Na početku aktivnosti najavite učenicima da ćete razgovarati o predavanju kao tekstnoj vrsti. Budući da učenici već imaju iskustva s praćenjem brojnih predavanja i u školi i izvan nje, razgovarajte s njima o njihovim iskustvima: koja su za njih obilježja zanimljivog predavanja, kakve kvalitete treba imati dobar predavač i slično. Nekoliko učenika može naglas komentirati do kojih su zaključaka došli.
Prikažite kratko izlaganje u alatu Power Point o predavanju kao tekstnoj vrsti. Prikažite učenicima korake za pripremu uspješnog predavanja: prikupljanje građe iz pouzdanih izvora, logičko i povezano raspoređivanje građe, priprema vizualnih pomagala poput fotografija, tablica, plakata ili grafova kojima će održati pozornost slušatelja te organizacija trodijelne strukture predavanja. Svakako učenicima skrenite pozornost na činjenicu da stil predavanja (znanstveni ili znanstveno-popularni) mora biti prilagođen ciljanoj publici.
Pokažite dva videozapisa srodne tematike namijenjena različitoj publici – osnovnoškolcima u prva četiri razreda te odrasloj populaciji. Pokušajte pronaći neku učenicima zanimljivu temu koja je povezana sa svakodnevnim životom: primjerice, videozapis o zdravoj prehrani, očuvanju okoliša ili tjelesnoj aktivnosti. Pripremite materijale za praćenje predavanja u alatu Word. Jasnom i kratkom usporednom tablicom vodite učenike u analizi teme, pripremljenosti predavača, jasnoći izlaganja i prilagođenosti dobi publike, izboru riječi koje predavač upotrebljava, stručnim terminima kojima se služi, trajanju i složenosti predavanja. Nakon popunjavanja tablice razgovarajte s učenicima o sličnostima i razlikama između predavanja. Ako je potrebno, uputite učenike na proučavanje dodatne literature u tumačenju značenja pojedinih stručnih termina u mrežnom ili tiskanom rječniku.
Podijelite učenike u grupe koje imaju četiri do pet članova. Njihov je zadatak da svojim suučenicima u drugim grupama zadaju odrednice za pripremu predavanja o određenoj temi koja im je već poznata iz područja nastave Hrvatskoga jezika. Primjerice, jedna grupa može zadati drugoj temu o opasnostima na mreži, druga se može baviti uporabom anglizama u govoru mladih, treća se može baviti temom čitanja elektroničkih, odnosno tiskanih knjiga i slično. Upozorite učenike na to da se pritom služe pouzdanim mrežnim izvorima poput portala: Medijska pismenost, Studentskog portala, Školskog portala, koji znanstveno-popularnim stilom govore o tim temama.
Odrednice su jasne iz vašeg uvodnog izlaganja, no možete ih i ponoviti: učenici trebaju zabilježiti odakle će prikupiti građu za predavanje o toj temi, kako je rasporediti da ima logički slijed, kako će strukturirati predavanje i kako će ga izvesti. Ograničite trajanje predavanja do pet minuta. Predavanje svaki učenik najprije treba održati u manjim grupama te ih vršnjački vrednovati, a onda odabrati predstavnika čije je predavanje ocijenjeno najboljim da ga izvede pred ostalim učenicima u zadanom vremenu. Prilika je to da ponudite i ostalim učenicima mogućnost vršnjačkog vrednovanja u alatu Google Forms.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata. Materijale za praćenje predavanja grafički prilagodite tako da font bude Ariel ili Calibri, veličina slova najmanje 14 pt, razmak i prored povećani. Tijekom podjele učenika u grupe vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u grupi s učenicima s kojima ima dobar odnos te koji mu mogu pružiti podršku. Jasno odredite zadatak učenika s teškoćama unutar grupe ovisno o njegovim mogućnostima. Obratite pažnju na njegove jake strane. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učeničkim sposobnostima. Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata Word, Google Forms. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više mogu odabrati predavanje o njima interesantnoj temi iz područja popularne znanosti ili kulture te pripremiti analizu tog predavanja u nekome od digitalnih alata.
Aktivnost započnite razgovorom o pojmu stereotipa i predrasuda koje imamo jedni prema drugima. Uputite učenike na to da objasne u čemu je razlika u značenju između tih pojmova s pomoću mrežnog ili tiskanog rječnika.
Potaknite razgovor o tome što izaziva predrasude i stereotipizaciju – odgoj, neznanje, nedostatak interesa za nekoga? Pitajte učenike jesu li se i sami susreli s predrasudama o sebi ili su osvijestili da prema nekoj osobi ili nekoj skupini imaju predrasude. Pokažite učenicima fotografije koje pokazuju različite supkulture koje su im poznate, primjerice glazbene poput pankera, metalaca, repera, supkulturne stilove okupljene oko tehno ili house glazbe, primjere supkulutre navijača ili bajkera. Potaknite ih na to da osvijeste i razgovaraju o tome prema kojoj od navedenih skupina imaju predrasude i zašto.
Sve navedene aktivnosti prethodit će prikazivanju videozapisa s platforme TED Talks gdje će učenici imati priliku pogledati predavanje nigerijske književnice Chimamande Ngozi Adichie koja upravo govori o temi predrasuda i stereotipa na temelju vlastitog iskustva.
