Tijekom poučavanja nastavnih sadržaja o zaštiti prirode, upitajte učenike ima li u blizini škole zaštićenih područja. Zatim ih upitajte na temelju čega se zaštićuju prirodna područja: Koja je procedura? Zbog čega određena područja i organizmi postaju ugroženi? Jeste li primijetili kakvo prirodno stanište u blizini koje nije zaštićeno? Uputite ih da na provjerenim internetskim stranicama pronađu koji su koraci potrebni da bi se zaštitilo neko područje. Kojim se ustanovama za zaštitu prirode potrebno obratiti?
Podijelite ih u timove i svakom timu zadajte da pripremi kratak igrokaz kojim će te korake pokazati. Neka jedan član tima bude građanin koji želi zaštititi dio prirode (primjerice, stablo staro više stotina godina, baru, endemsku biljku i životinju, šumu i slično), drugi član neka bude službenik u Ustanovi za zaštitu prirode, treći član zapisničar, četvrti ekolog, a peti zastupnik u Hrvatskom saboru.
Nakon što je svaki član tima pripremio svoju ulogu, neka odigraju igrokaze. Po potrebi korigirajte potencijalna pogrešna shvaćanja, a igrokaze možete i snimiti. Vi kao predsjednik Sabora prihvatite prijedloge zastupnika i imenujte zaštićena područja.
Pokrenite raspravu pitanjima poput: Koja je razina zaštite vašeg područja? Koje su radnje dozvoljene u tom zaštićenom području? Što znači održivo upravljati lokalitetom? Koji su uzroci smanjenja bioraznolikosti na nekom području? Na koje sve načine određeni lokalitet može biti ugrožen?
Neka svaki tim za svoj zaštićeni lokalitet izradi prospekt u alatu Piktochart koji će im služiti za reklamiranje i naglašavanje važnosti brige za prirodu i zakonske zaštite lokaliteta koji zadovoljavaju sve uvjete za to. Također, neka navedu i koji su sve načini brige o okolišu osim zakonske zaštite. Neka naglase važnost recikliranja i razdvajanja otpada, odlaganja otpada u za to predviđene kontejnere i reciklažna dvorišta. Dobrodošle su i poruke koje širu lokalnu zajednicu pozivaju na brigu o prirodi i okolišu, a mogu dati i prijedloge očuvanja okoliša. Njihove uratke izložite na internetskoj stranici škole povodom Dana zaštite prirode 22. svibnja.
Učenike putem fotografija i odabranih tekstova možete podsjetiti na zaštićena područja u njihovoj blizini, a usmjeravajućim ih pitanjima s mogućim alternativnim tvrdnjama navoditi na odgovarajuće odgovore (učenike s intelektualnim teškoćama, PSA-om i ADHD-om).
Učenicima s oštećenjima vida, teškoćama čitanja i intelektualnim teškoćama možete prirediti grafički sređen tekst vezan uz nezaštićeno prirodno područje u blizini s pridruženim pitanjima o potrebnim koracima njegove zaštite.
Uloge učenika u igrokazu uskladite s interesom i jakim stranama učenika tako da ju mogu uspješno odigrati. Učenicima možete za pripremu uručiti predložak s jednostavnim tekstom koji će im poslužiti za izvedbu (osobito učenicima s jezično-govornim i intelektualnim teškoćama, PSA-om i ADHD-om).
Za sve učenike predvidite potrebno vrijeme za izvođenje pojedinih aktivnosti, kao i vrijeme pripreme za raspravu. Za to im možete ponuditi pisana pitanja (primjerice, učenicima s teškoćama čitanja i intelektualnim teškoćama). Učenicima s oštećenjima vida osigurajte zvučne opise etapa izrade vizualnih prikaza (izrada plakata), a učenicima s intelektualnim teškoćama prema potrebi uručite slikovno-tekstualne predloške s jednostavnim pitanjima vezanim uz dijelove pojedine aktivnosti (primjerice, načini brige o okolišu, važnost recikliranja i razdvajanja otpada, odlaganja otpada itd).
