici. U te okvire učenici će razvrstavati dokumente različitih imena i datotečnih nastavaka povlačenjem papirića na ploči. Pripremite i ploču Padlet s ikonama različitih datotečnih nastavaka ispod kojih će učenici upisivati nastavak koji ta sličica predstavlja.
Uspostavite poziv putem alata Teams (koristite alat s kojim su učenici upoznati). Provedite učenike kroz sadržaj o datotečnim nastavcima u jedinici e-Škole DOS Informatika 6, Modul 1, Jedinica 1.1. Rad s datotekama, zadatak iznad podnaslova Stablasti prikaz mapa. Uputite ih na to da odigraju igru razvrstavanja nastavaka u pripadne kategorije. Podijelite učenike u četiri grupe, za svaku grupu izradite po jednu sobu za sastanke u pozivu i odredite koliko vremena imaju na raspolaganju. Svi članovi jedne grupe zajedno razvrstavaju kartice na ploči svoga tima. Nakon završenog zadatka, zatvorite sobe za sastanke, projicirajte ploču svake grupe i prokomentirajte rezultate ako je potrebno.
Otvorite prethodno pripremljenu ploču Padlet. Učenici neka ispod svake ikone napišu datotečni nastavak koji ta ikona predstavlja. Komentirajte eventualne pogreške.
Prilikom provedbe aktivnosti Ako znaš kako, razvrstavanje je lako vodite računa da učenike s teškoćama ravnomjerno rasporedite u grupe i dodijelite im jasne uloge. Kartice na kojima će pisati naziv datoteke i datotečni nastavak pripremite koristeći neki od lako čitljivih fontova (primjerice Omotype) što će olakšati čitanje učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju. Učenicima s teškoćama, koji teže pamte nove pojmove (ovdje se radi o datotečnim nastavcima) omogućite popis datotečnih nastavaka odnosno pripadajućih mapa kako bi se lakše snalazili u zadatku. Učenike s oštećenjem vida usmjerite na uporabu pomagala koje im je dodijeljeno, a kod pripreme dodatnih materijala vodite računa o uvećanom fontu i drugim prilagodbama koje su potrebne za određenog učenika s teškoćama. Pohvalite trud i sudjelovanje svih učenika s teškoćama.
Ako se aktivnost provodi u mrežnom okruženju, učenicima s teškoćama valja objasniti strukturu sata te ih usmjeravati kod svake promjene aktivnosti i pružati im podršku prema potrebi.
U okviru provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikovog lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika; poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo; treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Poželjno je da nastavni materijali sadrže titlove. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Učenici, koji žele znati više, neka na svom računalu pronađu još neke datoteke s datotečnim nastavkom koji niste nabrojali u prethodnoj aktivnosti. Na internetu mogu istražiti kojoj vrsti datoteke odgovara određeni datotečni nastavak.
S učenicima pročitajte u jedinici e-Škole DOS Informatika 6, Modul 1, Jedinica 1.1. Rad s datotekama, Primjer 2 te pogledajte video Drvo s granama.
Navedite učenike da se prisjete primjera gdje je potrebno voditi računa o organiziranom spremanju i slaganju određenih stvari zbog lakšeg pronalaženja (ljekarna, razne specijalizirane trgovine...)
Pitajte učenike koliko imaju nastavnih predmeta. Za svaki predmet imenujte specifična tematska područja koja proučavaju (npr. informatika: programiranje, obrada teksta, prezentacije...). Podijelite im bilježnicu u alatu One Note ili dokument u alatu Word 365 u kojem će zapisati svoje zaključke kao pripremu za izradu stablaste strukture. Dokument mogu tijekom godine nadopunjavati kako budu radili nove nastavne sadržaje. Nastala bilježnica ili dokument bit će spremljen u e-portfoliju kao jedan od dokumenata. Objasnite učenicima da će tijekom cijele školske godine u e-portfolio dodavati nove dokumente koje će dijeliti s ostalim učenicima. Učenici vode računa o jednakosti među članovima poticanjem pozitivnih odnosa, suradnjom i uvažavanjem, razvijanjem socijalnih i komunikacijskih vještina. Na taj način, učenici će moći međusobno surađivati i pomagati jedni drugima pri radu na zajedničkim projektima.
