Na početku aktivnosti potaknite svoje učenike na to da pokušaju odgonetnuti temu promatrajući sliku neuredne sobe koju ste prikazali na razrednom projektoru s pomoću poveznice na e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 5, Jedinica 5.4., Zadatak A. Usmjerite učenike na zaključak o tome da će tema sata biti kućanski poslovi (Haushaltspflichten).
Neka zatim navedu aktivnosti koje je potrebno napraviti da bi soba prikazana na slici bila uredna (npr. aufräumen, putzen, das Bett machen, Staub wischen itd.). Razgovarajte s njima te ih navedite na to da imenuju i ostale poslove koje obavljaju u kućanstvu. Nove izraze imenujte na njemačkom jeziku te ih zapišite na ploču. Kad učenici usvoje nazive, pitajte ih koje su njihove kućanske obveze. Učenici će govoriti o sebi kratkim i jednostavnim rečenicama u formi Ich muss…
Poslušajte zajedno zvučni zapis na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 5, Jedinica 5.4., Mutti ärgert sich. Neka učenici riješe zadatke B i C za provjeru razumijevanja slušanoga, a zatim, rješavajući zadatak D, neka dodatno uvježbaju glagole vezane za temu, i to tako da upotrijebe prezent glagola kako bi opisali kućanske obveze svojih ukućana. Potaknite ih na to da kratkim i jednostavnim rečenicama opišu kako njihovi ukućani pomažu u kućanstvu.
Razgovarajte zatim o tome koliko često obavljaju kućanske poslove. Uvedite priloge za izricanje učestalosti radnje, npr. jeden Tag, oft, selten, nie. Potaknite učenike da u svojim bilježnicama izrade tablicu s prilozima i primjerima kućanskih poslova. Primjer tablice možete izraditi s pomoću alata MS Word te ga isprintati i podijeliti učenicima ili prikazati s pomoću razrednog projektora. Služeći se pripremljenom tablicom, neka učenici, krećući se razredom, ispitaju svoje prijatelje koliko često obavljaju pojedine kućanske poslove (npr. Wie oft machst du dein Bett? Wie oft räumst du das Wohnzimmer auf? itd.). Na kraju vježbe neka iznesu svoje rezultate.
Na kraju ponudite učenicima poveznicu na alat Mentimeter u kojem ste unaprijed pripremili popis kućanskih poslova. Učenici će alatu pristupiti s pomoću mobitela ili tableta putem QR koda. U alatu će napisati koliko često obavljaju navedene kućanske poslove. Alat će generirati rezultate te statistički prikazati učestalost obavljanja pojedinih kućanskih poslova učenika u razredu. Dobivene rezultate prikažite u razredu s pomoću razrednog projektora te ih analizirajte u zajedničkom razgovoru. Usmjerite svoje učenike na zaključak o važnosti sudjelovanja u kućanskim obvezama.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i dr.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Fotografiju koju ćete rabiti u uvodnoj aktivnosti, unaprijed pošaljite učenicima oštećena vida elektroničkim putem ili im objasnite što se nalazi na njoj tijekom aktivnosti.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da u Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Pojmove i izraze vezane za kućanske poslove (nove, ali i učenicima već otprije poznate) koje ćete rabiti u ovoj aktivnosti i pisati na ploči, unaprijed pripremite u pisanom obliku tako da pojmove napišete i na njemačkom i na hrvatskom jeziku uz vizualnu podršku kako bi učenici s teškoćama (osobito učenici sa specifičnim teškoćama učenja i učenici s poremećajem iz autističnog spektra) lakše i brže zapamtili nove pojmove. Usto, predložak s pojmovima neka bude na njihovu stolu kako bi ga mogli upotrebljavati kad god im zatreba. Za učenike s intelektualnim teškoćama odredite one ključne izraze i pojmove koje bi trebali svladati u ovoj lekciji te ih pripremite u pisanom obliku.
Zvučni zapis koji ćete upotrebljavati u aktivnosti, pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama. Učenicima oštećena vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učenicima oštećena sluha pripremite transkript na školskoj klupi.
Tablicu koju učenici trebaju izraditi, unaprijed pripremite učenicima oštećena vida kako bi pravodobno stigli provesti ovu aktivnost. Učeniku oštećena vida omogućite videćeg vodiča po razredu, ako je potrebno, kako bi i on ispitao sve vršnjake u razredu o njihovim navikama obavljanja kućanskih poslova.
