Na početku aktivnosti u alatu Tricider postavite motivacijsko pitanje: Ronjenje – da ili ne? Učenici neka u paru iznesu razloge za i protiv ronjenja. Primjerice, mogu raspravljati o prednostima i opasnostima dubinskog ronjenja. Učenicima prikažite i videozapis, u trajanju od 5:04, te usmjeravajte raspravu tako da učenici mogu iznijeti ključni pojam, tlak plina.
Potom prikažite učenicima mrežnu animaciju te ih potaknite da navedu koja svojstva plinova proizlaze iz građe i kaotičnog gibanja molekula plina. Veličine koje određuju stanje plina (tlak, temperatura i volumen) učenicima rastumačite na temelju eksperimentalnog rada. Primjerice, za pojašnjenje utjecaja temperature i promjene volumena na tlak plina uputite učenike na animaciju 2 te na izvođenje pokusa Vrući zračni balon. Predloženi pokus učenici neka izvode u paru, a upute za izvođenje pokusa podijelite s učenicima u alatu Trello. Tijek pokusa učenici neka snime te upotrijebe pri izradi videozapisa kojim će usustaviti rezultate izvedenih pokusa.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći upute kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa te uporabu IKT alata.
Za videozapis/animaciju Brownian motion, ako je popraćen govorom na engleskome jeziku, poželjno je predvidjeti prijevod na hrvatskome. Možete isključiti ton te govorom protumačiti i opisati sredstva i tijek. Učenicima oštećena vida olakšat ćete praćenje ako tijek videozapisa opisujete. Sve potrebne informacije povezane s videozapisom možete prikazati na listiću, objaviti u alatu Trello te učiniti vidljivim i prije gledanja videozapisa. Možete postaviti i motivacijsko pitanje usmjereno na aktivnosti opažanja iz svakodnevnoga života učenika (npr. pratiti pojave tijekom kuhanja).
Važno je da nakon svih pokusa učenici s teškoćama dobiju zaključke u pisanome obliku sa slikovnim predloškom ako je potrebno (npr. uvijek učenicima na spektru autizma, učenicima oštećena sluha i dr.).
Uz pomoć alata Trello organizirajte rad i suradnju u skupinama postavljajući učenicima problemske zadatke, primjerice: Postoji li idealan plin? Pod kojim pretpostavkama idealan plin simulira stvarne uvjete kakvi se nalaze u okolini? Koji zakoni opisuju promjene stanja idealnih plinova? Kakvi su realni plinovi? Po kojim se zakonima oni ponašaju? i sl.
Svaka skupina učenika neka pokusom istraži ponašanje plinova (npr. pokusom Zgnječena limenka, za koji opis pokusa možete preuzeti na izvoru 1). Nakon izvođenja pokusa uputite učenike na izvor 2, animaciju 3, kao i na pretraživanje mrežnih stranica prema ključnim pojmovima, npr. plinski zakoni, izotermna promjena, izohorna promjena, izobarna promjena i sl. s ciljem istraživanja i rješavanja zadanog problemskog zadatka.
Naglasite učenicima važnost vizualnog prikazivanja informacija te ih uputite na crtanje Vennovih dijagrama za upisivanje sličnosti i razlika između idealnih i realnih plinova. Rezultate istraživanja učenici neka prikažu u obliku digitalne knjige izrađene u alatu Libar. Digitalnu knjigu podijelite s učenicima postavljajući je na mrežne stranice škole.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku možete pronaći upute kako uključiti učenike u aktivnost uporabe IKT alata i izvođenje pokusa.
Za eventualno izvođenje pokusa kod kuće potrebno je istaknuti mjere opreza tijekom izvedbe. Pošaljite roditeljima kratku pisanu uputu, a učenici neka izvedu pokus isključivo uz potporu roditelja (odraslih članova obitelji), u protivnome mogu pogledati zanimljivu animaciju. Ako se u razredu nalaze i učenici oštećena vida (npr. slijepi učenici), gledanje videozapisa izvan učionice potaknite radom sa suučenikom ili roditeljima (članovima obitelji) učenika. Sve potrebne informacije povezane s izvedbom pokusa (sažetak, slika, prostor za zaključak) pripremite unaprijed jer ćete time olakšati sudjelovanje svim učenicima s teškoćama.