Kroz ovu aktivnost učenici neka naprave mapu koju će imenovati „sesti_razred“. Mapa će im služiti za spremanje, čuvanje i lakše pronalaženje materijala koje bi tijekom godine izrađivali za nastavne predmete. Tako bi lakše pronalazili dokument koji im je, u tom trenutku, potreban. U mapi „sesti_razred“ napravit će podmapu za svaki predmet i imenovati je nazivom predmeta. U svakoj predmetnoj mapi dodat će još po dvije ili tri podmape s nazivom nastavne cjeline koje se obrađuju u pojedinom predmetu. Nakon kreiranja mapa, u mapi nastavnih cjelina dodat će barem po jedan dokument izrađen u alatu Word, PowerPoint ili fotografiju s interneta.
Mapu „sesti_razred“ s pripadajućim podmapama i datotekama će komprimirati (sažeti), spremiti na OneDrive (poslati na Yammer).
Ako učenici prije nisu upoznati sa spremanjem na OneDrive i korištenjem alata Yammer, učitelj će prethodno pokazati rad s tim alatima.
U početnome dijelu aktivnosti Razgranato, a nije drvo učenike s teškoćama uputite na to gdje se nalazi e-Škole DOS Informatika 6, Modul 1, Jedinica 1.1. Rad s datotekama, Primjer 2 na Edutoriju kako bi mu lakše pristupili. Odabir specifičnih tematskih područja unutar pojedinog predmeta može predstavljati izazov za većinu učenika s teškoćama zbog čega se preporučuje unaprijed pripremiti primjere nekoliko tematskih područja za određeni predmet. Učenik s poremećajem iz autističnoga spektra će motiviranije sudjelovati u zadatku ako imenuje teme unutar područja vlastitog specifičnog interesa (ne nužno vezano uz nastavne predmete). Prilikom stvaranja mapa odnosno podmapa učenicima s teškoćama osigurajte vršnjačku podršku (npr. rad u paru) kao i podršku kod imenovanja nastavnih cjelina u pojedinom predmetu. Provjerite koliko se učenici s teškoćama snalaze sa spremanjem datoteka na OneDrive te im to prethodno pokažite. Postupak kreiranja mapa/podmapa/nastavnih cjelina i dodavanje dokumenata u mapu nastavnih cjelina za učenike s teškoćama ponovite nekoliko puta.
Kad su u pitanju učenici s oštećenjem sluha, izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici/zaslonu jer učenik treba prebacivati pogled između govornikovog lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Pri postavljanju pitanja ili davanja upute napravite kratku stanku kako biste učenicima s teškoćama dali priliku da se jave, odgovore ili traže dodatno pojašnjenje.
Mapama možemo mijenjati izgled kako bismo ih lakše prepoznavali. Neka učenici istraže kako mogu promijeniti izgled ikone mapa i odabrati odgovarajuću ikonu prema predmetu.
Karmen Toić Dlačić, Vinko Pilipović, Vlado Karajko (2020.). Informatika 6 - 1.1 Rad s datotekama. Edutorij. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/79a7c4da-1347-41b5-90ab-34429cec7d8c/html/546_rad_s_datotekama.html (21.4.2022.)
Smjernice za rad s učenicima s teškoćama (Ministarstvo znanosti i obrazovanja, radna inačica). Preuzeto s https://mzo.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Obrazovanje/Smjernice%20za%20rad%20s%20ucenicima%20s%20teskocama.pdf (24.3.2022.)
prof. dr. sc. Ljiljana Igrić, Zrinka Dumančić, Đurđica Ivančić, Davorka Schmidt, prof. dr. sc. Zrinjka Stančić (2017). Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Edutorij. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/page/document-details?nodeRef=workspace://SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b (24.3.2022.)
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju (RJP-u). Preuzeto s https://radld.org/wp-content/uploads/2019/09/INFORMATIVNI-LETAK-O-RAZVOJNOM-JEZI%C4%8CNOM-POREME%C4%86AJU-RJP-u-Croatian.pdf (24.3.2022.)
Jadranka Bjelica (2014). Kako pomoći - savjeti učiteljima. Preuzeto s http://hud.hr/savjeti-uciteljima/ (24.3.2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.