Predmet
Biologija
Veličina slova
scenarij poučavanja

a + b + c = život

Naziv predmeta
Biologija

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • život
  • autotrofi
  • heterotrofi
  • metabolizam
  • nasljeđivanje
  • nespolno razmnožavanje
  • podražljivost
  • prilagođavanje
  • rast
  • razvoj
  • spolno razmnožavanje
  • starenje

Što nas čini živima?

Zamolite učenike neka zamisle da su članovi ekspedicije koja je došla na jedan udaljeni, dosad neistraženi otok na Zemlji, koji je nedavno pretrpio vulkansku erupciju. Cilj je ekspedicije istražiti ima li na otoku života. Učenici neka unutar skupina olujom ideja predlože koja bi obilježja tražili kako bi ustanovili je li nešto živo ili ne. Svaki učenik unutar skupine može izraditi mentalnu mapu u alatu Mindomo koja će prikazivati zajednička obilježja svih živih bića, a zatim će kroz interakciju cijela skupina izraditi jednu zajedničku mentalnu mapu koju će podijeliti s vama i s drugim skupinama. Prokomentirajte uratke skupina i povedite raspravu zašto je baš na Zemlji moguć život. Mentalnu mapu na kojoj su prikazali svojstva živih bića učenici neka zatim alatom Mindomo prošire prikazom uvjeta koji vladaju na Zemlji i omogućuju život. Prokomentirajte proširene mentalne mape s naglaskom na štetan utjecaj čovjeka kojim se mijenjaju neki životni uvjeti na Zemlji.

Postupci potpore

U izvođenju aktivnosti mogu sudjelovati svi učenici. Učenicima se mogu pri izradi mentalne mape dati neke smjernice, pojmovi i sugestivna pitanja koja će ih voditi u izradi. Slabovidnim i slijepim učenicima te učenicima s motoričkim teškoćama tijekom izrade mentalne mape osigurajte pomoć vršnjaka. Važno je odrediti ulogu/zadatak učenika pri izradi mentalne mape u odnosu na prikazivanje obilježja svih živih bića i uvjeta na Zemlji koji omogućavaju život.

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost sudjelovanja u raspravi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što nas čini živima?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • pronaći zajednička obilježja svih živih bića na predstavnicima različitih skupina organizama povezujući ih s uvjetima u kojima žive
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Imam mamine oči i tatin nos

Zanimanje učenika možete potaknuti prezentacijom o neobičnim oblicima spolnog i nespolnog razmnožavanja koju ste izradili u alatu PowerPoint  Učenici neka zatim samostalno, u istom alatu, izrade Vennov dijagram u kojem će prikazati sličnosti i razlike između spolnog i nespolnog razmnožavanja. Prokomentirajte dijagrame i povedite raspravu o prednostima i manama različitih načina razmnožavanja. Zatim zamolite učenike da navedu osobine po kojima nalikuju majkama odnosno očevima. Zamolite ih i da navedu po čemu se razlikuju, a po čemu su slični svojoj braći i sestrama te povedite raspravu o nasljeđivanju. Upitajte učenike zašto jednojajčani blizanci ipak nisu identični i na taj način raspravu proširite u smjeru utjecaja vanjskih čimbenika, poput prehrane, fizičke aktivnosti i pušenja na naše osobine.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost sudjelovanja u raspravi. Učenicima po potrebi po koracima demonstrirajte izradu Vennova dijagrama. Učenici s oštećenjem vida i učenici s motoričkim teškoćama Vennove dijagrame mogu izraditi u paru s vršnjakom. Učenicima možete napraviti tablice u koje će u odnosu na vanjske čimbenike (prehrana, fizička aktivnost, pušenje) upisati utjecaje važne za naše osobine ili od ponuđenih izabrati one koje smatraju važnima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Imam mamine oči i tatin nos

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • pronaći zajednička obilježja svih živih bića na predstavnicima različitih skupina organizama povezujući ih s uvjetima u kojima žive
  • usporediti spolno i nespolno razmnožavanje
  • usporediti utjecaj gena i okoliša na neke osobine čovjeka
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Pojesti ili biti pojeden

