Predmet
Biologija
Veličina slova
scenarij poučavanja

Biljke koje su osvojile kopno

Naziv predmeta
Biologija

Razred
Napredna

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • četinjače
  • cikas
  • ginko
  • sjemeni zametak
  • sjemenke

Prepoznajete li ih?

Kako biste pobudili zanimanje učenika da istraže vrste i zajednička vanjska obilježja golosjemenjača, pogledajte s njima videozapis koji ćete izraditi u alatu Moovly od fotografija različitih vrsta golosjemenjača. Navedite učenike da uoče da, iako postoje razlike među vrstama golosjemenjača, sve vrste pripadaju istoj skupini te stoga imaju neka zajednička obilježja. S učenicima nakon odgledanog videozapisa razgovarajte o razlikama i sličnostima u vanjskom izgledu različitih vrsta golosjemenjača te ih potaknite da donesu zaključke o zajedničkim vanjskim obilježjima svih golosjemenjača.

Uz navedenu aktivnost učenicima možete donijeti grančicu jedne vrste golosjemenjače iz školskoga dvorišta, koju ste prethodno okitili ukrasima u obliku različitih zadataka povezanih s obilježjima, građom, rasprostranjenošću golosjemenjača itd., koji služe za samoprocjenu učenika. Zadatci mogu biti različitog tipa: nadopunjavanje rečenica, skiciranje, određivanje točnosti tvrdnje, a možete ih pripremiti u alatu Visme. Zadatke možete složiti tako da učenici ne gube puno vremena na odgovaranje, a prvotne odgovore neka naknadno usporede s novim odgovorima koji će biti rezultat stjecanja znanja o golosjemenjačama u aktivnosti Okitimo drvce.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa.

Učenicima s teškoćama možete pripremiti organizator pažnje (npr. jednostavan tekstualni slijed, poželjno uz vidnu podršku, pitanja ili rečenice za nadopunjavanje) kako bi lakše pratili videozapis i kasnije aktivnije sudjelovali u razgovoru i raspravi. Različite vrste golosjemenjača možete označiti različitim bojama.

U vezi s okićenom grančicom možete uvesti igru Memory, organiziranu tako da se uparuju sličice povezane s obilježjima i građom golosjemenjača, čime se gradivo ponavlja vizualno.

Za učenike s intelektualnim teškoćama planirajte prepoznavanje i imenovanje onih golosjemenjača koje najčešće viđaju u svojem okruženju te primijenite jednostavne zadatke, primjerice povezivanja.

Za sve učenike s teškoćama važno je osigurati uspješnu uvodnu aktivnost kako bi bili motivirani za nastavak rada.

Nastavna aktivnost za predmet X

Prepoznajete li ih?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • navesti i prepoznati glavne skupine golosjemenjača i njihove predstavnike
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Obilježja i evolucijski napredak najstarijih sjemenjača

Na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, Biologija nastavnici, Biljke, na str. 19. možete pronaći videozapis Obilježja golosjemenjača, u trajanju od 0:45 min., koji prikažite učenicima uz pripremljeni organizator pažnje.

Napomena: Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.

Nakon što pogledaju videozapis, učenici mogu riješiti nastavni listić koji ste prethodno izradili u alatu Visme, a koji sadržava zadatke povezane sa sadržajem. S učenicima nakon rješavanja zadataka možete provjeriti ispravnost njihovih odgovora, raspraviti o eventualnim pogreškama te ih potaknuti da donesu zaključke o zajedničkim obilježjima svih golosjemenjača.

Na temelju promatranja i proučavanja prirodnog materijala neke vrste golosjemenjača i papratnjača koje ćete donijeti na sat učenici mogu napraviti usporedbu između navedenih skupina. Postavljanjem pitanja o navedenim skupinama (vanjski izgled, rasprostranjenost, opća obilježja, građa i dr.) navedite učenike da dođu do zaključka o napretku/evoluciji golosjemenjača (primjerice razvoj sjemenke, oplodnja za koju nije potrebna voda) u odnosu na papratnjače.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa i rješavanja nastavnih listića.

Učenicima s teškoćama možete pripremiti organizator pažnje (npr. jednostavan tekstualni slijed, poželjno uz vidnu podršku, pitanja ili rečenice za nadopunjavanje) kako bi lakše pratili videozapis i kasnije aktivnije sudjelovali u razgovoru i raspravi.

