Međupredmetna tema
Zdravlje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

A koji je tvoj zdravi životni stil?

Međupredmetna tema
Zdravlje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • GEO: globalizacija, razvijenost zemlje
  • TZK: izazov, vježbe snage, slobodna aktivnost
  • IZVAN 1: regionalna gastronomija, zdrava prehrana, zdravstveni rizici
  • IZVAN 2: vizualne komunikacije, piktogrami
  • IZVAN 3: pretilost, mitovi i predrasude o pretilosti
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Pravilno se hrani i bolesti ostavi postrani

Potaknite učeničku znatiželju za temu analizom karte dnevnog unosa kalorija po stanovniku. Pokrenite raspravu i zajedno s učenicima imenujte prostore u svijetu koji imaju iznadprosječan i ispodprosječan unos kalorija. Zamolite učenike da koristeći interaktivnu kartu usporede dnevni unos kalorija i razvijenost zemlje, a zatim neka riješe kviz.

Pripremite flomastere, samoljepljivu traku i pet papira velikog formata na kojima je iscrtan „đumbirko“. Podijelite učenike u pet grupa prema temi te im podijelite zadatke. Svaki tim istražuje jednu bolest povezanu s premalim ili prevelikim dnevnim unosom kalorija, a to mogu biti: pretilost (obesity), usporen rast (stunted growth), mršaviji izgled (wasting), kombinacija mršavijeg izgleda i usporenog rasta (stunted/wasting) i pothranjenost (undernourished). Učenici unutar grupe samostalno raspoređuju zadatke. Predložite učenicima da istražuju provjerene stranice kao na primjer UNICEF - MDGs i Bolesti uzrokovane nepravilnom prehranom. Ako učenici trebaju pomoć pri prevođenju i sažimanju teksta, aktivnost izvedite u suradnji s nastavnikom Engleskog jezika. Svaka grupa ucrtava na svog „đumbirka“ fizički izgled djece koja boluju od neke od navedenih bolesti te upisuju odgovore na pitanja: koji su uzroci tih bolesti, kakve su posljedice tih bolesti, navode primjere zemalja ili regija u kojima je velika pojavnost tih bolesti, pronalaze podatke o postotku djece koja su zahvaćena tim bolestima te podatke o smrtnosti dojenčadi i djece u tim zemljama. Učenici također oblikuju dnevni jelovnik koji sadržava određeni broj kalorija. To mogu biti jelovnici koji sadržavaju 1200 kcal (pothranjenost), 1800 kcal (niski rast i mršaviji izgled), 3500 kcal (pretilost). Učenici za izradu jelovnika mogu koristiti tablicu nutritivnih vrijednosti s poveznice Jelovnik skrojen po meni. Nakon što su sve grupe dovršile svoje zadatke, svaki učenik unutar grupe u kratkom vremenu u nekoliko rečenica izlaže rezultate vlastitog istraživanja te grupa analizira izgled svog crteža. Pratite i upotpunite učeničko izlaganje prema potrebi te zajedno s ostalim učenicima u razredu raspravite o pronađenim informacijama.

Razmijenite mišljenja o tome kakve posljedice nepravilna prehrana može imati za pojedinu regiju u svijetu ili čitavu državu te primjećuju li nešto od tog u Hrvatskoj. Potaknite učenike da usporede izrađene jelovnike sa svojim dnevnim unosom kalorija i još jednom ukažite na potrebu zdrave prehrane.

Pripremite za kraj kartu Globalnog indeksa gladi, analizirajte kartu i osvijestite učenike da je glad, usprkos globalizaciji i sve većoj razvijenosti, još uvijek veliki problem u svijetu.

Postupci potpore

Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju za istraživanje pripremite usmjerene zadatke za koje ćete unaprijed pripremiti teksove lagane za čitanje (font, lijevo poravnanje, dvostruki prored, svaka rečenica u novom redu). Zatim im dajte jasnu ulogu u grupi kako bi ravnopravno sudjelovali u radu. Za učenike s oštećenjem vida konture "đumbirka" možete oblijepiti špagom ili vunom kako bi ih mogli opipati. Osigurajte im i opise slika (karti) koje trebaju proučiti, najbolje kroz vršnjačku podršku. Za izlaganje rezultata istraživanja bilo bi dobro izraditi plan izlaganja kako biste učenike s teškoćama usmjerili i olakšali im izlaganje.

