Za ovu aktivnost pripremite neki aktualni novinski članak ili vijest u kojima se jedna riječ pojavljuje više puta u različitim oblicima. Bilo bi dobro da taj novinski tekst govori o nekoj pozitivnoj promjeni u mjestu ili gradu ili o tome kako je netko pozitivno utjecao na nečiji život. Podijelite s učenicima poveznicu na taj tekst putem digitalnog alata za suradnju kojim se služite u svakodnevnoj nastavi, npr. alata MS Teams. Neka učenici pročitaju zadani tekst na mreži.
Razgovarajte s učenicima o sadržaju novinskoga članka ili vijesti. Postavite im pitanja, npr. Kada i gdje je tekst objavljen?, Što saznajemo iz naslova?, Ima li tekst podnaslov?, Što je prikazano na fotografijama uz tekst?, Koja je ključna poruka teksta?. Potaknite učenike da izdvoje pozitivne ljudske vrijednosti iz pročitanoga teksta i povežu ih sa svojim svakodnevnim životom.
Dijelove toga teksta kopirajte u Digitalnu zaslonsku ploču u alatu MS Teams. Prikažite tu ploču u razredu (na pametnoj ploči ili na platnu), a učenike podijelite u četiri grupe. Na ploči uz tekst članka izdvojite nekoliko riječi koje će učenici označiti u novinskome članku (npr. izdvojite dvanaest riječi tako da svaka grupa ima zadatak označiti tri riječi, tj. sve njihove inačice u tekstu). Zamolite učenike da na svojim tabletima ili mobilnim telefonima označe zadane riječi (svaka grupa može označiti svoje riječi drugom bojom). (Da bi učenici mogli uređivati na digitalnoj ploči, u desnom kutu kliknite na kotačić i omogućite uređivanje svim članovima tima.) Zadajte im nekoliko imenica koje se najčešće ponavljaju i primjer za ostale promjenjive i nepromjenjive vrste riječi. Pripazite da riječi koje zadajete budu ravnomjerno raspoređene u tekstu i da neke od njih budu ključne riječi odnosno dio bitnih izraza u tekstu. Zadane riječi (osim na digitalnoj ploči) možete pripremiti i na papirićima i podijeliti ih učenicima.
Ova se aktivnost ne mora provoditi u digitalnom alatu (novinski se članci mogu kopirati ili ispisati i podijeliti učenicima), no važno je da svim učenicima budu označene iste riječi i da im ta vježba ostane i za poslije. (Sve što napišete na digitalnoj ploči možete spremiti kao sliku i potom postaviti u zajedničke dokumente.)
Učenici uočavaju da neke riječi mijenjaju oblik, a neke ne mijenjaju. Zadajte učenicima da svaku nepromjenjivu riječ pokušaju staviti u drugi kontekst i odrede kakav je oblik te riječi u različitim kontekstima. Učenici zaključuju da je oblik te riječi nepromjenjiv.
Riječima koje mijenjaju svoj oblik okomitom crtom na digitalnoj ploči odvojite osnovu od nastavka. Nakon nekoliko primjera zadajte učenicima da u preostalim riječima oni odvoje osnovu od nastavka.
U završnom dijelu ove aktivnosti učenici od izdvojenih riječi pišu nekoliko rečenica u kojima sažimaju sadržaj pročitanoga novinskog članka, odnosno vijesti.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Novinski članak koji će učenici čitati na mreži grafički prilagodite za učenike s teškoćama (povećajte font na barem 14 pt, povećajte razmak između redova). Ako to nije moguće učiniti u digitalnom alatu, oblikujte tekst u Wordu i ispišite učenicima s teškoćama.
Učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz autističnog spektra izdvojite pozitivne ljudske vrijednosti iz teksta i neka odaberu one koje im se najviše sviđaju, pokušajte im približiti pojam 'ljudske vrijednosti', zamijenite ga s njima bližim pojmom, primjerice, dobre osobine ljudi.
Učenike s teškoćama raspodijelite u skupine u kojima će biti jedan vršnjak mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s teškoćamma smjestite u skupinu učenika koji su uzorna ponašanja te će mu pomoći u radu.
Učenicima s teškoćama pripremite pisani predložak s jasnom definicijom osnove i nastavka u promjenjivim riječima uz primjere poznatih i bliskih riječi. Za sažimanje novinskoga teksta omogućite učenicima s teškoćama usmjeravajuća pitanja koja će im poslužiti kao struktura sažetoga teksta.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Za provedbu ove aktivnosti učenicima su potrebni napisani sažetci novinskoga članka ili vijesti i novinski članak odnosno vijest koju su čitali u prethodnoj aktivnosti.
Uputite učenike da se prijave u digitalni alat Mindomo. U tome digitalnom alatu započnite izradu umne mape u kojoj ćete podijeliti riječi na promjenjive i nepromjenjive. U nekim oblačićima zapišite primjere, u nekim nazive vrsta riječi, a neke ostavite praznima. Podijelite s učenicima poveznicu na izrađeni predložak.
