Učenici će nakon provođenja ove aktivnosti znati navesti i opisati glavne uzroke koji su doveli do sloma njujorške burze. U radu se mogu koristiti digitalnim alatom Microsoft Office PowerPoint.
Pitajte učenike jesu li čuli za tzv. crni petak (Black friday) i znaju li što znači taj izraz. Zapišite njihove odgovore na ploču. Zatim ih pitajte pobuđuje li pridjev crni u navedenom izrazu u njima negativne ili pozitivne asocijacije. Neka argumentiraju svoje odgovore.
Podijelite razred u dvije grupe. Prva grupa neka istražuje s pomoću digitalnih izvora znanja uzroke koji su doveli do sloma njujorške burze (kako se gospodarstvo razvijalo 20-ih godina u SAD-u, koje su bile prednosti, a koji nedostatci takvog shvaćanja ekonomije, zašto je došlo do sloma burze itd.). Rezultate svojeg istraživanja neka prikažu u digitalnom alatu Office PowerPoint. Druga grupa neka u dostupnim mrežnim izvorima znanja istraži upravo dane sloma - od Crnog četvrtka pa sve do ostalih dana (što se događalo u početnim tjednima krize, koje su bile posljedice događanja tih prvih tjedana, jesu li se naslućivali razmjeri gospodarske katastrofe u SAD-u itd.). Svoje istraživanje učenici neka provedu služeći se internetom, a rezultate istraživanja neka prikažu u alatu Office PowerPoint. Neka se koriste i fotografskim materijalom u svojem istraživanju. Gotove radove učenici predstavljaju ostalima u razredu.
Aktualizirajte temu postavljajući pitanja: Kakva je danas ekonomska situacija u Hrvatskoj? Osjećaju li se možda trenutačno znakovi nadolazeće krize? Raspravljajte s učenicima, a oni neka argumentiraju svoje odgovore.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.
Potaknite učenika s teškoćama na sudjelovanje u raspravi o pojmu Black friday postavljajući mu potpitanja. Pomozite mu da oblikuje svoje misli i iznese argumentirane odgovore.
Smjestite učenika s teškoćama u grupu koja mu može, prema potrebi, pružiti podršku i s kojom dijeli zajedničke interese. Dajte mu jasan zadatak i ulogu u grupi. Ako je u razredu učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje, neka njegova grupa prva izlaže. Osigurajte poticajno ozračje u grupi kako bi i učenik s teškoćama bio aktivan sudionik tijekom istraživanja.
Provjerite zna li se učenik koristiti zadanim alatom Office PowerPoint. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake u radu, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene njegovim potrebama (uvećan font, Arial veličine najmanje 14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta).
Potaknite učenika s teškoćama na iznošenje vlastitih primjera na temu ekonomske situacije u Hrvatskoj.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici mogu u prezentaciji u digitalnom alatu Canva predstaviti Wall Street, najpoznatiju ekonomsku ulicu.
Nakon provedbe ove aktivnosti učenici će znati navesti i opisati najvažnije točke programa New Deal, programa gospodarskih mjera kojima se pokušala ublažiti ekonomska kriza u SAD-u. Učenici će se u radu koristiti digitalnim alatom Canva.
Na početku recite učenicima da zamisle da trenutačno vlada velika gospodarska kriza. Pitajte ih kako bi oni pokušali riješiti krizu, koje bi imali metode, koje ciljeve i koja sredstva za njezino suzbijanje. Njihove odgovore zapišite na ploču. Također, neka argumentiraju svoje odgovore i svoja stajališta.
Nakon toga uputite učenike na pretraživanje digitalnih izvora o programu New Deal. Svaki učenik na internetu treba istražiti, a zatim u digitalnom alatu Canva navesti nekoliko točaka koje su se ticale tog programa gospodarskih mjera za ublažavanje krize (npr. kad se New Deal provodio, tko ga je uveo, čega se ticao i što je poticao, što je nudio, kako su ga ljudi doživjeli, je li uspio suzbiti krizu ili ne i slično). Zatim odaberite učenika kako bi predstavio svoj rad ostalima u razredu.
Na kraju održite debatu na temu: New Deal - uspješan ili neuspješan program mjera. Jedan dio razreda neka bude afirmacijska, a drugi dio negacijska ekipa. Neka argumentirano brane svoja stajališta.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja će mu rado pružiti podršku. Potaknite grupu da u istraživanju bira mrežne stranice koje omogućavaju inkluzivan pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično).