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Motivirajte učenike koji žele znati više da pripreme prezentaciju o korištenju humanitarne pomoći u svijetu. Pritom učenici trebaju istražiti zemlje koje najčešće daju humanitarnu pomoć, zemlje koje primaju humanitarnu pomoć, postoje li kontroverzije oko tih akcija, stiže li pomoć na vrijeme i na pravo mjesto, koje organizacije se bave dostavom humanitarne pomoći i slično. Prezentaciju mogu izraditi koristeći digitalni alat Prezi. Ohrabrite učenike da organiziraju skupljanje hrane u vašoj školi za pomoć beskućnicima ili socijalno ugroženim obiteljima u vašem gradu ili školi.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Pravilno se hrani i bolesti ostavi postrani

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GEO B.4.7. Učenik analizira utjecaj prirodno-geografskih i društveno-geografskih čimbenika na pojavu i širenje bolesti te na kvalitetu zdravlja na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Engleski jezik
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Izazovi me

Tjelesna aktivnost sastavni je dio života. Ispravno i redovito vježbanje može pozitivno utjecati na mnoge funkcije organizma. Tjelesna neaktivnost dovodi do pretilosti, hipertenzije, dijabetesa, smanjenja samopouzdanja. Osnovna mjera smanjenja pretilosti i održavanja poželjne tjelesne težine jest promjena životnih navika, odnosno potrebno je i važno hraniti se uravnoteženo i pravilno te se baviti redovitom tjelesnom aktivnošću. Potrebno je odabrati odgovarajuću tjelesnu aktivnost koja je primjerena potrebama učenika, mogućnostima, željama i njihovim sposobnostima. Povedite razgovor s učenicima o njihovoj tjelesnoj spremnosti te ih osvijestite o važnosti bavljenja tjelesnom aktivnošću.

Upoznajte učenike s aktivnošću "Izazovi me" za poboljšanje njihove tjelesne spremnosti koja će trajati tijekom nastavne godine. Aktivnost se sastoji od vježbi snage koje se provode svakodnevno i na nastavi i u slobodno vrijeme, pri čemu učenici samostalno postižu željenje rezultate. Predložite im i demonstrirajte nekoliko vježbi snage (plank, čučnjevi, sklekovi, trbušnjaci, leđnjaci). Vježbe koje se mjere brojem ponavljanja tjedno se povećavaju za minimalno 2, a maksimalno 5 ponavljanja ovisno o mogućnosti pojedinca. Vježbe koje se mjere vremenski produljuju se za 5 sekundi tjedno. Primjerice, početna vrijednost za plank iznosi 20 sekundi, sljedeći tjedan će ta vrijednost iznositi 25 sekundi itd.

Nakon što ste uspješno motivirali učenike potaknite ih na dodatno istraživanje. Podijelite ih u četiri grupe, a svaka grupa samostalno odabire dodatne vježbe za koje smatraju da će doprinijeti poboljšanju njihove tjelesne spremnosti. Uputite ih na pretraživanje mrežnih stranica koje sadrže različite programe vježbanja za pojedine mišićne skupine. Neka učenici svaki mjesec mijenjaju svoj odabir vježbi kako bi motivaciju održali na visokom nivou. Svakodnevno ispunjavaju listu za praćenje napretka koju izrađuju u digitalnom alatu Excel Online u kojem mogu računati napredak iz mjeseca u mjesec, prosjeke ili svoj napredak prikazati grafički.

Svaki učenik koji je tjelesno neaktivan, uvođenjem redovitog vježbanja bitno će unaprijediti svoje zdravlje. Neka osjete i poslušaju svoje tijelo te ih „nahranite“ osjećajem ugode i samopouzdanja nakon provedene tjelesne aktivnosti.

Postupci potpore

U ovako zamišljenoj aktivnosti mogu sudjelovati svi učenici s teškoćama bez značajnijih postupaka potpore osim za učenike s motoričkim teškoćama za koje je potrebno prilagoditi izbor vježbi s obzirom na teškoće koje imaju. Za upotrebu digitalnog alata Excel Online izradite kratke pisane ili slikovne upute.

