Na početku aktivnosti prikažite učenicima niz fotografija koje ste pripremili u alatu PowerPoint kako bi sami odgonetnuli temu. Fotografije neka prikazuju ljude (djecu i odrasle) koji se susreću i međusobno pozdravljaju, a preuzmite ih s besplatne internetske stranice Pixabay. Nakon što učenici odgonetnu temu (Grüße), zapišite ju na ploču te zamolite učenike neka sami zapišu pozdrave koje su dosad usvojili u obliku oluje ideja (asociograma). Razgovarajući, provjerite koje su pozdrave učenici zabilježili. Dopunite ih i nekim regionalnim inačicama (Grüß Gott! Grüezi! Servus! Moin, moin! itd.) te objasnite u kojim se državama/pokrajinama upotrebljavaju. Kako bi svi učenici što bolje zapamtili navedene pozdrave, pokušajte uza svaki pozdrav zajedno osmisliti odgovarajuću gestu (Hallo! – pokret ili zamah rukom kao pozdrav pri susretu). Kad osmislite geste, predložite jednom učeniku da imenuje pozdrav, a ostali neka ga oponašaju odgovarajućom gestom. Vježbu ponovite tako da učenik napravi pokret, a ostali imenuju pozdrav. Nakon toga riješite zajedno zadatke na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.1. (Erster Kontakt). Zatim pogledajte animaciju In der Eisdiele u kojoj se susreću Anton, Karla i Frau Horvat te poslušajte njihov kratak razgovor. Zamolite učenike da navedu sve pozdrave koje su prepoznali u razgovoru. Nakon toga neka riješe zadatak dopunjavanja D za provjeru razumijevanja slušanoga (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.1., Zadatak D).
Pitajte učenike što su još govorili likovi u kratkom videozapisu. Navedite ih na kratke fraze (npr. Wie geht's? i Wie geht es Ihnen?). Potaknite ih na zaključak o tome kako se obratiti odrasloj osobi, a kako vršnjaku. Izraze zapišite na ploču u obliku T-tablice u koju ćete usporedno zapisati izraze za pozdravljanje i obraćanje odraslim osobama i izraze za obraćanje vršnjacima.
Postavite učenicima pitanje Wie geht's? te ih zamolite neka odgovore mimikom lica. Predložite im da jedni drugima, krećući se u razredu, postave pitanje i prema izrazu lica odgonetnu kako se osjećaju. Nakon vježbe neka riješe zadatak H (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.1., Zadatak H).
Slijedi rješavanje zadatka I (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.1., Zadatak I). Zamolite zatim učenike da se prošeću razredom te pozdrave svoje vršnjake i Vas postavljajući kratka pitanja (npr. Wie geht's? Wie geht es Ihnen?) i odgovarajući na njih prema vlastitim osjećajima (npr. Gut. Schlecht. Es geht. i sl.). Neka razgovor završe prikladnom frazom Freut mich!
Podijelite učenicima poveznicu na alat LearningApps u kojem ste pripremili vježbu povezivanja dijelova fraza s pozdravima. Zajedno uvježbajte sadržaje. Učenici će alatu pristupiti putem tableta ili mobilnih uređaja.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Fotografije koje ćete rabiti u uvodu aktivnosti, ranije pošaljite učenicima s oštećenjem vida elektroničkim putem ili im objasnite što se nalazi na fotografijama tijekom aktivnosti. Pri osmišljavanju gesta uz pojedini pozdrav učenicima s oštećenjem vida detaljno opišite kako gesta izgleda kako bi je i oni mogli primjereno izvesti.
Tijekom aktivnosti pantomime i izražavanja osjećaja mimikom lica, omogućite učenicima s oštećenjem sluha da sjede na preglednom mjestu u razredu kako bi imali neometan pristup vizualnim informacijama.
Učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajima iz autističnog spektra ponudite moguće pozdrave i neka među njima odaberu nekoliko koje će prepisati.
