Aktivnost možete započeti igrom asocijacija koju ćete prethodno izraditi u programu PowerPoint. Konačno rješenje neka bude jours fériés. Za pojedine stupce izaberite blagdane i praznike u Francuskoj, primjerice: Nouvel An, Fête nationale, Fête du Travail, te ponudite po četiri znakovita pojma, izraza ili aktivnosti vezane za navedene praznike i blagdane, koje također možete popratiti slikom mislite li da će učenicima olakšati razumijevanje. Učenici otvaraju kućice i pogađaju moguća rješenja dok ne otkriju kućicu konačnog rješenja: jours fériés.
Pitajte učenike što je un jour férié, što rade na praznik, a što radnim danom. Razgovarajte u plenumu jednostavnim rečenicama.
U alatu Wordwall možete pronaći zadatak u kojemu će učenici povezati slike francuskih blagdana i praznika i njihove nazive kako biste ih uveli u temu te im olakšali razumijevanje videopriloga koji slijedi.
Učenici gledaju videoprilog C'est quoi, un jour férié ? Pripremite zadatke za globalno i detaljno razumijevanje teksta. Ako je potrebno, smanjite brzinu reprodukcije videopriloga.
U zadatku za globalno razumijevanje teksta napišite redom nazive različitih francuskih nacionalnih praznika i vjerskih blagdana. Zadajte učenicima da tijekom prvoga slušanja i gledanja videopriloga zaokruže samo one praznike i blagdane koji su u snimci spomenuti.
U zadatku detaljnog razumijevanja teksta možete napraviti zadatak vrai/faux, u kojemu učenici moraju odlučiti jesu li tvrdnje istinite ili nisu, primjerice: Il y a 12 jours de fête en France. Vrai/faux.
Zadatke za učenike izradite u programu Word i ispišite pisačem, a točno riješene zadatke projicirajte u već postojećoj prezentaciji izrađenoj u programu PowerPoint. Nakon provjere možete pitati učenike da samoprocijene koliko su razumjeli videosnimku: uglavnom, djelomično ili malo.
Zadajte učenicima, koje ste prethodno podijelili u grupe, da usporede francuske i hrvatske blagdane i praznike. Neka na internetu istraže i pronađu koji su praznici i blagdani neradni dani u Francuskoj, a koji u Hrvatskoj te kojeg se datuma obilježavaju. Svakoj grupi zadajte točno određene mjesece, ovisno o broju učenika tj. broju grupa koje ćete kreirati u razredu. Učenici praznike i blagdane unose u kalendar koji ste prethodno pripremili u prezentaciji programa PowerPoint Online koristeći se opcijom tablica, tako što će na svakoj stranici prezentacije biti prikazan jedan mjesec. Potaknite učenike da dane blagdana i praznika ilustriraju znakovitim simbolom odnosno bojom pri čemu se jednom bojom koriste za francuske, a drugom za hrvatske blagdane i praznike. Jedan učenik iz grupe formulira rečenicu, primjerice: Le 1er janvier, c'est Le Nouvel An. Na kraju aktivnosti, u plenumu uspoređujete i tražite sličnosti i razlike koristeći se jezičnim strukturama, primjerice: Le Nouvel An, le 1er janvier, est un jour férié en France et en Croatie. Le 1er Mai, la Fête du Travail est un jour férié en France et en Croatie. La Fête nationale en France, c'est le 14 juillet. En Croatie, on fête la Journée de la Victoire le 5 août.
Zakažite učenicima videosastanak pomoću alata MS Teams ili nekog drugog videokonferencijskog alata. Podijelite zaslon i aktivnost započnite igrom asocijacija koju ste prethodno izraditi u digitalnom alatu PowerPoint u sustavu Microsoft Office 365. Konačno rješenje neka bude jours fériés. Za pojedine stupce izaberite blagdane i praznike u Francuskoj, primjerice: Nouvel An, Fête nationale, Fête du Travail, te ponudite po četiri znakovita pojma, izraza ili aktivnosti vezane za navedene blagdane i praznike koje također možete popratiti slikom mislite li da će učenicima olakšati razumijevanje. Učenici u grupi za čavrljanje upisuju polja koja žele da otvorite, a zatim pogađaju moguća rješenja dok ne otkriju kućicu konačnog rješenja: jours fériés. Pitajte učenike što je un jour férié, što rade na praznik, a što radnim danom. Odgovore neka upišu u grupu za čavrljanje, a nekoliko učenika prozovite da uključe mikrofon i iznesu svoje mišljenje.