Učenici koji žele znati više mogu istražiti o postotcima zaštićenosti prirode u Hrvatskoj i ostalim državama u Europi. Mogu izraditi i grafičke prikaze u alatu Metachart i predstaviti ih ostatku razreda.
Dozvolite učenicima da slobodno prošetaju po razredu. Razgovarajte s njima o energiji koju troše tijekom hodanja. Kamo odlazi energija koju su utrošili na kretanje? Zaključite s njima da je ta energija neiskorištena, no da su njihovi tragovi ostavili nevidljiv otisak na podu učionice. Najavite gledanje kraćeg videa Sustainable Dance Floor o tome kako svojim kretanjem mogu ipak ostvariti energiju i iskoristiti ju.
Nakon gledanja videa, učenici izdvajaju njegove posebnosti. Razgovorom zaključite kako stvaranje i proizvodnja energije bez zagađenja može biti pravi užitak, a da pritom u zajednici ostavljamo vlastite otiske i postajemo zaslužni za održivi razvoj.
Razgovarajte s učenicima o tome jesu li u medijima čuli za osobe koje su iza sebe ostavile svoje ekootiske, odnosno osmislile ili izumile nešto što je svima unaprijedilo život, a ujedno zaštitilo okoliš. Najavite interpretativno čitanje izvješća Pazinske učenice su poduzetnice budućnosti (izvor: Glas Istre, 26. lipnja 2018. godine). Pročitajte ga glasno, a potom interpretirajte sadržaj teksta: O kojem inovativnom poduzetničkom proizvodu govori taj novinski tekst? Tko je sudjelovao u razvoju poduzetničke ideje? Koji je događaj potaknuo učenice na promišljanje o ideji senzora za kontejner? Tko je sve ostvario korist osmišljavanjem senzora za kontejner za odlaganje smeća? Na koji je način tim te škole ostavio ekootisak svoga stopala? Jesu li vam poznate sve riječi koje se pojavljuju u tekstu?
Navedite učenike da izdvoje riječi koje pripadaju polju poduzetništva pa ih zapišite na papir većeg formata, a njihovo značenje istovremeno mogu provjeriti posjećivanjem internetske stranice jezičnoga sadržaja na idućoj poveznici.
Podijelite učenike u grupe sa zadatkom da u tekstu Pazinske učenice su poduzetnice budućnosti otkriju korake u kreiranju i razvoju poduzetničke ideje koje su slijedile nagrađene učenice te svaki korak zasebno zapišu na papir. Potaknite ih da koriste objašnjene riječi: 'problem', 'ideja', 'proizvod', 'usluga', 'korisnik', 'poduzetnički projekt' i 'vremensko razdoblje'. Uputite učenike da u grupama uoče jedan od ekoloških problema u njihovoj lokalnoj zajednici, a zatim osmisle proizvod ili uslugu kojom bi navedeni problem riješili. Neka navedu gdje i kako će se taj proizvod/usluga pružati, tko će biti korisnici te koje će potrebe njihova ideja zadovoljiti kod korisnika. Ujedno mogu osmisliti naziv poduzetničkog projekta i odrediti vremensko razdoblje za razvoj poduzetničke ideje. Poduzetničku ideju učenici grupno pripremaju u alatu Prezi, a potom ju prezentiraju vršnjacima.
Za provođenje uvodne aktivnosti, učenicima s motoričkim oštećenjima i oštećenjima vida, prema potrebi, osigurajte potrebu u kretanju, a učenicima s oštećenjima vida zvučne opise vizualnih prikaza iz videa. Učenicima nakon najave videa možete dati na predlošku pitanja vezana uz uočavanje posebnosti (poželjno za učenike s intelektualnim teškoćama, PSA-om i ADHD-om).