Tijekom grupnog rješavanja zadataka u digitalnom alatu prozivajte češće učenike s teškoćama. Uključite ga aktivno u proces rješavanja zadatka kako bi mu se zadržala pažnja (učenik može umjesto Vas upisivati odgovore i slično). Animaciju koju ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite ranije učenicima s teškoćama i dopustite im da ju više puta pogledaju. Učenicima s oštećenjem sluha omogućite transkript animacije, a učenike s oštećenjem vida smjestite dovoljno blizu izvora zvuka.
Učenicima s intelektualnim teškoćama pružite podršku tijekom rješavanja zadatka D (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.1., Zadatak D), i to tako da im ponudite dva moguća odgovora od kojih trebaju izabrati točan. Usto, potičite ih da se koriste videozapisom za pronalazak odgovora.
Kad budete izrađivali vježbe za ponavljanje usvojenih sadržaja, vodite računa o uputama koje bi trebale biti kratke i jasne te primjereno grafički oblikovane ( podebljajte ključne pojmove te rabite lijevo poravnanje, font veličine 14 pt, Arial ili Calibri te povećan razmak između redaka).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da detaljnije istraže pozdrave u zemljama njemačkoga govornog područja i da prema prikupljenim podatcima osmisle razredni plakat koji je dostupan svim učenicima. Na plakatu neka nacrtaju obrise zemalja, označe važne gradove i napišu pozdrave koji se upotrebljavaju u tim područjima.
Na početku aktivnosti prozovite jednog učenika te ga ukratko predstavite razredu (npr. Das ist… Er/Sie kommt aus… Er/Sie ist… Jahre alt.). Zamolite zatim ostale da postave pitanja kojima bi dobili upravo takve informacije o osobi (npr. Wie heißt du? Woher kommst du? Wie alt bist du? itd.) Podijelite s njima zadatak za slušanje na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.1. (Erster Kontakt) te zajedno poslušajte zvučni zapis Im Park. Zatim riješite zadatke B i C za provjeru razumijevanja slušanog teksta (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.1., Zadatak B, Zadatak C). Razgovarajte s učenicima o obilježjima i nazivima država u kojima je njemački službeni jezik. Podijelite s njima vježbu za povezivanje zastava, glavnih gradova te naziva država koju ste pripremili u alatu Wordwall. Ponovite pozdrave i načine obraćanja vršnjacima i odraslim osobama. Slijedi rješavanje zadatka K (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.1., Zadatak K) u kojem učenici trebaju samostalno dopuniti dijalog. Neka ga pročitaju u paru po ulogama. Potaknite ih na to da u paru i napišu sličan dijalog u kojem će rabiti primjerene pozdrave, obraćanje te pitanja kojima mogu dobiti osnovne informacije o osobi. Uvježbani dijalog učenici mogu snimiti s pomoću snimača zvuka na tabletu ili mobitelu. Surađujući i dalje u paru, učenici trebaju izraditi zadatak u alatu LearningApps za provjeru razumijevanja slušanoga. Zvučne zapise i zadatke mogu podijeliti u zajedničkom kanalu MS Teams kako bi ih mogli riješiti ostali učenici u razredu.
Na kraju aktivnosti potaknite učenike da vrednuju suradnju u paru koristeći se alatom Forms prema unaprijed pripremljenoj anketi.
Potaknite učenike na to da o sebi i svojim prijateljima govore vrlo kratkim i vrlo jednostavnim rečenicama.