U digitalnom alatu Wordwall izradite zadatak povezivanja slika francuskih blagdana i praznika i njihovih naziva, koji će učenici riješiti.
Prije gledanja videopriloga C'est quoi, un jour férié ? podijelite učenicima zadatke za razumijevanje teksta, zatim podijelite ekran i prikažite učenicima video.
Zadajte učenicima, da usporede francuske i hrvatske blagdane i praznike. Neka na internetu istraže i pronađu koji su praznici i blagdani neradni dani u Francuskoj, a koji u Hrvatskoj te kojeg se datuma obilježavaju. Svakoj grupi zadajte točno određene mjesece, ovisno o broju učenika tj. broju grupa koje ćete kreirati u razredu. Učenici praznike i blagdane unose u kalendar koji ste prethodno pripremili u prezentaciji programa PowerPoint Online koristeći se opcijom tablica, tako što će na svakoj stranici prezentacije biti prikazan jedan mjesec. Potaknite učenike da dane blagdana i praznika ilustriraju znakovitim simbolom odnosno bojom pri čemu se jednom bojom koriste za francuske, a drugom za hrvatske blagdane i praznike. Jedan učenik iz grupe formulira rečenicu, primjerice: Le 1er janvier, c'est Le Nouvel An. Na kraju aktivnosti, u plenumu uspoređujete i tražite sličnosti i razlike koristeći se jezičnim strukturama, primjerice: Le Nouvel An, le 1er janvier, est un jour férié en France et en Croatie. Le 1er Mai, la Fête du Travail est un jour férié en France et en Croatie. La Fête nationale en France, c'est le 14 juillet. En Croatie, on fête la Journée de la Victoire le 5 août.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu čine učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji raspoloženja). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Učenicima s izraženijim komunikacijskim i jezičnim teškoćama najavite igre asocijacija i prije početka sata kako bi se pripremili i ponovili riječi i izraze vezane za ovu temu. Tijekom rasprave o praznicima omogućite vizualnu podršku koja će učenicima s poremećajem iz autističnog spektra olakšati razumijevanje ključnih riječi i pomoći im u praćenju rasprave. Učenike s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte u govoru i spriječite oponašanje i ruganje. Po potrebi, za učenike s izraženijim teškoćama osigurajte rad u paru pri rješavanju zadataka u digitalnom alatu Wordwall. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videozapisa C'est quoi, un jour férié ? Učenike s teškoćama valja motivirati komentiranjem osobnih iskustava tijekom praznika i blagdana. Kako bi učenici s oštećenjem sluha lakše pratili videozapis, uključite opciju podnaslova. Neka zadatci izrađeni u programu Word budu grafički prilagođeni, odnosno potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), upotrijebiti sanserifni font (osobito za učenike sa specifičnim teškoćama), podebljan tisak za ključne riječi, povećan razmak. Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje i slikovne upute pri korištenju digitalnim alatom PowerPoint. Važno je voditi brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u izradi kalendara te da nipošto ne bude samo pasivni promatrač. Na primjer, učenik sa specifičnim teškoćama u učenju može birati simbole, a učenik urednoga razvoja upisivati nazive mjeseca.
Zadajte učenicima da istraže jedan francuski ili frankofonski blagdan/praznik po izboru i na satu francuskoga jezika prezentiraju što su saznali.
