Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Tu sam svoj, tu pripadam

Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • IZVAN 1: kreativnost, zahvalnost, školsko osoblje
  • HRV: tehničko osoblje škole
  • TZK: školska dvorana, održavanje čistoće
  • IZVAN 2: spremačice, čišćenje i održavanje škole
Izvannastavna aktivnost

Koliko je minuta potrebno za pranje jednoga prozora?

Razgovarajte s učenicima o poslovima školskih spremačica i neka napišu kako izgleda njihov radni dan. Provjerite učeničke odgovore, a zatim u pravilniku Propisi pročitajte što točno rade spremačice.

Neka učenici prošeću cijelom školom i prebroje klupe, prozore učionica i hodnika te neka ispitaju koliko spremačica radi u njihovoj školi.

Podijelite učenike u parove te im zadajte zadatke da u svojoj učionici operu prozor, klupu i pod. Neka jedan učenik pere, a drugi mjeri vrijeme čišćenja koje je potrebno za čišćenje prozora, klupe i poda. Ako je površina poda učionice veća, možete je podijeliti na više dijelova tako da svaki par obriše dio poda. Zatim neka svaki par izračuna koliko bi vremena trebalo spremačicama da očiste prozore, klupe i pod učionica i hodnika cijele škole.

Neka izmjere duljine i širine učionica i hodnika te izračunaju cjelokupnu površinu. Neka izračunaju koliko će sredstva za čišćenje biti potrebno za čišćenje podova učionica i hodnika ako upotrijebe sredstvo za čišćenje razrijeđeno u vodi. Neka dobivene rezultate prikažu na digitalnome zidu u Padletu (raspored Wall), neka ih usporede i prokomentiraju (pri otvaranju zida u Padletu omogućite komentiranje).

Neka osmisle i sašiju radne ogrtače za spremačice u stilu patchworka. U pripremi skice, odnosno idejnoga rješenja i samoj izradi može im pomoći interaktivni sadržaj Patchwork. Neka izračunaju površinu ogrtača, podijele ga na jednake dijelove i oslikaju na svoj način.

Neka svaki par napravi plakat u digitalnome alatu Canva za jednu od tema: Kako svojim ponašanjem mogu pomoći spremačicama (neka iznesu prijedloge), Radni ogrtač spremačice (neka osmisle zanimljive ogrtače) ili Plan jednoga radnog dana spremačice (neka naprave plan radnoga dana prema dobivenim rezultatima svojega čišćenja). Učenici mogu izložiti plakate na panou škole ili ih objaviti na mrežnim stranicama škole kako bi bili dostupni ostalim učenicima i roditeljima, a aktivnost možete provesti kao Dan spremačica.

Izvannastavna aktivnost

Koliko je minuta potrebno za pranje jednoga prozora?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Potaknuti učenike na promišljanje o pripadnosti školskoj zajednici, važnosti međusobnog pomaganja svih članova zajednice, te vlastitoj ulozi u aktivnostima kojima se pridonosi razredu i školi.
  • Kroz zajednički rad i preuzimanje uloga školskog osoblja učenici osvještavaju kako je biti u tuđoj koži (školske spremačice), čime mogu iskusiti i iskazati zahvalnost za doprinos školskoj zajednici.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Matematika
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

I vaše kaplje pomažu je tkati

Razgovarajte s učenicima o djelatnicima škole (tko radi u školi, zašto je važan svaki djelatnik škole, tko čini administrativno osoblje, a tko tehničko i dr.). Usmjerite razgovor na tehničko osoblje škole. Upitajte učenike znaju li imena školskih spremačica, kuharice, domara. Učenici se mogu prisjetiti jesu li ikada na nastavi čitali tekstove u kojima je prisutno tehničko osoblje. Vjerojatno nisu. Pitajte ih je li to pravedno.

Potaknite učenike da tjedan dana prate što sve radi tehničko osoblje u njihovoj školi, uputite ih da tih dana budu posebno ljubazni prema njima, neka razgovaraju s njima, neka ih pitaju za imena, imaju li djecu ili unuke, kako im je raditi u školi, što vole/ne vole. Učenici mogu svoja zapažanja učenici zapisati u bilježnicu iz hrvatskoga jezika ili u zajednički Word Online dokument u obliku natuknica. Nakon tjedan dana učenici jedni s drugima razgovaraju o svojim zapažanjima.