Zakažite učenicima videosastanak s pomoću digitalnog alata MS Teams. Pokažite im fotografiju djeteta koju ste preuzeli s besplatne stranice Pixabay i predstavite ga razredu vrlo kratkim i vrlo jednostavnim rečenicama (npr. Das ist… Er/Sie kommt aus… Er/Sie ist… Jahre alt.). Zamolite zatim učenike da postave pitanja kojima bi dobili upravo takve informacije o osobi (npr. Wie heißt du? Woher kommst du? Wie alt bist du? itd.). Podijelite s njima zadatak za slušanje na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.1. (Erster Kontakt) te zajedno poslušajte zvučni zapis Im Park i riješite zadatke B i C za provjeru razumijevanja slušanog teksta. Razgovarajte o obilježjima i nazivima država u kojima je njemački službeni jezik. Podijelite s njima vježbu za povezivanje zastava, glavnih gradova te naziva država koju ste pripremili u alatu Wordwall. Ponovite pozdrave i načine obraćanja vršnjacima i odraslim osobama. Slijedi rješavanje zadatka K (e-Škole DOS Njemački jezik, 5, Modul 1., Jedinica 1.1., Zadatak K) u kojem učenici trebaju samostalno dopuniti dijalog.
Potaknite ih na to da napišu sličan dijalog u obliku stripa s pomoću alata Make Beliefs Comics u kojem će rabiti primjerene pozdrave, obraćanje te pitanja kojima mogu dobiti osnovne informacije o osobi. Podijelite učenike u grupe po troje i u komunikacijskom alatu otvorite breakout sobe. Dvoje učenika uvježbava dijalog, a treći mobitelom snima njihov razgovor te daje povratnu informaciju. Nakon što su uvježbali i snimili sve dijaloge, neka osmisle zadatak u alatu LearningApps za provjeru razumijevanja slušanoga. Zvučne zapise i zadatke mogu podijeliti u zajedničkom kanalu MS Teams kako bi ih mogli riješiti ostali učenici u razredu.
Na kraju aktivnosti potaknite učenike na vrednovanje zajedničkog rada koristeći se alatom Forms prema unaprijed pripremljenoj anketi.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Tijekom slušanja zvučnog zapisa omogućite učenicimas oštećenjem sluha pristup transkriptu zapisa. Omogućite im da ga poslušaju više puta. Učenicima s teškoćama omogućite prijevod zvučnog zapisa na hrvatski jezik.
Ako je moguće, tijekom rješavanja zadataka B i C (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 1., Jedinica 1.1., Zadatak B, Zadatak C) omogućite rad u paru kako bi učenici s teškoćama imali podršku vršnjaka. Učenicima s teškoćama omogućite predložak s pitanjima na njemačkom jeziku i prijevodom tih pitanja na hrvatski jezik kojim se, kao podsjetnikom, mogu koristiti u svim zadatcima.
Vodite računa o tome da učenicima s intelektualnim teškoćama u zadatku povezivanja zastava, glavnih gradova i država smanjite broj država i zadate samo one koje su bliske njihovu iskustvu. Dopustite učenicima s teškoćama uporabu tražilice Google ili školskog atlasa kako bi lakše pronašli odgovore.
Tijekom rada u paru pazite na to da učenici s teškoćama budu u paru s vršnjakom koji će ih aktivno uključivati u zadatak, ali im pružiti i podršku ako je potrebna (primjerice, ako imate učenika sa specifičnim teškoćama pisanja, neka učenik vršnjak zapisuje dijalog).
Također, nemojte inzistirati na tome da naglas govore o sebi i svojim prijateljima , osim ako to sami žele. Zamolite ih da umjesto toga napišu nekoliko rečenica o sebi te Vam ih pokažu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na istraživanje osnovnih obilježja zemalja njemačkoga govornog područja (Deutschland, Österreich, die Schweiz). Rezultate istraživanja mogu prikazati u obliku knjižice (turističkog vodiča) s osnovnim obilježjima svake pojedine zemlje, zanimljivim fotografijama i kratkim tekstovima. Knjižicu mogu izraditi u alatu Book Creator, a zatim svoje kreativne radove predstaviti cijelom razredu.