Projicirajte učenicima sliku u prezentaciji programa PowerPoint na kojoj će biti prikazana osoba kojoj je na leđima riba od papira. S pomoću pitanja poput ovih: Qui est sur la photo ? Qu'est-ce qu'il/elle a au dos ? Est-ce que tu le trouves drôle ? Quelle est sa réaction ? uvedite vokabular vezan za prvotravanjsku šalu, primjerice: le poisson d'avril, une plaisanterie, une blague, faire un poisson d'avril, accrocher un poisson en papier. Uputite učenike da istraže na internetu kako izgleda le poisson d'avril. U nastavku podijelite učenicima po jedan list papira za crtanje i zadajte im da nacrtaju ribu poput one koje su vidjeli na internetu. Neka je oboje i ukrase. Neka zamisle na čija bi je leđa mogli staviti. Obvezno naznačite da osoba kojoj će tijekom sata na leđa pričvrstiti prvotravanjsku ribu to ne smije primijetiti. Neka na ribu napišu le poisson d'avril.
Učenici čitaju prvi odlomak teksta Poisson d'avril, koji ste pripremili na radnom listiću u programu Word, i rješavaju zadatke za razumijevanje teksta. Naglasite učenicima da ne moraju razumjeti svaku riječ u tekstu, da potraže ključne riječi s pomoću kojih će riješiti zadatke koje ste pripremili, primjerice: 1. En France a) le premier mars, b) le premier avril, c) le premier mai, est un jour particulier ? Ili: Qui fait des poissons d'avril ? a) Les adultes, b) les enfants, c) tout le monde. Ili: Le poisson d'avril est a) une chose très sérieuse ou b) une plaisanterie.
Potaknite učenike da usporede le poisson d'avril s prvotravanjskim šalama u Hrvatskoj te navedu sličnosti i razlike. Postavljajte učenicima pitanja poput ovih: Qu'est-ce qu'on fait en France le 1er avril ? Et on Croatie ? Ako je potrebno, pomozite pri odgovoru slikovnim materijalom s početka sata odnosno vokabularom koji ste napisali na ploču. Odgovori koje očekujete jesu sljedeći: En France, on dessine un poisson. En France on accroche un poisson au dos de son ami.e. En Croatie on fait des plaisanteries à des ami.e.s. /aux parents. Pitajte učenike kakve šale oni zbijaju sa svojim ukućanima 1. travnja. Na primjer: Maman, j'ai reçu une mauvaise note aujourd'hui ! Što uzviknu u trenutku kada majka povjeruje? Le 1 avril ! Et alors, quelle est sa réaction ? Nekoliko primjera napišite na ploču.
Na kraju aktivnosti provjerite u razredu tko na leđima ima un poisson d'avril. Učenici se kreću po razredu i biraju one crteže koji im se najviše sviđaju. Upotrebljavaju izraze poput ovih: Je préfère le poisson d'avril de p.ex. Pierre et Jean, c'est drôle, cool, original !
Učenicima s teškoćama pripremite podsjetnik na kojem se nalazi popis novih riječi i fraza kojima će se koristiti u ovoj jedinici. Imajte na umu da učenici s poremećajem iz autističnog spektra često imaju teškoća u razumijevanju šale i prenesenog značenja te im zato dodatno objasnite zadatak i šale koje se spominju. Za učenike s izraženijim motoričkim teškoćama modificirajte zadatak crtanja ribe tako da učenik s ovom vrstom teškoće pronađe ilustraciju ribe pomoću nekog od digitalnih alata. Neka unaprijed pripremljena prva dva odlomka teksta Poissond'avril budu grafički prilagođeni, odnosno potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), upotrijebiti sanserifni font (osobito za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju), podebljan tisak za ključne riječi, povećan razmak. Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom.
Slijedom gornje aktivnosti, zadajte učenicima da u paru pripreme igru uloga i jednu od šala koje ste napisali na ploču izvedu pred ostalim učenicima u razredu. Smatraju li potrebnim, neka se obrate za pomoć prilikom uvježbavanja govora.
