Predmet
Hrvatski jezik 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Nešto zanimljivo se dogodilo...

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 7

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • pripovjedač
  • pripovijedanje
  • opisivanje
  • kompozicija
  • likovi
  • karakterizacija likova
  • roman za djecu i mlade

Tko ovdje priča priču?!

Na početku aktivnosti zamolite jednog učenika da prepriča događaj u kojem je nedavno sudjelovao. Zatim neka drugi učenik koji nije sudjelovao u tome događaju prepriča isti događaj iznoseći informacije koje je čuo od učenika koji je prvi prepričavao. Pitajte ostale učenike u čemu je razlika između tih dvaju načina iznošenja događaja. Učenici će zaključiti da je prvi učenik ispripovijedao događaj u 1. licu i da je sudjelovao u događaju, a drugi učenik ispripovijedao je događaj u 3. licu i nije sudionik događaja o kojemu govori. U digitalnom alatu PowerPoint učenicima pokažite nekoliko rečenica iz različitih tekstova ispripovijedanih u 1. ili 3. licu te nekoliko primjera u kojima je korišteno opisivanje. Učenici zadatak mogu raditi u paru. Trebaju odrediti radi li se u navedenom primjeru o pripovijedanju ili opisivanju te u kojem je licu pripovjedač ako se primjer odnosi na pripovijedanje.

U sljedećem dijelu aktivnosti učenici neka stanu u krug. Jednom učeniku dobacite lopticu i pročitajte primjer iz književnoga teksta u kojem učenici mogu odrediti u kojem je licu pripovjedač. Ako učenik točno odgovori, lopticu dodaje drugom učeniku. Ako je odgovor netočan, ispada iz igre.

Na kraju aktivnosti učenicima u digitalnom alatu Word pripremite nekoliko osnovnih informacija o događaju o kojem će učenici pisati. Učenici neka rade u paru. Jedan učenik pripovijedat će o događaju iz 1. lica, a drugi iz 3. lica. Učenici događaj trebaju proširiti dodatnim informacijama te, osim pripovijedanja, koristiti i opisivanje. Učenici koji pripovijedaju u 1. licu trebaju rabiti subjektivan opis, a učenici koji pripovijedaju u 3. licu trebaju rabiti objektivan opis. Učenici u tekst mogu unositi humoristične, neobične i nestvarne događaje. Učenici koji žele mogu svoje radove pročitati naglas.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Rabite vizualne pomagala kako biste olakšali razumijevanje priče i organizaciju pripovijedanja. Vizualna podrška može pomoći učenicima da bolje strukturiraju svoje priče i ostanu usredotočeni. Modeliranje je učinkovita tehnika u kojoj vi ili drugi učenici pokazujete kako pričati priču. Možete započeti pričom i naglasiti ključne elemente, kao što su uvod, razrada i završetak. To će pomoći učenicima da shvate osnovnu strukturu priče. Upotreba vizualnih simbola ili kartica može pomoći učenicima da organiziraju redoslijed događaja u svojim pričama. Možete imati simbole za različite dijelove priče (likovi, mjesto, problem, rješenje itd.) i zatim učenici mogu rabiti te simbole za sastavljanje svoje priče.

Isto učinite i za pisanje priča. Omogućite učenicima dovoljno vremena za osmišljavanje i pisanje priče.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele mogu napraviti kazalište sjena u razredu. Učenici mogu odabrati ulomak iz djela za cjelovito čitanje ili ulomak koji su čitali na satu. Učenicima pripremite upute o tome kako napraviti kazalište sjena u razredu u digitalnom alatu Word. Sami neka izrade lutke od kartona i dramatiziraju odabrani tekst. Učenici predstavu mogu izvesti ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tko ovdje priča priču?!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje pripovijedanje i opisivanje.
  • Učenik razlikuje pripovjedača u 1. licu i pripovjedača u 3. licu.
  • Učenik pripovijeda o događaju iz 1. ili iz 3. lica.
  • Učenik koristi subjektivan ili objektivan opis u tekstu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Svaka priča ima glavu i rep