Učenicima pokažite nekoliko fotografija organizama koji bojom ili oblikom tijela oponašaju svoju okolinu kako ne bi bili vidljivi predatorima ili plijenu. Zamolite učenike da pokušaju pronaći organizme na tim fotografijama. Možete upotrebljavati primjerice fotografije životinja koje oponašaju okoliš, grančiculišće i list, koje možete pronaći uz pomoć mrežnih tražilica pretragom po engleskim ključnim riječima camouflage animals ili mimicry. Povedite raspravu s učenicima o tome koja su obilježja uspješnog predatora, a koja se odnose na njegov plijen. Zatim podijelite učenike u skupine i svakoj skupini podijelite nekoliko fotografija različitih organizama. Svaka skupina učenika neka dobije organizme koji pripadaju određenom ekosustavu. Zamolite učenike da unutar skupina u alatu Mindomo prikažu prehrambene odnose između organizama čije su fotografije dobili u obliku hranidbene mreže. Hranidbene mreže svojega ekosustava svaka skupina neka prezentira ostalim skupinama. Pri prezentaciji uputite učenike da istaknu prilagodbe organizama koji čine njihov ekosustav, a omogućuju im da ulove i pojedu svoj plijen ili pak da izbjegnu biti pojedeni. Prokomentirajte uratke svake skupine i povedite raspravu o prehrani kao jednoj od osnovnih potreba svih organizama, o različitim načinima prehrane te o međusobnoj povezanosti svih živih bića i potrebi očuvanja bioraznolikosti živoga svijeta radi održavanja prirodne ravnoteže.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost sudjelovanja u raspravi. Učenicima na primjeru pojasnite na koji način trebaju prikazati prehrambene odnose. Učenicima s oštećenjima vida možete opisati fotografije iz motivacijskog dijela aktivnosti, a za izradu prehrambenih mreža osigurajte im pomoć vršnjaka iz skupine, kao i učenicima s motoričkim oštećenjima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pojesti ili biti pojeden

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • pronaći zajednička obilježja svih živih bića na predstavnicima različitih skupina organizama povezujući ih s uvjetima u kojima žive
  • objasniti položaj i prilagodbe organizama u hranidbenoj mreži ekosustava
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Godine (ni)su samo broj

Nekoliko dana prije izvođenja aktivnosti učenike zamolite da donesu nekoliko fotografija iz obiteljskog albuma na kojima se nalaze njihovi roditelji ili bake i djedovi u različitim životnim razdobljima. Na temelju fotografija povedite raspravu s učenicima o tome na koji su se način njihovi roditelji i/ili bake i djedovi mijenjali kroz život i koja je razlika između rasta i razvitka. Zadajte učenicima da u programu Excel  izrade tablicu s dva stupca.

U prvi stupac neka upisuju kroz koje su promjene učenici dosad prošli, pogotovo u vrijeme puberteta, a u drugi stupac promjene za koje smatraju da ih tek očekuju tijekom odrastanja i starenja. Neka vam ispunjenu tablicu pošalju elektroničkom poštom. Možete organizirati i razgovor učenika s nekom starijom osobom (prema prethodnom dogovoru s nekim od roditelja ili baka i djedova učenika). Prije razgovora pomozite učenicima pripremiti pitanja povezana sa životnim iskustvom i životnim promjenama koja će postaviti toj osobi. Nakon razgovora u tablicu dodajte i treći stupac u koji će učenici dodati eventualne izmjene o tome što misle da ih očekuje tijekom starenja. Povedite raspravu o razmišljanjima koja su učenici unijeli u tablicu i usporedite njihova razmišljanja prije i nakon razgovora sa starijom osobom. Raspravite i o načinima na koje osobe iz različitih dobnih skupina mogu jedne drugima pomagati u svakodnevnim životnim iskušenjima.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost sudjelovanja u raspravi. Pri nadopunjavanju tablice učenicima s oštećenjima vida i motoričkim teškoćama mogu pomoći njihovi vršnjaci.

Za učenike koji žele znati više

Dodatno zainteresirani učenici mogu proučiti NASA-in program istraživanja Marsa,  koji se između ostalog bavi i pitanjem mogućnosti života na Marsu. Svoja saznanja neka predstave ostalim učenicima prezentacijom izrađenom u alatu Canva  Učenike možete potaknuti i na istraživanje pojma epigenetika i utjecaja okoline na genetsku strukturu čovjeka.

Nastavna aktivnost za predmet X

Godine (ni)su samo broj

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • objasniti razliku između rasta i razvitka
  • opisati fizičke i psihičke promjene kroz koje čovjek prolazi u različitim životnim razdobljima
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

  1. Dodatni izvor koji Vam može pomoći u realizaciji aktivnosti scenarija poučavanja je videozapis Što je život? Je li smrt stvarna? (What Is Life? Is Death Real?) u trajanju od 5:56 min.
  2. Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalacStruna(Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

 

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 13.5.2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.