Podijelite učenicima e-knjigu koju ste izradili pomoću alata Book Creator i u nju umetnuli tekstove, videopriloge, recepte, kvizove ili poveznice s temom pokladnoga utorka i karnevala. Uz tekstove i videosnimke pripremite zadatke za razumijevanje. Izradite interaktivne igre za uvježbavanje vokabulara u aplikaciji Wordwall koristeći se različitim predlošcima: „spoji parove“, „vješala“, „razmjesti“. Jednu stranicu e-knjige posvetite receptu za palačinke i krafne. Uz francuski recept za palačinke i krafne ostavite praznu stranicu za recept koji će upisati učenici nakon što su pitali bake ili mame za recept. Stranicu nazovite: Les beignets de ma grand-mère, les plus délicieux au monde. Neka učenici usporede recepte koristeći se pritom ovakvim rečenicama: Ma grand-mère ou ma mère ajoute encore... Ili: Ma grand-mère ou ma mère n'ajoute pas de…
Kviz možete izraditi u interaktivnom digitalnom alatu Kahoot!. Učenici s tri najbolja rezultata dobit će diplomu koju ćete prethodno pripremiti u dokumentu Word.
Podijelite učenike u grupe tako da svim učenicima podijelite unaprijed pripremljene slike/kartice koje tematiziraju karneval i na temelju kojih će se formirati grupe. Svaku sliku/karticu pripremite u onoliko primjeraka koliko očekujete da će biti učenika u grupi, a na slici može biti prikazana krafna, maska, karnevalska povorka… Učenici se kreću po razredu tražeći istu sliku kod svojih kolega te na taj način formiraju grupe.
Zadajte učenicima zadatak da u grupama istraže kako se obilježava pokladni utorak i karneval u Hrvatskoj: Où et quand les plus connus carnavals en Croatie ont-ils lieu ? Qu'est-ce qu'on y fait ? Comment se déguise–t-on ? Qu'est-ce qu'on mange ? Neka usporede francuske i hrvatske običaje. Nakon toga neka u obliku videouratka osmisle anketu za provedbu „na ulici“ (un micro-trottoir) u kojoj će „prolaznicima“ postavljati pitanja o pokladnom utorku, karnevalu, francuskim i hrvatskim običajima vezanima za te dane. Učenici će se u grupi dogovoriti tko će igrati ulogu novinara, a tko će biti prolaznik. Ako je manje učenika u grupi, onda svaki učenik može odgovoriti na dva ili tri pitanja. Neka se svaki odgovor sastoji od dviju do triju rečenica. Učenici će zajedno osmisliti i pitanja i odgovore, odabrati mjesto gdje će snimati te na kraju montirani videoprilog umetnuti u digitalnu knjigu. Na taj način ujedno uvježbavaju timski rad i suradničko učenje.
U plenumu pogledajte sve videouratke te neka učenici odaberu onaj koji im se najviše sviđa. Potaknite učenike na samoprocjenu tako što ćete im postaviti pitanje jesu li zadovoljni rezultatom svoga rada, što im se sviđa, a što su možda mogli napraviti bolje.
Kako biste učenicima s teškoćama olakšali rješavanje zadataka iz e-knjige, osigurajte im dodatno objašnjenje, slikovne upute i vršnjačku podršku pri korištenju digitalnim alatom Book Creator. Tijekom provedbe kviza izrađenog u alatu Kahoot! uzmite u obzir to da je učenicima s teškoćama većinom potrebno dulje vrijeme za čitanje pitanja pa svako pitanje pročitajte naglas.
Prilikom podjele učenika u grupe za istraživanje informacija o karnevalu vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Raspodijelite zadatke unutar grupa tako da učenici s teškoćama imaju zadatak u skladu sa svojim jakim stranama. Tijekom snimanja videopriloga važno je ne inzistirati na tome da učenik koji zbog svoje teškoće osjeća nelagodu tijekom javnog nastupa (primjerice, učenik s emocionalnim teškoćama, artikulacijskim teškoćama, disleksijom ili učenik koji muca) u njemu govori. Odredite ulogu učenika koji zbog teškoća ne sudjeluje u zadatku, na primjer ne govori, u skladu s njegovim jakim strana. Učenik s teškoćama u zadatku može biti zadužen za snimanje i montiranje videopriloga, a povratnu informaciju o usmenom izražavanju pružite mu na temelju izvedbe koja nije javna ili izvedbe u okružju u kojem se osjeća ugodno.
Zadajte učenicima da na internetu istraže koji su još poznati karnevali u frankofonskim zemljama, kada se održavaju i po čemu su najpoznatiji.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.