Pobudite znatiželju učenika igrajući igru Galgenmännchen (igru vješala) koju ste unaprijed za njih izradili u alatu Wordwall kako bi ponovili abecedu (postavljaju pitanje Gibt es ein A, B C? itd.) i ujedno odgonetnuli temu aktivnosti (Familie). Razgovarajte s učenicima o njihovim obiteljima. Potaknite ih na to da imenuju članove obitelji na njemačkom jeziku te ih zapisujte na ploču u parovima (npr. die Mutter – der Vater). Pitajte učenike Was bist du in der Familie?, a oni neka odgovore o sebi navodeći pojmove u odgovarajućem rodu. Podijelite s njima poveznicu za rješavanje zadatka H (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.2., Zadatak H) u kojem trebaju prepoznati posvojnu zamjenicu mein, meine. Upozorite ih na nastavak za ženski rod i množinu imenica. Zajedno riješite zadatak I (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.2., Zadatak I) u kojemu će učenici dodatno uvježbati strukturu. Prisjetite se zajedno pridjeva za opisivanje osobina (gut, nett, lieb ...) i dodajte nove pridjeve koje učenici mogu upotrijebiti pri opisivanju članova obitelji. Pitajte ih koje osobine smatraju pozitivnima, a koje negativnima. Potaknite ih na to da opisuju sebe i članove svoje obitelji postavljajući usmjeravajuća pitanja (npr. Wie ist dein Vater / deine Mutter / dein Bruder...?). Učenici na pitanja odgovaraju kratkim i jednostavnim rečenicama (npr. Mein Vater ist sportlich. Meine Mutter ist elegant und nett.).
Neka zatim pročitaju tekst Familienmitglieder na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.2. (Hast du Geschwister?) te riješe zadatak F za provjeru razumijevanja pročitanoga. U zadatku G (e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 1., Jedinica 1.2., Zadatak G) učenici trebaju dopuniti i analizirati obiteljsko stablo. Potaknite ih na razgovor o tome kakvi članovi obitelji mogu biti. Razgovarajte s njima o pojmu obiteljskoga stabla (Familienstammbaum) te neka Vam kažu kako bi oni napravili svoje stablo. Prema primjeru učenici izrađuju obiteljsko stablo u alatu Coggle. Promatrajući izrađeno obiteljsko stablo, neka kratkim i jednostavnim rečenicama govore o svojoj obitelji. Pripazite na to da pravilno upotrebljavaju usvojenu strukturu posvojne zamjenice.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
U igri vješala češće prozivajte učenike s teškoćama, kako bi usmjeravali pažnju tijekom cijele aktivnosti. Učenicima s teškoćama pripremite jasnu definiciju posvojne zamjenice i primjere njezine uporabe. Također, navedite im i nekoliko imenica te u njima perceptivno označite nastavak posvojne zamjenice u ženskom i muškom rodu.
Prije izrade obiteljskog stabla u digitalnom alatu Coggle nekoliko puta objasnite učenicima s teškoćama kako mogu raditi u alatu. Osim toga, možete im ga i poslati elektroničkim putem kako bi unaprijed uvježbali rad u njemu. Učenicima s teškoćama omogućite primjer obiteljskog stabla kako bi točno znali koje članove obitelji trebaju uvrstiti u svoje obiteljsko stablo. Učenicima s oštećenjem vida omogućite uporabu njima dostupnih tiflotehničkih pomagala te izradu stabla u alatu koji im najbolje odgovara s obzirom na veličinu fonta, kontrast i dr.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da zajedno sa svojim roditeljima istraže i izrade rodoslovno stablo svoje obitelji. Nove nazive članova obitelji neka prema potrebi sami potraže u rječniku ili njemačko-hrvatskom online rječniku (npr. croDict) te ih uvrste u svoje stablo.
Kikić Dakić, Danijela. 2015. Mein erstes Wörterbuch - priručni rječnik njemačkoga jezika (3. izdanje). Alfa. Zagreb.
Kljajić, Jasenka. 1998. Njemačko-hrvatski praktični rječnik (1. izdanje). Školska knjiga. Zagreb.
Miličević, Marijana. 2017. Njemačko-hrvatski, hrvatsko-njemački školski rječnik (3. izdanje). Alfa. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.