Za početak, povedite razgovor s učenicima o fotografiji (npr. koliko često fotografiraju mobitelom, jesu li zadovoljni svojim fotografijama, uređuju li ih naknadno, pokazuju li i razmjenjuju svoje fotografije s drugima, znaju li što je Instagram, ima li netko otvoren račun na njemu i slično). Razgovorom navedite učenike na zaključak da su fotografije, koje se objavljuju na Instagramu i drugim društvenim mrežama, najčešće dodatno obrađene. Na svakoj obavljenoj fotografiji nešto je uvijek dorađeno u nekoj od aplikacija za obradu fotografija.
Kako biste saznali više o fotografiji, zajedno s učenicima proučite na Edutoriju e-Škole DOS Informatika 6, Modul 4 , Jedinica 4.1. Izrazi se fotografijom. Na kraju, učenici u alatu Word zapisuju osnovne pojmove (kadar, kompozicija, zlatni rez). Radeći u parovima trebaju navesti što je sve potrebno za dobru fotografiju. Postavite im pitanje vezano uz moralno rasuđivanje: treba li objaviti izvornu fotografiju ili fotografiju prije objave treba urediti? Učenici svoje stavove mogu argumentirati primjerima obrađenih/neobrađenih fotografija koje će pronaći na internetu. Putem projektora neka prezentiraju neke od svojih radova. Uz prezentaciju, možete povesti raspravu između učenika koji su za i onih koji su protiv obrade fotografija prije njihove objave. Potaknite učenike na raspravu u kojoj će sučeliti argumente za i protiv obrade fotografija uz međusobno uvažavanje i toleranciju različitih razmišljanja.
Prije rasprave, objasnite učenicima pravila debatiranja. Možete pritom koristiti Karl Popper debatni format.
Tijekom poticanja rasprave pokušajte uključiti učenike s teškoćom postavljanjem konkretnijih i manje otvorenih pitanja ili ih usmjerite da se usredotoče na nešto specifično (vlastiti profil na Instagramu), pogotovo ako fotografija ogovara specijalnim interesima učenika s poremećajem spektra autizma.
Provjerite znaju li se služiti alatom Word za navedene zadatke i osigurajte vršnjačku podršku. Sve spomenute pojmove objasnite na konkretnim primjerima.
Učenici s disleksijom i jezičnim teškoćama, kao i oni s deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem, bolje će funkcionirati dobiju li jasnu uputu što treba ili raspisane korake zadatka.
Kod učenika s oštećenjem vida važno je prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Učenike s teškoćama, kod kojih je izražena socijalna anksioznost, ne izlažite aktivnoj ulozi u okviru debate. Svaki učenik s teškoćama može dati svoj doprinos u vidu pripreme materijala za debatu ili biti u funkciji ocjenjivača debate. Pohvalite svaki trud i uključivanje učenika.
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor. Pazite da više ljudi ne govori u isto vrijeme tijekom rasaprave jer je učenik neće moći pratiti.
Neka učenici istraže na internetu povezanost poremećaja prehrane s težnjom za postizanje idealnog fizičkog izgleda prema fotografijama njihovih idola (glumci, manekeni, pjevači...). Neka, u alatu Word, zapišu rezultate istraživanja, prezentiraju pred razredom te povedu raspravu.
Za ovu aktivnost potrebno je učenicima unaprijed reći da ponesu mobitele ili digitalni fotoaparat te pripadajući USB kabel. Podijelite ih u parove tako da barem jedan učenik ima mobitel ili digitalni fotoaparat. Ako možete izvesti učenike na školsko igralište ili dvorište škole, napravite nekoliko fotografija (školska zgrada ili neki drugi objekt u okruženju, cvijeće, sportski rekvizit koji ćete im iznijeti ili slično). Ako niste u mogućnosti učenike izvesti u dvorište, neka fotografiraju unutar školske zgrade (školsko predvorje, hodnici, knjižnica, sportski rekviziti, cvijeće).
Učenicima naglasite da vode računa o uputama i pravilima fotografiranja koja su naučili u prethodnoj aktivnosti. Radom u paru, učenici će birati objekt snimanja, odrediti širinu kadra i kompoziciju i naizmjence napraviti nekoliko fotografija. Posebno im naglasite da ne snimaju jedni druge.
Nakon povratka u učionicu, zajedno s učenicima proučite e-Škole DOS Informatika 6, Modul 4 , Jedinica 4.1. Izrazi se fotografijom, Obrada fotografija. Učenicima objasnite pokretanje i rad s alatom Fotografije koji je sastavni dio operativnog sustava Windows.
Zatim, neka učenici proučavaju formate grafičkih datoteka (zapisa) te naprave umnu mapu u alatu Popplet na zadanu temu. Umnu mapu pohranjuju na unaprijed pripremljenu Padlet ploču. Nakon što prouče formate grafičkih datoteka, učenici mogu pogledati u kojem je formatu pohranjena njihova fotografija. Neka međusobno prokomentiraju formate napravljenih fotografija te, na kraju, predstavite nekoliko radova putem projektora i raspravite viđeno s učenicima.