Učenicima s teškoćama u učenju smanjite broj zadataka i prilagodite ih njihovim mogućnostima. Primjerice, najznačajnija obilježja i razlike između golosjemenjača i papratnjača usustavite u jasan tekst uz pomoć boja – golosjemenjače možete označiti smeđom bojom, a papratnjače zelenom. Slijepim i slabovidnim učenicima podijelite i prirodni materijal papratnjača i golosjemenjača kojima se mogu služiti tijekom aktivnosti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Obilježja i evolucijski napredak najstarijih sjemenjača

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • objasniti pojavu sjemenke kao evolucijski napredak golosjemenjača u odnosu na papratnjače
  • opisati građu golosjemenjače po vlastitom izboru
  • navesti i prepoznati glavne skupine golosjemenjača i njihove predstavnike
  • povezati građu dijelova biljke (češer, list) i golosjemenjaču kojoj pripada
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Životni ciklus bora

Kako bi se učenici pobliže upoznali s građom stabljike, listova i rasplodnih organa golosjemenjača, donesite im grančicu, češere različite starosti i sjemenke koje će promatrati bez pomagala, a zatim s pomoću lupe i mikroskopa. Primjerice, učenici mogu mikroskopirati peludna zrnca, poprečni prerez iglice, poprečni prerez kroz ženski češerić i sl. kod bora, a svoja zapažanja bilježiti na nastavni listić koji ste prethodno izradili u alatu Visme. S učenicima nakon rješavanja zadataka na njihovim organizatorima pažnje i nastavnim listićima možete provjeriti ispravnost njihovih odgovora, raspraviti o eventualnim pogreškama te ih potaknuti da samostalno donesu zaključke.

Pogledajte s učenicima videozapis Životni ciklus bora (Gymnosperm (Pine) Life Cycle, u trajanju od 5:11 min.

Napomena: Videozapis je na engleskome jeziku. Prikažite isječak od 0:37 do 4:47 min.

Tekst uz videozapis: Rasplodni organi bora su češeri. Dva su tipa češera: ženski češeri („drvenasti“) i muški češeri, koji su manji i mekše/spužvaste teksture. Muški češer dio je nespolne generacije i unutar njega će procesom mejoze nastati peludna zrnca koja čine mušku spolnu generaciju. Ženski češer također je dio nespolne generacije. Ženski češer sastoji se od plodnih listova na kojima se nalaze sjemeni zametci, u kojima procesom mejoze nastaje ženska spolna stanica – jajna stanica, koja čini žensku spolnu generaciju. Na svakome plodnom listu nalaze se dva sjemena zametka. U borova je za oprašivanje potreban vjetar, koji će prenijeti peludna zrnca do sjemenih zametaka, odnosno jajne stanice. Nakon što dođe do oplodnje, nastaje zigota, iz koje se razvija zametak, a kasnije sjemenka. Kad češer sazrije, plodni listovi se rašire i sjemenke padaju na tlo, a iz njih se razvijaju nove biljke.

Nakon odgledanog videozapisa učenicima možete dati da sami slože skicu životnog ciklusa bora uz pomoć nastavnog listića koji ste prethodno izradili u alatu Visme, a koji sadržava fotografije koje će učenici pravilno poredati. Ovu aktivnost učenici mogu izvesti i u skupinama. Svoja rješenja učenici mogu podijeliti na Edmodu. Nakon slaganja skice provjerite s učenicima ispravnost rješenja zadatka, raspravite o eventualnim pogreškama te ih potaknute da donesu zaključke o životnom ciklusu golosjemenjača na primjeru bora.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa, mikroskopiranja i rješavanja nastavnih listića. Učenicima s teškoćama možete pripremiti organizator pažnje (npr. jednostavan tekstualni slijed, poželjno uz vidnu podršku, pitanja ili rečenice za nadopunjavanje) kako bi lakše pratili videozapis i kasnije aktivnije sudjelovali u razgovoru i raspravi. Učenicima s teškoćama u učenju smanjite broj zadataka i prilagodite ih njihovim mogućnostima.

Slijepim i slabovidnim učenicima podijelite i prirodni materijal papratnjača i golosjemenjača, kojim se mogu koristiti tijekom aktivnosti. Pri mikroskopiranju važno je predvidjeti aktivnosti na razini i tako da je učenici mogu uspješno izvesti, a ako to nije moguće, predvidjeti rad u paru s vršnjakom koji može pomoći u radu.

Učenicima s teškoćama potrebno je pripremiti gotovu skicu ciklusa bora, u koju će upisivati pojmove.