Pitanja koja učenici jedni drugima trebaju postavljati, pripremite unaprijed učenicima s teškoćama, osobito ako imate učenike s intelektualnim teškoćama i učenike sa specifičnim teškoćama učenja te učenike s poremećajem iz autističnog spektra.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike koji žele znati više na to da samostalno izrade prezentaciju kojom će prikazati kako članovi njihove obitelji pomažu u kućanstvu. Neka mobitelom naprave fotografije, a zatim neka uz svaku od njih napišu kratke i jednostavne rečenice koje ih opisuju. Na taj će način i fotografijom i kratkim tekstom prikazati tko u njihovu kućanstvu obavlja koje poslove. Prezentaciju mogu izraditi s pomoću alata PowerPoint te prezentirati u razredu.
Na početku aktivnosti navedite učenicima nekoliko jednostavnih uputa u obliku naredbi koje su vezane za neku situaciju u razredu (npr. Kinder, macht eure Bücher auf! Petra, lies den Text vor! Martin, komm vor die Tafel! itd.). Navedite ih na zaključak o strukturi koju ste pritom upotrijebili (Imperativ).
Služeći se razrednim projektorom, pogledajte zajedno animaciju koja će pomoći učenicima usvojiti strukturu imperativa na primjeru glagola vezanih za temu kućanskih poslova na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 5, Jedinica 5.4. (Der Imperativ). Nakon analize zajedno uvježbajte novu strukturu prema primjerima u zadatcima D, E i F na e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 5, Jedinica 5.4., Zadatak D, E, F. Dodatno uvježbajte strukturu s pomoću alata Kahoot, sustava za odgovaranje u kojem ste unaprijed pripremili zadatke za uvježbavanje imperativa. Učenici će alatu pristupiti svojim mobilnim uređajima ili tabletima služeći se PIN-om koji ćete im na početku igre prikazati s pomoću razrednog projektora. Tijekom vježbe učenici će se truditi biti što brži i točniji, stoga pripremite primjeren oblik nagrade za učenika ili učenicu s najviše postignutih bodova.
Podijelite učenike u parove s pomoću unaprijed pripremljenih kartica s nazivima aktivnosti. Naime, svaka kartica na kojoj je naveden naziv neke aktivnosti, ima svoj par na kojoj je naveden naziv te iste aktivnosti. Izvlačenjem istih kartica, učenici se spajaju u parove i pripremaju za zajednički rad. Uputite ih zatim na poveznicu e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 5, Jedinica 5.4., Zadatak I, J. Neka poslušaju zvučni zapis vezan za temu kućanskih obaveza te riješe zadatke I i J za provjeru razumijevanja slušanog teksta. U paru će analizirati svoja rješenja, a zatim i u razrednom razgovoru. Potaknite ih na to da zapišu što im roditelji najčešće kažu kad vide nered u sobi ili kad je potrebno pospremiti kuću ili pomoći u kućanstvu. Potaknite učenike na to da, i dalje radeći u paru, osmisle razgovor između roditelja i djeteta o spremanju sobe i kućanskim poslovima. Neka se pritom koriste usvojenom strukturom. Kad napišu dijalog, neka ga u paru uvježbaju slijedeći odrednice koje ste unaprijed pripremili i prikazali ih učenicima služeći se razrednim projektorom. Potaknite ih zatim na to da uvježbane dijaloge snime svojim mobilnim uređajima te da u alatu Audacity obrade zvuk i pripreme zvučni igrokaz za slanje u zajednički komunikacijski kanal, npr. u MS Teams. Neka međusobno poslušaju radove svih parova s pomoću slušalica ili zajedno u razredu putem projekcije.
Učenici zatim analiziraju rad ostalih parova te ga u komunikacijskom kanalu vrednuju stavljanjem lajka na onaj zvučni zapis koji smatraju najuspješnijim. Prije izrade dijaloga i prije snimanja te, na kraju, i vrednovanja, upoznajte učenike s analitičkom rubrikom za vrednovanje radova.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i dr.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite na to da na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 5, Jedinica 5.4. odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Animaciju koju ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama. Učenicima oštećena vida omogućite pisani sadržaj animacije na klupi (navedene glagole u imperativu napišite uvećanim fontom koji im odgovara ako ne mogu dovoljno uvećati u Edutoriju), a učenicima oštećena sluha osigurajte mjesto najbliže projekciji.