U digitalnom alatu Lino navedite učenicima događaje iz romana za mlade koji su učenici čitali u cijelosti. Navedeni događaji neka budu izmiješani. Učenike podijelite u pet grupa. Učenici imaju zadatak poredati dobivene događaje onim redom kako su se odvijali u djelu. U digitalnom alatu Genially učenici izrađuju grafički prikaz dijelova fabule. Prikaz treba sadržavati sve dijelove fabule, a unutar svakoga dijela učenici upisuju događaje koji su ga obilježili. U prikaz upisuju događaje koje su trebali poredati na početku aktivnosti, ali dodaju i druge događaje. Učenici zatim prikazuju i objašnjavaju svoje radove. S učenicima usporedite i vrednujte rezultate te ih korigirajte ako je potrebno.

U sljedećem zadatku učenici će stvoriti svoju priču. Učenici i dalje rade u grupama. Zajedno s učenicima dogovorite osnovne podatke o priči − likove, mjesto i vrijeme radnje i temu koja će poslužiti za stvaranje priče. Tema neka bude iz svakodnevnoga života, nešto što je učenicima blisko i zanimljivo i o čemu će lako pisati, a likovi neka budu njihovih godina. Učenici neka iznesu svoje prijedloge koje upisujete u digitalni alat Padlet. Nakon što s učenicima dogovorite polazne informacije za stvaranje priče, učenici će u grupama razraditi događaje po dijelovima fabule, npr. jedna grupa u natuknicama piše uvod, druga zaplet i tako dalje. Svoje prijedloge pišu u digitalni alat Padlet. Nakon što sve grupe napišu događaje i prijedloge za kompoziciju priče, s učenicima razgovarajte o napisanome, dopunite ono što nedostaje, razjasnite nejasnoće i promijenite ono što učenici smatraju da nije dobro. Slijedi pisanje priča po grupama. Učenici priče mogu napisati u digitalnom alatu Word, a zatim ih čitaju naglas. Nakon što su sve priče pročitane, slijedi odabir najbolje. Učenici u digitalnom alatu Tricider odabiru najbolju priču davanjem glasova. Glas ne smiju dati priči koju je napisala njihova grupa te trebaju ukratko objasniti svoj odabir.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.

Povezivanje pripovijedanja s fizičkim pokretima može pomoći učenicima da zadrže pažnju i razumiju redoslijed događaja. Nekim učenicima može pomoći povezivanje jednostavnih pokreta ili plesnih koraka koji predstavljaju različite dijelove priče.

Potičite timski rad i suradnju među učenicima. Potaknite svijest o različitostima i stvarajte inkluzivno okruženje. Podupirite učenike da se međusobno pomažu i prepoznaju i cijene jedinstvene talente i perspektive svakoga člana grupe. Osigurajte pristup prilagođenim materijalima koji odgovaraju potrebama učenika. Pomozite učenicima postaviti ciljeve za grupni rad i redovito pružajte povratne informacije o njihovu napretku. Pohvalite njihove uspjehe i pružite im dodatnu podršku ako je potrebno.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele mogu napraviti strip prema priči iz aktivnosti koja je odabrana kao najbolja. Za izradu stripa mogu koristiti digitalni alat Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Svaka priča ima glavu i rep

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik određuje kompoziciju djela.
  • Učenik navodi dijelove fabule.
  • Učenik stvara priču prema dobivenim uputama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Književni lik po mojoj mjeri

Na početku aktivnosti s učenicima razgovarajte o romanu za djecu i mlade kao književnoj vrsti. Učenici neka iznesu svoja iskustva s čitanjem romana za djecu i mlade. Razgovarajte s njima o temama kojima se bave romani za djecu i mlade, likovima i o tome zašto su romani za djecu i mlade popularni među čitateljskom publikom.

