Predmet
Likovna umjetnost 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Pod sretnom zvijezdom

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • sakralna arhitektura
  • grobna arhitektura
  • megalitska arhitektura
  • predromanika
  • simbolika svjetlosti

Pozdrav Suncu

Aktivnosti scenarija poučavanja LU SŠ 3.2. Pod sretnom zvijezdom međusobno su povezane: učenici će najprije istražiti simboliku svjetlosti, a zatim konstruktivne elemente i primijenjena inovativna graditeljska rješenja koja omogućuju ostvarenje svjetlosnog efekta. Zaključno će, prema rezultatima istraživanja, kreirati vlastiti duhovni prostor.

Podijelite učenike u pet radnih grupa i usmjerite ih na rješavanje zadatka. U alatu Fodey trebaju izraditi lažni novinski članak o najvažnijem danu u godini pojedine građevine. Riječ je o građevinama koje se nalaze na popisu zaštićene svjetske kulturne baštine ili su spomenici nacionalne, ranosrednjovjekovne sakralne arhitekture.

Lažni će novinski članci obuhvatiti:

  • datum, točno vrijeme i mjesto događaja
  • svrhu i način korištenja građevine
  • vlasnika/graditelja/korisnika građevine
  • opis trenutka pojave sunčeve zrake i tlocrtnu ilustraciju s naznačenim smjerom kretanja Sunčeve zrake
  • opis reakcije prisutnih
  • zaključak o simboličkom značenju prisutnosti svjetlosti.

Kako biste olakšali istraživanje, učenicima predložite datum izdanja njihovog "novinskog članka" kojim će izvijestiti o neobičnoj pojavi u pojedinom dijelu arhitekture.

  • Stonehenge 21.06. - ljetni solsticij kojim je neolitički i eneolitički čovjek obilježavao kult Sunca i plodnosti.
  • Posmrtni hram faraona Ramsesa II u Abu Simbelu (egipatska zagrobna arhitektura) – 21.10. rođendan faraona Ramsesa II i 21.02. dan njegove krunidbe.
  • Panteon – trebao je biti završen i svečano otvoren na rođendansko slavlje grada Rima 21.04. kada se, točno u podne, na brončanim vratima trebao, obasjan suncem, pojaviti car August.
  • Crkva sv. Križa u Ninu – čitav tlocrt crkve rezultat je proračuna upada Sunčevih zraka na određene dane u godini od kojih su najvažniji ljetni (21.06.) i zimski solsticij (21.12.). Ninski su benediktinci pazili na tzv. mjesni istok i na molitvene sate koje su mjerili prateći upad sunčevih zraka kroz crkvene prozore.
  • Jurandvor na Krku - Benediktinci Jurandvora pored Baške na otoku Krku obilježavali su praznik sv. Lucije 13.12., a Sunčeve zrake toga bi dana obasjale bašćanski glagoljski plutej.

Učenici će međusobno podijeliti zadatke, a zatim će, koristeći se tabletima ili pametnim telefonima, pristupiti internetu kako bi istražili izvore. Rezultate istraživanja oblikovat će u lažni novinski članak koristeći se digitalnim alatom za izradu lažnih članaka Fodey i pohraniti ih na zajedničkoj platformi One Note kako bi podatke mogli upotrijebiti u 2. aktivnosti. Pet radnih grupa predstavit će rezultate istraživanja u obliku kratkog izvještaja s mjesta događaja - poput reportera - tako da svaki učenik izvijesti o jednoj od zadanih komponenti zadatka.

Provedite kratku raspravu s učenicima u kojoj ćete ih potaknuti da usporede funkcije svjetlosti u sakralnoj arhitekturi starog i srednjeg vijeka.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.

Učenicima, koji imaju teškoće u čitanju (disleksiju), pružite alternativan način dobivanja informacija, poput audiosnimke teksta ili čitanja teksta naglas. Osigurajte im pisane etapne upute za izvršavanje zadatka.
Ako učenici imaju poteškoća pri upotrebi tableta ili pametnih telefona, pružite im dodatnu podršku i pomoć u korištenju tehnologijom.
Učenicima s poteškoćama u pisanju možete dopustiti korištenje govornog unosa, umjesto da pišu lažni novinski članak.
Ako je potrebno, podijelite zadatke tako da se učenici sličnih sposobnosti i razvojnih razina nalaze u istoj grupi.
Potaknite učenike da surađuju i međusobno dijele informacije kako biste olakšali istraživanje i izradu članaka.
Održavajte raspravu u skladu s potrebama učenika koristeći se jednostavnijim jezikom i vizualnim primjerima kako bi proces bio razumljiv, a svi učenici uključeni.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima da istraže funkciju tzv. otvora za ozračivanje na Keopsovoj piramidi, pretpostavke o povezanosti s Orionovim pojasom odnosno Ozirisovim kultom. Rezultate istraživanja učenici će oblikovati u digitalnom alatu PowerPoint i predstaviti u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pozdrav Suncu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje i uspoređuje značenje svjetlosti u sakralnoj arhitekturi starog i srednjeg vijeka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

I bi svjetlost!