Ako u razredu imate učenika s oštećenjem mišićno-koštanog sustava, vodite računa o tome da tijekom provedbe aktivnosti uvježbavanja struktura s pomoću kviza u alatu Kahoot!, ne dodijelite nagradu učeniku koji je najbrže riješio zadatke, nego onom koji je u tome bio najtočniji kako bi i učenik s navedenim teškoćama imao priliku pobijediti.
Iako ste predvidjeli da se učenici nasumičnim odabirom podijelite u parove, važno je da učenika s teškoćom smjestite u par u s vršnjakom koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s vršnjakom koji je uzorna ponašanja te mu može pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Učenici s teškoćama koji ne žele da njihov zvučni dijalog bude izložen pred cijelim razredom (primjerice, učenici s oštećenjima mentalnog zdravlja), neka svoj rad pošalju samo vama, a ostatku razreda može se prikazati njihov dijalog u pisanom obliku. Ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena sluha koji se izražava pisanom komunikacijom, tad također dijalog prikažite u pisanom obliku.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike koji žele znati više na to da ispitaju svoje prijatelje u razredu o njihovim kućanskim obvezama te da naprave popis poslova prema učestalosti njihova obavljanja (npr. od najčešćih do najrjeđih). Zatim neka s pomoću prikupljenih informacija naprave plakat u alatu Canva s prikazom učestalosti obavljanja kućanskih obveza svih učenika u razredu. Uputite ih i na to da, služeći se usvojenom strukturom imperativa, na plakat napišu savjete o tome kako pomagati u kućanstvu.
Na početku aktivnosti motivirajte učenike igrom vješala koju ste unaprijed pripremili u alatu LearningApps. Prikažite igru s pomoću razrednog projektora, a učenici neka govore slova abecede koristeći se pitanjem Gibt es ein A, B…? te pogađaju traženi pojam (Traumhaus). Neka zatim u svoje bilježnice zapišu asocijacije vezane za novi pojam. U razrednom razgovoru potaknite učenike na to da opišu svoju kuću iz snova. Učenici će opisivati kratkim i jednostavnim rečenicama (npr. Mein Traumhaus ist riesengroß und bunt.). Potaknite ih na to da usporede dom u kojem trenutačno žive s kućom iz snova te navedu sličnosti i razlike. U zajedničkom razgovoru istaknite obilježja koja imaju učeničke kuće iz snova, koje su im prednosti, a koji nedostatci.
Prikažite svojim učenicima sliku na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 5, Jedinica 5.5., Zadatak A te ih potaknite na to da opišu sliku i riješe zadatak prepoznavanja tematske situacije. Objasnite im nove pojmove (npr. der Traum, träumen von itd.), a oni neka zatim na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 5, Jedinica 5.5., Brittas Traumhaus pročitaju tekst te riješe zadatak B za provjeru razumijevanja pročitanoga. Potaknite učenike na to da u tekstu pronađu nazive prostorija i namještaja koji se spominje. Dopunite leksik nazivima prostorija i namještaja koristeći se nizom fotografija koje ste unaprijed preuzeli s besplatne stranice (npr. Pixabay) te ih prikažite s pomoću razrednog projektora. Uputite učenike, također, na samostalno služenje online rječnikom (npr. croDict). Kako bi uvježbali leksik, neka opišu svoj dom navodeći prostorije u njemu, namještaj u pojedinim prostorijama te navedu aktivnosti kojima se bave u domu. Uputite učenike na to da pravilno rabe strukturu akuzativa imenica iza neodređenog člana u primjerima rečenica (npr. Ich habe einen Flur, eine Küche und ein Bad.).