Planirani tekst izvješća pazinskih učenica prema potrebi uvećajte (za učenike s oštećenjima vida i teškoćama čitanja), a pitanja pisano pripremite u primjerenom formatu (primjerice, za učenike s oštećenjima sluha). Za određene učenike možete izdvojiti određena pitanja na koja će pripremiti odgovor (primjerice, za učenike s intelektualnim ili jezično-govornim teškoćama).
Za pronalaženje i izdvajanje riječi koje pripadaju polju poduzetništva učenike možete organizirati u parove (primjerice, učenike s oštećenjima vida, teškoćama čitanja ili intelektualnim teškoćama). Ukoliko je to potrebno, učenicima pojasnite način pronalaženja riječi na zadanoj stranici i dodatno provjerite razumiju li učenici značenje riječi (posebice učenici s intelektualnim i jezično-govornim teškoćama).
Za razradu poduzetničke ideje vezane uz rješavanje jednog ekološkog problema na lokalitetu, prema planu postavljenom unutar grupe, učenicima dodijelite konkretizirane zadatke čijim će rješavanjem doprinijeti radu grupe i provjerite razumijevanje svih koraka u radu (primjerice, za učenike s intelektualnim teškoćama, PSA-om, ADHD-om).
Prema potrebi, po koracima objasnite upotrebu alata Prezi i uputite učenike da prezentaciju ideje predstave pregledno dovoljno velikim tiskom prikladnim za sve učenike, posebno one s oštećenjima vida i teškoćama čitanja).
Potaknite učenike da organiziraju školsko natjecanje za najbolju ekološku poduzetničku ideju, a pravila i uvjete natječaja objave u brošuri izrađenoj u alatu Canva. Podijelite brošure na školskoj internetskoj stranici i objavite natječaj na plakatu koji učenici mogu izraditi i oblikovati u izvannastavnoj nastavi likovne grupe.
Upitajte učenike znaju li kako funkcionira jedno poduzeće, što sve mora raditi jedan poduzetnik da bi bio uspješan, možemo li poduzetničku priču provesti i u školi… Objasnite učenicima kako uspješna učenička poduzeća postoje u svjetskim, europskim, ali i u hrvatskim školama (poveznica) i predstavljaju izvanredno mjesto na kojemu učenici u zaštićenim uvjetima mogu stjecati i praktično primjenjivati poduzetničke kompetencije. Osim prilike da upoznaju svijet privrede, učenici u održivim učeničkim poduzećima razvijaju i ekološku i socijalnu odgovornost u poslovanju. Učenici u poduzeću trebaju što samostalnije preuzeti različite zadatke i odgovornosti: rukovođenje, planiranje, proizvodnju, prodaju te financije. Pokažite učenicima dio videozapisa (od 2:57 do 5:21) o pozitivnom primjeru iz jedne hrvatske škole Srednja škola DALJ - Teorijom i iskustvom do uspjeha. Povedite raspravu o viđenom.
Najavite učenicima da imaju priliku voditi svoje poduzeće. Ako je u vašoj školi već osnovana zadruga, aktivnost provedite u okviru rada učeničke zadruge. Ako u školi ne postoji učenička zadruga, učenicima dajte zadatak da fiktivno osnuju poduzeće. Učenici odabiru naziv poduzeća, a primarna mu je djelatnost proizvodnja ekoloških kozmetičkih preparata. Zadajte im sastavljanje osnivačkog akta poduzeća (tzv. društvenog ugovora) u kratkim crtama:
- imena osnivača društva (tri učenika iz razreda),
- sjedište društva koje se osniva (adresa škole),
- iznos temeljnog kapitala te iznos pojedinačnog uloga osnivača (temeljni je kapital nastao uplatom od 20,00 kuna svakog učenika),
- vrijeme trajanja društva (ograničeno/neograničeno).