Provjerite s učenikom razumije li uporabu zadanog alata Canva. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake u radu, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene njegovim potrebama (uvećan font, Arial veličine najmanje 14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta).
Sudjelovanje u debati može biti izazovno za učenike s teškoćama. Osigurajte dodatno vrijeme za njihovu pripremu za javni nastup. Pružite učenicima jasne smjernice o temi debate i dostavite materijale unaprijed kako bi imali dovoljno vremena za istraživanje i prikupljanje argumenata za debatu. Učenik si može pripremiti pisani podsjetnik kojim će se koristiti tijekom debate. Pomozite učeniku s teškoćama da jasno definira i organizira argumente ako je to potrebno.
Kod učenika koji imaju oštećenja glasovno-jezične i govorne komunikacije i učenika koji imaju izraženu anksioznost od javnoga nastupa, nemojte inzistirati na debatiranju ako to ne žele.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici mogu napraviti PowerPoint prezentaciju o Franklinu Delanu Rooseveltu, autoru programa New Deal.
U ovoj će aktivnosti učenici će navesti i objasniti društvene promjene nastale tijekom Velike gospodarske krize. U radu će se koristiti digitalnim alatom Prezi.
Započnite raspravu postavljanjem sljedećih pitanja: Koje su posljedice gospodarskih kriza u suvremenom svijetu? Do čega mogu dovesti i kako utječu na svakodnevicu? Učeničke odgovore zapišite na ploču. Potaknite ih na to da argumentiraju svoje odgovore.
Zatim podijelite razred u tri grupe. Prva grupa neka u digitalnom alatu Prezi napravi pregled društvenih promjena i njihovih posljedica tijekom Velike gospodarske krize, ali i pregled poremećaja i devijacija koje se pojavljuju tijekom tog razdoblja u SAD-u (prostitucija, alkoholizam, samoubojstva, sve veći broj prosjaka). Učenici neka se u radu slobodno koriste dostupnim digitalnim izvorima znanja. Druga grupa neka uz pomoć digitalnog alata Prezi predstavi zašto u SSSR-u nije došlo do gospodarske krize (koji su razlozi za to) te je li se društvo SSSR-a razvijalo unatoč činjenici da nije osjetilo krizu. Neka se i druga grupa u radu koristi digitalnim izvorima znanja. Treća grupa ima zadatak u digitalnom alatu Prezi napraviti pregled društvenih promjena i njihovih posljedica tijekom gospodarske krize u Kraljevini Jugoslaviji te dati odgovore na pitanja je li kriza uopće pogodila Kraljevinu Jugoslaviju i Hrvatsku i koji se poremećaji i devijacije pojavljuju tijekom tog razdoblja u Hrvatskoj, odnosno u tadašnjoj Kraljevini Jugoslaviji. I učenici ove grupe neka koriste digitalne izvore znanja. Svaka grupa predstavlja svoj rad ostalima u razredu.
Na kraju napravite tablicu na ploči u koju ćete navesti sličnosti i razlike u pojavama tijekom gospodarskih kriza u trima državama kojima su se učenici bavili. Potaknite učenike na uočavanje sličnosti i razlika, a Vi ih zapišite na ploču. Raspravite o navedenim sličnostima i razlikama.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.
Učenika s teškoćama uključite u grupu koja mu može, prema potrebi, pružiti podršku. Odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama u grupi i potaknite učenike na suradnju. Učeniku s teškoćama možete pripremiti pisane ili slikovne upute za rad na zadatku u grupi.
Provjerite zna li se učenik služiti zadanim alatom Prezi. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake u radu, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene njegovim potrebama (uvećan font, Arial veličine najmanje 14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik tijekom rješavanja zadataka.
Pri zapisivanju na ploču sličnosti i razlika u pojavama tijekom gospodarskih kriza izgovarajte ono što zapisujete. Učeniku s oštećenjem vida ponovite što je zapisano na ploči ako je potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici neka s pomoću PowerPoint prezentacije predstave Dorotheu Lange, američku fotografkinju iz vremena Velike gospodarske krize.
Crni četvrtak, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=12780 (14. 5. 2023.)
Wall Street, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=65793 (14. 5. 2023.)
New Deal, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=43624 (14. 5. 2023.)
Franklin Delano Roosevelt, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=53344 (14. 5. 2023.)
Dorothea Lange, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=71583 (14.5.2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.