Nastavna aktivnost za predmet X

Životni ciklus bora

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • opisati građu golosjemenjače po vlastitom izboru
  • navesti i prepoznati glavne skupine golosjemenjača i njihove predstavnike
  • povezati građu dijelova biljke (češer, list) i golosjemenjaču kojoj pripada
  • opisati životni ciklus bora
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Upoznajmo golosjemenjače oko nas

Podijelite učenike u skupine i s njima izradite e-herbarij golosjemenjača u školskom okolišu ili obližnjem parku ili im možete zadati da fotografiraju golosjemenjače na željenome području. Ako imate mogućnost, uputite učenike da fotografiraju i vrste koje su već istraživali, primjerice: ginko, cikas, ephedra (efedra, kositrenica), tisa, borovica. Izrađene fotografije mogu biti temelj za izradu e-herbarija, a uz pomoć ključeva za određivanje vrsta na Flora Croatica Database učenici mogu imenovati fotografirane biljke .

Napomena: Za određivanje vrsta biljaka učenici se mogu koristiti i mobilnom aplikacijom Pl@ntNet, koja se može besplatno preuzeti na Google Playu, tako da fotografiraju primjerice list i pretraže bazu podataka. Aplikacija je na engleskome jeziku, ali sadržava i latinske nazive biljaka.

Izvor fotografija za izradu e-herbarija učenici mogu pronaći uz pomoć mrežnih tražilica, upisujući nazive vrsta golosjemenjača. Pomoć/upute za izradu herbarija mogu pronaći na mrežnim stranicama Eduvizija herbarij i Izradi svoj herbarij!.

Unutar skupine učenici mogu raspraviti o fotografiranim vrstama, a nakon toga s njima provjerite ispravnost podataka o vrstama u e-herbariju. Izrađeni e-herbarij učenici mogu međusobno podijeliti na Google Disku, a može se postaviti i na mrežnu stranicu škole kako bi se s rasprostranjenošću golosjemenjača u okolišu škole ili u mjestu boravka upoznali i ostali učenici i djelatnici škole, kao i roditelji.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost fotografiranja, obrade i prikupljanja podataka.

Rad s učenicima s teškoćama može se organizirati tako da onima kojima je potrebno odredite lokaciju snimanja određenih golosjemenjača ili da aktivnost izvode u paru ili u skupini s učenikom/učenicima koji će im pomoći u radu. Može im se primjerice zadati da fotografiraju biljke i/ili zajedno s drugim učenikom biraju najbolje fotografije za herbarij. Učenicima koji se teže snalaze na internetu, koji imaju teškoće čitanja i pisanja, kao i učenicima s intelektualnim teškoćama, možete zadati da potraže jednu učestalu golosjemenjaču te da na priređenom predlošku sa slikom odgovore na pitanja, nadopune rečenice i sl. povezane s određenim svojstvom (npr. ljekovitost).

Možete predložiti da sami izaberu jednu ili dvije golosjemenjače, kao i jedno ili dva svojstva koja će opisati.

Nastavna aktivnost za predmet X

Upoznajmo golosjemenjače oko nas

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • navesti i prepoznati glavne skupine golosjemenjača i njihove predstavnike
  • povezati građu dijelova biljke (češer, list) i golosjemenjaču kojoj pripada
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Pogodi tko sam!

Učenike podijelite u skupine i svakoj skupini zadajte da složi određene puzzle vrsta, primjerice: bora, jele, smreke, čempresa, ariša, tise, ginka, cikasa, borovice. Učenici puzzle mogu slagati online, na Daily Jigsaw Puzzles. Kao izvorom fotografija za izradu puzzli možete se poslužiti mrežnim tražilicama, u koje ćete upisati nazive željenih vrsta golosjemenjača. U pripremi vam može pomoći primjer gotovog sadržaja Puzzle: golosjemenjače.

Skupinama možete odrediti vrijeme u kojem moraju složiti puzzle. Nakon isteka vremena za slaganje svaka skupina imenuje vrstu koju je složila i navodi otprije poznate činjenice o toj vrsti.

Vjerojatno neće svi učenici znati mnogo zanimljivosti o navedenim vrstama pa im dajte smjernice s pomoću kojih će na mrežnim stranicama potražiti sadržaje o njihovim ljekovitim svojstvima, otrovnosti, gospodarskoj važnosti i sl. Učenici će na taj način povezati gradivo s važnošću golosjemenjača u svakodnevnom životu. Na kraju neka učenici prezentiraju svoje radove drugim učenicima prezentacijom u alatu Prezi, koju kasnije možete s njima podijeliti na Google Disku. Na taj se način može kreirati jedinstveni Google dokument s informacijama o izabranim vrstama golosjemenjača. Tijekom prezentacije radova učenici će jedni druge upoznati s primjenom i važnošću određene vrste golosjemenjače u svakodnevnom životu. Primjerice, skupina koja je istraživala ginko upoznat će ostale s upotrebom ginka za poboljšanje cirkulacije i liječenje zaboravljivosti; skupina koja je imala jelu može ostale upoznati s ljekovitim svojstvima iglica (čaj bogat vitaminom C) te upotrebom iglica za proizvodnju eteričnih ulja i sl. S učenicima možete provjeriti ispravnost podataka o dodijeljenoj vrsti, raspraviti o eventualnim pogreškama te ih potaknuti da donesu valjane zaključke.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost rada u skupini.