Podijelite učenike u grupe služeći se karticama s pojmovima koje ste unaprijed pripremili te isprintali na papiru u boji. Učenici izvlače kartice i formiraju grupe od 3 ili 4 člana. Na kartice stavite ujedno i teme koje će grupe samostalno proučavati (oblici stanovanja u zemljama njemačkoga govornog područja: Einfamilienhaus, Mehrfamilienhaus, Wohnblock, Hochhaus i dr.). Radeći u grupi, istražuju informacije s pomoću tražilice koju imaju na raspolaganju. Sažimaju i sortiraju informacije prema zadanim odrednicama koje ste im isprintali ili prikazali putem razredne projekcije. Svaka grupa svoje pripremljene informacije zajedno s fotografijama koje je pronašla na stranici Pixabay, oblikuje u prezentaciju s pomoću alata (npr. PowerPoint) te je prezentira ostalim učenicima u razredu. Potaknite učenike na to da usporede način stanovanja u zemljama njemačkoga govornoga područja s načinom stanovanja u zemlji u kojoj oni žive. Neka na kraju aktivnosti samostalno vrednuju svoju suradnju u grupi na nastavnom listiću koji ste im unaprijed pripremili.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i dr.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
U početnoj igri vješala češće prozivajte učenike s teškoćama kako bi zadržali pažnju, a učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje može unositi slova na projekciji koja učenici kažu kako biste spriječili da upada u riječ, stalno pogađa slova i slično.
Učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz autističnog spektra pripremite unaprijed moguće asocijacije vezane za kuću iz snova (primjere različitih kuća) kako bi ju lakše mogli zamisliti. Dopustite učenicima s teškoćama, osobito učenicima koji imaju, primjerice, jezične teškoće ili specifične teškoće učenja da asocijacije pišu na hrvatskom jeziku. Zatim im možete pomoći te iste asocijacije oblikovati na njemačkom jeziku.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite na to da u Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta. Poželjno je da učeniku s teškoćom osigurate podršku vršnjaka tijekom čitanja teksta i rješavanja pitanja za razumijevanje pročitanog. Učenik s teškoćom mogao bi se u čitanju izmjenjivati s učenikom koji nema teškoće, a taj bi mu učenik mogao pomoći i pronaći nepoznate riječi i izraze.
Pojmove i izraze vezane za kuću iz snova (nove, ali i stare) koje ćete rabiti u ovoj aktivnosti, unaprijed pripremite u pisanom obliku, i to tako da pojmove napišete na njemačkom jeziku uz vizualnu podršku kako bi učenici s teškoćama (osobito učenici sa specifičnim teškoćama učenja ili učenici s poremećajem iz autističnog spektra) lakše i brže zapamtili nove pojmove, a oni neka zatim na stranici croDict traže prijevod navedenih pojmova na hrvatski jezik. Za učenike s intelektualnim teškoćama odredite one ključne izraze i pojmove koje bi trebali svladati u ovoj lekciji i njih pripremite u pisanom obliku.
Tijekom opisivanja vlastitog doma učenicima s teškoćama, osobito učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje te učenicima s intelektualnim teškoćama pripremite jasna potpitanja kako biste im olakšali opisivanje.
Iako ste predvidjeli da se učenici nasumičnim odabirom podijele u grupe, važno je da učenika s teškoćom smjestite u grupu u kojoj će biti jedan vršnjak koji će ga aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Ako u grupi imate učenika oštećena vida, pobrinite se za to da mu vršnjaci opišu što se nalazi na fotografijama na prezentaciji.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike koji žele znati više na to da istraže oblike stanovanja u svojoj zemlji te o tome pripreme izlaganje. Objasnite im da fotografije mogu preuzeti besplatno sa stranice Pixabay te da pri prijevodu nepoznatih riječi ili pojedinih izraza mogu rabiti online rječnik (npr. croDict). Svoje ideje i rezultate pretraživanja mogu prikazati s pomoću alata Book Creator, i to tako da svaki oblik stanovanja prikažu fotografijom uz kratak opis. Svoje radove mogu predstaviti ostalim učenicima u razredu služeći se razrednom projekcijom.
Kikić Dakić, Danijela. 2015. Mein erstes Wörterbuch - priručni rječnik njemačkoga jezika (3. izdanje). Alfa. Zagreb.
Kljajić, Jasenka. 1998. Njemačko-hrvatski praktični rječnik (1. izdanje). Školska knjiga. Zagreb.
Miličević, Marijana. 2017. Njemačko-hrvatski, hrvatsko-njemački školski rječnik (3. izdanje). Alfa. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.