Učenici trebaju dovršiti započetu umnu mapu i dodati u nju sve riječi izdvojene u prethodnoj aktivnosti. Da bi imali sve izdvojene riječi pred sobom, prikažite im spremljenu fotografiju digitalne zaslonske ploče iz prethodne aktivnosti.
Nakon što razvrstaju riječi iz teksta, mogu se poslužiti i svojim sažetkom novinskoga članka odnosno vijesti i razvrstati riječi koje su upotrijebili u sažetku. Bitno je da pronalaze riječi u svojim tekstovima koje su slične onima istaknutima kao primjer u umnoj mapi i da prepoznaju kako neke od njih mijenjaju oblik, a neke ne mijenjaju.
Uz pomoć primjera umne mape na kojoj se nalaze vrste riječi učenici imenuju vrste promjenjivih i nepromjenjivih riječi.
U završnom dijelu aktivnosti učenici neka odigraju igru prepoznavanja vrsta riječi. Podijele se u grupe i svaka grupa odabire pet do deset riječi iz svojih umnih mapa, zapiše ih na papiriće i pomiješa. Jedan učenik ostaje u svojoj „matičnoj“ grupi, a ostali učenici iz njegove grupe odlaze u sljedeću grupu (izmjenjuju se u smjeru kazaljke na satu). U susjednoj grupi dočeka ih jedan učenik koji ima daje papiriće s riječima. Izvlače riječi i svakoj određuju je li promjenjiva ili nepromjenjiva. Radi se s vrstama riječi koje su učili (imenicama, glagolima i pridjevima) te im određuju i vrstu. U krug prolaze kroz sve grupe. Pobjednik je ona grupa koja je sveukupno imala najviše točnih odgovora.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Započetu umnu mapu kojom ste se koristili u prijašnjoj aktivnosti pošaljite elektroničkim putem učenicima s teškoćama. Za učenike s oštećenjem vida vodite računa da je dobar kontrast podloge i slova (primjerice, bijela podloga i crni oblačići te crna slova) te da ne bude previše sadržaja na umnoj mapi. Neka mapa bude dovoljno pregledna i velika.
Učenicima s teškoćama kojima je teško dijeliti pažnju gledajući na školsku ploču i prepisujući riječi na umnu mapu, pripremite ispisanu fotografiju digitalne zaslonske ploče na školskoj klupi.
Od učenika s intelektualnim teškoćama nemojte tražiti da određuju vrste nepromjenjivim riječima, već je dovoljno da riječi razvrstavaju na promjenjive i nepromjenjive riječi.
Ako u razrednom odjelu imate učenika s oštećenjem vida, u završnoj aktivnosti dodijelite mu vršnjaka koji će mu čitati riječi s papirića. Papirići neka budu bijeli kako bi bio dobar kontrast za učenike s oštećenjem vida.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Polazni tekst za provođenje ove aktivnosti novinski je članak ili vijest iz prve i druge aktivnosti. Učenici tijekom ove aktivnosti provjeravaju jesu li razumjeli pročitani članak u potpunosti, prepoznaju li čemu služe pojedini grafički elementi u tekstu, prepoznaju li promjenjive i nepromjenjive vrste riječi i uočavaju li dijelove članka koji promiču pozitivne ljudske vrijednosti.
Preuzmite dijelove novinskoga članka koje smatrate važnima za provjeru razumijevanja pročitanoga teksta. Oblikujte pitanja u obliku escape room igre u alatu Genially.
U Geniallyju postoje predlošci za različite escape room igre. Predložak možete odabrati i ovisno o temi teksta. Bitno je da učenici, rješavajući igru, prolaze različite razine sve dok ne ponove sve što su naučili u prethodnim aktivnostima. Možete namjestiti da ih igra uvijek vraća na početak kada odaberu netočan odgovor ili da moraju ponovno odgovoriti samo na pitanje u kojem su pogriješili.
Pitanja za razumijevanje pročitanoga teksta neka budu prva razina igre. U drugoj razini postavite pitanja o grafičkim elementima novinskoga članka, a u trećoj pitanja u kojima učenici trebaju imenovati i prepoznati određene vrste riječi te odrediti je li riječ promjenjiva ili nepromjenjiva. Pripazite da u ovom dijelu stavite vrlo malo riječi koje su učenici analizirali u prethodnim aktivnostima, a dodate riječi iz dijelova teksta kojima nisu određivali vrstu i promjenjivost.
Ključ za završetak igre (zadnja razina) može biti samo jedna vrsta riječi do koje trebaju doći tako da imenuju i prepoznaju sve ostale.
Učenici nakon što završe igru pišu kratak vezani tekst u kojem daju odgovor na pitanje Zašto neke riječi mijenjaju svoj oblik, a neke ne?
Zamolite ih da se prisjete teksta koji su čitali i riječi koje su izdvajali i razvrstavali. Potaknite ih pitanjima, npr. Što mislite zašto sve riječi nisu promjenjive?, Koja je uloga promjenjivih, a koja nepromjenjivih riječi u tekstovima?, Bi li tekst bio razumljiv da je sastavljen samo od promjenjivih/nepromjenjivih riječi?.