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici samostalno, na osnovu prikupljenih informacija, izrađuju prezentaciju u digitalnom alatu Haiku Deck s nazivom vježbi snage, nazivom mišića i utjecajem vježbi snage na odabrani mišić. Prezentaciju mogu predstaviti ostatku razreda i povesti raspravu o važnosti vježbanja.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Izazovi me

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ TZK G.A.4.1. Učenik primjenjuje kineziološka teorijska i motorička znanja.
  • SŠ TZK G.B.4.2. Učenik osmišljava i kreira motoričke vježbe koje izvodi radi dostizanja željenih rezultata tjelesne spremnosti.
  • SŠ TZK G.D.4.2. Učenik planira i primjenjuje motoričke aktivnosti u prirodi usmjerenog zdravom načinu življenja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Kak su jeli naši stari

Formirajte grupu učenika zainteresiranih za proučavanje tradicionalne hrvatske kuhinje iz prve polovine 20. st. u kontekstu zdravlja. Učenici će imati dva zadatka: utvrditi što spada u regionalnu hrvatsku kuhinju i procijeniti, na temelju suvremenih znanstvenih spoznaja, koliko je ona zdrava. Zainteresirane učenike podijelite u grupe od po 4 ili 5 učenika.

U prvoj fazi svaka grupa ima zadatak proučiti ishranu jedne tradicionalne hrvatske gastronomske regije, primjerice Hrvatskog zagorja ili Istre. Uz vaše vodstvo (uputite ih da koriste relevantne izvore informacija) učenici trebaju obaviti samostalno istraživanje koristeći kombinaciju mrežnog pretraživanja, pronalaženja knjiga s povezanim temama, odlaska u lokalne muzeje, analize tradicionalnih kuharica, te putem intervjua s profesionalnim kuharima ili nekom osobom upoznatom s običajima tog vremena, primjerice bakom. U istraživanju trebaju doći do podataka koje su namirnice dominirale i zašto baš te (lako su uspijevale, jeftina proizvodnja ili skladištenje, svijest o njihovoj nutritivnoj i zdravstvenoj koristi ili nešto drugo), koji su zdravstveni problemi tada dominirali i jesu li bili povezivani s ishranom, jesu li se češće javljali problemi s pretilošću ili neuhranjenošću itd. Učenici trebaju stupiti u kontakt s liječnikom koji im pobliže može objasniti koje su bolesti posljedica određenog tipa ishrane. Učenici svoja saznanja upisuju u tablicu. Savjetujte učenike koje sve elemente tablica treba sadržavati, primjerice: korištene namirnice, učestalost njihova korištenja, načine prerade namirnica, način njihova čuvanja, povezanost njihova korištenja s pretilošću i drugim bolestima itd. Svaki tim zasebno sastavlja i jelovnik regije koju je istraživao, primjerice ''tipični istarski jelovnik''. Jelovnik može sadržavati jela za tjedan dana. Pri tome nije naglasak na popularnosti pojedinih jela danas nego na realnoj ishrani stanovništva u prvoj polovini 20. st.

Pripremite unaprijed zajedničku mapu na Google Disku u kojoj će timovi pohraniti svoje tablice i jelovnike suradnički izrađene u digitalnom alatu Google Dokumenti.

Uz vaše vodstvo, sve grupe zajedno na temelju ranijeg istraživanja trebaju uskladiti kriterije za zdravu prehranu. Oni mogu uključivati vrstu namirnica, način obrade namirnica i čuvanja hrane (primjerice sušenje, čuvanje u soli, čuvanje u masti itd.), način pripreme hrane i slično. Nakon toga učenici analiziraju koliko je zdrava bila prehrana tog razdoblja u tom kraju, je li pogodovala razvoju kakvih bolesti, je li pogodovala manjoj učestalosti nekih bolesti i slično. Zatim procjenjuju koliko takav tip prehrane pridonosi ili ne pridonosi pretilosti. Sve zaključke također zabilježite u jednom Google Dokumentu koji ćete pohraniti u zajedničku mapu.

Koristeći zaključke zajedničke rasprave neka svaka grupa pripremi prijedlog tradicionalnog jelovnika, karakterističnog za istraživani kraj, s po trima ''zdravima'' tradicionalnim jelima i s po trima ''nezdravima'' tradicionalnima jela, prema današnjim kriterijima zdrave prehrane.