Za provedbu proizvodnog procesa, podijelite učenike u šest timova. Radeći u timovima, učenici ovladavaju cijelim proizvodnim procesima – od sirovine do konačnog proizvoda. Svaki tim radi na svom zadatku. Objasnite im da će zadatak realizirati u nekoliko faza. U svakoj fazi učenici rade samostalno, a nastavnik mentorira svaku fazu. Unutar svakog tima, odredite jednog učenika koji će biti rukovoditelj. Svaki tim vodi dnevnik rada. Za planiranje, praćenje i realizaciju aktivnosti predlažemo alat za suradnju Teams.
U uvodnom dijelu ponudite učenicima tablicu 'ZNAM – UČIM – RADIM', u koju učenici upisuju što već znaju o autohtonim vrstama, što namjeravaju o njima istražiti i naučiti te kako namjeravaju primijeniti naučeno.
Prvi tim obavlja sezonske radove u vrtu. Drugi tim od biljke iz školskog vrta postupkom destilacije proizvodi eterično ulje (sastojak u proizvodnji). Ako se škola nalazi u regiji primorske Hrvatske, to može biti lavanda. Uz eterično ulje lavande, važna sirovina za proizvodnju ekoloških kozmetičkih preparata je i maslinovo ulje koje učenici također mogu proizvesti preradom plodova iz školskog maslinika. Škole koje se nalaze u regiji kontinentalne Hrvatska koristit će biljke koje rastu u njihovu podneblju. Škole koje nemaju školski vrt mogu izgraditi urbane vrtove ili uzgajati autohtone vrste u posudama za cvijeće. Treći tim prema recepturi proizvodi kozmetičke proizvode. Četvrti tim osmišljava ambalažu i etikete za proizvod. Peti se tim bavi marketingom i kreira letke kojima reklamiraju svoje proizvode. Za tu aktivnost mogu koristiti alat Canva. Šesti tim vodi računa o knjigovodstvu i pripremi godišnjeg izvješća.
Svi timovi nisu podjednako aktivni. U školskom vrtu tijekom zime nema previše posla, ali su u to vrijeme aktivni timovi koje se bave proizvodnjom kozmetike i kreativnim radom, plasiranjem proizvoda na tržište, marketingom te knjigovodstvom. U proljeće su aktivniji timovi koje se bave školskim vrtom. Upravo zbog toga, važno je da periodično organizirate sastanke učenika na kojima će svaki tim podnijeti izvještaj o aktivnostima koje su odradili.
Tim koji osmišljava ambalažu daje prednost biorazgradivoj ambalaži u skladu s ekološkim standardima. Prilikom osmišljavanja etiketa proizvoda, učenici moraju voditi računa o pravilnom označavanju proizvoda i pravima potrošača. Učenici tima zaduženog za istraživanje tržišta, potragu za kupcima i plasman proizvoda na tržište zajednički određuju cijene proizvoda i pritom surađuju s učiteljem. Važno je da učenici shvate nužnost vraćanja uloženoga novca za, primjerice, režijske troškove, materijale i sredstva za rad poput alata, pribora, ambalaže i ostalih utrošenih materijala, uz ostvarivanje minimalne zarade. Ostvarena dobit ulaže se u materijale za daljnju proizvodnju. Za svaki proizvod procjenjuje se isplativost proizvodnje i zajednički se odlučuje hoće li ostati u ponudi ili će se na tržište plasirati efektniji proizvod.
Učenici mogu organizirati prodaju proizvoda na školskim priredbama i/ili u suradnji s lokalnim poduzetnicima. Svoje aktivnosti mogu dokumentirati pomoću alata Wakelet i poveznicu podijeliti na internetskoj stranici škole i/ili izraditi priručnik o pripremi ekoloških kozmetičkih proizvoda.