Umjesto slaganja puzzli, slijepim i slabovidnim učenicima podijelite prirodni materijal jedne od vrste golosjemenjača, koji mogu upotrebljavati tijekom aktivnosti i koji će im pomoći u imenovanju dodijeljene vrste.

Sve učenike u skladu s njihovim sposobnostima možete uključiti u timski rad tako da im dodijelite točno određenu ulogu, primjerice pisanje dijela teksta ili pretraživanje i uvrštavanje fotografija u prezentaciju koju zajednički izrađuje cijela skupina.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pogodi tko sam!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • navesti i prepoznati glavne skupine golosjemenjača i njihove predstavnike
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Okitimo drvce

Učenicima na sat možete donijeti grančicu jedne vrste golosjemenjače iz školskog dvorišta (ili umjetnu granu željene vrste) te pripremiti kartice u alatu Visme s različitim zadatcima povezanim s obilježjima, građom, rasprostranjenošću golosjemenjača itd. Svaka kartica može predstavljati jedan ukras božićnog drvca. Nakon što učenici riješe zadatke na karticama, mogu se međusobno zamijeniti za kartice i jedni drugima ispraviti (možda i bodovati i ocijeniti) zadatke prema vašim prethodnim uputama. Najbolje riješene kartice mogu se kasnije objesiti na božićno drvce. Druga je mogućnost da učenicima pročitate pitanje na koje odgovor piše svaki učenik u svojem obrascu izrađenom u alatu Visme. Učenik koji se najbrže javi s točnim odgovorom karticu može objesiti na „božićno drvce“. S učenicima nakon rješavanja zadataka još jednom raspravite o eventualnim pogreškama te ih potaknite da samostalno donose zaključke. Božićno drvce možete smjestiti na posebno mjesto u razredu, dostupno učenicima u svakom trenutku ako im je potrebna određena informacija o golosjemenjačama.

S obzirom na naziv aktivnosti, možete s učenicima povesti razgovor o običajima u njihovim obiteljima povezanim s ukrašavanjem božićnog drvca te im predložiti da, ako imaju mogućnost, uvijek radije izaberu biljku s korijenom, koju nakon božićnih blagdana mogu zasaditi u vlastitom vrtu i na taj način obogatiti vrt novom biljkom, a ujedno i brinuti o zaštiti prirode i shvatiti važnost o nepotrebnoj sječi stabala, koja će nakon božićnih blagdana završiti kao otpad.

Napomena: Aktivnost možete provesti samostalno ili je kombinirati s aktivnošću Prepoznajete li ih? (samoprocjena).

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama u učenju potrebno je zadatke prilagoditi njihovim mogućnostima (smanjiti broj zadataka, upotrebljavati kratka pitanja i/ili zadatke nadopunjavanja, alternativne zadatke, s mogućnošću izbora i sl., poželjno uz slikovnu podršku). Način izvlačenja zadataka poželjno je pripremiti tako da učenici s teškoćama ne osjete izdvajanje ako to nije nužno. Igrom Memory možete učenicima s teškoćama omogućiti vizualno ponavljanje gradiva.

Za učenike s oštećenjima vida svakako treba predvidjeti rad u paru.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima možete ponuditi da prebroje vrste golosjemenjača u okolišu škole, svojem vrtu ili obližnjem parku te izrade infografiku u alatu Piktochart.

Učenici mogu napraviti i izložbu fotografija te rezultate svojega rada objaviti na mrežnoj stranici škole.

Učenicima možete ponuditi da dodatno istraže temu Ljekovita svojstva golosjemenjača te uz vašu pomoć pripreme radionicu na zadanu temu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Okitimo drvce

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • objasniti pojavu sjemenke kao evolucijski napredak golosjemenjača u odnosu na papratnjače
  • opisati građu golosjemenjače po vlastitom izboru
  • navesti i prepoznati glavne skupine golosjemenjača i njihove predstavnike
  • povezati građu dijelova biljke (češer, list) i golosjemenjaču kojoj pripada
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

  1. Dodatni izvori koji Vam mogu pomoći u realizaciji aktivnosti scenarija poučavanja su tekstovi Prve šume uzrokovale su veliko izumiranje- u moru! Kako su biljke “otkrile” sjemenku- Evolucija golosjemenjača) i Biljke osvajaju kopno.
  2. Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 13.05.2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.