Učenici izrađuju zajedničku prezentaciju koristeći Google Earth u kojem izrađuju projekt dodajući konkretne lokacije, fotografije, tekstove, jelovnike, itd. te stvaraju gastronomsku kartu Hrvatske u prvoj polovini 20. st. sa zdravstvenog aspekta. Prezentaciju mogu prikazati na školskoj priredbi i pod Satom razrednika.

Izvannastavna aktivnost

Kak su jeli naši stari

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Svrha
  • Upoznati učenike s autohtonom gastronomskom baštinom Hrvatske, ali i razviti svijest o povezanosti prehrane i zdravog života te posebno ukazati na problem pretilosti kao bolesti suvremenog doba.
  • Učenici trebaju prepoznati rizike i koristi autohtone gastronomije za zdravlje i donijeti zaključke na temelju svog istraživanja o prehrambenim navikama u Hrvatskoj.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Vizualna komunikacija

Učenike uputite da pristupe pripremljenom pitanju tipa Ranking u alatu za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter i poredaju nekoliko prehrambenih proizvoda od onog, prema njihovom mišljenju, najnezdravijeg do proizvoda za koji smatraju da je najzdraviji tj. da ima najbolji omjer energetskih i nutritivnih vrijednosti. Zajedno s učenicima kratko analizirajte rezultate ankete te istražite temeljem čega oni donose sud o tome koliko je određeni prehrambeni proizvod „zdrav“ (primamljivo pakiranje, svježina proizvoda i sl.). Povedite razgovor o tome kako, po njihovom mišljenju, zdrava, a kako nezdrava hrana utječe na organizam te koje bi zdrave stilove života valjalo usvojiti vezano uz zdravu prehranu, održavanje optimalne tjelesne mase i redovito provođenje tjelesne aktivnosti.

Uputite zatim učenike da istraže i usporede stvarne energetske i nutritivne vrijednosti proizvoda iz ankete prema deklaracijama na ambalaži proizvoda. Potaknite ih da samostalno osmisle način na koji će vizualno prikazati i usporediti podatke. Kao pomoć za lakše snalaženje i organizaciju podataka možete uputiti učenike da prouče Nacionalne smjernice za prehranu učenika u osnovnim školama (str.20 do 25). Zajedno analizirajte podatke te izlučite kriterije prema kojima se može kategorizirati neki proizvod kao više ili manje „zdrav“. Na osnovu tih kriterija učenici mogu, prema potrebi, korigirati redoslijed od najzdravijeg do najnezdravijeg proizvoda iz ankete.

Povedite razgovor o tome na koji bi se način moglo olakšati prepoznavanje nutritivnih i energetskih vrijednosti prehrambenih proizvoda vezano za razvoj pretilosti kao jedne od posljedica nepravilne prehrane. Razgovarajte s učenicima i na koji način se već označavaju određeni proizvodi (primjerice, ekološki proizvedeni proizvodi, GMO free i sl.) te o ulozi različitih simbola i boje u komunikaciji vrijednosti prehrambenih proizvoda s kupcima.

Uputite učenike da, radeći u parovima, osmisle sustav piktograma za energetske i nutritivne vrijednosti prehrambenih proizvoda, koji bi omogućio brže i lakše prepoznavanje ovih vrijednosti u hrani koju svakodnevno konzumiramo. Pri tome se mogu koristiti asocijativnim i simboličkim vrijednostima boja i oblika (primjerice, crvena boja može sugerirati visoku energetsku vrijednost).

Piktograme mogu oblikovati u programu Google Crteži.

Učinkovitost sustava piktograma učenici trebaju provjeriti kroz anketu kreiranu koristeći alat Google Obrasci tako da fotografiraju nekoliko proizvoda koje često konzumiraju te im pridruže odgovarajuće piktograme s obzirom na njihovu energetsku i nutritivnu vrijednost. Anketu mogu provesti među vršnjacima u školi tražeći da kategoriziraju hranu na fotografijama od najnezdravije do najzdravije. Rezultati ankete dat će povratnu informaciju o tome koliko sustav piktograma pomaže u prepoznavanju energetskih i nutritivnih vrijednosti hrane.