U alatu Google Forms pripremite obrazac za praćenje predavanja – tema, oblik, svrha, namjena, stil govora, jasnoća izlaganja, struktura predavanja, uloga humora. Budući da je predavanje na engleskome jeziku i uz hrvatske podnatpise, dio vaših pitanja može biti usmjeren i na propuste u standardnojezičnoj normi, koje su učenici primijetili. U tome im može pomoći mrežni ili tiskani pravopisni priručnik.
Nakon gledanja videozapisa projicirajte učeničke odgovore iz zadanih obrazaca i razgovarajte o svakome pitanju. Važno je da učenici iz predavanja zaključe da osoba istovremeno može biti i žrtva predrasuda, odnosno stereotipizacije, ali i onaj tko ima predrasude prema drugima.
Posljednji će dio aktivnosti biti priprema za predavanje o povijesnoj osobi po učeničkom izboru koja se tijekom svoga života pokušavala boriti protiv predrasuda i stereotipa. Napomenite učenicima da se prilikom pripreme za predavanje koriste svim prethodno stečenim znanjima o sadržaju i strukturi predavanja te osobito pouzdanim mrežnim izvorima poput Hrvatske enciklopedije. Predavanje će snimiti u alatu Audacity i podijeliti u alatu Padlet. Recite učenicima da pogledaju i zvjezdicama vrednuju najmanje tri predavanja svojih kolega. Tako ćete ovom aktivnosti ostvariti i vršnjačko vrednovanje.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika, kao i na obilježjima same teškoće. U planiranje postupaka podrške uključite stručnog suradnika škole te učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata. Za vrijeme predavanja upotrebljavajte kratke i jasne rečenice. Učeniku s teškoćama objasnite nepoznate pojmove te mu dajte podršku tijekom pretraživanja rječnika. Tijekom gledanja videozapisa učenicima s teškoćama osigurajte da sjede u blizini izvora zvuka i slike. Za učenike s oštećenjem vida omogućite vršnjačku podršku suučenika koji će mu opisivati vizualne informacije. Učeniku s teškoćama omogućite rad u paru tijekom priprema za predavanje o povijesnoj osobi. Također mu osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak. Omogućite mu uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učeničkim sposobnostima. Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: Google Forms, Audacity, Padlet. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više mogu snimiti uputu za pripremu predavanja u nekome od digitalnih alata i postaviti je na školski YouTube kanal.
Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o uporabi digitalnih medija u njihovoj populaciji. Možete oblikovati anonimnu anketu u alatu Mentimeter kojom ćete zatim ispitati njihove navike u vezi s uporabom digitalnih medija i s utjecajem tih medija na njihovo ponašanje, koncentraciju i učenje. Projicirajte rezultate ankete i razgovarajte s učenicima o svakome pitanju i dobivenim odgovorima. Cilj je ove ankete osvijestiti učenike o utjecaju digitalnih medija na njihov svakodnevni život, a rezultati ankete mogu poslužiti kao potvrda u predavanju koje će oblikovati.
Potom ponudite učenicima medijski tekst iz područja utjecaja digitalnih medija na mentalno zdravlje, koji možete pronaći na stranicama portala Medijska pismenost. Razgovarajte s učenicima o sadržaju teksta, kako biste provjerili razumiju li ga u cijelosti. Upozorite ih na to da sve nepoznate pojmove iz polaznog teksta protumače uz pomoć mrežnog ili tiskanog rječnika, kako bi se prilikom predavanja služili riječima koje doista razumiju u ispravnom opsegu značenja. Prilika je to da potaknete učenike na razgovor o tome koliko je u našem javnom diskursu prisutna tema mentalnog zdravlja, kako se društvo odnosi prema onim pojedincima koji imaju narušeno mentalno zdravlje te kako se uopće u društvu pristupa toj temi.
U alatu Bookcreator pripremite uputu za oblikovanje predavanja. Navedite sve važne korake: jasno određenu temu, svrhu i namjenu, način na koji će odabrati građu i kako će ju strukturirati. Svakako ih upozorite i na primjeren stil koji treba biti znanstveno-popularni, a ne razgovorni. Izvori za oblikovanje predavanja mogu biti i rezultati ankete i medijski tekst.
Nakon što su pripremili predavanje nekoliko ga učenika može izvesti u razredu, što ostalim učenicima pruža priliku za usporedbu i međusobno vršnjačko vrednovanje uz pomoć anketnog obrasca koji ćete pripremiti u alatu Google Forms. Ostali učenici mogu snimiti svoje predavanje u nekome od videoalata te ga podijeliti u razrednoj grupi, kako bi i njihova predavanja mogla biti vrednovana. Uputite učenike na to da se koriste istim anketnim obrascem za vrednovanje najmanje triju predavanja koje su u zajedničku grupu postavili njihovi razredni kolege.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika, kao i na obilježjima same teškoće. U planiranje postupaka podrške uključite stručnog suradnika škole te učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i pripremite mu grafički prilagođen tekst. U tekstu povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak. Ako je potrebno, osigurajte mu dodatno vrijeme za rad. Omogućite mu uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učeničkim sposobnostima. Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata Bookwidgets. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici mogu pripremiti predavanje o utjecaju medija na poštovanje prava na različitost. Primjerice, to mogu biti prava vjerskih ili nacionalnih manjina, prava na rodnu raličitost. Potom ga trebaju snimiti u nekome od digitalnih alata te postaviti na školski YouTube kanal ili na školske mrežne stranice.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Hrvatski institut za jezikoslovlje.
Pandžić, Vlado (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil International.
Silić, Josip (2006). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.
Težak, Stjepko (1996). Teorija i praksa nastave hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.