U uvodnom dijelu sata motivirajte učenike da promisle o vlastitom iskustvu boravka u prostoru duhovne namjene. Zadatkom opisivanja doživljaja prostora vjerske ili slične namjene povedite razgovor o dijelovima prostora koji su ih se najviše dojmili. Jesu li to veličina, visina prostora, detalji arhitekture i elementi konstrukcije, način upotrebe materijala, boje, svjetlost ili mrak. Potaknite učenike da objasne djelovanje navedenih elemenata na doživljaj prostora, a posebice prisutnost svjetlosti.

Za realizaciju ove aktivnosti učenici će se koristiti rezultatima istraživanja prethodne aktivnosti koju su pohranili na zajedničkoj platformi OneNote. Primjeri, koje će učenici analizirati, ostaju isti – Stonehenge, Abu Simbel, Panteon, sv. Križ i sv. Lucija, ali popis možete proširiti Keopsovom piramidom, posmrtnim hramom kraljice Hatšepsut u Deir el-Bahari i Eufrazijevom bazilikom u Poreču. Ako povećate broj primjera, učenici će raditi u manjim grupama. Oni će se, radeći u grupama, koristiti digitalnim alatom ThingLink prilikom izrade interaktivnog materijala koji može sadržavati crteže, fotografije, sheme i videoisječke o odabranom primjeru, a sadržajem će ukratko analizirati sljedeće arhitektonske elemente:

  • tip i oblik tlocrta
  • dijelove tlocrta i prostora te njihovu funkciju
  • materijale
  • elemente i tip konstrukcije (odnos nosača i tereta)
  • konstruktivne/prostorne elemente važne za prodor svjetlosti.

Svaka grupa prezentaciju završava sistematizacijom zaključaka 1. i 2. aktivnosti i oblikovanjem sažetaka - karakter i simbolika svjetlosti unutar određenog religijskog konteksta u međuodnosu je s tehnologijom gradnje i primjenom inovativnih rješenja.

U zaključnom dijelu sata potaknite učenike da novostečenim znanjem pokušaju objasniti elemente arhitekture s početka aktivnosti koji su u njima izazvali duhovno iskustvo.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Podijelite razred u pet skupina. Učenici će istražiti zadane primjere sakralne arhitekture – Stonehenge, Abu Simbel, Panteon, sv. Križ i sv. Lucija. Zatim će se, radeći u grupama, koristiti digitalnim alatom ThingLink prilikom izrade interaktivnog materijala koji može sadržavati crteže, fotografije, sheme i videoisječke o odabranom primjeru, a sadržajem će ukratko analizirati sljedeće arhitektonske elemente:

  • tip i oblik tlocrta
  • dijelove tlocrta i prostora te njihovu funkciju
  • materijale
  • elemente i tip konstrukcije (odnos nosača i tereta)
  • konstruktivne/prostorne elemente važne za prodor svjetlosti. Smjer prodora svjetlosti obilježavaju strelicom
  • najvažniji dan u godini koji se obilježava simboličkim prolaskom svjetlosti.

Grupe će predstaviti rezultate istraživanja, a zatim će oblikovati sažetke i postaviti ih na razrednu platformu OneNote.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.

Podijelite zadatak na manje dijelove. Učenici s teškoćama u razvoju mogu imati teškoća u obradi velike količine informacija istovremeno. Stoga, bilo bi korisno "razbiti" zadatke na manje dijelove i usredotočiti se na po jedan element arhitekture.
Omogućite vizualnu podršku kao što su slike, crteži ili sheme. To može pomoći učenicima s teškoćama u razumijevanju i analizi arhitekture.
Služite se jednostavnijim jezikom i prilagodite se učenicima s teškoćama kako bi razumjeli pojedine pojmove.
Učenici s teškoćama u razvoju mogu se lakše uključiti u aktivnost i bolje sudjelovati u raspravi ako rade u manjim grupama.
Pružite verbalnu podršku. Učenicima s poteškoćama u obradi informacija ili samoizražavanju mogla bi biti korisna verbalna podrška u obliku objašnjenja i provjere razumijevanja. Razmislite o tome da im pružite takvu podršku tijekom aktivnosti i provjerite jesu li razumjeli prezentaciju i zaključke.
Pružite dodatne primjere. Ako učenici imaju poteškoća s razumijevanjem primjera koji se analiziraju u aktivnosti, razmislite o dodavanju novih primjera koji su im poznatiji ili bliskiji. To će im olakšati razumijevanje koncepta i bolje će se uključiti u aktivnost.