Učenici svoje tekstove objavljuju na Lino ploči. Čitaju tekstove ostalih učenika i komentiraju njihova razmišljanja. Odabiru nekoliko tekstova koje učenici koji su ih napisali čitaju naglas. Dolaze do zajedničkih zaključaka.
Za ovu aktivnost izradite escape room u u alatu Genially. Preuzmite dijelove novinskoga članka ili vijesti iz prethodnih aktivnosti koje smatrate važnima za provjeru razumijevanja pročitanoga teksta i oblikujte pitanja za prvu razinu igre. U drugoj razini postavite pitanja o grafičkim elementima novinskoga članka, a u trećoj pitanja u kojima učenici trebaju imenovati i prepoznati određene vrste riječi te odrediti je li riječ promjenjiva ili nepromjenjiva. Ključ za završetak igre (zadnja razina) može biti samo jedna vrsta riječi do koje trebaju doći tako da imenuju i prepoznaju sve ostale.
U digitalnom alatu za suradnju, npr. alatu Teams, u kojem održavate nastavu na daljinu napišite učenicima uputu u kojoj im objašnjavate da će u prvome dijelu aktivnosti igrati escape room igru kako bi provjerili jesu li potpuno razumjeli pročitani članak (iz prve aktivnosti), prepoznaju li čemu služe pojedini grafički elementi u tekstu, prepoznaju li promjenjive i nepromjenjive vrste riječi i uočavaju li dijelove članka koji promiču pozitivne ljudske vrijednosti. Objasnite im da trebaju proći tri razine i pronaći ključ za bijeg i završetak igre te ga poslati vama putem privatne poruke.
Nakon što dobijete većinu povratnih odgovora i dokaza da su učenici prošli kroz sve razine igre, podijelite s učenicima poveznicu na Lino ploču. Na Lino ploči napišite uputu za sljedeći zadatak − pisanje kratkoga vezanog teksta u kojem učenici odgovaraju na pitanje Zašto neke riječi mijenjaju svoj oblik, a neke ne?
U uputi objasnite da se prisjete teksta koji su čitali i riječi koje su izdvajali i razvrstavali. Postavite im pitanja, npr. Što mislite zašto sve riječi nisu promjenjive?, Koja je uloga promjenjivih, a koja nepromjenjivih riječi u tekstovima?, Bi li tekst bio razumljiv da je sastavljen samo od promjenjivih odnosno samo od nepromjenjivih riječi?.
Zamolite ih da svoje tekstove objave na Lino ploči i pročitaju tekstove ostalih učenika. Nakon što svi učenici objave svoje tekstove, dogovorite videosastanak na kojem ćete prokomentirati escape room koji su igrali i tekstove koje su pisali. Neka učenici predlože u kojim su tekstovima ponuđeni najbolji odgovori na pitanje iz naslova i neka ti učenici pročitaju svoje tekstove naglas.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Poželjno je aktivnost escape rooma provoditi u parovima ili grupama kako bi učenici s teškoćama imali vršnjaka mentora koji bi im pružio podršku i kako bi se učenici s teškoćama osjećali uspješnije. Ako se aktivnost bude provodila u samostalnome radu, omogućite dulje vrijeme za učenike s teškoćama, posebno za učenike s oštećenjem vida i za učenike s oštećenjem organa i organskih sustava.
Učenicima s teškoćama kojima teže ide gramatika i teže određuju promjenjivost odnosno nepromjenjivost riječi, nemojte postavljati pravilo igre da se nakon svake pogreške moraju vraćati na početak igre, već ih na pogreške upozorite u trenutku kada dođu do kraja igre jer je moguće da će im biti frustrirajuće puno puta vraćati se na početak.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zamolite učenike da u dostupnim izvorima (mrežne stranice, dnevni tisak) pronađu novinske članke ili vijesti u kojima se opisuje neki događaj koji pozitivno utječe na ljudsku zajednicu te koji promiče pozitivne ljudske vrijednosti. Neka odabrani članak u obliku fotografije učitaju u digitalni alat Canva. Canva je alat u kojem na jednostavan način možete oblikovati plakat. Zamolite učenike da na fotografiji članka imenuju i prikažu grafičke elemente koji su sastavni dio članka. Neka strelicama označe naslov, podnaslov, međunaslov, ilustracije, tekst u stupcima… Na plakatu neka izdvoje i prepišu naslov članka te imenuju promjenjive i nepromjenjive riječi u naslovu. Učenici predstavljaju svoje plakate ostalim učenicima u razredu, a tijekom predstavljanja učenici na različitim tekstovima uvježbavaju sastavne dijelove novinskoga članka i čitaju primjere novinskih članaka ili vijesti koje promiču pozitivne ljudske vrijednosti.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. gramatika.hr
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. pravopis.hr
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Alerić, M. i Gazdić-Alerić, T. (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb: Profil.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.