Izvannastavna aktivnost

Vizualna komunikacija

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Svrha
  • Slikovno (vizualno) tumačenje nutritivnih i energetskih vrijednosti prehrambenih proizvoda u cilju lakšeg i bržeg uspostavljanja odnosa između tih vrijednosti i razvoja pretilosti kao jedne od posljedica nepravilne prehrane.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna umjetnost
  • Biologija
Izvannastavna aktivnost

Slatki celer, gorka čokolada

Na početku učenike zamolite da promisle o početnom pitanju: Zašto je pretilost problem? Zašto je anoreksija problem? a zatim neka razmijene svoje misli u paru te neka se povežu dva para koji će s cijelom novinarskom grupom podijeliti odgovore na početno pitanje na ploči Padlet.

Nakon toga učenike uputite da pročitaju na portalu Pliva Zdravlje članak o pretilosti te brošuru Zdravlje u svakoj veličini tijela dostupnu na stranici Centra BEA koji se bavi poremećajima pri hranjenju: prejedanjem, anoreksijom i bulimijom.

U pripremi za pisanje problemskoga članka primijenite metodu recipročnoga poučavanja koja se sastoji od četiriju strategija čitanja: postavljanja pitanja, sažimanja, razjašnjavanja i predviđanja. Grupa se može sastojati od četiri do sedam učenika. Tijekom te aktivnosti jedan učenik preuzima ulogu moderatora učenja. Tekstovi se čitaju po ulomcima: prvi tekst ima 24 ulomka, a drugi četrnaest. Prvi učenik pročita ulomak glasno, zatim svi učenici postavljaju pitanja, traže ključne riječi i sažimaju ulomak na jednu rečenicu, razgovorom i traženjem u rječnicima i drugim izvorima razrješavaju moguća nerazumijevanja i prema naslovu predviđaju o čemu bi moglo biti riječi u nastavku teksta. Za lakši rad na tekstu pripremite ispisane primjerke tekstova na listovima papira koji su podijeljeni u dva stupca: u prvom neka bude tekst koji se čita, a u drugom uz svaki ulomak predviđen prostor s imenom ulomka i podnaslovima: pitanja, sažetak, nejasnoće, predviđanje. To možete napraviti koristeći Word Online.

Nakon što su zajednički iščitali ponuđene izvore, učenici se dogovaraju kako će prikupljene informacije upotrijebiti za istraživanje o problemu pretilosti među učenicima svoje škole. Uz mentorsko vođenje nastavnika, učenici definiraju anketna pitanja. Npr. Koje od ponuđenih tvrdnja o pretilosti smatrate točnima, a koje mitovima: 1. Svaka osoba treba biti mršava ako želi biti sretna i dobrog zdravlja. 2. Prekomjerna tjelesna težina ili pretilost ukazuju na nedostatak snage volje, previše jedenja i nedovoljno kretanje. 3. Svatko može biti mršav, zdrav i sretan zahvaljujući dijetama. 4. Debljina ubija! 5. Masno tkivo uzročnik je bolesti. 6. Vlada epidemija pretilosti! 7. Mršavo je zdravo! 8. Možemo kontrolirati svoju težinu! 9. Svatko može smršaviti. 10. Mršavo je ljepše!

Anketu mogu izraditi koristeći alat Forms. Učenici zatim intervjuiraju učenike koji su pristali sudjelovati u razgovoru te na osnovi činjenica i prikupljenih mišljenja i stavova pišu svoj problemski članak za školske novine. Opremaju ga fotografijama, nadnaslovom, naslovom, podnaslovima, tekstovima u okvirima i odlučuju koje će dijelove intervjua prepričati, a što će uključiti kao svjedočanstva, primjere dobrih i loših prehrambenih navika i dr. Na kraju donose zaključke o problemu koji su istraživali. Svoje članke mogu izraditi koristeći alat Sway pa ih ugraditi u mrežne školske novine.

Izvannastavna aktivnost

Slatki celer, gorka čokolada

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Svrha
  • Istraživanje uzroka i posljedica pretilosti i poremećaja u hranjenju.
  • Pisanje problemskog članka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Ministarstvo zdravlja Republike Hrvatske (2013) Nacionalne smjernice za prehranu učenika u osnovnim školama (13. 8. 2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.