Predložite učenicima da pripreme i organiziraju priredbu za kraj školske godine za tehničko osoblje škole kao zahvalu za sve što čine za njih. Podijelite učenike u četiri grupe.
Prva grupa može pisati pozivnice za priredbu za tehničko osoblje te im ih uručiti. Trebaju primijeniti znanja o promjenjivim i nepromjenjivim riječima te pravopisna pravila, a mogu ih izraditi u digitalnome alatu Canva.
Drugu grupu učenika zadužite za odabir i uvježbavanje točaka za priredbu (možete predložiti učenicima da svatko napiše jednu pjesmu prema uputama o svakoj osobi (pr. činkvinu, akrostih, dijamantnu pjesmu, onomatopejsku pjesmu; neki mogu napisati kratku priču u kojoj će opisati neku osobu prema planu opisa).
Treća grupa učenika bit će zadužena za pisanje konferanse i raspored točaka uz vašu pomoć.
Četvrtu grupu učenika zadužite za uređenje scenografije gdje će se izvoditi program.
Kada učenici sve pripreme, ostavite im dovoljno vremena za uvježbavanje točaka. Ukoliko u razredu imate učenika koji nisu skloni javnome nastupu, zadužite ih drugim zaduženjima (puštanje glazbe, upravljanje tehnikom, posluživanje čaja i kolača nakon priredbe, fotografiranje događaja i sl.).
Priredbi u čast tehničkoga osoblja škole neka prisustvuju i njihovi članovi obitelji. Priredbu možete završiti Cesarićevom pjesmom Slap. Nakon završetka priredbe objavite prigodnu izložbu fotografija na mrežnim stranicama škole.

Postupci potpore

Učenicima s PSA-om pripremi se predložak s redoslijedom zadataka tijekom razdoblja u kojem će se aktivnost provoditi, po mogućnosti sa slikovnom podrškom. Tijekom tjedna praćenja poslova tehničkoga osoblja i bilježenja zapažanja poželjno je da učenici s intelektualnim teškoćama, PSA-om i ADHD-om rade u paru s vršnjakom.

U pripremi zavšne priredbe i raspodjele učenika u četiri grupe vodi se računa o interesima i jakim stranama učenika s teškoćama. U iznimnim će slučajevima biti potrebno da učenik preuzme neka druga zaduženja. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu izraditi diplome u digitalnome alatu About Canva koje će uručiti djelatnicima (tehničkom osoblju) nakon priredbe.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

I vaše kaplje pomažu je tkati

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ A.5.1. Učenik govori i razgovara u skladu s interesima, potrebama i iskustvom.
  • OŠ HJ A.5.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o promjenjivim i nepromjenjivim riječima na oglednim i čestim primjerima.
  • OŠ HJ A.5.3. Učenik čita tekst, izdvaja ključne riječi i objašnjava značenje teksta.
  • OŠ HJ B.5.4. Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnoga teksta.
  • OŠ HJ C.5.3. Učenik posjećuje kulturne događaje u fizičkome i virtualnome okružju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

A danas nešto posve neočekivano...

Razgovarajte s učenicima o brizi za prostor u kojem živimo i vježbamo. Uputite ih da u alatu Mentimeter (Word Cloud) napišu svoje asocijacije na riječi čistoća, školska dvorana, rekviziti, domar, svlačionica i sl. Nakon što se učenici izjasne, zajednički komentirajte odgovore kako biste utvrdili znaju li učenici tko se treba brinuti o prostoru, tko je odgovoran za to i kako sudjeluju u svemu tome.
Svaka školska dvorana - školski sportski prostor ima spremište za sprave i rekvizite, svlačionicu. O čistoći i održavanju brinu se domari i spremačice škole, učitelji, ali i sami učenici.
Najavite da ćete ovaj sat, uz pomoć tehničkoga osoblja, urediti spremište i svlačionice. Neka učenici zateknu stanje prostora što sličnije uobičajenom kako bi osvijestili stvarne uvjete s kojima se susreće školsko osoblje.
Podijelite ih u tri grupe - mješovita grupa bit će u spremištu, grupa učenica u ženskoj svlačionici, a grupa učenika u muškoj svlačionici. U tu svrhu možete se poslužiti digitalnom pločom s različitim alatima Classroomscreen (random name) u koji možete unaprijed upisati odredišta kako bi se učenici nasumično rasporedili u grupe. Neka ih školsko osoblje savjetuje o održavanju prostora (popis radnih zadataka) i pruži opremu za čišćenje (uz upute o korištenju i doziranju sredstava za čišćenje), no neka učenici što samostalnije izvršavaju zadatke.
Nakon završetka zadatka pitajte učenike kako su se snašli, je li ih zadatak iznenadio i neka procijene olakšavaju li ili otežavaju posao školskom osoblju svojim ponašanjem.
Istaknite važnost održavanja čistoće za naše zdravlje i sigurnost izvođenja različitih aktivnosti na satovima Tjelesne i zdravstvene kulture.

Postupci potpore

Učenici s PSA-om trebaju biti unaprijed upoznati sa slijedom aktivnosti tako da uvijek znaju koji zadatak dolazi nakon prethodnoga. Učenicima s intelektualnim teškoćama i PSA trebat će podrška vršnjaka tijekom navođenja asocijacija na zadane riječi.