S učenicima u digitalnom alatu MS Teams podijelite ulomak iz romana za djecu i mlade koji sadrži događaj u kojem sudjeluje glavni lik. Učenici čitaju ulomak, a zatim rade u paru. U digitalnom alatu Genially izradite prezentaciju s obrisom čovjeka koji predstavlja glavnoga lika. S učenicima putem digitalnog alata MS Teams podijelite poveznicu na prezentaciju kako bi i učenici mogli uređivati prezentaciju, odnosno upisivati tražene informacije u određene dijelove tijela lika. Učenici u područje glave upisuju što lik misli, u područje prsa upisuju što lik osjeća, a u područje nogu što je lik učinio. Nakon što učenici unesu tražene podatke u prezentaciju, s učenicima komentirajte što su napisali. Učenici nakon toga u istu prezentaciju dodaju još podataka o liku. Upisuju kako zamišljaju da lik izgleda, što i kako govori te kako se odnosi prema drugima. Ponovno s učenicima komentirajte što su napisali.

Učenici zatim pišu opis lika u obliku vezanoga teksta stavljajući naglasak na vlastiti doživljaj lika. Učenici koji žele mogu svoje radove pročitati naglas. Učenike uputite na čitanje romana u cijelosti ako žele saznati više o liku kojega su opisivali i koliko se njihov opis podudara, a koliko razlikuje od onoga u romanu.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

U digitalnom alatu u kojem inače provodite nastavu na daljinu, primjerice alatu MS Teams, dogovorite s učenicima termin online sastanka. Tijekom videopoziva s učenicima razgovarajte o romanu za djecu i mlade kao književnoj vrsti. Učenici neka iznesu svoja iskustva s čitanjem romana za djecu i mlade. Razgovarajte s njima o temama kojima se bave romani za djecu i mlade, likovima i o tome zašto su romani za djecu i mlade popularni među čitateljskom publikom. Pripazite da tijekom videopoziva mikrofone imaju uključene samo učenici koji govore u tom trenutku.

S učenicima u kanalu u digitalnom alatu MS Teams podijelite ulomak iz romana za djecu i mlade koji sadrži događaj u kojem sudjeluje glavni lik. Učenici čitaju ulomak, a zatim rade u paru. U digitalnom alatu Genially izradite prezentaciju s obrisom čovjeka koji predstavlja glavni lik. Podijelite s učenicima poveznicu na prezentaciju kako bi je i oni mogli uređivati, odnosno upisivati tražene informacije u određene dijelove tijela lika. Učenici u područje glave upisuju što lik misli, u područje prsa upisuju što lik osjeća, a u područje nogu što je lik učinio. Nakon što učenici unesu tražene podatke u prezentaciju, s učenicima dogovorite kratak videosastanak na kojem komentirajte što su napisali. Učenici nakon toga u istu prezentaciju dodaju još podataka o liku. Upisuju kako zamišljaju izgled lika, što i kako govori te kako se odnosi prema drugima. Ponovno s učenicima komentirajte što su napisali.

Učenici zatim pišu opis lika u obliku vezanoga teksta stavljajući naglasak na vlastiti doživljaj lika. Neka učenici svoje opise uslikaju i učitaju na dogovoreno mjesto u digitalnom alatu MS Teams, a učenici koji žele mogu svoje radove pročitati naglas tijekom sljedećeg videosastanka. Učenike uputite na čitanje romana u cijelosti ako žele saznati više o liku kojega su opisivali i koliko se njihov opis podudara, a koliko razlikuje od onoga u romanu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Ulomak koji će učenici čitati grafički prilagodite (povećajte i promijenite font, tekst lijevo poravnajte, povećajte prorede, svaku rečenicu napišite u novi red). Omogućite učenicima slušanje audiozapisa ulomka ako imaju teškoće s čitanjem.

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje. Za rad u paru birajte učenika koji će na učenika s teškoćama djelovati poticajno i biti im podrška u radu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele mogu odabrati različite romane za mlade i pročitati ih u cijelosti. Za vrijeme čitanja neka naprave analizu lika − vanjski opis te karakterizaciju lika. U digitalnom alatu Venn Diagram Generator mogu izraditi Vennov dijagram i usporediti glavne likove iz romana koje su pročitali.

Nastavna aktivnost za predmet X

Književni lik po mojoj mjeri

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik iznosi i objašnjava svoje mišljenje o temama romana za djecu i mlade.
  • Učenik navodi osobine i vanjski izgled lika.
  • Učenik piše vezani tekst prema dobivenim uputama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.