Porazgovarajte s učenicima o učionici na otvorenom. Neka opišu u kojem bi je dijelu školskog dvorišta željeli imati, kako bi izgledala, koje bi materijale koristili. Pitajte ih mogu li napraviti učionicu korištenjem recikliranih materijala te što misle kako bi izgledali troškovnici kupovnih i recikliranih materijala.
Dajte im zadatak da isplaniraju kako bi izgledala njihova učionica na otvorenom. Ukažite im da takve učionice mogu pomoći u učenju, da omogućuju istraživanje i razvijaju učeničku kreativnost. Prema tome, neka osmisle što bi po njihovom mišljenju trebala uključivati. Pokažite im slike učionica na otvorenom i porazgovarajte od čega će se njihova sastojati. Npr. stolice, stolovi, ploča, ograda, krov, stazice, biljke u teglama ili gumama, vrt i slično.
Nakon razgovora i izrade plana, podijelite plan na dijelove (stol i stolice, popločavanje, biljke, krov, ploča, ograda…) i učenike podijelite u skupine. Neka svaka skupina izradi dio troškovnika.
Zadajte im da naprave oba troškovnika. Jedan neka uključuje sve nove kupljene elemente, a drugi neka bude što više izrađen od recikliranih materijala ili neka kupuju što jeftinije. Npr. biljke mogu donijeti i od kuće ukoliko ih roditelji ne trebaju. Mogu napraviti i kućno razmnožavanje biljaka dijeljenjem trajnica ili uzimanjem reznica. Dijelovi učionice mogu biti od paleta, drvenih trupaca, starih guma i slično. Troškovnike neka izradi svaka skupina u Excel tablici i neka usporede rezultate.
Neka odgovore na pitanja što im se više isplati, kupiti biljke ili ih reciklirati, koliku su uštedu ostvarili te što bi mogli kupiti ušteđenim novcem. Neka iznesu svoje ideje, žele li povećati broj biljaka, proširiti vrt ili izraditi više stolova ili stolica. Neka učenici raspravljaju o iznesenim idejama.
Svaka skupina nakon rada prikazat će svoja dobivena rješenja na digitalnom alatu Padlet, a zatim mogu prokomentirati i usporediti dobivena rješenja. Mogu ih i prikazati u Canvi te izrađene plakate staviti na pano škole. Aktivnost mogu provesti na Dan planeta Zemlje ili na Svjetski dan zaštite okoliša.
U uvodnom razgovoru potpitanjima ili davanjem alternativnih odgovora potičite učenike s intelektualnim teškoćama i PSA-om na sudjelovanje. Učenicima s oštećenjima, prema potrebi, osigurajte zvučne opise vizualnih prikaza (slika koje prikazuju razne učionice na otvorenom kao i opise planiranih sredstava i opreme, završno izrađene plakate). Ukoliko u blizini postoji škola s vanjskom učionicom, posjetite ju (pogodno za učenike s intelektualnim teškoćama i PSA-om).
Po potrebi učenike organizirajte u parove s vršnjacima ili im unutar grupa podijelite odgovarajuće zadatke sukladno njihovim interesima, znanjima i mogućnostima (učenicima s intelektualnim teškoćama ili teškoćama u pisanju namijenite izradu točno određenog dijela troškovnika, a učenike s ADHD-om ili teškoćama čitanja uputite na određenu poveznicu za istraživanje cijena nekog artikla).
Zadajte učenicima da naprave troškovnik za postavljenje solarnih panela na krov učionice na otvorenom. Neka izračunaju koliko će prosječno električne energije proizvoditi mjesečno i za koliko će vremena isplatiti kupnju solarnih panela. Zatim neka ispitaju kolika je mjesečna potrošnja struje u njihovoj školi te koliko bi škola mjesečno uštedjela koristeći struju solarnih panela.