Prilagodbe za alat ThingLink za učenike s različitim teškoćama:

  • za učenike s motoričkim teškoćama možete upotrijebiti velike ekrane i povećati veličinu teksta i ikona na alatu ThingLink kako biste olakšali interakciju. Također, možete se koristiti jednostavnijim elementima poput slika ili crteža kako se učenici ne bi morali usredotočiti na finu motoriku, već na analizu arhitekture
  • za učenike s oštećenjem vida možete rabiti alat za čitanje teksta kako biste im olakšali čitanje sadržaja. Također, možete se koristiti opisnim tekstovima za fotografije i videozapise kako bi učenici razumjeli što se na njima zbiva. Za učenike koji se koriste Braillevim pismom upotrijebite alat za pretvaranje teksta u brajicu
  • za učenike s oštećenjem sluha možete upotrijebiti alatom za titlove za videozapise kako biste mogli pratiti sadržaj. Također, koristite se vizualnim elementima poput crteža i fotografija za ilustraciju analize arhitekture
  • za učenike sa specifičnim teškoćama učenja rabite jednostavniji jezik i strukturirajte sadržaj kako bi im bio lakši za razumijevanje. Također, možete se koristiti vizualnim elementima kako bi učenici vizualno povezali različite elemente arhitekture i bolje razumjeli njihovu funkciju.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima, koji žele znati više, predložite da istraže i predstave simbole Sunčevog kulta brončanodobnih kontinentalnih europskih kultura predantičkog razdoblja, kao što su tzv. Sunčeva kola iz Trundholma (oko 1800. god. pr. Kr. - 1600. god. pr. Kr.) ili nebeski disk iz Nebre (oko 1600. god. pr. Kr. - 1560. god. pr. Kr.)

Nastavna aktivnost za predmet X

I bi svjetlost!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenici u skupinama izrađuju interaktivni sadržaj analizirajući konstrukciju, materijale, oblikovanje prostora i simboliku svjetlosti sakralne arhitekture starog i srednjeg vijeka u odabranom digitalnom alatu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Naše duhovno skrovište

Ova se aktivnost u cijelosti nadovezuje na prethodne u kojima su učenici istraživali obilježja arhitekture pojedinih razdoblja i religija te funkciju koju je, u njezinom oblikovanju, imala svjetlost. Aktivnost se može ostvariti u obliku razrednog projekta u kojem će učenici, podijeljeni u grupe, predlagati arhitektonska rješenja male razredne oaze duhovnog mira. Stoga se posljednja aktivnost može realizirati kao unaprijed pripremljen zadatak čiji je cilj osmisliti zajednički prostor u kojem će svaki pojedinac u razredu prepoznati prostor mira i opuštanja, a u kojem će svjetlost biti važna sastavnica.

Zadatak strukturirajte na sljedeći način: uputite članove da, na početku aktivnosti unutar grupe, pojedinačno iznesu vlastito viđenje osobnog vjerskog/duhovnog prostora, a potom osmisle kriterije oblikovanja zajedničkog prostora uvažavajući potrebe pojedinca. Cilj zadatka je osmisliti vlastiti arhitektonski projekt koji učenici mogu realizirati na različite načine. Zato odabir sredstva izrade ili medija ovog praktičnoga rada prepustite učenicima.