Izvori pripremljeni za čitanje (2, 3, 4) složeni su za većinu učenika s teškoćama. Potrebno je pripremiti tek jednostavan sažetak ili u izvornom tekstu istaknuti neku zanimljivost.
Animaciju na engleskome jeziku potrebno je sažeti, jezično pojednostavniti i prikazati na hrvatskome jeziku. Možete osmisliti dva do tri kratka pitanja za ponavljanje.
Kombinacijom plinskih zakona izvedena je jednadžba stanja idealnog plina koje je određeno tlakom, volumenom, množinom i temperaturom. Objašnjenje jednadžbe stanja plina, kao i veličina koje je opisuju izradite u bilježnici u alatu OneNote te je podijelite s učenicima. Uputite učenike na pregled grafičkog prikaza jednadžbe stanja idealnog plina na GeoGebri. Nakon usvojenih pojmova u bilježnicu (prethodno izrađenu u alatu OneNote) dodajte nove stranice s računskim zadatcima. Izradite kratki kviz kojim ćete provjeriti razumijevanje objašnjenih pojmova u alatu Socrative.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći upute kako uključiti učenike u aktivnosti uporabe IKT alata.
Aktivnosti s jednadžbama učenici će lakše izvesti radom u paru ili malim skupinama, a pri tome je potrebna jasna podjela uloga i aktivnosti. Usmjerite pažnju učenika na uporabu aplikacije Photomath, koja nudi prikaz rješenja zadataka uz pomoć koraka i grafičkih prikaza. Učenici s teškoćama lakše će zapamtiti pojedinu formulu ako bojom istaknete pojedini simbol, kemijski element i sl. Jednostavna i zorna pitanja olakšat će usustavljivanje naučenog, sve prije izvođenja opisa u bilježnici OneNote.
Učenicima s teškoćama pripremite poseban organizator kako bi u mnoštvu aktivnosti na kraju lakše sudjelovali u razgovoru i raspravi.
Zadajte učenicima da istraže pretpostavke na kojima se temelji kinetička teorija plinova. Svoje istraživanje neka započnu samostalnim pretraživanjem mrežnih stranica prema ključnim pojmovima, npr. Brownovo gibanje, sudar čestica, brzina gibanja čestica i sl. Uputite učenike na izvor 3. Nakon što prikupe potrebne podatke, neka na društvenoj mreži Yammer međusobno razmijene saznanja u vezi s temom i rasprave o njima. U svrhu ponavljanja prirode i ponašanja plinova, pripremite konceptualne zadatke koje ćete s učenicima podijeliti na društvenoj mreži Yammer. Rješenja zadatka neka učenici predstave crtežom te zajedničkim radom izrade plakata u alatu Piktochart zaokruže aktivnost.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku možete pronaći upute kako uključiti učenike u pretraživanje mrežnih stranica, društvenih mreža i aktivnosti uporabe IKT alata.
U aktivnostima istraživanja podijelite učenicima s teškoćama (npr. učenicima na spektru autizma, učenicima s ADHD-om, učenicima oštećena vida, učenicima oštećena sluha i dr.) predloške s korisnim smjernicama (kratka pitanja, ključne riječi), provjerite kako se u tome snalaze i planirajte rad u paru.
Učenike unaprijed upoznajte sa sadržajem odabrane mrežne stranice, a količinu i vrstu informacija prilagodite individualnim potrebama učenika.
Za učenike s teškoćama (npr. učenike na spektru autizma, učenike s oštećenjem sluha, učenike s oštećenjem vida i dr.) dobro je planirati pripremu priloga za izradu plakata (odabrati mat papir, može i papir žućkaste boje, usmjeravanje na odabir aplikacija, teksta, crtanje i dr. ) radom kod kuće.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti metodu liječenja hiperbaričnom oksigenom terapijom. Uputite ih na sadržaje na izvoru 4. Pretraživanjem mrežnih stranica neka pronađu za koje se bolesti i stanja upotrebljava liječenje u barokomorama te kakav učinak na stanice i tkiva ima takav oblik liječenja.
Dodatna literatura, sadržaj i poveznice:
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 25. 5. 2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.