Razgovarajte s učenicima o stvarima koje ih okružuju u učionici te kome one pripadaju (jesu li njihovo privatno vlasništvo ili pripadaju svima). Pripremite slike u prezentaciji (knjiga, pernica, stablo, park, svjetiljka na radnom stolu, svjetiljka u parku, rijeka, flaširana voda, ukosnica, čokolada, plaža, školska ploča, računalo u informatičkoj učionici, mobitel...). Objasnite učenicima pravila igre: ako predmet na slici pripada pojedincu, neka učenici sjednu, a ako pripada svima, onda neka ustanu. Nakon igre, razgovarajte o pojmu 'javno dobro' i učeničkom odnosu prema privatnom vlasništvu i javnom dobru. Dotaknite se u razgovoru pitanja negativnih učinaka čovjeka na javno dobro, koji svojim ponašanjem narušavaju koncept održivog razvoja u svojoj zajednici/gradu/regiji/državi. Podijelite učenike u grupe sa zadatkom da uoče i naprave popis pozitivnih i problematičnih ponašanja prema javnom dobru. Grupe prezentiraju svoj popis ostalim grupama. Izdvojite najčešće spominjane probleme te potaknite učenike da osmisle moguća rješenja njihovog rješavanja. Pitajte učenike tko je u lokalnoj zajednici zadužen za rješavanje problema održivog razvoja te neka nabroje načine rješavanja tih problema.
Podijelite učenike u grupe. Zadatak je grupa osmisliti promotivnu kampanju da u svakodnevicu njihove ciljne skupine dodaju barem jednu zelenu naviku kojom će doprinijeti razvoju održivog razvoja i promicati ideju pozitivnog učinka čovjeka na javno i privatno dobro.
Svakoj grupi dodijelite smjernice napisane na papiru, a na koje grupe trebaju obratiti pozornost pri stvaranju promotivne kampanje: određivanje cilja kampanje, utvrđivanje ciljnih grupa (kome se žele obratiti u svojoj kampanji), poruka kampanje (koncizna, kratka i uvjerljiva izjava u vezi kampanje koja kaže što se, kako i zašto želi postići), resursi (organizacijski - koji se odnose na prostor i opremu, ljudski - koji se odnose na osobe i vještine koje trebaju imati nositelji kampanje, financijski - koji se odnose na sredstva potrebna za provođenje kampanje), faze provedbe kampanje te moguće izazove i prepreke na koje mogu naići u provedbi kampanje. Grupe svoje prijedloge aktivnosti i plan provedbe izrađuju u alatu Prezi te prezentiraju svoj rad ostalim grupama. U otvorenom konstruktivnom razgovoru dozvolite učenicima da odaberu prijedlog promotivne kampanje koju mogu provesti. Potaknite ih na provođenje i realizaciju njihovih ideja. Pomozite im u pronalaženju aktivnosti i načina provođenja kampanje prijedlozima. Glavni je cilj svih aktivnosti nadahnuti druge dijeljem svojih radnji na društvenim mrežama. Mogu koristiti video, fotografije, brošure, izreke i dr. Navike mogu uključivati: korištenje boce za vodu za višekratnu upotrebu ili šalice za kavu, reklame o upotrebama štednih žarulja, savjete o postavljanju vremenskog ograničenja za smanjivanje potrošnje vode, izradu videosavjeta o uštedi električne energije, sadnje stabala, čišćenje smeća u parku, organiziranje fotoizložbe najljepšeg kvarta, organiziranje akcije čišćenja plaže ili kvarta, recikliranje plastike, izrađivanje uporabnih predmeta od stare odjeće i dr.
Potaknite učenike da u alatu Canva objave promotivnu kampanju i objave ju na školskoj internetskoj stranici. Jednako tako, možete objavljivati dijelove realiziranih aktivnosti i rezultate provedene kampanje.
ISTE (2021). 7 NASA citizen science lessons any teacher can lead (18.12.2020.).
Bioteka (2012). Kad odrastem bit ću zaštitar! (23.12.2020.).
Eko kozmetika (2019). Pogled kroz prozor (24.12.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.