Neki će možda zorno prikazati oblikovanje prostora u školskom dvorištu koristeći se običnim štapom - gnomom kojim su se koristili prvotni graditelji kako bi pozicionirali građevinu, objašnjavajući postupke gradnje. Druga će grupa u alatu Tinkercad u oblikovanje prostora krenuti pomoću Salomonovog pravokutnika, treća će se grupa koristiti alatom Autodesk Homestyler. Učeničke će skupine svoj rad zorno prikazati u prostoru ili predstaviti s prezentacija pohranjenih na razrednu platformu za zajednički rad. Učeničke skupine predstavit će svoja rješenja, a razred će glasanjem odabrati prijedlog koji smatraju najuspješnijim prema sljedećim kriterijima:

  • poznavanje tradicije
  • inovativnost i originalnost rješenja
  • poštivanje duhovnih potreba pojedinca.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.
Osigurajte vizualna pomagala. Osigurajte učenicima vizualna pomagala kao što su fotografije ili crteži kako biste im pomogli razumjeti zadatak i osmisliti vlastitu oazu duhovnog mira..
Osigurajte dodatnu podršku učenicima koji je trebaju uz pomoć asistenta učitelja, dodatno vrijeme ili vodstvo tijekom aktivnosti jedan-na-jedan.
Pružite jasne upute i razdvojite zadatke u manje korake kako bi učenici mogli pratiti i razumjeti postupak osmišljavanja oaze duhovnog mira.
Prilagodite medij kojim se učenici koriste za osmišljavanje oaze duhovnog mira kako biste ga prilagodili njihovim potrebama i sklonostima.
Dizajnirajte prostor koji je pristupačan za sve. Osigurajte da dizajn oaze duhovnog mira bude pristupačan za sve učenike, bez obzira na njihove zasebne potrebe i sposobnosti.

Slijedi nekoliko prilagodbi za alate Tinkercad i Autodesk Homestyler:

  • za učenike s motoričkim teškoćama prilagodite postavke alata Tinkercad kako bi se mogli koristiti tipkovnicom za upravljanje alatom umjesto mišem. Postavite kontrole za navigaciju tako da mogu upravljati tipkama sa strelicama umjesto mišem. Također, možete podesiti brzinu rotacije objekata kako bi bila prilagođena učeniku

  • za učenike s oštećenjem vida u alatu Tinkercad možete upotrijebiti funkciju uvećanja kako biste omogućili da bolje vide svoj rad. Također, možete se koristiti zvučnim efektima kako biste im pomogli pri orijentaciji u prostoru

  • za učenike s oštećenjem sluha možete upotrijebiti vizualne upute i slike umjesto usmenih uputa. Također, poslužite se zvučnim efektima koji se mogu vidjeti kako biste dodatna podržali vizualni sadržaj

  • za učenike sa specifičnim teškoćama učenja omogućite vizualne primjere ili modele koji pokazuju kako se koristiti alatima. Služite se jednostavnijim modelima koji će biti i lakše razumljivi. Također, možete se koristiti dodatnim resursima za obuku koji su dostupni na mrežnoj stranici alata.

Možete prilagoditi postavke alata Autodesk Homestyler kako bi se alat lakše upotrebljavao. Naprimjer, možete smanjiti broj funkcija koje se prikazuju u sučelju da se učenici ne bi zbunili. Također, koristite se vizualnim primjerima ili uputama kako biste olakšali korištenje alatom.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima, koji žele znati više, predložite istraživanje liturgijskih elemenata islama i judaizma. Zatim, uklopite te, nove spoznaje u oblikovanje razrednog prostora duhovnog mira. Učenici rezultate istraživanja predstavljaju u razredu koristeći se digitalnim alatom PowerPoint.

Nastavna aktivnost za predmet X

Naše duhovno skrovište

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik osmišljava vlastiti prostor duhovnog mira prema predloženim elementima (tlocrt, oblik prostora, materijali i konstrukcije, izvor i simbolika svjetlosti) i predstavlja ga u odabranom mediju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Svjetska kulturna baština

Svjetska prirodna i kulturna baština. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021., pristupljeno 23. 3. 2023.

Stonehenge.  Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje.  Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 23. 3. 2023.

Abu Simbel. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 30. 3. 2023.

Mark, Joshua J.. Abu Simbel. World History Encyclopedia. World History Encyclopedia, 09 May 2018. Web. 23 Mar 2023.

Panteon, Rim. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje.  Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 23. 3. 2023.

The American Institute for Roman Culture: Rome's Birthday (April 21)

Crkva sv. Križa u Ninu

Mladen Pejaković, Broj iz svjetlosti; Nenad Gattin i Mladen Pejaković, Starohrvatska sakralna literatura, 1984.

Jurandvor.  Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje.  Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 23. 3. 2023.

Keopsova piramida

Hram kraljice Hatšepsut Deir el-Bahari.Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje.  Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 24. 3. 2023.

Eufrazijana. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 30. 3. 2023.

Sunčeva kola iz Trundholma

Nebeski disk iz Nebre

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.