Premda učenici s teškoćama mogu biti u bilo kojoj grupi, neophodno je pri korištenju sredstava za čišćenje obratiti posebnu pozornost na učenike s ADHD-om, PSA-om ili na učenike s intelektualnim teškoćama te im osigurati podršku tehničkoga osoblja. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Potaknite ih da sudjeluju u završnoj raspravi o važnosti čistoće prostora za aktivnosti na satovima TZK-a i neka razmisle kako mogu doprinijeti tome.

Za učenike koji žele znati više

Motivirani učenici mogu u suradnji s tehničkim osobljem izraditi plan kojim će tijekom cijele školske godine učenici od 1. do 8. razreda moći doprinijeti boljitku održavanja čistoće prostora za nastavu Tjelesne i zdravstvene kulture te ga postaviti na vidno mjesto u sportskoj dvorani i svlačionicama. Plan mogu izraditi na kraju svakoga mjeseca za sljedeći mjesec ili mogu izraditi dvomjesečne planove u digitalnome alatu Canva (obrazac Gantt Chart).

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

A danas nešto posve neočekivano...

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TZK D.5.2. Pokazuje da se brine o prostoru za tjelesno vježbanje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sat razrednog odgoja
Izvannastavna aktivnost

Dogovorimo se opušteno

Podijelite učenike u tri grupe. Broj učenika u svakoj grupi ovisit će o broju prijavljenih učenika u izvannastavnoj aktivnosti. Neka svaka grupa, tijekom razdoblja od tjedan dana, ciljano opažaja i ostvaruje kontakt s dodijeljenom im skupinom školskog osoblja. Jedna grupa ima zadatak pričati sa školskom kuharicom, druga sa spremačicama, treća s domarom. Neka se učenici raspitaju pobliže o njihovim poslovima, što ih veseli, što im je pak teško, osjećaju li se cijenjeno ili u nekim slučajevima omalovažavano i slična pitanja.

Nakon što su obavili razgovor s tehničkim osobljem, upoznajte učenike s metodom World Cafe kojom će, u opuštenoj atmosferi, kroz nekoliko ciklusa razgovora potaknuti svoju kreativnost s ciljem stvaranja novih ideja, stjecanja novih spoznaja i pronalaženja mogućnosti djelovanja.

Planirajte tri ciklusa razgovora od 20 do 30 minuta. Na svakome stolu pripremite veliki prazan plakat, olovke, karticu s pitanjima i karticu s pravilima ponašanja za stolom (npr. usredotočite se na ono što je važno, govorite i slušajte srcem i razumom, povežite ideje). Karticu možete izraditi u alatu Word Online ili nekom drugom po izboru.

Učenici okupljeni oko prvoga stola raspravljaju o postavljenome pitanju Koliko je važna uloga školske kuharice, kakav je vaš odnos s kuharicom i što možete napraviti da im olakšate posao? Na drugome stolu bave se istim pitanjem, samo razgovaraju o spremačicama, a na trećem stolu o domarima. Na plakatu bilježe svoje ideje, prijedloge, misli i spoznaje sa stola. Nakon prvoga ciklusa razgovora sudionici napuštaju svoj stol i pojedinačno se priključuju nekom drugom stolu. Odredite jednoga učenika u svakoj grupi koji će kao "domaćin" ostati za stolom i dočekivati učenike koji se priključuju s drugih stolova kako bi ih upoznao s najvažnijim mislima iz prethodnoga razgovora. Učenici koji su došli, iznose svoja razmišljanja na drugim stolovima. Tako se stvaraju poticaji i nastaju nove kreativne ideje. Nakon tri ciklusa razgovora učenici se vrate za svoje stolove, na svakom stolu se objedine ideje koje se naposljetku predstave cijeloj grupi. Organizirajte plenarnu raspravu i uputite ih da u alatu Canva izrade infografiku Kako možemo izraziti zahvalnost našem školskom osoblju? na kojoj će prikazati svoje zaključke o ponašanjima kojima učenici mogu olakšati njihov posao kao i naputke kakva ponašanja im otežavaju rad ili stvaraju neugodne osjećaje, ali i uljepšavaju svakodnevicu u školi. Pripremljenu infografiku objavite na mrežnim stranicama škole.

Izvannastavna aktivnost

Dogovorimo se opušteno

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Pomoći učenicima osvijestiti važnost brige za druge, jačati osjećaj pripadnosti školskoj zajednici i objasniti vlastitu ulogu u aktivnostima kojima se pridonosi razredu i školi
  • Poticati kreativna pronalaženja mogućnosti vlastitog djelovanja s ciljem pomaganja nekim članovima zajednice (školskom osoblju).
  • Poticanje sudjelovanja u zajedničkom radu i planiranju aktivnosti u skupini.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sat razrednog odgoja

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.