Ako učenici već nisu radili u alatu Popplet, prije nego što zadate zadatak, pokažite im na primjeru kako izraditi umnu mapu.
Ako se u razredu nalazi učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica).
Učenicima s oštećenjem vida, kao i onima s disleksijom, skrenite pozornost na inkluzivni prikaz digitalnog obrazovnog sadržaja.
Prilikom odabira para za učenika s teškoćom vodite računa o značajkama svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku. Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira par u kojem je učenik s teškoćama.
Učenicima s teškoćama osigurajte podršku vršnjaka u prikupljanju tekstova i slika (rad u paru) odnosno pri izradi članka tako da unaprijed definirate ulogu učenika s teškoćama (npr. učenik s motoričkim teškoćama prikuplja fotografije na određenu temu).
Učenicima s jezičnim teškoćama i učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, prema potrebi, osigurajte sažetak s važnim pojmovima obrađene lekcije i, ako je potrebno, iskoristite vizualnu podršku. Provjerite znaju li se učenici koristiti alatima Popplet i Padlet te, ako je potrebno, ponudite pomoć ili vršnjačku potporu.
Kod učenika s oštećenjem vida važno je prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu. U prezentacijskom dijelu aktivnosti treba voditi računa o tome da predstavnik skupine ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s disleksijom ili učenik koji muca ili učenik koji ima izraženu tjeskobu).
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Posebice naglasite mijenja li se mjesto provedbe aktivnosti (npr. ako izlaze iz učionice).
Učenici neka u parovima na internetu istraže značajke svoga digitalnog uređaja kad je u pitanju snimanje fotografija (mobitel, digitalni fotoaparat). Treba istražiti u kojim formatima uređaj može pohranjivati fotografije, kvalitetu kamere (prednja, zadnja), rezoluciju ili količinu raspoložive memorije. Na kraju, učenici u alatu Canva neka izrade plakat kojim će prikazati svojstva svojeg uređaja i objave radove na Padlet ploči. Nakon toga, nekoliko radova prezentirajte uz raspravu učenika koja teče u pozitivnom okruženju, međusobnom uvažavanju i toleranciji.
Ako učenici već nisu radili u alatima Canva i Padlet, prije nego što zadate zadatak, pokažite im na primjeru kako koristiti te alate.
Ova aktivnost nastavak je prethodne. I dalje u parovima, kao što su i fotografirali sa svojih mobitela ili digitalnih fotoaparata, učenici neka prenesu fotografije na svoje računalo. Nakon pregleda fotografija, neka odaberu nekoliko najuspješnijih (po zajedničkom izboru). Pritom treba uvažavati različita mišljenja uz konstruktivnu suradnju. Odabrane fotografije uređuju primjenom alata Fotografije tako da jedan učenik obrađuje fotografiju, a drugi sudjeluje u davanju konstruktivnih primjedbi i savjeta. Nakon što jedan učenik obradi svoju fotografiju, učenici mijenjaju uloge. Ovisno o potrebi, obrezivanjem popravljaju kompoziciju, povećavaju oštrinu, svjetlost, kontrast, primjenjuju različite filtre i, po želji, dodaju neki tekst. Nakon završetka, učenici obrađene fotografije pohranjuju u svoj e-portfolio i zajedničku mrežnu mapu. Učenici putem projektora prezentiraju svoje radove uz obrazloženje (kako su fotografiju snimili i obradili). Ostali učenici neka sudjeluju u raspravi uz međusobno uvažavanje i toleranciju razvijajući pozitivne stavove. Na kraju, zajedno s učenicima, odaberite najuspješnije radove, a možete ih i objaviti na školskim mrežnim stranicama.
Učenicima s teškoćama pojasnite kako je trenutna aktivnost nastavak prethodne aktivnosti.
Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira par u kojem je učenik s teškoćama.
Nakon obrađene jedinice i zadanog zadatka, upitajte učenike s teškoćama je li im zadatak jasan ili ga je potrebno pojasniti.
Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica).
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.
Učenici neka na internetu istraže još neke komercijalne i nekomercijalne alate za obradu fotografija. Nakon što pronađu neke od alata, biraju jedan od onih za obradu fotografija pa u njemu obrađuju svoje snimljene fotografije (koje su snimili pod 2. aktivnošću). U alatu Word bilježe prednosti i nedostatke alata Fotografije s alatom koji su pronašli na internetu. Uradak spremaju u svoj e-portfolio.
Karl Popper debatni format. Preuzeto s http://hdd.hr/wp-content/uploads/2021/02/Karl-Popper-debatni-format-HDD-1.pdf (23.3.2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.